Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att de försöker på den metoden, visar ju hur usla vi röstboskap är på att sätta oss in i vad politikerna faktiskt håller på med.

Den här är väl mest smaklös, eller åtminstone väldigt dåligt strategiskt placerad skylt....: "KD vill öppna fler akutmottagningar i Stockholm. Trots att de själva bär ansvar för att ha stängt en av Sveriges största akutmottagningar. De är så skamlösa att de satt upp ett plakat med texten ”Öppna en till akutmottagning” precis framför Nya Karolinska, vars akutmottagningen alltså stängts för allmänheten av det borgeliga styret i Stockholm. Där Kristdemokraterna ingår sedan sexton år tillbaka." https://www.dagensarena.se/opinion/nar-ar-kd-redo-att-ta-ansvar-vardkaoset/
Håller helt med!
Det gäller att hålla sig ajour med vem som faktiskt gjort vad sett bakåt i tiden, och lägga dövörat till till vad som sägs ett par månader innan val.
Det är få som ska rösta som gör det, även på kommun-nivå, och det tycker jag är tragiskt :(

Efter att en gängkriminell skjutit vilt om kring i eskilstuna igår och barn o kvinna träffades så röstar jag inte blankt utan på SD. Samtidigt som en polischef säger i AF att man inte kan knäcka gängen. Ett tafatt samhälle vi har och sossarna har ju misslyckats i 8 år trots MJ löften att knäcka gängen. Varför har inte övriga nordiska länderna lika mycket skjutningar och gängkriminella? Varför sticker Sverige ut
Så himla oväntat!

Känner flera som kommer splittra sin röst i år. MP till riksdagen som stödröster så de inte trillar ur, S/V i region och kommun. Här i Stockholm känner jag en del MP röstare som är otroligt bittra över att MP slog sig ihop med M och dessutom inte fick igenom något av sin politik vilket var deras argument utan bara gick i lydigt koppel till M.

Efter att en gängkriminell skjutit vilt om kring i eskilstuna igår och barn o kvinna träffades så röstar jag inte blankt utan på SD. Samtidigt som en polischef säger i AF att man inte kan knäcka gängen. Ett tafatt samhälle vi har och sossarna har ju misslyckats i 8 år trots MJ löften att knäcka gängen. Varför har inte övriga nordiska länderna lika mycket skjutningar och gängkriminella? Varför sticker Sverige ut

Som SD röstare, hur ser du på klimatkrisen och SD inställning till HBTQI frågor, samt aborträtten. Och vinster inom skola, vård och välfärd?

Ja men avsaknaden av beslut är ur min synvinkel också ett misslyckande. Att inte kunna lägga fram sina förslag väl underbyggda med en tydlig finansiering så att de blir godkända.

Skolan är en otrygg plats när den psykiska ohälsan skenar bland tex flickor, mobbning fortfarande är ett allvarligt problem, pojkar ökar än mer i självmordsstatistiken, barn så unga som 8-9 år tar sitt liv. Hopplösheten som barn känner i en skola som inte får dem att känna sig trygga skadar barnen. Nej för mig är skolan ingen trygg plats. Varken i ”de fina” skolorna eller i de skolorna som ligger i socioekonomiskt utsatta områden. Och de har denna regering inte bidragit till på ett positivt sätt under de senaste 8 åren. Tycker jag.

Mvh Miks

Problemet är att skolan styrts av LGR11*. Som gjordes av den blå massan med Björklund i spetsen. Det är inte den sittande regeringen som tillverkat hur skolan ser ut idag. Socialdemokraterna (genom Göran Persson) är iofs delvis inblandade iom kommunaliseringen av skolan.

Men. Björklund (mfl) tilläts tillverka LGR11 på helt ideologisk bas, i stället för att titta på vad tex forskning säger om hur man lär sig, och vad man överhuvudtaget KAN lära sig. Och en kursplan där man hela tiden bedömer elever utifrån deras sämsta prestation.

Så nej. Du kan inte bedöma skolan idag efter vilka som styrt de senaste 8 åren.

*From denna termin träder LGR22 in. Den har mjukat upp några av de vassaste hörnen med LGR11 men inte tillräckligt. Och för er som undrar varför man inte ändrar mer; med Findland som förebild så syns det att om lärarna får göra sitt jobb i fred, med minimal inblandning utifrån så får man bra resultat.

Senast ändrad:
Vilka är den överväldigande majoritet som köper de produkter som Kinas C02 utsläpp orsakar? Som driver på att Kinas C02 ökar? Det är inte kineser eftersom, som du så riktigt påpekade, majoriteten lever under fattiga förhållanden och inte kan konsumera varor och produkter.

Det är som att öppna för gruvnäringen i Sverige. Sverige kunde börja med att sluta hyckla om att vara ett miljövänligt land med bara några få procents C02 utsläpp, vilket är sant eftersom vi köper produkter som producerar C02, skövlar regnskogen i Västafrika och bryts under omänskliga förhållanden i andra länder för att sedan transporteras över halva jorden till produktionen som finns i Kina som står för utsläppen.

Men det sker inte i Sverige, så då kan vi inte göra/behöver vi inte göra något åt det eftersom vi står för så liten del av utsläppen. Förutom att sätta oss på våra höga hästar och säga att vad svenskar gör spelar ingen roll eftersom vi lever så miljövänligt. Kommun efter kommun röstar nej, till gruvnäringen, det typiska exemplet på NIMBY.

Jag skulle gärna se en undersökning om hur mycket Sverige egentligen bidrar till C02 utsläppen om man tar med i beräkningen vår import av färdiga varor och produkter. Vad vi redan vet är att om alla i världen levde som i Sverige så skulle vi behöva minst 2.5 jordklot.

Sverige har, denna generation, råd att ignorera klimatförändringarna. Nästa och nästnästa generation är inte så lyckligt lottade. Men det är bara att titta på resten av världen, det brinner i stora delar av Europa. I Nordamerika pågår det i vissa stater en katastrofal torka. Australien genomlider en historiskt långvarig torka. Kinas floder håller på att torka ut så att produktionen av exportvaror minskar. Vilket gör att de kommer sätta igång fler kolverk. Medan temporära flash floods skapar stora skador när den torra jorden inte kan suga upp regnet och inte heller fylla på dammarna som behövs för vattenkraft.

Det vi har sett i Sverige i sommar är, pun not intended, en bris jämfört med de klimatförändringar som kommer att ske även hos oss. 2018 var ett extrem år som alla kommer ihåg. De åren kommer att komma med kortare och kortare intervaller. Men visst, mellan krisåren, så kan vi låtsas om att vi inte behöver ändra vår livsstil.

https://www.theguardian.com/world/2...ver-to-dry-up-sparking-shortage-of-hydropower

https://www.cnbc.com/2022/08/19/chi...rought-emergency-scorching-temperatures-.html
Jag vet inte vilka det är som köper produkter tillverkade i Kina utom I-phone och Macdator-användarna så klart, och de är ju många, men jag har aldrig och kommer aldrig att höra till dem. Det är sällan något Kinatillverkat lyckas smita förbi mina argusögon när jag konsumerar, och flera i min bekantskapskrets tillämpar samma principer.

Du antyder att merparten av de kinesiska utsläppen kommer till vid produktion och transport av varor som västländer konsumerar. Var är siffrorna stöder den tesen?

Håller med dig om att Sverige på många fronter inte lever upp till de höga ideal som proklameras från stat och myndigheter. Men just att vi är så miljövänliga har jag sällan hört. Det jag håller fast vid är att en total annihilation av svenska CO2-utsläpp inte kommer att märkas på den globala uppvärmningen, eftersom den bara utgör någon procent av en tioprocentlig minskning av Kina utsläpp.

Att de faktiska siffrorna ser ut så här är absolut ingen anledning till defaitism, det finns mycket att göra i Sverige också, men svenskt anorektiskt koldioxidsparande är inte problemets lösning.

Det är effektivare att jaga kiloton än gram och kilo, om det är så att man verkligen är intresserad av att minska växthusgaserna på jorden. Sverige ligger under genomsnittet av utsläpp av växthusgaser per capita trots att vi bor i ett kallt klimat. Nu är ju vi precis som Kina tvingade att elda oljekraftverk, och i Sveriges fall är det en helt egenproducerad kris på grund av totalt misslyckad energipolitik.

Misstänker att något liknande kan vara aktuellt i Kina med en totalitär regim som kombinerar rövarkapitalism med totalt förtryck och ofrihet. Växthusgaser är ju bara en liten del av Kinas miljöproblem.

Fast vi bidrar ju till Kinas utsläpp genom vår shopping 🙄

I hur stor utsträckning, har du några siffror? Bidraget från Sveriges 10 miljoner invånare lär inte vara någon jättesiffra. Vilka åtgärder tillämpar du själv för att minska Kinas koldioxidutsläpp?

Jag vet inte vilka det är som köper produkter tillverkade i Kina utom I-phone och Macdator-användarna så klart, och de är ju många, men jag har aldrig och kommer aldrig att höra till dem. Det är sällan något Kinatillverkat lyckas smita förbi mina argusögon när jag konsumerar, och flera i min bekantskapskrets tillämpar samma principer.

Du antyder att merparten av de kinesiska utsläppen kommer till vid produktion och transport av varor som västländer konsumerar. Var är siffrorna stöder den tesen?

Håller med dig om att Sverige på många fronter inte lever upp till de höga ideal som proklameras från stat och myndigheter. Men just att vi är så miljövänliga har jag sällan hört. Det jag håller fast vid är att en total annihilation av svenska CO2-utsläpp inte kommer att märkas på den globala uppvärmningen, eftersom den bara utgör någon procent av en tioprocentlig minskning av Kina utsläpp.

Att de faktiska siffrorna ser ut så här är absolut ingen anledning till defaitism, det finns mycket att göra i Sverige också, men svenskt anorektiskt koldioxidsparande är inte problemets lösning.

Det är effektivare att jaga kiloton än gram och kilo, om det är så att man verkligen är intresserad av att minska växthusgaserna på jorden. Sverige ligger under genomsnittet av utsläpp av växthusgaser per capita trots att vi bor i ett kallt klimat. Nu är ju vi precis som Kina tvingade att elda oljekraftverk, och i Sveriges fall är det en helt egenproducerad kris på grund av totalt misslyckad energipolitik.

Misstänker att något liknande kan vara aktuellt i Kina med en totalitär regim som kombinerar rövarkapitalism med totalt förtryck och ofrihet. Växthusgaser är ju bara en liten del av Kinas miljöproblem.

I hur stor utsträckning, har du några siffror? Bidraget från Sveriges 10 miljoner invånare lär inte vara någon jättesiffra. Vilka åtgärder tillämpar du själv för att minska Kinas koldioxidutsläpp?
https://www.naturskyddsforeningen.s...baserade-utslapp-de-hittills-dolda-utslappen/
Nu är Kina bara ett exempel, men hur många är det inte som köper exvis brasilianskt "naturbeteskött"? Kläder tillverkade i tredje land? Jag gissar att dina kläder, skor, den maten du äter, dina hobbies, semesterresor, om du kör bil mm mm inte är 100 % svenskt utan tillverkat utomlands och då har du många CO2 på ditt samvete pga din livsstil.

Sverige släpper ut ungefär 50 miljoner ton koldioxidekvivalenter när man mäter territoriella utsläpp, och strax över 90 miljoner ton konsumtionsbaserade utsläpp. Har jag förstått det rätt om du menar att både 50 miljoner samt det nästan dubbla 90 miljoner ton är småsiffror i sammanhanget? Innebär det att alla andra länder med lika mycket utsläpp, eller mindre, inte heller behöver minska sina utsläpp? Hur många länder är det och hur många miljarder ton koldioxidekvivalenter blir det för alla, totalt? Vad jag försöker säga är att redan här finns det kanske potentiella risker med att tänka på ett globalt problem ur ett mycket litet och isolerat nationellt perspektiv.

Du är väl också medveten om att Sveriges utsläpp per person fortfarande ligger väldigt långt ifrån Parisavtalets mål, samt att om alla använde jordens resurser som vi gör i Sverige skulle det behövas ganska många fler jordklot? Och svaret på detta obestridliga faktum att det vi gör idag i Sverige är ohållbart är alltså att vi omedelbart ska lägga ner våra ambitioner att ta ett miljöansvar? Och om Sverige faktiskt gör det och avsäger sig allt klimat- och miljöansvar, hoppar av alla sina internationella överenskommelser och åtaganden, tror du att detta kommer motivera övriga länder att ta tag i de globala problem som Sverige alltjämt är en del av?

Det finns dessutom andra konkreta värden i att åtminstone försöka vara ett föregångsland och att göra det som man i internationella sammanhang åtagit sig att göra, utöver sådant som trovärdighet och de omedelbara utsläppsminskningarna som kommer av det. Dels visar man att det är möjligt, och i vissa fall vad gäller teknisk utveckling eller innovativa satsningar kan det göras mer billigt och tillgängligt för övriga världen om någon går före och investerar i det, vilket i sin tur ger kedjereaktioner och indirekta utsläppsminskningar också i andra länder.

Något annat som är minst lika viktigt är att man inte lägger in handbromsen i de internationella förhandlingarna, för att man sätter sitt egenintresse först och i det egenintresset har man just beslutat att man inte behöver ta klimat- eller miljöhänsyn. Tyvärr gör Sverige precis det här i vissa sammanhang vad gäller klimat, där måste vi definitivt bli bättre och inte sämre. För vad man gör när man aktivt motarbetar de förändringarna som måste göras på den internationella arenan för att man sätter egenintresset främst är också att man misslyckas med att sätta press på de som ofta pekas ut som de "stora" utsläppsländerna. Man struntar i att ta eget ansvar och man legitimerar då den inställningen för alla andra länder. Man hjälper dem att fortsätta precis som innan. Att tro att övriga länder kommer ta tag i sina utsläpp på allvar om ett land som Sverige försöker smita undan är ganska naivt, tyvärr. Har man inget genuint önskemål att lösa det globala hotet, utan mest söker efter en anledning att strunta i klimat och miljöpolitiken, spelar allt det här förstås ingen roll. Men jag utgår från att det finns en vilja att lösa det faktiska problemet, och då är det faktiskt inte en smart strategi att närma sig ett verkligt globalt och internationellt problem genom att betrakta Sverige som isolerat och obetydligt. Jag har pratat med människor som jobbar med miljörelaterade frågor från exempelvis Brasilien, länder som ofta ses som problematiska i de här sammanhangen, och reaktionen som skulle följa om Sverige officiellt argumenterade som en del gör här, den skulle inte utebli och den skulle inte vara nådig.

Köper du aldrig någonting förutom mat? Kollar du ursprunget på allt du köper?

Det är inte riktigt så enkelt så att du kan titta på "Made in China" avstå och sen tro att du inte köper något från Kina. Alla mer avancerade produkter med elektronik i får du räkna med är Kina baserade även om det råkar stå "Made in Germany" på dem. Kina tillverkar oerhört mycket komponenter som sedan används för att bygga tex en VW av.

Det är inte riktigt så enkelt så att du kan titta på "Made in China" avstå och sen tro att du inte köper något från Kina. Alla mer avancerade produkter med elektronik i får du räkna med är Kina baserade även om det råkar stå "Made in Germany" på dem. Kina tillverkar oerhört mycket komponenter som sedan används för att bygga tex en VW av.
Eller dator. Eller iPad. Eller Samsung Galaxy. Eller TV. Eller nästan allt.

Du kan inte leva i Sverige utan att använda importvaror från Kina. Det visar covidpandemin om inte annat. Sjukvårdsmaterial, mediciner, bilar, kläder. Det här är från Kommerskollegiet. Sverige importerar mer än vi exporterar till Kina men vi kan dra ner betydligt även vad gäller export till Kina.

Ok, vi kan gå ner på personnivå om du så vill? Jag reser enbart kollektivt och har inte varit utanför Sverige på över tio år. När jag ska till landet blir det buss-pendel-buss som tar ca tre ggr så lång tid som med bil. Och gjorde så även när jag bodde i Bollnäs och det tog två bussbyten och en buss som gick en gång i halvtimmen när jag skulle handla. Jag köper inga nya kläder, jag byter aldrig mobil förrän den sista är totalt död. Jag har inte köpt någon ny tv eller annan elektronik på länge. Det enda jag 'unnar' mig är en dator och en hygglig skärm. Men även de har några år på nacken. Nu har jag handlat en ny kyl/frys efter mycket vånda. Men den jag har nu är 20+ år och frysen har slutat fungera och kylen flämtar på dödsbädden.

Återigen. Sverige och svenskar är oerhört privilegierade. Om alla skulle leva som svenskar så behöver vi 2.5 jordklot resurser. Antingen sänker vi vår levnadsstandard för att göra mindre åverkan eller så fortsätter vi förtrycka vi andra delar av världen (i andra eller tredje hand, men vilka är de som är ansvariga för skövlingen av regnskogen och gruvdriften i Västafrika) när de strävar efter att leva en fraktion bättre än de gör idag.

Vad gör du?

landfaktablad_CN_202203.pdf

När vi pratar Kina och att jämföra utsläpp kan det också vara värt att nämna att deras kumulativa utsläpp fortfarande är betydligt mindre än USAs. Japans och Indiens kumulativa utsläpp är fortfarande mindre än Storbritanniens. Brasiliens kumulativa utsläpp är mindre än Polens och Ukrainas. Så vem är då "värst", vem ska behöva göra något alls egentligen när allt kan relativiseras bort med att någon annan är värre (antingen nu eller historiskt)?

Återigen. Sverige och svenskar är oerhört privilegierade. Om alla skulle leva som svenskar så behöver vi 2.5 jordklot resurser. Antingen sänker vi vår levnadsstandard för att göra mindre åverkan eller så fortsätter vi förtrycka vi andra delar av världen (i andra eller tredje hand, men vilka är de som är ansvariga för skövlingen av regnskogen och gruvdriften i Västafrika) när de strävar efter att leva en fraktion bättre än de gör idag.
Det senaste jag läste var närmare 4 jordklot, är det baserat på olika sätt att mäta tro?

Just skövlingen av regnskogen är ett exempel där ett land som Sverige verkligen inte kan peka finger. Vi möjliggör ju i princip skövling idag genom att motarbeta de internationella försök som finns att stoppa det, för att skydda vår egen skogsindustri. Vi ligger väldigt efter där, internationellt. Det fanns en artikelserie i DN nyligen (med reservation för att min tidsuppfattning är tveksam) som tog upp detta. Jag hade dessutom en diskussion om just det med en från Brasilien inom biobränsle-branschen i samband med något av Brasiliens utspel när det brann och skövlades i Amazonas och det rasade in internationell kritik. Han oroade sig lite över att det skulle diskuteras miljöpolitik på den konferens han skulle på i ett europeiskt land, och hade en rad argument (bland annat om kumulativa utsläpp, historisk skövling och nutida skogspolitik) förberedda för att kunna gå till motattack om någon från Europa kom med kritik. Och han hade inte fel i något av de argumenten. Om man som svensk sätter sig på sina höga hästar och tror att ingen kan komma att ta ner en på jorden med fakta så tror man ganska fel, vi går inte fria från ansvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 859
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 135
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II