Visa bifogad fil 164155
Sett detta?
Det kan ju omöjligt vara Ica som komponerat ihop det där? Isf tar man ju sig för pannan...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visa bifogad fil 164155
Sett detta?
Det kan ju omöjligt vara Ica som komponerat ihop det där? Isf tar man ju sig för pannan...
Jag deltar inte i veckans bojkott. Jag ser helt enkelt inte hur det skulle fungera för mig (oss) i praktiken. Vi behöver prioritera att få ihop logistiken och jag jobbar sex dagar denna vecka. Vi behöver handla lite nu i slutet av veckan och den butik som vi har nära till är Ica. Det finns en mindre Coop också, men de har mycket sämre utbud och dyrare. Att åka bil en timme för att ta oss in till något alternativ i Uppsala funkar inte för oss när det är en vanlig veckohandling - det kostar ju att köra bilen också och det skulle innebära att det tar flera timmar istället för en halvtimme.. Däremot handlar vi så lite som möjligt numera, planerar noga (det har vi väl gjort i flera år, men nu är det fokus på att äta billigt..) osv.
Det stora matsvinnet sker inte i hushållen, utan i länk efter länk av kedjan dessförinnan. Butiker kasserar också enorma mängder fullt ätbar mat.Ok nu slänger jag en fackla här men jag behöver pysa ur lite:
Ett snabbt urval :
Kaffe och choklad har gått upp i pris pga klimatförändringar.
Mejeriprodukter har gått upp i pris pga råvarubrist (och att bönderna ÄNTLIGEN börjar få lite bättre betalt)
osv
Vi betalar mindre för maten än någonsin historiskt och slänger 30% av det som produceras.
Alla vill ha bättre villkor för djuren, naturen och bonden- men ingen vill betala?
Är det "någon annans ansvar?" som vanligt?
Om "ICA handlarna" gjorde sådana otroliga vinster skulle väl knappast ens de mindre butikerna slå igen.
Jag handlar som vanligt denna veckan. Matsvinn är respektlöst mot dem som producerat den.
Eftersom det inte är 1:a april så, jo det är ICA själva... en aning tondövt kan vi väl säga.
https://www.resume.se/marknadsforin...dra-nytta-av-bojkott-annonsen-mots-av-kritik/
Visa bifogad fil 164155
Sett detta?
Precis.Det stora matsvinnet sker inte i hushållen, utan i länk efter länk av kedjan dessförinnan. Butiker kasserar också enorma mängder fullt ätbar mat.
Tycker det är ännu värre då det är inräknat att det kommer kastas en del. Affärerna vill inte ha slut på något när en kund vill ha det och då riskera att kunden nästa gång välja annat ställe.Precis.
Jsg vet butiker som tex inte sänker priset på mat med kort tid kvar utan slänger det hellre. Anledningen är att de tycker det ät bättre ekonomiskt för butiken att folk betalar fullpris istället för att köpa det nedsatta. Och där blir det ju galet. Speciellt när det är stora butiker som går med rejäl vinst.
City Gross, Hemköp, Willys och tempo har samma ägare.På nyheterna sa de nyss att Willys ska ge aktieägarna utdelning på 1.9 miljarder. I samma inslag sa de också att facket anser att Willys försöker hålla nere löneökningar mer än vad som är rimligt.
Och står dessutom bakom distributionen till en stor andel till av ”fristående” butiker.City Gross, Hemköp, Willys och tempo har samma ägare.
Det är ju verkligen att bara kamma in fördelarna att njuta av lägre priser utan att det behövs! Tänker jag. Det är bättre att de som kan betalar för en hållbar livsmedelsförsörjning.Men hur ska det resonemanget hjälpa oss som faktiskt måste välja billigare varor, såsom ICAs egna och garants osv? Hur ska det hjälpa oss fattiga som vänder på våra kronor redan och inte äter sådan mat du tex serverar i ditt hem i dag eller ens i närheten av det? Vad menar du att vi ska göra för att det ska bli någon förändring? Och vem? Borde inte den som är starkare gör sin röst hörd istället för att kamma in fördelarna bara? Den här bojkotten är kanske inte helt igenomtänkt, å andra sidan, är den sprungen ur människor svårigheter att ha råd med mat. Frågan är vem som har svårt att handla? Höginkomsttagare med hög utbildning eller låginkomsttagare med låg utbildning? Tror du inte utbildningsnivån har något att göra med att det inte helt igenomtänkt? Hur ska vi förändra tycker du?
För du tror väl inte att regeringen nu eller inom det närmaste, eller någonsin kommer att förändra så att fattiga får mer pengar att köpa mat för?
Jag hade inte koll, men fick nyligen lära mig en sak. Min 50% sjukersättning jag fick för några år sedan baserades då på att jag varit arbetslös 2 år (helt rimligt ju) och vad jag tidigare hade tjänat osv= lägst ersättning med andra ord. Jag har ju dock jobbat 50% sedan dess, jag har höjt min inkomst liksom, höjt lönen osv, men när jag får 100% sjukersättning baseras den andra delen på vad jag tjänade när jag fick första delen (vad i helvete är det för skit?) =0=lägsta ersättningen=typ under existensminimun trots bostadstillägg=måste byta bostad för min hyra på nu 9000 kr är för dyr trots att jag GARANTERAT är friskare här än i ett område där hyrorna är billiga. Jag trodde någonstans att mina ansträngningar, inte bara för min skull, utan för samhället, att försöka bidra, vara en del av det, skulle "belöna" mig med en 50% sjukersättning baserad på 68% av min lön jag har. Men nej. Regeringen tycker inte att detta är något som behöver förändras, det lämnades in ett förslag om det 2014, men det var inget man såg något problem med.
Jag kan inte se att regeringen någonsin skulle höja bidrag och inkomster för fattiga så de har råd att leva, äta och med sjukvård. Det är ju pga de fattiga de rika har råd med sina skatteavdrag. De vill ju tvärtom skära ner på det och göra det svårare.
Och för de låga lönerna köper de handelsanställda mat hos tex Willys och bidrar på så vis till den där utdelningen. Det blir absurt när man tänker på det viset på det.På nyheterna sa de nyss att Willys ska ge aktieägarna utdelning på 1.9 miljarder. I samma inslag sa de också att facket anser att Willys försöker hålla nere löneökningar mer än vad som är rimligt.
Då är frågan vad som ska göras, konkret? Och vem? Jag ser inte att det fungerar så bra för fattiga att du väljer bort EMV medan andra som inte har råd att välja väljer EMV, det verkar inte ge något resultat. Det pratas mer om bojkotten denna veckan än det har pratas om behovet av att välja bort EMV. Jag förstår att man ska vara medveten, men å andra sidan, har man inte råd att välja och vraka bland maten man köper så måste man göra många olika etiska val, vissa som man är mindre stolt och nöjd över, andra som funkar utmärkt, men alla de valen och oförmågan att göra rätt ger ju dåligt mående i sig.Det är ju verkligen att bara kamma in fördelarna att njuta av lägre priser utan att det behövs! Tänker jag. Det är bättre att de som kan betalar för en hållbar livsmedelsförsörjning.
Jag tänker inte att de som har svårt att få rimlig mat på bordet ska ta ansvar för att välja bort EMV och annat som fördyrar, men att det är bra att vara medveten om vilka problem det skapar.
Jag gillar inte alls nuvarande regeringens politik.
Jag har slutat köpa mat till nedsatt pris pga kort datum. Den närmaste affären, en ICA supermarket, sänker dels inte priset med särskilt mycket och när det sedan slås in i kassen är priserna helt åt tjottahejti. Jag har ett flertal gånger givit mer för nedsatt pris-kött än vad det hade kostat utan att vara prissänkt. Men så länge det går så går det ju....Precis.
Jsg vet butiker som tex inte sänker priset på mat med kort tid kvar utan slänger det hellre. Anledningen är att de tycker det ät bättre ekonomiskt för butiken att folk betalar fullpris istället för att köpa det nedsatta. Och där blir det ju galet. Speciellt när det är stora butiker som går med rejäl vinst.