Bojkott av butiker

Jag deltar inte i veckans bojkott. Jag ser helt enkelt inte hur det skulle fungera för mig (oss) i praktiken. Vi behöver prioritera att få ihop logistiken och jag jobbar sex dagar denna vecka. Vi behöver handla lite nu i slutet av veckan och den butik som vi har nära till är Ica. Det finns en mindre Coop också, men de har mycket sämre utbud och dyrare. Att åka bil en timme för att ta oss in till något alternativ i Uppsala funkar inte för oss när det är en vanlig veckohandling - det kostar ju att köra bilen också och det skulle innebära att det tar flera timmar istället för en halvtimme.. Däremot handlar vi så lite som möjligt numera, planerar noga (det har vi väl gjort i flera år, men nu är det fokus på att äta billigt..) osv.

Jag deltar inte i veckans bojkott. Jag ser helt enkelt inte hur det skulle fungera för mig (oss) i praktiken. Vi behöver prioritera att få ihop logistiken och jag jobbar sex dagar denna vecka. Vi behöver handla lite nu i slutet av veckan och den butik som vi har nära till är Ica. Det finns en mindre Coop också, men de har mycket sämre utbud och dyrare. Att åka bil en timme för att ta oss in till något alternativ i Uppsala funkar inte för oss när det är en vanlig veckohandling - det kostar ju att köra bilen också och det skulle innebära att det tar flera timmar istället för en halvtimme.. Däremot handlar vi så lite som möjligt numera, planerar noga (det har vi väl gjort i flera år, men nu är det fokus på att äta billigt..) osv.

Jag bojkottar heller inte, jag har mycket nog att få ihop logistikmässigt ändå (mycket på jobbet just nu). Däremot verkar det som om folk i Falun gör det, det var oerhört behagligt att handla på Maxi en tid när det normalt är kaos för det var tämligen tomt :D

Ok nu slänger jag en fackla här men jag behöver pysa ur lite:
Ett snabbt urval :
Kaffe och choklad har gått upp i pris pga klimatförändringar.
Mejeriprodukter har gått upp i pris pga råvarubrist (och att bönderna ÄNTLIGEN börjar få lite bättre betalt)
osv
Vi betalar mindre för maten än någonsin historiskt och slänger 30% av det som produceras.
Alla vill ha bättre villkor för djuren, naturen och bonden- men ingen vill betala?
Är det "någon annans ansvar?" som vanligt?
Om "ICA handlarna" gjorde sådana otroliga vinster skulle väl knappast ens de mindre butikerna slå igen.
Jag handlar som vanligt denna veckan. Matsvinn är respektlöst mot dem som producerat den.
Det stora matsvinnet sker inte i hushållen, utan i länk efter länk av kedjan dessförinnan. Butiker kasserar också enorma mängder fullt ätbar mat.

Jag försöker. Det är ju inte alldeles enkelt, men en vecka klarar jag. Precis bredvid kontoret i stan finns ett bageri som säljer även lokalproducerad sallad, fröer mm, och en lokal fiskeributik med bra sortiment. Och så kombinera med sådant som redan finns i frys och skafferi.

Men det blir dyrt, såklart! En liten (men så krispig och god) närodlad sallad för 55 kr tex, en limpa surdegsbröd för 65. Jag vet mycket väl att det är privilegierat att kunna göra såhär, jag är på en plats i livet där jag har råd och jag vill bidra till att markera. Plus att det känns bra att det går till småskaliga, lokala producenter.

Eftersom det inte är 1:a april så, jo det är ICA själva... en aning tondövt kan vi väl säga.

https://www.resume.se/marknadsforin...dra-nytta-av-bojkott-annonsen-mots-av-kritik/

Sanslöst!

Man skulle ju annars tycka att de kunde lista ut att anledningen till att de finns i 286 av 290 kommuner och ofta är de enda som är kvar när alla andra verksamheter fått lägga ner är för att de ÄR en matuvarujätte 🙄. Och att Pelle, Kalle och Olle, även om de äger varsin ICA-butik har HELT andra marknadsförutsättningar än Lasses livs...

För att svara på frågan så har jag väl kanske inte medvetet bojokttat. Men har inte handlat ännu denna vecka så det kanske räknas ;) Jag tycker väl egentligen att bojkott är ett sisådär angreppssätt men jag tycker att det är jätteviktigt att frågan diskuteras, och det har man ju onekligen lyckats med.

Veckohandlar vanligtvis online från Coop i första hand och kompletterar på lokala ICA. Väljer Coop framför att för deras ekologiska sortiment men även för att kooperativt iaf känns lite mindre dåligt i sammanhanget.

Jag försöker handla så lite som möjligt på Ica även i vanliga fall just eftersom jag tycker att det är helt orimligt att en aktör har över 50 % av marknaden. Sen har de andra stora också stor del, men det är ju inte i närheten av Ica.

Samtidigt har jag inget emot Ica-butiker som sådana. Min närmaste ICA-handlare är dessutom en otroligt sympatisk människa som gör massa bra för byn. Sponsrar lokala idrottsklubben, arbetar aktivt med att även har ungdomar med funktionsnedsättningar som extrapersonal, med mera. Jag har dessutom enbart Ica butiker inom gång- och cykelavstånd och att sätta sig i bilen för att protestera känns ju väldigt bakvänt. Inte helt lätt frågeställning med andra ord.

EMV undviker jag så långt som möjligt. Men i ett hushåll som behöver handla båda glutenfritt och laktosfritt och vill köpa så mycket ekologiskt som möjligt är det svårt att göra alla rätt ibland....

Min lilla ica har drivits av samma familj i snart tre generationer. Innan som frifräsare men sen 20 år som ica-butik. Det de säljer mest av är cigg. Jag är innerligt tacksam att de finns, jag har promenadavstånd istället för 1,5 mil.
Sen finns ju jättarna. De tre Kvantum-butiker som finns inom rimligt avstånd från mig ägs av samma familj. De driver också det enda bageriet, och lite annat. Det ÄR problematiskt, men bojkott drabbar min lilla butik oändligt mycket hårdare än Kvantum. Jag kan inte handla allt där, men jag stödhandlar det jag kan. Annars dör byn med ica. Och då försvinner de få bussar vi har. Skolan krymper. Osv.

Det stora matsvinnet sker inte i hushållen, utan i länk efter länk av kedjan dessförinnan. Butiker kasserar också enorma mängder fullt ätbar mat.
Precis.
Jsg vet butiker som tex inte sänker priset på mat med kort tid kvar utan slänger det hellre. Anledningen är att de tycker det ät bättre ekonomiskt för butiken att folk betalar fullpris istället för att köpa det nedsatta. Och där blir det ju galet. Speciellt när det är stora butiker som går med rejäl vinst.

Även om det finns kooperativ inom matbutik så tänker jag att även Arla är ju ett kooperativ och inte har bönderna som tillhör Arla så mycket att säga till om och känns som det är samma med matbutiker som tillhör kooperativ.

Precis.
Jsg vet butiker som tex inte sänker priset på mat med kort tid kvar utan slänger det hellre. Anledningen är att de tycker det ät bättre ekonomiskt för butiken att folk betalar fullpris istället för att köpa det nedsatta. Och där blir det ju galet. Speciellt när det är stora butiker som går med rejäl vinst.
Tycker det är ännu värre då det är inräknat att det kommer kastas en del. Affärerna vill inte ha slut på något när en kund vill ha det och då riskera att kunden nästa gång välja annat ställe.

Sedan får vi konsumenter höra att minska på matsvinnet.

Men hur ska det resonemanget hjälpa oss som faktiskt måste välja billigare varor, såsom ICAs egna och garants osv? Hur ska det hjälpa oss fattiga som vänder på våra kronor redan och inte äter sådan mat du tex serverar i ditt hem i dag eller ens i närheten av det? Vad menar du att vi ska göra för att det ska bli någon förändring? Och vem? Borde inte den som är starkare gör sin röst hörd istället för att kamma in fördelarna bara? Den här bojkotten är kanske inte helt igenomtänkt, å andra sidan, är den sprungen ur människor svårigheter att ha råd med mat. Frågan är vem som har svårt att handla? Höginkomsttagare med hög utbildning eller låginkomsttagare med låg utbildning? Tror du inte utbildningsnivån har något att göra med att det inte helt igenomtänkt? Hur ska vi förändra tycker du?

För du tror väl inte att regeringen nu eller inom det närmaste, eller någonsin kommer att förändra så att fattiga får mer pengar att köpa mat för?

Jag hade inte koll, men fick nyligen lära mig en sak. Min 50% sjukersättning jag fick för några år sedan baserades då på att jag varit arbetslös 2 år (helt rimligt ju) och vad jag tidigare hade tjänat osv= lägst ersättning med andra ord. Jag har ju dock jobbat 50% sedan dess, jag har höjt min inkomst liksom, höjt lönen osv, men när jag får 100% sjukersättning baseras den andra delen på vad jag tjänade när jag fick första delen (vad i helvete är det för skit?) =0=lägsta ersättningen=typ under existensminimun trots bostadstillägg=måste byta bostad för min hyra på nu 9000 kr är för dyr trots att jag GARANTERAT är friskare här än i ett område där hyrorna är billiga. Jag trodde någonstans att mina ansträngningar, inte bara för min skull, utan för samhället, att försöka bidra, vara en del av det, skulle "belöna" mig med en 50% sjukersättning baserad på 68% av min lön jag har. Men nej. Regeringen tycker inte att detta är något som behöver förändras, det lämnades in ett förslag om det 2014, men det var inget man såg något problem med.

Jag kan inte se att regeringen någonsin skulle höja bidrag och inkomster för fattiga så de har råd att leva, äta och med sjukvård. Det är ju pga de fattiga de rika har råd med sina skatteavdrag. De vill ju tvärtom skära ner på det och göra det svårare.
Det är ju verkligen att bara kamma in fördelarna att njuta av lägre priser utan att det behövs! Tänker jag. Det är bättre att de som kan betalar för en hållbar livsmedelsförsörjning.

Jag tänker inte att de som har svårt att få rimlig mat på bordet ska ta ansvar för att välja bort EMV och annat som fördyrar, men att det är bra att vara medveten om vilka problem det skapar.

Jag gillar inte alls nuvarande regeringens politik.

På nyheterna sa de nyss att Willys ska ge aktieägarna utdelning på 1.9 miljarder. I samma inslag sa de också att facket anser att Willys försöker hålla nere löneökningar mer än vad som är rimligt.
Och för de låga lönerna köper de handelsanställda mat hos tex Willys och bidrar på så vis till den där utdelningen. Det blir absurt när man tänker på det viset på det.

Det är ju verkligen att bara kamma in fördelarna att njuta av lägre priser utan att det behövs! Tänker jag. Det är bättre att de som kan betalar för en hållbar livsmedelsförsörjning.

Jag tänker inte att de som har svårt att få rimlig mat på bordet ska ta ansvar för att välja bort EMV och annat som fördyrar, men att det är bra att vara medveten om vilka problem det skapar.

Jag gillar inte alls nuvarande regeringens politik.
Då är frågan vad som ska göras, konkret? Och vem? Jag ser inte att det fungerar så bra för fattiga att du väljer bort EMV medan andra som inte har råd att välja väljer EMV, det verkar inte ge något resultat. Det pratas mer om bojkotten denna veckan än det har pratas om behovet av att välja bort EMV. Jag förstår att man ska vara medveten, men å andra sidan, har man inte råd att välja och vraka bland maten man köper så måste man göra många olika etiska val, vissa som man är mindre stolt och nöjd över, andra som funkar utmärkt, men alla de valen och oförmågan att göra rätt ger ju dåligt mående i sig.

Det finns nog inte jättemånga som gillar nuvarande regeringspolitik, hoppas jag, men det är ju där du vill göra en förändring, en förändring jag aldrig kan för mitt liv se att du får till, någonsin. Det är ju verkligen att bara låta allt vara som det är nu, för inget kan förändras.

Precis.
Jag har slutat köpa mat till nedsatt pris pga kort datum. Den närmaste affären, en ICA supermarket, sänker dels inte priset med särskilt mycket och när det sedan slås in i kassen är priserna helt åt tjottahejti. Jag har ett flertal gånger givit mer för nedsatt pris-kött än vad det hade kostat utan att vara prissänkt. Men så länge det går så går det ju....

En annan grej är att varor prismärks på hyllan och i kassan tar man ett annat pris... Schampo tex, skylt om två för 35 eller vad det var och jag betalade per styck, men MER än vad som stod på hyllan... För en tid sedan köpte jag en flaska pepsi. Valde mellan pepsi max och pepsi lime, valde lime 3 kr billigare och god, praktiskt tyckte jag. Såg på kvittot att mina två pepsi lime kostade som alla andra pepsi. Jag har köpt pepsi lime där tidigare just för att de är billigare.... men inte kollat kvittot. Knäckebröd, har inte min favorit så fått ta något annat och tänkt att "den sorten är god men inte till det priset här, det är billigare på Hemköp" och köpt en billigare sort som också är god. Pris på kvittot? Samma som den jag valde bort.

Några kronor här och några kronor där....

Jag handlar en gång i månaden online på ICA maxi, de enda med hemkörning. Och så ströhandling mest på Hemköp, den närmaste ICA har ibland några erbjudanden så jag går in där, men jag vill inte sponsra någon som luras.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 006
Senast: MJLee
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Jeps
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
14 955
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka