Nej, det blir varmare, fuktigare, kortare vintrar och torrare somrar, värre stormar. Polerna smälter och det går fortare med issmältningen ju längre norrut och söderut du bor, havsströmmarna ändrar riktningar och påskyndar smältningen av polarisarna och massutrotningen av pingviner, isbjörnar, sälar, valrossar, sjöfågel mm är i full fart.
Sälarna har inte is att föda på, isbjörnarna svälter och kan inte jaga pga dåliga isar, enormt stora flak av is bryts loss och driver till havs, mångtusentals av Antarktis pingvinungar har redan gått förlorade. Trålfiske i områden som tidigare varit skyddade men som nu tömmer vattnen på fisk och allt som kommer i vägen. Döda bifångster hävs överbord.
Temperaturökningarna smälter permafrosten och glaciärerna runt om i världen vilket leder till sjunkande grundvattennivåer och svår torka i Europa, Asien, Amerika ... flodsystem torkar bort. Det är inte så konstigt att det görs allt fler fynd av förhistoriska djur som tinar fram efter tusentals år nedfrysta, tajgan står i brand, regnskogarna i Sydamerika, Asien och Afrika brinner och släpper inte enbart ut CO2 utan även enorma mängder metan som är ännu värre.
Men vi i Sverige behöver inte bekymra oss, vi kan fortsätta leva som vanligt, flyga på semester, äta vår oxfilé från Brasilien, köpa kläder sydda av ett barn nånstans i Asien för det är ju inte här som vi har utsläppen, nej det är ju någon annanstans de tillverkar det som sedan transporteras hit så vi kan handla med rent samvete och tycka hur förfärligt det är med utsläppen och att någon borde göra något.
Jag saknar ett parti som vill skydda den biologiska mångfalden i Sverige och att det ska gälla såväl flora som fauna. Jag vill ha ett parti som satsar på en stabil och planerbar elproduktion i södra Sverige, sjukvård, stödjer NATO, fria aborter som vi har i dagsläget, förbättrad vård och skola och pensioner folk kan leva på. Ett jämställt samhälle där folk får jobb från meriter och inte baserat på kön eller ursprung.
Jag kan inte hitta ett sånt parti och vet inte vad jag ska rösta på, samtidigt som jag tycker det är viktigt att använda sin röst och inte ligga på sofflocket. Alla varghatar- och klimatförnekarpartier går bort, alla som stödjer Putins invasion går bort, alla kärnkraftsmotståndare går bort.