F
Fruentimber
Allmänt:
Dessvärre är din argumentationsteknik, och @FrauleinLeo s, av just den typen som gör mig avståndstagande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Allmänt:
Dessvärre är din argumentationsteknik, och @FrauleinLeo s, av just den typen som gör mig avståndstagande.
Det här är vad jag huvudsakligen tycker det handlar om: att inte vilja kalla sig för feminist för att feminismen sätter kvinnor i fokus är helt enkelt sexistiskt.
Igen, vad är källan? SD? (Och vad är det, i så fall)
Ditt sista stycke: Det är ju ungefär som med kommunismen. Läser man definitioner och ideologi så är det vackert. Associationerna till Stalin och Mao gör dock att den spontana reaktionen på ordet kommunism blir lite ... färgad.
Det här är vad jag huvudsakligen tycker det handlar om: att inte vilja kalla sig för feminist för att feminismen sätter kvinnor i fokus är helt enkelt sexistiskt.
Jag har inga problem med min egen mens eller att andra har mens men det gör inte att jag vill se det. Har inget intresse av att se folks näsblod, bajs, moderkakor, sperma, könsorgan, gamla plåster, nerbajsade kalsonger eller annat. Det har inget att göra med om det är manligt eller kvinnligt, det är en potentiellt smittsam substans och inget jag vill komma i kontakt med om det går att undvika. Det blir knappast större ramaskri över mens än om någon kräks i en butik eller bajsar på gatan. Tycker snarare att det är extremfeminister som brukar hetsa om att folk blir upprörda, de upprörda människorna är mycket svårare att hitta.Vad är det för fel att visa öppet att en har mens? Alltså, det är väl klart att det är ofräscht att trycka upp en använd tampong i någons nylle likväl som det är att trycka upp någon annan kroppsvätska. Men det blir sånt ramaskri när det gäller just mens. Varför?
Lite allmänt till alla: Ni som har en negativ bild av feminism har alltså det pga folk i er omgivning som beter sig dåligt/matade av medias vrida syn på feminism. Det är snart 2018. Alla har mer eller mindre tillgång till internet. En snabb googling och en kan läsa vad feminism står för så himla svårt är det inte att vara källkritisk.
Igen, vad är källan? SD? (Och vad är det, i så fall)
Ursäkta men vilket värdelöst svar. Det du har skrivit om feminister är alltså fakta? Och du håller inte med om att ogilla nåt pga att det främjar kvinnor är sexistiskt? Det är jämställt enligt dig?Men, det är ju din egna personliga åsikt om de som inte kallar sig feminister. Det är ju en tämligen naiv inställning.
Ursäkta men vilket värdelöst svar. Det du har skrivit om feminister är alltså fakta? Och du håller inte med om att ogilla nåt pga att det främjar kvinnor är sexistiskt? Det är jämställt enligt dig?
Se om den funkar nuLänken funkar inte.
Jag skulle gärna läsa studien, mig veterligen så är det större skillnander inom könen än melkan könen.
Sen påverkar det inte min syn på feminism oavsett..
Sedan är feminism ett laddat ord eftersom det som sagt finns grenar av den som jag inte skulle vilja ta i med en tång ens. Som alltid får de rabiata delarna av feminismen rätt mycket plats i media (som med alla -ismer) vilket betyder att de som inte är så vansinnigt insatta/intresserade antar att det är det en feminist är.
Ja, jag vet vad både sexism och feminism är. Vilket du också skulle göra om det faktiskt var så att du höll med om vad feminismen står för (även utan att kalla dig det) - borde en då inte rimligtvis vara villig ge tolkningsföreträde åt de som är pålästa inom ämnet? Och framförallt, vara villig att lyssna och lära sig?Jag ogillar termen feminist och hur många skuldbelägger de som inte vill kalla sig det, inte att sätta fokus på kvinnans orättvisor. Det har jag gjort klart redan i första inlägget.
Det är stor skillnad.
Fast jag kan inte gå med på det där resonemanget. Som @Saeta skrev tidigare, det är snart 2018 och all världens vetenskap finns ett knapptryck bort. Om man är genuint intresserad av att lära sig någonting istället för att gå efter egna fördomar, stereotyper och märkliga erfarenheter av "rabiatfeminister" som visar mensiga trosor i färgglada glasögon och hår under armarna medan de skriker "död åt männen" - då gör man de där knapptrycken. Om inte, så lever man kvar bland fördomar och stereotyper. Vilket ju förstås kan vara ganska bekvämt. Men det är fortfarande okunnigt och inskränkt.
Du menar på fullaste allvar att allting på internet är svart eller vitt?
Jämställer du feminismen med diktatorer som sysslade med folkmord? Jag måste säga att jag tycker jämförelsen isåfall haltar.
Fast jag kan inte gå med på det där resonemanget. Som @Saeta skrev tidigare, det är snart 2018 och all världens vetenskap finns ett knapptryck bort. Om man är genuint intresserad av att lära sig någonting istället för att gå efter egna fördomar, stereotyper och märkliga erfarenheter av "rabiatfeminister" som visar mensiga trosor i färgglada glasögon och hår under armarna medan de skriker "död åt männen" - då gör man de där knapptrycken. Om inte, så lever man kvar bland fördomar och stereotyper. Vilket ju förstås kan vara ganska bekvämt. Men det är fortfarande okunnigt och inskränkt.
Att slänga sig med okunnig och inskränkt bara för att någon inte har samma intressenivå som en själv är lite förmätet.
Fast vi har faktiskt alla olika nivåer av intresse för olika saker (nu pratar jag inte bara om feminism). Dvs många tar den enkla vägen och tror rakt av på ej trovärdiga källor för att det är enkelt. Tyvärr, men det är så många fungerar.
Det betyder ju faktiskt inte att man inte i ord och handling kan vara tex feminist ändå. Att slänga sig med okunnig och inskränkt bara för att någon inte har samma intressenivå som en själv är lite förmätet.
Länken funkar inte.
Jag skulle gärna läsa studien, mig veterligen så är det större skillnander inom könen än melkan könen.
Sen påverkar det inte min syn på feminism oavsett..