Det kan ju vara dubbelt. Jag stör mig på att de skott sig på inflationen.Jag trodde det handlade om att det många har svårt att ha råd med mat idag eftersom den blivit så dyr. Fel av mig uppenbarligen!
I den mån det gäller att ha råd eller inte med mat så finns ju även bönder som måste ha råd att kunna fortsätta producera mat. Så ur synvinkeln pengar från konsument till bonde är jag personligen inte lika brydd som jag är ur synvinkeln pengar från en hårt inflationspressad konsument till någon som redan tjänar sitt levebröd mycket väl.
Dvs jag stör mig på att vissa matkedjors vinster gick upp i inflationstider, det betyder att de inte bara inte tog någon smäll alls själva, utan att de dessutom smyghöjde extra som grädde på moset när ingen skulle märka det. (antagligen genom att inte justera vinstmarginalens % när de satte högre priser).
Rent krasst, om det bara gäller billig mat så är det ju bättre att importera fläskkött från Danmark och all annan mat från andra länder och helt enkelt strunta i att producera här kan man gissa. (är inte så bra på jordbruk men tror inte vi är realistiskt världsbäst på att producera superbillig fodersörja exakt just här. Samtidigt som vi behöver lantbruk i händelse av kris och krig och med tanke på att med klimatförändringarna så kan vi mycket väl bli vår egen enda räddning när bättre jordbruksområden får översvämningar och torka.)