Bojkott av butiker

Jag trodde det handlade om att det många har svårt att ha råd med mat idag eftersom den blivit så dyr. Fel av mig uppenbarligen!
Det kan ju vara dubbelt. Jag stör mig på att de skott sig på inflationen.

I den mån det gäller att ha råd eller inte med mat så finns ju även bönder som måste ha råd att kunna fortsätta producera mat. Så ur synvinkeln pengar från konsument till bonde är jag personligen inte lika brydd som jag är ur synvinkeln pengar från en hårt inflationspressad konsument till någon som redan tjänar sitt levebröd mycket väl.

Dvs jag stör mig på att vissa matkedjors vinster gick upp i inflationstider, det betyder att de inte bara inte tog någon smäll alls själva, utan att de dessutom smyghöjde extra som grädde på moset när ingen skulle märka det. (antagligen genom att inte justera vinstmarginalens % när de satte högre priser).

Rent krasst, om det bara gäller billig mat så är det ju bättre att importera fläskkött från Danmark och all annan mat från andra länder och helt enkelt strunta i att producera här kan man gissa. (är inte så bra på jordbruk men tror inte vi är realistiskt världsbäst på att producera superbillig fodersörja exakt just här. Samtidigt som vi behöver lantbruk i händelse av kris och krig och med tanke på att med klimatförändringarna så kan vi mycket väl bli vår egen enda räddning när bättre jordbruksområden får översvämningar och torka.)

Jag tror det generellt för människor just nu, där priserna slår hårdast emot, är svårt att inte handla till extrapris eller EMV.

Vi gör alla våra val, men sitter man i en situation där man faktiskt KAN låta bli att handla det mesta/allt som inte är EMV så är man kanske inte heller riktigt den som drabbas sådär extremt hårt av matpriserna som är just nu.
Men hela grejen blir ju mer effektiv om alla gör någonting än om bara de som har det sämst försöker handla på en annan plats. Om tex någon handlar på bageri och Salhuhall mer under en vecka så handlar de ju fortfarande inte på de stora kedjorna och det är ju till hjälp.

(Det är ju lite som att om alla som kan hjälper sina barn lära sig läsa och hjälper med läxor osv så har skolan mer resurser över till de som inte kan. Dvs det är ju mer av en solidaritetshandling med de som har det svårt att hjälpa sina barn och uppmuntra till skolan än att inte göra det. Tre till fem barn som har det lättare i skolan lyfter ett barn som behöver stöd tydligen. (läser man pressen skulle man kunna tro att det är fusk att hjälpa sina barn lära sig läsa istället för rimligen stort lyft för barn som har det sämre förutsättningar.)

Senast ändrad:
Jag har en 24/7 öppen liten gårdsbutik 650 m från ytterdörren, de har ok priser (lite mer än ICA/Willys) på sina saker, men har bara handlat där 1 gång. Det är ju inte så att utbudet är överväldigande, men de har beroende på säsong bröd (tror de har mjukt men vet att de har hårt bröd iaf) ägg, mjölk, potatis, kött, ost, saft och lite godis. De har inga grönsaker. Så visst jag skulle kunna köpa där, men det blir alltid Willys eller ICA (1 mil bort).
Kom på att jag har en större gårdsbutik 3 mil hemifrån, de har billig potatis (typ 20kr/kg) ca 10 olika sorter, ägg (4 kr/st ish, de säljer per kilo) osv. De kan nog ha nån grönsak men kommer inte ihåg, har bara vart där en gång och iom att det var 10 ggr så stort som vår lilla gårdsbutik rymmer den ju betydligt mer. De har 24/7 öppet de med tror jag, men har personal delar av tiden beroende på säsong. De har självplock hallon, potatis (tror jag) och jordgubbar vid säsong.

Kommer inte bojkotta, jag anser att det är självklart att ett företag ska gå med vinst. Jag "bojkottar" FÖR dyra butiker (typ saluhallar i sthlm mm) lika mkt som jag INTE går på svindyra restauranger (operakällaren osv ish) utan hellre äter på Sibylla eller lokala pizzahak.

När jag säger att jag tycker det är självklart att ett företag ska gå med vinst så menar jag att det måste finnas "mer pengar kvar" än bara ha "betalat alla löner/räkningar" för annars utvecklas inte ett företag. Så länge det finns alternativ ser jag inte att vinsterna är problemet.
Du hade ju kunnat handla ägg och mjölk och sådant om det är lokala produkter på gårdsbutiken och resten på ICA när du handlar?

Svarar mig själv och @Blyger

Före de här senaste få årens bensin- och energipriser (såsom el), stod kostnaderna de vanliga vardagstransporterna ganska stilla i relation till den disponibla inkomsten under rätt lång tid (ett par, tre, fyra decennier i alla fall). Däremot förflyttade vi oss mer och mer (tänk längre pendlingssträckor och sådant). Den ökningen kostade alltså "inget" sett till disponibel inkomst.

Obs, obs, obs! Allt detta på gruppnivå. Statistik, inte enskildas upplevelser.
Ja tydligen har kollektiv transport gått upp något oerhört jämfört med bensinpriserna som relativt gått ned. Så det är numera tydligen billigare att köra egen bil och dyrare att åka kollektivt jämfört med sent 1900-tal.

Ja tydligen har kollektiv transport gått upp något oerhört jämfört med bensinpriserna som relativt gått ned. Så det är numera tydligen billigare att köra egen bil och dyrare att åka kollektivt jämfört med sent 1900-tal.
Det är trist att det ska vara så. Nu måste jag och sambon ha bil pga hundarna (det är tex omöjligt att få hundarna till veterinär utan bil), så om vi inte räknar in bilköp och skatt i kostnaderna så blir det stor skillnad gentemot kollektivtrafiken.

Nu cyklar jag ibland och promenerar ibland, för jag har löjligt nära till jobbet (ca 10-15 min cykelväg). Men om valet står mellan bil eller buss till jobbet (om jag tex är trött, ska passa på att handla efter jobbet eller om vädret är uselt), då blir det tveklöst bil. Bussresan tar mig längre tid (inga enorma skillnader dock), och bussbiljetterna blir ungefär 8 gånger så dyra som bensinkostnaden. Nu är jag väl medveten om att man "får mer för pengarna" om man reser längre sträckor och då räknar på bensinkostnad jämfört med bussen, men samtidigt är det också de korta bilresorna som politikerna säger sig jobba för att få bort. Och med en bensinsnål bil så är det fortfarande billigare än att ta buss/pendeltåg om jag ska till andra sidan stan.

Det är trist att det ska vara så. Nu måste jag och sambon ha bil pga hundarna (det är tex omöjligt att få hundarna till veterinär utan bil), så om vi inte räknar in bilköp och skatt i kostnaderna så blir det stor skillnad gentemot kollektivtrafiken.

Nu cyklar jag ibland och promenerar ibland, för jag har löjligt nära till jobbet (ca 10-15 min cykelväg). Men om valet står mellan bil eller buss till jobbet (om jag tex är trött, ska passa på att handla efter jobbet eller om vädret är uselt), då blir det tveklöst bil. Bussresan tar mig längre tid (inga enorma skillnader dock), och bussbiljetterna blir ungefär 8 gånger så dyra som bensinkostnaden. Nu är jag väl medveten om att man "får mer för pengarna" om man reser längre sträckor och då räknar på bensinkostnad jämfört med bussen, men samtidigt är det också de korta bilresorna som politikerna säger sig jobba för att få bort. Och med en bensinsnål bil så är det fortfarande billigare än att ta buss/pendeltåg om jag ska till andra sidan stan.
Mm om vi ska gå på museum i näraliggande stad, familj om tre, så kostar det runt 700 kr att ta kollektivt och 150 kr att åka bil (bensin, bilen har vi ju redan för grejs). (tur att parkeringen i alla fall brukar gå på 150)

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: MJLee
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 646
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka