Jag håller med allt det du skriver, även om jag kanske nog är lite mer vänstervriden, men jag är realist, och medveten om hur saker funkar.Det är klart företag behöver tjäna pengarjag är helt klart kapitalistiskt lagd och övertygad om att alla andra alternativ är extremt mycket sämre, men det är marknadsekonomi jag är för, inte oligopol helt ärligt (liksom de flesta andra). Jag vidhåller att öka vinster på bekostnad av hårt ansatta konsumenter och producenter och det egna landets hela ekonomi är illa och ser illa ut -även om det är någon krona per vara (en krona som skulle varit mycket pengar hos en producent, även om det "inte märks" hos en konsument) och tydligen inget att gnälla om att det går till en storutdelning istället.
Och jag är inte ensam om att tycka det, även finansministern betraktade det som ett problem att matvarukedjorna faktiskt drev svensk inflation ett tag, vilket de hade ett allvarligt samtal om, med viss effekt. Men det verkar ju onekligen som att flertalet här i tråden, till skillnad från ekonomer, tycker det är helt ok om matvarukedjorna driver upp landets inflation och påverkar landets ekonomi negativt för egen vinning.
Dessutom täner jag också vihålla att bojkotten absolut har haft en effekt, nämligen att lyfta det här i debatten.
Tycker det verkar som att varje gång någon människa i Sverige försöker påverka samhället genom att göra någonting, och gör det så att det märks i pressen så reagerar folk och tycker de skulle gjort någonting annat (allra helst någonting som inte märks och inte tar upp frågan i pressen, tex knyta handen i fickan.).
Egentligen är det jag gnäller på här, att jag känner att det bitvis inte känns som att man går på rätt part, men det var lite det jag försökte lyfta vid något tidigare inlägg här, kring "var försvinner pengarna". Kollar jag årsredovisningar och liknande, så verkar ju inte de enskilda butikerna ha särskilt oresonliga marginaler, exempelvis. Kanske att pengarna slussas runt på lite blandade sätt för att det inte ska bli så höga marginaler i varje steg, men att summan av marginalerna blir större.
Sedan är det ju absolut inte lätt för oss som konsumenter att påverka andra led än just de butiker vi handlar i, så på det sättet är det rätt att försöka bojkotta butiker.
Jag ser problem med globaliseringen, och att det går mot att alla företag blir globala jättar, som ingen kan sätta sig upp mot, det kommer inte sluta bra det här. Visst är det bra med globalisering, när det kommer till människor, men när det gäller pengar är det rent livsfarligt.