Bojkott av butiker

Där vet jag att Willys tidigare har plockat bort tex hälften av Zoegas kaffesorter då man tyckt Nestle har orimliga priser
Likadant med Gevalia för några år sedan när paketen krympte till 425 gram
Och om jag inte minns alldeles fel är det ingen bra marginal på kaffe

Fast vem som är boven i dramat och vad som egentligen är orsaken i i det där känns ju verkligen inte solklart. Ica centralt slutade köpa Gevalia vilket ledde till att Gevalia tappade 25 % av sin omsättning (kan ju självklart finnas fler orsaker men lär ju vara starkt bidragande). Det är andra gången Ica bojkottar just Gevalia och de är ju verkligen inte de enda som sysslar med krympflation. Och då vågar jag påstå att Icas centrala inköpspriser är MYCKET lägre än vad små inköpare får betala....

På min lokala Ica-butik säljer de fortfarande Gevalia. Det enda kaffet med lägre kilopris är Löfbergs lila och Icas EMV...

Gjorde en ny runda idag på bageriet (bröd) liten delikatessbutik (korv, kött, pasta) och en gård som säljer bla ägg och potatis.

Trevlig bieffekt av veckan är att äntligen nyttja mer av det lokala, och om än det är dyrt så känns det bra att kapa transporter och mellanled, och stötta småproducenter.

Fast vem som är boven i dramat och vad som egentligen är orsaken i i det där känns ju verkligen inte solklart. Ica centralt slutade köpa Gevalia vilket ledde till att Gevalia tappade 25 % av sin omsättning. Det är andra gången Ica bojkottar just Gevalia och de är ju verkligen inte de enda som sysslar med krympflation. Och då vågar jag påstå att Icas centrala inköpspriser är MYCKET lägre än vad små inköpare får betala....

På min lokala Ica-butik säljer de fortfarande Gevalia. Det enda kaffet med lägre kilopris är Löfbergs lila och Icas EMV...
Ja men om Axfoods och Icas vinster kritiseras borde väl Orkla och co som går med större vinst också kritiseras
Men jag har inte överhuvudtaget hört någon kritik mot någon av de stora jätteimperierna och deras vinstmarginaler?
Jag kan väl tycka att de verkar lika goa de på att dela ut miljarder till sina aktieägare och chefer
Vilket också borde driva upp priserna
Varför ska då inte Kraft food AB ägare till Gevalia också kritiseras?
Jag tror inte Kraft food riskerar att gå omkull pga att Gevalia minskar med 25 procent

Senast ändrad:
Ja men om Axfoods och Icas vinster kritiseras borde väl Orkla och co som går med större vinst också kritiseras
Men jag har inte överhuvudtaget hört någon kritik mot någon av de stora jätteimperierna och deras vinstmarginaler?
Jag kan väl tycka att de verkar lika goa de på att dela ut miljarder till sina aktieägare och chefer
Vilket också borde driva upp priserna
Varför ska då inte Kraft food AB ägare till Gevalia också kritiseras?
Jag tror inte Kraft food riskerar att gå omkull pga att Gevalia minskar med 25 procent

Självklart, jag var inte ute efter att försvara Orkla eller Kraft. Bara perspektivet att Ica fick det att låta som att de agerade i konsumenternas tjänst vilket jag har väldigt svårt att tro.

Självklart, jag var inte ute efter att försvara Orkla eller Kraft. Bara perspektivet att Ica fick det att låta som att de agerade i konsumenternas tjänst vilket jag har väldigt svårt att tro.
Nej ICA och Axfood är ute efter att tjäna pengar precis som alla andra och de vet att blir kaffet för dyrt köper folk mindre därför sätter de press på Kraft

Nu har jag inte studerat siffror ordentligt men det verkar som om Orkla tex redovisar en rörelsemarginal på 10% samtidigt som Axfood har en rörelsemarginal på 4%?
Nu går det väl inte att jämföra eftersom Orkla är globalt men de förtjänar också en del kritik tycker jag

Staten och kapitalet.

IMG_8952.webp

Såklart en vinkel på det hela, läste på DN också och den artikeln var väl lite mer neutral. Men anyhow.

Staten och kapitalet.

Visa bifogad fil 164230

Såklart en vinkel på det hela, läste på DN också och den artikeln var väl lite mer neutral. Men anyhow.
Senast momsen sänktes så var det ingen större skillnad och går ju inte att sänka med mer än dom 12% som är på mat. Sänkning av arbetsgivaravgifter tror jag inte på men var ju för att ge fler jobb till unga sist och denna sänkning är ju otydlig med vilka det ska gälla.

Personligen är jag riktigt sur för sänkningen på arbetsgivaravgiften som var för unga förr då det gjorde att jag inte tjänade någonting till pensionen på det jag jobbade då.

Senast momsen sänktes så var det ingen större skillnad och går ju inte att sänka med mer än dom 12% som är på mat. Sänkning av arbetsgivaravgifter tror jag inte på men var ju för att ge fler jobb till unga sist och denna sänkning är ju otydlig med vilka det ska gälla.

Personligen är jag riktigt sur för sänkningen på arbetsgivaravgiften som var för unga förr då det gjorde att jag inte tjänade någonting till pensionen på det jag jobbade då.

Man adresserar ju inte heller kritiken om hur matpriserna har stigit kraftigt de senaste åren, samtidigt som bolagen rapporterat miljardvinster, och att protesterna handlar till stor del om att många konsumenter anser att företagen borde sänka sina priser i stället för att prioritera stora vinstutdelningar.

(Igen, jag har bara läst två artiklar så kan säker missa att en vassare dialog ägt rum)

Oavsett var mitt argument fortfarande att de gör en vinst i inflationstider då deras vinster egentligen enligt all logik borde minskat. De borde såklart fortfarande haft gröna siffror, men när alla har det svårare är det märkligt att få det bättre.

Och fortfarande, skriver det igen. Att ta ut extra mycket till vinster i inflationstider, på mat, driver upp inflationen vilket är dåligt för landet.

Men absolut, du har ju onekligen rätt i att det pekar på en allmän önskan i Sverige om att få betala mer för maten än man gör, iom att ökade priser inte lett till speciellt minskad konsumtion.

Sedan att jag tycker att de extra pengarna gjort sig bättre hos bönderna än till ICA vinster är det ju tydligen inte så många som håller med om helt enkelt.

Men det är ju ändå härligt att så många känner sig generösa med sin lön.

https://www.dagensps.se/foretag/ica-handlare-badar-i-pengar-ny-rekordutdelning/

Samtidigt

ICA nära är ju de små ICA som ligger just nära. Folk har ju gått över till att köra långt och storhandla på Maxi tex, men den trenden är kanske på tillbakagång.
Jag förstår till fullo att det ser rejält illa ut med de rejäla vinsterna, och utdelningarna (som ju är något helt annat än vinst), så menar jag ju att det in många fall inte har så stor påverkan på priserna som tas ut, "bara" några procent. Skulle de kunna sänka priserna? Garanterat. Finns det olika varianter att flytta runt pengar mellan olika bolag, så att det inte ser ut som att det blir så stora vinstmarginaler, säkerligen. Det är företag, och syftet med företag är att berika ägarna.

I en bättre värld, där vi människor inte är så egoistiska, skulle man kanske kunna ha ett system där inga överskott behövs, men nu är vi människor själviska och giriga. Det skulle vara bra om det fanns bättre sätt att omfördela resurser, så att vi som har råd, behöver bidra mer, så att även de som inte har lika gott ställt kan leva, och inte bara överleva. Vet dock inte hur ett sådant system skulle kunna gå att införa, för som med allt annat, kommer det missbrukas av de med pengar och makt.

Nej ICA och Axfood är ute efter att tjäna pengar precis som alla andra och de vet att blir kaffet för dyrt köper folk mindre därför sätter de press på Kraft

Nu har jag inte studerat siffror ordentligt men det verkar som om Orkla tex redovisar en rörelsemarginal på 10% samtidigt som Axfood har en rörelsemarginal på 4%?
Nu går det väl inte att jämföra eftersom Orkla är globalt men de förtjänar också en del kritik tycker jag

Fungerar det verkligen så, att det är Ica/Coop/Axfood mot Kraft eller motsvarande i inköpsprocessen? Det är verkligen inte min bild? Matjättarnas stora fördel i detta är ju centrala inköp med enorma kvantiteter, men de köper ju inte av Kraft. Att ett bolag äger ett annat innebär ju inte att man styr det bolagets försäljning eller sitter vid förhandlingsbordet?

Att det blev en sån grej när Ica "bojkottade" Gevalia var ju mycket för att det är så ovanligt att det hamnar där. Det är betydligt vanligare att leverantören inte har råd att tappa matvarujätten som leverantör, vilket leder till att de stora kan pressa priserna på inköp och vinner konkurrens.

Med det sagt, att samma bolag äger de flesta leverantörer är givetvis också ett stort problem i ekvationen.

Fungerar det verkligen så, att det är Ica/Coop/Axfood mot Kraft eller motsvarande i inköpsprocessen? Det är verkligen inte min bild? Matjättarnas stora fördel i detta är ju centrala inköp med enorma kvantiteter, men de köper ju inte av Kraft. Att ett bolag äger ett annat innebär ju inte att man styr det bolagets försäljning eller sitter vid förhandlingsbordet?

Att det blev en sån grej när Ica "bojkottade" Gevalia var ju mycket för att det är så ovanligt att det hamnar där. Det är betydligt vanligare att leverantören inte har råd att tappa matvarujätten som leverantör, vilket leder till att de stora kan pressa priserna på inköp och vinner konkurrens.

Med det sagt, att samma bolag äger de flesta leverantörer är givetvis också ett stort problem i ekvationen.
Axfood har vid flera tillfällen tagit bort varor ur sortiment och då har det hetat som här att Axfood förhandlar med Nestle angående priset på Zoegas
https://www.gp.se/ekonomi/matjattar...ojningar.1e4e542f-0db8-4fc1-b5fb-0ae43e7396f1

Här verkar det ju vara matjätte mot varumärkesjätte eftersom det står att Axfood förhandlar med Nestle?
Och det händer nog oftare än vad som märks ut till kund för det handlar ibland om att man inte exponerar en vara på tex gavlar eller inte har den på kampanj och därmed säljer mindre
Sen är det förmodligen så att ju mer du handlar av tex Orkla desto mer kan du få i rabatt på deras varumärken

De är ju förstås beroende av varandra båda två men Nestle har väl ändå liten fördel egentligen eftersom det är globalt?

Jag vet dock inte med säkerhet hur det verkligen går till det är en okvalificerad gissning från en som sliter på golvet hos en av matjättarna
Jag fick 80 kronor mer i månaden vid förra årets lönesamtal :meh:

Senast ändrad:
Jag vet också att en av varumärkesjättarna kallas för huvudleverantör hos oss alltså torde mycket förhandling ske med just själva koncernen inte med de enskilda varumärkena

Återigen jag gissar bara så jag kan ha fel

Jag vet också att en av varumärkesjättarna kallas för huvudleverantör hos oss alltså torde mycket förhandling ske med just själva koncernen inte med de enskilda varumärkena

Återigen jag gissar bara så jag kan ha fel

Ja från min sida var det framför allt en fråga jag säger absolut inte att jag har rätt! Det behöver ju inte heller vara så att det fungerar exakt likadant i alla olika fall :)

Hjälper nog inte att sänka momsen, företagarna kommer göra som när sockerskatten försvann i Norge 2021, behöll gamla priset, och högre vinst för dem.

Jag förstår till fullo att det ser rejält illa ut med de rejäla vinsterna, och utdelningarna (som ju är något helt annat än vinst), så menar jag ju att det in många fall inte har så stor påverkan på priserna som tas ut, "bara" några procent. Skulle de kunna sänka priserna? Garanterat. Finns det olika varianter att flytta runt pengar mellan olika bolag, så att det inte ser ut som att det blir så stora vinstmarginaler, säkerligen. Det är företag, och syftet med företag är att berika ägarna.

I en bättre värld, där vi människor inte är så egoistiska, skulle man kanske kunna ha ett system där inga överskott behövs, men nu är vi människor själviska och giriga. Det skulle vara bra om det fanns bättre sätt att omfördela resurser, så att vi som har råd, behöver bidra mer, så att även de som inte har lika gott ställt kan leva, och inte bara överleva. Vet dock inte hur ett sådant system skulle kunna gå att införa, för som med allt annat, kommer det missbrukas av de med pengar och makt.
Det är klart företag behöver tjäna pengar :) jag är helt klart kapitalistiskt lagd och övertygad om att alla andra alternativ är extremt mycket sämre, men det är marknadsekonomi jag är för, inte oligopol helt ärligt (liksom de flesta andra). Jag vidhåller att öka vinster på bekostnad av hårt ansatta konsumenter och producenter och det egna landets hela ekonomi är illa och ser illa ut -även om det är någon krona per vara (en krona som skulle varit mycket pengar hos en producent, även om det "inte märks" hos en konsument) och tydligen inget att gnälla om att det går till en storutdelning istället.

Och jag är inte ensam om att tycka det, även finansministern betraktade det som ett problem att matvarukedjorna faktiskt drev svensk inflation ett tag, vilket de hade ett allvarligt samtal om, med viss effekt. Men det verkar ju onekligen som att flertalet här i tråden, till skillnad från ekonomer, tycker det är helt ok om matvarukedjorna driver upp landets inflation och påverkar landets ekonomi negativt för egen vinning.

Dessutom täner jag också vihålla att bojkotten absolut har haft en effekt, nämligen att lyfta det här i debatten.

Tycker det verkar som att varje gång någon människa i Sverige försöker påverka samhället genom att göra någonting, och gör det så att det märks i pressen så reagerar folk och tycker de skulle gjort någonting annat (allra helst någonting som inte märks och inte tar upp frågan i pressen, tex knyta handen i fickan.).

Senast ändrad:
Fast vem som är boven i dramat och vad som egentligen är orsaken i i det där känns ju verkligen inte solklart. Ica centralt slutade köpa Gevalia vilket ledde till att Gevalia tappade 25 % av sin omsättning (kan ju självklart finnas fler orsaker men lär ju vara starkt bidragande). Det är andra gången Ica bojkottar just Gevalia och de är ju verkligen inte de enda som sysslar med krympflation. Och då vågar jag påstå att Icas centrala inköpspriser är MYCKET lägre än vad små inköpare får betala....

Boven i dramat är väl att många länders (USA, Sverige osv) verkar ha släppt kontrollen/reglerna på konkurrenssituationen i många år antar jag.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: MJLee
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
624
Senast: Jeps
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 754
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka