tänka på ...ingenting?

Jag har också adhd, som så många andra numera, men tror inte det är en enbart adhd-grej utan att allas hjärnor fungerar så typ.
Jag funderar på om det är gradskillnader. Alla har vi tankar som studsar omkring, men om det är ett problem, så kan det vara ADHD.

Men för att återgå till ursprungsfrågan, även om jag har många tankar som far omkring när jag inte gör något, så upplever jag det mest problematiskt när jag ska sova. Under andra tider är det jobbigare att jag sällan kommer ihåg att jag tänkte att jag skulle göra något när jag är klar med det jag höll på med.

Jag tillhör de som alltid distraherat mig med musik, men sen några år tillbaka spelar hjärnan låtar av sig själv och det är ett helvete att försöka stänga av det. Medan jag gör viktiga saker, som att rida, dyker en låt upp och försöker tränga ut alla andra tankar. Det hjälps inte av att det är låtar jag gillar det är besvärande ändå. Ibland dyker det upp de konstigaste låtar som jag inte kan styra. Tidigare idag gick Vår julskinka har rymt med Werner & Werner på repeat😫

Min hjärna är alltid cray cray och jag är en jävel på att övertänka.
Har inte adhd.
Lyssnar alltid på podd när jag ska sova för att kunna fokusera på något.

För mig fungerar det inte så. Enda gången jag upplever att tankarna far så där är om jag mår dåligt pga stress och då nattetid. Men i normala fall är det lugnt i min hjärna.

När jag behöver tysta min hjärna försöker jag hitta en aktivitet som kräver full koncentration. Som att brodera, eller läsa en bra bok. Läsa funkar dock inte alltid, lätt att hjärnan drar iväg i 180 andra spår, speciellt om man är lite trött.

Av just det skälet har jag börjat sticka. Jag får mycket lättare att koncentrera mig när jag gör något med händerna. Ska jag läsa något som kräver full koncentration så stickar jag samtidigt. Tidigare var ridning det enda som kunde försätta mig i samma tillstånd av fullständig koncentration.

Meditation? Det räddade mig när jag mådde som sämst och tankarna ständigt var kaos. Nu mår jag mycket bättre men jag märker att när jag tappat meditationsrutinen ett tag blir alla tankar som far omkring mycket värre. När jag började, för många år sen nu, tog det verkligen emot men nu är det ett dagligt inslag som är lika självklart som att borsta tänderna.

Jag är helt tvärtom.
Jag lyssnar aldrig på musik.
Jag lyssnar på tystnaden och är helt beroende av lugn och ro.

Jag lyssnar ofta på ljudböcker när jag kör bil. Ser på TV hemma, men absolut inte hela tiden. Jag klarar inte av ljud.

Efter jobbet behöver jag ha det helt tyst omkring mig.

För mig är det tortyr att lyssna på musik och hela tiden vara omgiven av ljud.

Jag hade hellre bott ensam på en öde ö resten av livet, än tvingas lyssna på musik.
Och jag kan inte lyssna på ljudböcker. Efter 20 minuter har jag tappat tråden helt.

Av just det skälet har jag börjat sticka. Jag får mycket lättare att koncentrera mig när jag gör något med händerna. Ska jag läsa något som kräver full koncentration så stickar jag samtidigt. Tidigare var ridning det enda som kunde försätta mig i samma tillstånd av fullständig koncentration.

Jag har virkat mig igenom en 3,5-årig universitetsutbildning. Bra grej. En examen och ett gäng tröjor.

Hur gör du praktiskt när du läser och stickar samtidigt? Jag gissar att du, liksom jag, begränsas av att ha bara två händer?

Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt.
Min hjärna är igång hela tiden. :( Samtidigt som mitt koncentrationsfönster är litet. tankarna far iväg.
När jag promenerar, bär ved, städar eller ska sova så far tankarna omkring på allt möjligt.

Försöker tänka på inget alls, tömma hjärnan. Det går inte.

Är jag ensam om att vara såhär knäpp? :confused:
Jag har lärt mig att bromsa så att det inte stressar mig, genom mindfulnessövningar hos fysioterapeut.

Men jag tror att du beskriver normaltillståndet. Och att problemet är stresspåslagen, inte att hjärnan så självsvåldigt tänker på allt och inget samtidigt.

Min hjärna är nästan alltid i full gång, ofta minst två parallella tankespår 🙈 En gång på en tågresa frågade en kompis, efter att vi suttit tysta i några minuter, vad jag tänkte på. Tåget hade stannat en bit utanför stationen i väntan på att få åka vidare och jag tittade väl ut genom fönstret på ett sätt som fick henne att undra. Jag berättade min långa tankebana, från rälsen, staketen och staden bakom, drog paralleller till mitt jobb osv. Höll på i kanske 2 minuter, och när jag var klar frågade jag vad hon hade tänkt på. "Eh, jag satt och tänkte på den där blomman och att den är fin" sa hon då. 😁 Det var första gången jag på riktigt fattade att alla inte funkar som jag i huvudet 😁

Enda gången jag är någorlunda fokuserad här och nu är när jag gör något kreativt eller som kräver mycket fokus, tex drejar, eller ibland när jag rider.

Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt.
Min hjärna är igång hela tiden. :( Samtidigt som mitt koncentrationsfönster är litet. tankarna far iväg.
När jag promenerar, bär ved, städar eller ska sova så far tankarna omkring på allt möjligt.

Nejnej det är du inte ensam om ❤️

Det är normalt att hjärnan alltid arbetar. Att tänka på ingenting är ju oftast att tänka på det som händer just nu, det är aldrig så att man inte tänker, då är man ju död.

@tanten - är du inte bara lite understimulerad?
För oss normalstörda handlar det väl mest om att få tillräckligt med utmaningar i vardagen så att hjärnan sedan vilar lite när vi har tid över.
Nu när du inte kan vara lika aktiv som tidigare så är du som en häst på vintern när det är isigt både i hagen och på ridvägarna och din hjärna går i spinn av leda helt enkelt. Inte ovanligt bland nyblivna pensionärer tex.

Försök hitta nåt lite mentalt utmanande att göra? Kan du jobba hemifrån med en del föreningsarbete? Lös korsord? Spela dataspel? :D

@tanten - är du inte bara lite understimulerad?
För oss normalstörda handlar det väl mest om att få tillräckligt med utmaningar i vardagen så att hjärnan sedan vilar lite när vi har tid över.
Nu när du inte kan vara lika aktiv som tidigare så är du som en häst på vintern när det är isigt både i hagen och på ridvägarna och din hjärna går i spinn av leda helt enkelt. Inte ovanligt bland nyblivna pensionärer tex.

Försök hitta nåt lite mentalt utmanande att göra? Kan du jobba hemifrån med en del föreningsarbete? Lös korsord? Spela dataspel? :D
Ja, understimulerad är jag definitivt. Det kompliceras av att jag.är hjärntrött. Orkat inte det jag vill. Plus att jag är extrovert och beroende av att prata och umgås. Vilket jag inte.orkar :banghead:
Jag sysselsätter.mig allt jsg orkar men har ingen att dela tankar med till vardags. Så hjärnan babblar på :)

Min hjärna är ganska ofta "tom" utan att tänka på något (vilket min syster, som är tvärtom, kan vara väldigt fascinerad över). Jag är inte typen av person som går och funderar en massa över saker.

Jag har alltid skapat berättelser i huvudet, och det brukar alltid vara det jag tänker på de sista minuterna innan jag ska sova, efter att jag har lagt undan boken jag läst i. Det brukar inte ta många minuter för mig att somna. Ibland kan jag även tänka på berättelserna vid andra tillfällen (eftersom det är lite roligt och avkopplande), men det brukar nog ändå ofta sluta med att hjärnan ändå töms och blir tyst. Men t.ex. om jag är ute och går, ute och springer, kör bil, rider eller bara allmänt håller på med något, så är det nog ganska vanligt för mig att hjärnan är tyst delar av tiden. Ibland har jag musik eller ljudböcker igång, ibland är det helt tyst. Läser jag, tittar på TV, lyssnar på ljudbok etc så tänker hjärnan nog nästan aldrig på något annat än att fokusera på vad som händer.

I mitt fall kan det nästan vara problematiskt ibland 😅 T.ex. tror jag att jag skulle få problem i svårare agilityklasser, då banan behöver vara ganska självklar och "i ryggmärgen" för att det ska bli rätt och jag inte ska stanna upp och stå som ett frågetecken när jag plötsligt inte har någon tydlig väg. Jag lägger ofta inte märke till saker. På nivån att jag kört förbi ett bostadsområde i princip varje dag till tåget (5-10 min körning) under tre års tid innan jag fick ett ärende till bostadsområdet - och när jag kollade på kartan innan vart jag skulle hade det bostadsområdet lika gärna kunnat vara skog i min hjärna. Jag hade inte lagt märke till vad som var där, utan det var bara blank yta. Jag behöver oftast veta vägen utan att behöva tänka över det, annars kör jag med GPS, och jag kan lätt köra vilse på hemvägen igen.

Men hur min hjärna fungerar har också sina fördelar - jag har svårt för att bli stressad, som jag skrev tidigare har jag alltid haft lätt att somna, jag kan väldigt lätt koppla bort tankar på jobbet när jag kommer hem, etc.

Alla jag pratat med verkar ha hjärnor som är igång. Det var bara två-tre år sedan jag insåg att det vanligtvis är så. Började med att jag hade en diskussion om det hela med en kompis för jag hela mitt liv varit förvirrad av frågan "vad tänker du på?"
Hela mitt liv har jag tänkt att den frågan kanske kan vara ironisk eller något :p

Mina tankar fungerar så att om jag har anledning att tänka på något så tänker jag. Typ "vad ska jag laga för matlåda?". Så tankarna är helt funktionella eller hur man ska förklara. Eller när jag känner för att dagdrömma om något - ja då kan jag dra igång världens fantasiscenariorna i huvudet. Annars... tyst.
Det här känner jag definitivt igen mig mer i, än vad många andra skriver här. Jag har aldrig någonsin tänkt eller tyckt att min hjärna går på högvarv, som vissa skriver :p

Alla jag pratat med verkar ha hjärnor som är igång. Det var bara två-tre år sedan jag insåg att det vanligtvis är så. Började med att jag hade en diskussion om det hela med en kompis för jag hela mitt liv varit förvirrad av frågan "vad tänker du på?"
Hela mitt liv har jag tänkt att den frågan kanske kan vara ironisk eller något :p

Mina tankar fungerar så att om jag har anledning att tänka på något så tänker jag. Typ "vad ska jag laga för matlåda?". Så tankarna är helt funktionella eller hur man ska förklara. Eller när jag känner för att dagdrömma om något - ja då kan jag dra igång världens fantasiscenariorna i huvudet. Annars... tyst.
Du är som kompisen jag nämnde i mitt inlägg! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 597
Senast: vtok
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka