Bojkott av butiker

Jag tänker att det borde vara betydligt bättre att fokusera på att inte köpa EMV under veckan (eller egentligen hela tiden), och att inte köpa något enbart för att det är extrapris.

Själv brukar jag tex luras att köpa en del frukt när det är extrapris, trots att jag många gånger hamnar att köpa för mycket då, som hinner bli dåligt och måste kastas innan jag hinner äta upp det. Det är ju hur dumt som helst, och något jag nu (efter att ha insett hur jag gör) jobbar för att sluta med.

Jag har också sett flera som är med och uppmanar till den här bojkotten säga att syftet inte är att man inte ska handla alls, eller storhandla veckan innan osv, utan att man "bara ska handla det man absolut behöver, inte mer". Men... hur ofta gör man det, egentligen, handlar i onödan alltså. SÅ jäkla kul är det ju inte att slänga ut pengar på något i onödan?
Jag tror det generellt för människor just nu, där priserna slår hårdast emot, är svårt att inte handla till extrapris eller EMV.

Vi gör alla våra val, men sitter man i en situation där man faktiskt KAN låta bli att handla det mesta/allt som inte är EMV så är man kanske inte heller riktigt den som drabbas sådär extremt hårt av matpriserna som är just nu.

Men Willys är väl inte så dyrt? Var nån på instagram som la upp en jämförelse Willys i stan mot ICA i byn. Kan inte hitta inlägget nu man jag har för mig att en STOR handling på ICA kostade drygt 16 000:- och motsvarande på Willys kostade knappt 9000:-

Vi har visserligen en av de dyraste ICA-butikerna i landet men ändå, det är ju otroligt stor skillnad. (Vet att det är billigare i stan osv också.)

Grejen i de flesta fallen är att de ändå handlar från Dagab i stor utsträckning, det finns inte så jättemånga grossister på marknaden.
Och vem var det nu som äger Dagab? 😉
Skulle höfta att minst 75% av varorna i de butikerna inte kommer från Dagabs sortiment. De importerar själva och tror någon av dem också verkar som grossist.

Tja, jag vet att grönsaks och frukthandeln har människor som köper direkt från Holland eftersom det är vad de sa till mig när jag frågade efter något. Därav att deras sortiment skiftar och ibland finns inte samma grönsaker kvar när man kommer dit två dagar senare. Antar att det blir billigare än att gå via Dagab. Och att många av de mindre affärerna har helt andra märken än de man hittar i de stora kedjorna.

Skulle höfta att minst 75% av varorna i de butikerna inte kommer från Dagabs sortiment. De importerar själva och tror någon av dem också verkar som grossist.
Men självklart kan ni hitta exempel på butiker som inte på något sätt jobbar med de stora jättarna, ffa i Skåne med närhet till kontinenten, vad jag försöker klargöra är att det är ovanligt, vad ni än hittar i förorter till Malmö, Göteborg och Stockholm.
Vissa av dem är tex danskägda...

Massor av butiker man inte har en aning om (ROT, Cajsa Warg, Garpes, Bazaar tex) ingår i Axfood och det är inte så enkelt som konsument att veta vem man gynnar i slutändan. :)

Men Willys är väl inte så dyrt? Var nån på instagram som la upp en jämförelse Willys i stan mot ICA i byn. Kan inte hitta inlägget nu man jag har för mig att en STOR handling på ICA kostade drygt 16 000:- och motsvarande på Willys kostade knappt 9000:-

Vi har visserligen en av de dyraste ICA-butikerna i landet men ändå, det är ju otroligt stor skillnad. (Vet att det är billigare i stan osv också.)
Grejen i den jämförelsen är väl att prisskillnaden mellan 'i stan' och 'i byn' är någonstans mellan stor och gigantisk oavsett vilka kedjor det är på respektive ställe.

Men visst är Villys billigare än Ica och Coop på de orter jag kan jämföra. Det är dock i storleksordningen 0-5% på de flesta varor skulle jag uppskatta, kanske upp till 10% på några (men då kan det också handla om EMV vs. ej EMV).
Medan både Ica Maxi och stora Coop på ort 1 skiljer rejält mot Ica Kvantum och 'vanlig' Coop på ort 2 (grannkommuner).

Grejen i den jämförelsen är väl att prisskillnaden mellan 'i stan' och 'i byn' är någonstans mellan stor och gigantisk oavsett vilka kedjor det är på respektive ställe.

Men visst är Villys billigare än Ica och Coop på de orter jag kan jämföra. Det är dock i storleksordningen 0-5% på de flesta varor skulle jag uppskatta, kanske upp till 10% på några (men då kan det också handla om EMV vs. ej EMV).
Medan både Ica Maxi och stora Coop på ort 1 skiljer rejält mot Ica Kvantum och 'vanlig' Coop på ort 2 (grannkommuner).
Ja, givetvis vilket jag skrev. Men jag kan inte tycka att det är rimligt med den enorma prisskillnaden. ICA i stan är också mycket dyrare än Willys, även om den är billigare än ICA här.

Här i Stockholm finns det definitivt en hel del livsmedelsaffärer som inte tillhör någon av de stora jättarna. Men de finns nästan bara i förorterna. Och nej, man behöver inte ha en skottsäker väst på sig som en viss minister för att handla där. I Skärholmen tex finns det en stor frukt och grönsakshandel på torget med billiga och bra grönsaker/frukt.
Ja så fina varor och bra priser där!

Jag tror det generellt för människor just nu, där priserna slår hårdast emot, är svårt att inte handla till extrapris eller EMV.

Vi gör alla våra val, men sitter man i en situation där man faktiskt KAN låta bli att handla det mesta/allt som inte är EMV så är man kanske inte heller riktigt den som drabbas sådär extremt hårt av matpriserna som är just nu.
Jo, jag vet absolut hur det kan vara med att ha det svårt ekonomiskt, och jag anser inte att man inte ska handla när det är extrapris. Jag köpte själv stora mängder av mina frukostflingor förut när det var bra extrapris på dem, och ångrar att jag inte köpte mer. Jag håller alltid koll på veckans erbjudanden och köper på mig ordentligt om det är extrapris på mina basvaror.

Men att köpa sådant som man annars inte skulle ha köpt, bara för att det är extrapris, det är inget man sparar pengar på även om butikerna gärna vill framställa det som så. Om en frukt tex kostar 5 kronor istället för 10 kronor, då har du inte sparat 5 kronor på att köpa den, om du ändå inte tänkt köpa den. Du har istället spenderat 5 kronor mer än planerat. Den detaljen missar många. (Säger inte att det gäller de som skriver här i tråden)

Jo, jag vet absolut hur det kan vara med att ha det svårt ekonomiskt, och jag anser inte att man inte ska handla när det är extrapris. Jag köpte själv stora mängder av mina frukostflingor förut när det var bra extrapris på dem, och ångrar att jag inte köpte mer. Jag håller alltid koll på veckans erbjudanden och köper på mig ordentligt om det är extrapris på mina basvaror.

Men att köpa sådant som man annars inte skulle ha köpt, bara för att det är extrapris, det är inget man sparar pengar på även om butikerna gärna vill framställa det som så. Om en frukt tex kostar 5 kronor istället för 10 kronor, då har du inte sparat 5 kronor på att köpa den, om du ändå inte tänkt köpa den. Du har istället spenderat 5 kronor mer än planerat. Den detaljen missar många. (Säger inte att det gäller de som skriver här i tråden)
Det håller jag absolut med om. Jag känner själv inte igen det beteendet. När jag handlar på extrapris är det saker jag normalt brukar köpa, kanske behöver jag inte det just exakt den veckan egentligen- framför allt skafferivaror, men ganska snart kommer de väl till pass. Även kan jag pga extrapris sätta ihop maträtter som jag annars inte hade tänkt på. Trots allt ska man ju äta varje dag, så om man en vecka äter mat av varor till extrapris istället för att betala fullt pris för samma varor nästa vecka ser jag som en fördel bara. Månadsvis blir det ungefär samma varor jag ändå köper.

Det är aldrig en ekonomiskt fördel att köpa varor man inte behöver.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: MJLee
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 617
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka