Jag är feminist och avskyr att det har blivit något slags skällsord. I grund och botten är feminism jämställdhet, socioekonomiskt och kulturellt. Sedan finns det naturligt många olika inriktningar och ideologiska diskurser liksom extrema element, vilket är nyttigt imo.
Just nu i dagens samhälle, i Sverige och världen över, behövs feminism mer än någonsin för att motverka det sexistiska och förtryckande samhället i stort. Notera att jag inte skriver manssamhället eftersom det tyvärr är många kvinnor som även de är en inte obetydlig del av rådande samhällsstrukturer. Jfm FGM som i princip alltid utförs av kvinnor. Det är samhällsstrukturen
i stort som måste förändras men inte sjutton är det den grupp som historiskt sett är vinnaren, dvs vita, hetero cis män, som kommer att aktivt arbeta för en förändring där de är förloraren. Därav behovet av ett könskodat jämställdhetsbegrepp.
De kvinnor som slogs för rösträtten var feminister, de kvinnor som slåss idag för lika lön för lika arbete är feminister. De kvinnor som slåss för rätten till sin egen kropp är feminister.
Vad orakade ben och armhålor, mensblod och färgglada glasögon har med feminism att göra är för mig obegripligt. Dessutom har jag svårt att förstå varför mensblod och orakade kroppsdelar är stötande. Mens har alla kvinnor i fertil ålder, kroppshår är en naturlig biologisk faktor. Färgglada glasögonbågar livar upp i det nordiska mörkret och är nog det mest harmlösa jag någonsin kan komma på. Att inte sminka sig är bra för allmänhälsan.
Och manshatare? Kvinnor får så gärna hata män så länge de inte misshandlar, våldtar och mördar män ffa i nära relationer. Eller genom psykisk och fysisk misshandel bryter ner
sin man. Så länge de inte hotar att gängvåldta en man i röven tills han blöder. Så länge de inte mobbar pojkar/män för deras utseende på sociala media och förklarar att de är för fula och äckliga för att leva och borde ta livet av sig.
Att den person som besitter mest kompetens och arbetslivserfarenhet ska anställas/promoveras är naturligtvis som de ska vara. Men tittar vi närmare på varför det är just mannen som besitter de egenskaperna så framstår flera faktorer.
Det är en öppen hemlighet att även om arbetsgivare inte får fråga så är det en faktor vid anställning om en kvinna är i fertil ålder och därmed 'riskerar' att bli gravid vilket är ett tungt vägande skäl för att inte anställa henne (likadant vid befordran). Förslag: alla kvinnor ska vid anställningsintervjuer uppge att de är lesbiska/infertila.
I relationer med barn är det kvinnan som tar ut den absolut största delen av föräldraledigheten och som vabbar mest. Om du vabbar kommer du naturligt att inte kunna uppfylla samma produktionskrav som ligger till grund för karriären, samma sak med att arbeta sena kvällar och resor i jobbet. Det är kvinnorna som går ner i arbetstid när barnen är små, vilket i sin tur orsakar inte bara sämre ekonomiska villkor utan också sämre pension i framtiden. Och vilket, i ett moment 22, gör att familjer inte har råd att mannen går ner i arbetstid (eftersom han tjänar mest) vilket i sin tur förstärker sämre kvinnlig lön- och karriärutveckling.
Att kvinnor har sämre löneutveckling, karriärstege och även får sämre sjukvård (läkemedel är ofta utvecklade för män) är obestridbart. Sedan ska vi inte ens börja prata om hur könsroller befästs redan på dagis med pojkar som ska ta för sig, vara hårda och inte visa känslor medan flickor ska vara duktiga och snälla och omhändertagande. Att arbeta för att ändra den samhällsstrukturen och normen är att vara feminist.
Det är helt absurt att kvinnor (och män icke att förglömma!) som strävar aktivt för ett jämställt samhälle anklagas för att vara feminister där ordet används förolämpning. Alla, kvinnor och män, som är för jämlikhet borde vara feminister.