Jag har inte egentligen varit i din situation, men ändå lite grann. Vi ( jag och exet ) hade inte genomgått IVF , och han var ovillig att skaffa barn med mig - från början mest för att han inte ville ha barn rent allmänt -( alltså han var inte redo just då)
Jag hade dock vetskap om att jag hade dumma cellförändringar sedan jag var 16 och genomgick en konisering som 18-åring och har alltid fått höra av sjukvården att jag skulle kunna ha svårigheter att bli gravid pga detta ( detta var på 80-talet) Jag genomgick senare 2011 runt ,en hysterektomi - dvs borttagande av livmodern pga dessa cellförändringar
Hursom jag träffade exet - 89 när jag var 21 och vi blev sambos -90..
Jag beslutade att sluta med p-piller runt -95 då jag upplevde att jag hade besvär av dem allmänt - både sexuellt och annat, hormoner - humör . vestibulit etc .. Exet var också upplyst om att jag kunde ha svårigheter att få barn. Jag sa kortfattat att HAN fick ta över ansvaret att skydda sig om han inte ville bli pappa då jag inte mådde bra av p-piller - alls.
( tror han använde två kondomer - sedan struntade han i det
)
Vi förlovade oss -90 och köpte hus -97 , gifte oss 2000
Sedan blev jag gravid ( oplanerat- men dock inte utan medvetenhet om att risken förelåg sas ) - 98 då vi alltså kört helt oskyddat i närmare 3 år- och då kom det lite samma tongångar från exet som jag läser in i ditt inlägg här jag citerat ovan : Ja- men DU som är si och så ( översatt för min del : hade hästar. var vegetarian. var egenföretagarare osv osv - hans slutsats : du kan aldrig bli en bra mamma .
)
Fruktansvärt jobbigt var det
och mycket svårt att ta något beslut - hade hela tre aborttider bokade , i v 10, 11 och 12 och de första två var jag där - men bara kunde inte ! - exet var aldrig där... men den tredje som var i sista minuten så blev det abort...
jag pratade med kuratorer i samband med detta- och exet var med 2 ggr ( tror jag ? kommer inte riktigt ihåg dock ) men det enda HAN ville prata om var hur olämplig JAG skulle vara som mamma
inte att vi kunde fixa skivan tillsammans sas......
hursomhaver - jag gjorde abort på den sista tredje tiden - men det var emot vad allt jag ville - men jag "trodde" lite på att han kunde ha rätt- jag kanske inte skulle vara en bra mamma - med allt jag hade omkring mig och ffa pga mina matvanor - vilket han oroade sig väldigt över ... sedermera blev det att eftersom jag hade hästar så kunde det inte heller bli bra- ingen bra mamma hade hobbys sas.....
Vi ( eller JAG) kom igenom detta just då -98 och jag friade på skottåret -2000 så vi gifte oss i augusti 2000
under hela tiden efter aborten så var det fortfarande på exets ansvar att skydda sig mot att vi blev gravida ( dvs kondom ) inga användes.... 2002 blev jag gravid igen med vår äldste son som sedan föddes 2003.... Att jag var tvungen att börja jobba när gossen var 2 1/2 månad var bara mitt fel ( egen småföretagare - jättesvårt att betala anställda och kunna vara hemma med mammapeng - för min del ca 7500-8000:- om jag tog ut för alla dagar i månaden )
Han kunde ju inte vara hemma med ett så litet barn - tack gode gud att jag hade svärmor som tog barnet de gånger jag var tvungen att jobba för att inte gå i konkurs ! Och inga av mina barn har velat haft ersättning - alls - jag har ammat+ pumpat som en dåre till de var närmare året i båda fallen . Jag har tom ofta ammat i affären om det behövts ( hade en närbutik)
Andra sonen kom - 07
( och enligt exet har jag varit rena frögurka och verkligen inte haft svårt att bli gravid..så jag har nog lurat honom med det dessutom ??? oskyddat sedan 95- 07 -tre graviditeter - jag är lycklig över att ha fått två söner- men enligt honom har jag lurat honom att jag skulle ha svårt att få barn ? Jaja lite bitterhet från min sida - men men även lycklighet )
För att göra en väldigt lång historia hyfsat kort så efter många års våndor så skiljde jag mig från exet förra året (-15) på precis det jag skrivit om här ovan. Och enligt exet är jag fortfarande olämplig mamma - med ett antal diagnoser som han kommit på sedan han började jobba inom boendestöd men inga som upptäckts när jag trott på honom och gått till vården i förtvivlan över hur konstig jag måste vara och i behov av piller / vård - enligt honom....
För min del har det varit mycket positivt att separera från rövhatten / exet. Mina barn vill hellre vara med mig än pappa -ofta och jag mår väldigt mycket bättre utan någon som talar om för mig hur fördjävla dålig kvinna &mamma jag är bara för att jag ville ha kvar en häst - den jag köpte när hon var 6 månader och sedan red in och tävlade så vi vann SM. ( för att ha hästar har varit ett stort nono när man blir mamma - för det kan man ju inte ha )
Hon blev avelssto när jag blev det - typ - men vet ni ? Ingen mamma kan ha hästar
för då hinner man inte med sina barn...( = dålig mamma) ja du det finns en hel massa att berätta - detta var som sagt den *korta* versionen..
Jag har skrivit mer om detta förut här på buke
Sammanfattningsvis för din del är det nog ett antal punkter du ska fundera över noga i din situation:
* förhållandet i allmänhet till din man/ sambo
* Om du absolut inte vill ha barnet under rådande premisser - så är det faktiskt ditt val- glöm aldrig det! Det är faktiskt ditt val. oavsett hur barnet kommit till!
*Är du tveksam till barnet pga könet eller är det för att du mår dåligt allmänt? ( inte så konstigt med tanke på vad du beskriver det hela med !)
Fundera över det och har du svårt att sortera tankarna själv så ska du absolut ta hjälp ! ( eller ja - ta hjälp oavsett faktiskt ! - det mår du nog bara bättre av hur du än beslutar !)
Och var lite självisk - för även om du beskriver dig själv som jättesjälvisk så får jag en precis tvärtomuppfattning av vad du skriver i denna tråden.
Ta hjälp av MVC ( vilket jag ser att du kommer att göra ) och om du inte kan uttrycka det du behöver då så alternativt sök till psykiatrin/ psykolog .
Jag önskar dig allt gott ur denna jobbiga situation du hamnat i - det du beslutar dig för borde bli det bästa - hoppas och tror att du fått bra input i denna tråden samt bra råd till hur du kan få hjälp att ta ett bra beslut .
Oavsett- det man gör är bara det man vet just då- så det finns inga "fel" beslut egentligen ur det perspektivet