Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
SD är större än M.
Magda undrar om hon inte ska möta Jimmie i slutduellen.
Magda sträcker ut en hand till L. Samtidigt lovar L sitt stöd till SD. Magda öppnar då upp för samarbete med V vilket hon tidigare sagt skulle vara otänkbart.
Detta gör ju att C faller bort.
Samtidigt vill inte SD ha ngt med L att göra öht i sedvanlig ordning. Så att eeee? #kaoz

Nu tror jag att VÄLDIGT många i min närhet vacklar rejält

553672EA-3F9D-48B7-93FE-F39439354E79.webp

Det hon har sagt är att V inte är hennes första alternativ att bilda regering med; samarbetar dock gärna.

Enda röda linjen för samarbete är SD.

Tidigare denna månad ställde hon ju V utanför. Med detta ställer hon nu C utanför. Samtidigt har ju L med sitt uttalande låst sig till M-SD-KD

Angående gåvoskatten som diskuterats i tråden tidigare—SvD hade en intervju idag med Nooshi (V) där man frågade om gåvoskatten då V vill återinföra den. Beloppet man tänkt sig är 10-12 miljoner eller mer.
Jag deltog inte i den diskussionen när det begav sig, hade annat för mig just då.
Jag anser att det är helt rimligt med gåvo/arvs/förmögenhetsskatt MEN den ska då ligga på sådana nivåer så att det inte är var och varannan medelsvensson som får betala dessa skatter. Det blir ju supermärkligt om en siffra på en förmögenhetskatt är satt så lågt, vilket jag tror den var tidigare så att en vanlig villaägare i räknas in för att denna betalat av en del av lånet.
Sen 10-12 miljoner i gåva för gåvoskatt känns mest som symbolpolitik då kan man kanske lika gärna skippa den. Hur många sådana gåvor ges per år? Om jag minns rätt så var gåvoskatten per år och då kanske typ en 0,5 miljon skulle vara en rimlig siffra.

Jo, men det har de väl inte varit anti att ta från V någon gång egentligen?

Nej precis de kan ta stöd men inte samarbeta. Naturligtvis fattar S att de är rökta då. De antar att V ska vika ner sig eftersom alternativet för V är mkt värre.

Jag fattar inte varför L gör politiskt självmord. Nu har de ju stängt dörren för ett samarbete med S, MP och C. Plus att jag tror detta blir droppen även för trogna L-väljare som liksom klamrat sig fast av ren lojalitet/gammal vana. S och C kommer gå rejält framåt nu är min gissning

Nej precis de kan ta stöd men inte samarbeta. Naturligtvis fattar S att de är rökta då. De antar att V ska vika ner sig eftersom alternativet för V är mkt värre.

Jag fattar inte varför L gör politiskt självmord. Nu har de ju stängt dörren för ett samarbete med S, MP och C. Plus att jag tror detta blir droppen även för trogna L-väljare som liksom klamrat sig fast av ren lojalitet/gammal vana. S och C kommer gå rejält framåt nu är min gissning

Fast återigen, man valde redan i mars 2021 att skippa det där med att inte samarbeta med SD, så den trogna L-skaran i väljare och medlemmar försvann till stor del redan då. Så att man nu går all-in på det redan inslagna spåret är ledsamt, men jag tror inte det skrämmer bort så många fler. De som är kvar har redan gått igenom den processen, att det är okej att samarbeta med SD för att få till en borgerlig regering.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 859
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 135
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar