tänka på ...ingenting?

Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt.
Min hjärna är igång hela tiden. :( Samtidigt som mitt koncentrationsfönster är litet. tankarna far iväg.
När jag promenerar, bär ved, städar eller ska sova så far tankarna omkring på allt möjligt.

Försöker tänka på inget alls, tömma hjärnan. Det går inte.

Är jag ensam om att vara såhär knäpp? :confused:
Min hjärna går ofta fullkomligt på högvarv med övertänkande och dagdrömmar. Jag kan få den att lugna sig lite genom att träna, eller genom att fokusera på jobbet. Musik spelar den också oftast, just nu har jag julmusik på repeat i huvudet (Hey Ho av Freddy Kalas). Sen använder jag mig av slösurfande utan krav på att tänka för att lyckas somna, annars brukar hjärnan spinna iväg med nån tanketråd.

Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt.
Min hjärna är igång hela tiden. :( Samtidigt som mitt koncentrationsfönster är litet. tankarna far iväg.
När jag promenerar, bär ved, städar eller ska sova så far tankarna omkring på allt möjligt.

När jag ska sova, och hjärnan får frispel och tar upp ALLT samtidigt, har jag några knep som tar in tankarna på ett spår; t.ex. namn på män eller kvinnor (endera) som jag känner, i alfabetisk ordning, minst 3 på varje bokstav. Eller städer/platser jag besökt; i Sverige eller utomlands (endera). Eller hästar jag mött i levande livet. Hundar jag känt. Fågelarter! Osv. Kommer jag bara på färre än 3 måste jag lägga till det saknade antalet på nästa bokstav. Osv. Detta fungerar i säkert 90% av fallen. Ofta somnar jag innan jag ens hunnit till H!

Av just det skälet har jag börjat sticka. Jag får mycket lättare att koncentrera mig när jag gör något med händerna. Ska jag läsa något som kräver full koncentration så stickar jag samtidigt. Tidigare var ridning det enda som kunde försätta mig i samma tillstånd av fullständig koncentration.
Jag har alltid gjort flera olika saker samtidigt för jag har alltid haft svårt att bara tex sitta rakt upp och ner och titta på TV. Att lyssna på ljudbok medan jag gör annat eller åker till och från jobbet är jättebra för då rör jag på mig samtidigt. Tittar jag på en film pillar jag gärna på telefonen. Inte för att jag är beroende av den utan för att ha något för händerna liksom. Målade tidigare men kan inte det längre, var perfekt sysselsättning vid film- och serietittande.

För mig var ridningen som inte krävdes så mycket koncentration bäst, det var som meditation. Att skritta ut i skogen helt avslappnat och bara sitta där och se sig omkring var helt underbart. Som tur var hade jag en häst som tyckte samma, just att komma ut och se sig omkring vad som hände utanför, bilar, fåglar, ljud här och där, människor underlaget osv. Minns vid några träningstillfällen när både jag och hästen tappade fokus och tittade ut genom fönster i ridhuset och han sa "Ni två är precis likadana, och tur är väl det!"

Ja, understimulerad är jag definitivt. Det kompliceras av att jag.är hjärntrött. Orkat inte det jag vill. Plus att jag är extrovert och beroende av att prata och umgås. Vilket jag inte.orkar :banghead:
Jag sysselsätter.mig allt jsg orkar men har ingen att dela tankar med till vardags. Så hjärnan babblar på :)
Jag tycker det jobbigaste med ensamheten är att inte ha någon att dela tankar och funderingar med, att liksom få ur sig dem. Då snurar de liksom bara runt där inne utan någon plats känns det som.

I mitt huvud är det oftast en tornado av olika tankar.
Ungefär 5 stycken som går jättefort.
Oftast presenterade som filmer a la Cosmonova.
Jag har en rik inre värld.

Jag har vant mig och kan ignorera dem för att göra annat.
Om jag inte är trött, för då somnar jag av att det blir för mycket.
Jag zoomar liksom ut från dem utan problem och koncentrerar mig på uppgiften som skall göras.
På samma sätt som jag skärmar av mig från omgivningen om den är störande.

Jag gillar att ha musik på lika väl som att ha det tyst.
Har en fantastisk sömn, kan sova var som helst och när som helst.
Bli sällan störd av ljud även om det låter.
Kan låta tankarna prata med varandra om något behöver resoneras kring.

Har varken ADHD eller Autism men har gått i en del terapi för att acceptera läget.

Jag tror att det är manlig grej. Min man kan också tänka på ingenting. Jag förstår det inte. Det finns konstant tankar i min hjärna.
Nej både min sambo och min exman har full fart i sina hjärnor.
Liksom båda mina söner

Det är en individuell egenskap och den är gissningsvis mycket ärftlig.

Jag tänker att det är normalt, det finns ju en anledning till varför meditation är en träning i att tänka på ingenting och att det är något som tar lång tid att träna.
Jag håller med men ändå inte. De läror inom meditation jag känner till tränar antingen på att fokusera på andning, mantra eller liknade alternativt att låta tankarna vara och inte fokusera på dem. Målet är för många att inte tänka på något.

Ofta flyger mina tankar, men de kan vara tysta också, det efter en hypnos. Det var första gången det var tyst i skallen och det har fortsatt sen dess.

Min hjärna är nästan alltid i full gång, ofta minst två parallella tankespår 🙈 En gång på en tågresa frågade en kompis, efter att vi suttit tysta i några minuter, vad jag tänkte på. Tåget hade stannat en bit utanför stationen i väntan på att få åka vidare och jag tittade väl ut genom fönstret på ett sätt som fick henne att undra. Jag berättade min långa tankebana, från rälsen, staketen och staden bakom, drog paralleller till mitt jobb osv. Höll på i kanske 2 minuter, och när jag var klar frågade jag vad hon hade tänkt på. "Eh, jag satt och tänkte på den där blomman och att den är fin" sa hon då. 😁 Det var första gången jag på riktigt fattade att alla inte funkar som jag i huvudet 😁

Enda gången jag är någorlunda fokuserad här och nu är när jag gör något kreativt eller som kräver mycket fokus, tex drejar, eller ibland när jag rider.

Jag hade kunnat svara som dig :o :D

Nej, du är inte ensam.
Ibland håller min hjärna igång ca 3 "trådar/ämnen" samtidig och hoppar emellan dem. Speciellt när jag inte kan sova.
Irriterande.

Jag tillhör de som alltid distraherat mig med musik, men sen några år tillbaka spelar hjärnan låtar av sig själv och det är ett helvete att försöka stänga av det. Medan jag gör viktiga saker, som att rida, dyker en låt upp och försöker tränga ut alla andra tankar. Det hjälps inte av att det är låtar jag gillar det är besvärande ändå. Ibland dyker det upp de konstigaste låtar som jag inte kan styra. Tidigare idag gick Vår julskinka har rymt med Werner & Werner på repeat😫
Den här fastnade i min hjärna.
Lyssna på egen risk....

Jo, det är nog vedertaget. Jag tänker mer på varför så många människor upplever koncentrationssvårigheter idag. I mitt jobb pratar vi mycket om varför så många studenter har svårt att läsa längre texter. Jag tror att koncentrationssvårighet är en orsak.
Mycket att de inte har fått övning och det är för lite kickar för att de ska orka fortsätta. Samtidigt som det är ont om tid och mycket stoff så allt fler ämnen väljer att låta eleverna få ta till sig informationen via inspelning eller filmer. Sen blir vi i svenskämnet de tråkiga och dåliga lärarna som tvingar dem att läsa. 🙄 När 30 sidor med bilder och text ses som något helt omöjligt att sätta in sig i och plågeri blir man lite uppgiven.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 597
Senast: vtok
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka