tänka på ...ingenting?

Jag tror snarare många fler lider av sömnstörningar och där det ökade informationsflödet kan vara en stor bov då det finns mängder med studier som visar på effekter som stress, mental utmattning, depression, osv.
Sömn behöver ju skötas för att fungera bra.
Den fixar sig inte av sig själv.

Jag tror att vi pratar över varandras huvuden.
Kanske.
Men om jag försöker så här då?

Jag tror att många människor nu för tiden inte sover tillräckligt mycket eftersom att de prioriterar annat.
Det är ett enormt mediaflöde som måste följas, dataspel som måste spelas och TV serier som måste ses.
Om man skall kunna sova bra så måste sömnen få den tid och den stillhet som den behöver.
Och för det så måste den prioriteras i livet.
Nu verkar den mest komma i vägen för andra aktiviteter och så försöker man ignorera behovet.

Verkar det som en rimlig teori?

Vi har infört "sova först, sedan resten" och det ger definitivt en förbättrad livskvalitet och ökad förmåga att lösa problem i livet.

Kanske.
Men om jag försöker så här då?

Jag tror att många människor nu för tiden inte sover tillräckligt mycket eftersom att de prioriterar annat.
Det är ett enormt mediaflöde som måste följas, dataspel som måste spelas och TV serier som måste ses.
Om man skall kunna sova bra så måste sömnen få den tid och den stillhet som den behöver.
Och för det så måste den prioriteras i livet.
Nu verkar den mest komma i vägen för andra aktiviteter och så försöker man ignorera behovet.

Verkar det som en rimlig teori?

Vi har infört "sova först, sedan resten" och det ger definitivt en förbättrad livskvalitet och ökad förmåga att lösa problem i livet.

Jo, jag är med på att det är så du menar och så är det säker för många, men det är inte det jag talar om. Jag pratar om hur det stora informationsflödet påverkar på ett mer allmänt plan i form av kognitiv belastning och splittrad uppmärksamhet.

Jo, jag är med på att det är så du menar och så är det säker för många, men det är inte det jag talar om. Jag pratar om hur det stora informationsflödet påverkar på ett mer allmänt plan i form av kognitiv belastning och splittrad uppmärksamhet.
Som något som pågår samtidigt och liksom stör tankebanora där och då?
Något som man inte lyckas koppla bort ur medvetandet när man skall ägna sig åt annat?
Så?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 597
Senast: vtok
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka