Hit, till bla aktieägarna i extra stora utdelningar.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ica-gar-med-storvinst-vd-lovar-lagre-priser
Det är ju det debatten är om.
Pengarna går helt enkelt till att ägarna har mer pengar att röra sig med.
(på vinstmarginalen för ICA koncernen är ju en sak, men varje enskild ICA är ju ägd och har en egen vinstmarginal också, som är helt olika för olika butiker, dvs kanske ganska dålig för en liten och väldigt bra för en stor)
Fast ja, det är stora summor man pratar om, men tar vi exemplet Ica, så omsatte koncernen 148 miljarder kronor 2023, med ett resultat på 4 miljarder. Det får jag till 2,7%. Det inkluderar ju mer än bara matvaror dock, men överför vi det direkt, så skulle ett smörpaket som kostar 50 kronor idag, kosta 48,65 kr utan vinsten. Absolut påverkar det, men for är det ju att miljarder i vinst inte behöver vara så mycket, när man slår ut det på allt.
Olika varor har ju gått upp olika mycket i pris, men jag fortsätter med smör, för det är en av de saker som ökat mest. SCB skriver att priset där gått upp 26% jämfört med ett år sedan. Lite förenklat skulle då smöret ha kostat 39,70 kr för ett år sedan, om det kostar 50 kr idag. Tar vi och drar bort vinsten hos ICA-koncernen, hade vi fått en prishöjning på "bara" 9 kr istället för 10,30 kr.
Dock, problemet med koncerner, och hur allt är uppbyggt, är ju att det är svårt att få en bra överblick. Och mitt exempel tar ju bara med en nivå av marginaler, även handlarna har ju lite marginaler, etc. Men, fortfarande är problemet att även om beloppen är stora, är inte procenttalen höga.
Och tänk på att utdelning till ägarna inte påverkar resultatet. Och bokföringen är ju bara några papper, de tar ju med "påhittade"* intäkter och utgifter.
* Med påhittade menar jag sådant som aktiveringar och avskrivningar, som ju inte påverkar likviditeten.