Bojkott av butiker

Jag undrar ovanpå det var alla nejsägare i tråden tycker att man ska göra istället? Hade gärna sett lite mer.. förslag i tråden än bara allt motstånd är meningslöst :rofl:.

Inte för att jag själv är någon stor proponent för just det här spektaklet men jag tycker det ofta är så. Nej nej inget hjälper allt är meningslöst haha kolla på dummisarna som försöker bojkotta något kan man inte bojkotta allt är det ingen ide yada yada. Men aldrig några förslag.
Ja, det är mycket negativt, och när någon kommer med förslag så sågas det för det är inte bra nog.

Så, tips på hur vi protesterar mot de höga priserna? ICA går rätt bra har jag förstått. Samtidigt som det går jävligt dåligt för låginkomsttagare pga matpriserna och andra priser och kostnader som höjs.

Jag tycker att företag, som ju ICA är, ska tjäna pengar och gå med vinst, men i en tid som nu kanske man ska vara lite mer solidarisk och inte ha så höga vinster, barnfamiljer vräks för att de inte kan betala hyran och folk kan knappt köpa mat på sina ställen runt om i Sverige. Det är lite ofint, på något vis.

För att vara tydlig då:
Citygross, Snabbgross, Eurocash, Hemköp, Willys och Tempo är Axfood.
AutoMat och Handlarn köper från Dagab = Axfood.

Det finns säkert fler jag inte kommer på nu.
Ja du visar ju tydligt på problematiken som den här "aktionen" vill ta upp bla. Om inte annat är det ju kul om folk hör talas om detta, försöker läsa på om hur dom skall bojkotta bara för att inse hur f..ed vi har det i Sverige för det är nästan omöjligt.
Lite väl många steg för utbildning men men.

Upplysning är väl ändå bland de första stegen till förändring och opinion eller? Där kan ju sådant här hjälpa.

Jag undrar ovanpå det var alla nejsägare i tråden tycker att man ska göra istället? Hade gärna sett lite mer.. förslag i tråden än bara allt motstånd är meningslöst :rofl:.

Inte för att jag själv är någon stor proponent för just det här spektaklet men jag tycker det ofta är så. Nej nej inget hjälper allt är meningslöst haha kolla på dummisarna som försöker bojkotta något kan man inte bojkotta allt är det ingen ide yada yada. Men aldrig några förslag.
Eftersom vi betalar historiskt lite för maten idag så ser jag andra problem med prisökningar. Men kom tillbaka när den stigit 150% så kanske jag ändrar uppfattning.

Som Icas chef ville argumentera, det är bara 2 av 7 aktörer på marknaden som ens tjänar pengar alls. Han var inte så noga dock att peka ut sig själv som en av de två….

Tanken är väl ett "statement" mer än att på allvar försöka störta en butiks ekonomi? :)
I så fall är det väl en manifestation?
Kalla det för det då, istället för att låtsas att något är en bojkott om det inte är det. Blir bara konstigt i mina ögon.

Förutom då att bojkott som metod att stävja en prisutveckling som i grunden hänger ihop med inflation och större samhällsekonomiska tendenser inte är den mest konstruktiva reaktionen.

I så fall är det väl en manifestation?
Kalla det för det då, istället för att låtsas att något är en bojkott om det inte är det. Blir bara konstigt i mina ögon.

Förutom då att bojkott som metod att stävja en prisutveckling som i grunden hänger ihop med inflation och större samhällsekonomiska tendenser inte är den mest konstruktiva reaktionen.
Vad är den konstruktiva reaktionen?

Lite trist att märka ord, om man förstår innebörden. Kan tänka att det kanske inte är den högutbildade med god inkomst som väljer vad hen vill i affärerna utan en tanke på priset som skapat den här "manifestationen" utan någon som har betydligt lägre inkomst och är hårt drabbad?

Men vad tänker ni som vill bojkotta om de 5 av 7 aktörer som skulle behöva höja priserna ännu mer för att ens gå plus minus noll i kalkylen? Ska personalen där sänka sina löner eller ska de lägga ner? För att inte tala om att många livsmedelsleverantörer också går på knäna och skulle egentligen behöva ha mer betalt för sina produkter. Bland annat pga omnämnda EMV som pressar priserna nedåt.

Att ICA och Axfood höjer priserna (som redan är lönsamma) ger också utrymme för fler aktörer att nå lönsamhet.

Nu menar jag inte att prisrace är särskilt bra men det är en ganska komplex fråga när situationen för olika aktörer på samma marknad är så olika.

Vad är den konstruktiva reaktionen?

Lite trist att märka ord, om man förstår innebörden. Kan tänka att det kanske inte är den högutbildade med god inkomst som väljer vad hen vill i affärerna utan en tanke på priset som skapat den här "manifestationen" utan någon som har betydligt lägre inkomst och är hårt drabbad?
Fast jag förstod inte. Om det är så som sades i inlägget jag svarade på, att det primärt inte är den ekonomiska påverkan man är ute efter, utan att göra någon typ av symbolhandling för uppmärksamhet, så gick det mig helt förbi. Förmodligen för att det inte handlar om bara ord för sakens skull, utan om innebörden i dem.

Fast jag förstod inte. Om det är så som sades i inlägget jag svarade på, att det primärt inte är den ekonomiska påverkan man är ute efter, utan att göra någon typ av symbolhandling för uppmärksamhet, så gick det mig helt förbi. Förmodligen för att det inte handlar om bara ord för sakens skull, utan om innebörden i dem.
För mig har det hela tiden varit självklart att det inte är en ekonomisk påverkan man är ute efter. Man kan ju handla veckan innan och veckan efter. Och vi alla måste äta och handla hur vi än vänder och vrider oss. Det kan inte vara något annat än symbolhandling, ett statement liksom.

Jag tänker att det borde vara betydligt bättre att fokusera på att inte köpa EMV under veckan (eller egentligen hela tiden), och att inte köpa något enbart för att det är extrapris.

Själv brukar jag tex luras att köpa en del frukt när det är extrapris, trots att jag många gånger hamnar att köpa för mycket då, som hinner bli dåligt och måste kastas innan jag hinner äta upp det. Det är ju hur dumt som helst, och något jag nu (efter att ha insett hur jag gör) jobbar för att sluta med.

Jag har också sett flera som är med och uppmanar till den här bojkotten säga att syftet inte är att man inte ska handla alls, eller storhandla veckan innan osv, utan att man "bara ska handla det man absolut behöver, inte mer". Men... hur ofta gör man det, egentligen, handlar i onödan alltså. SÅ jäkla kul är det ju inte att slänga ut pengar på något i onödan?

Här i Stockholm finns det definitivt en hel del livsmedelsaffärer som inte tillhör någon av de stora jättarna. Men de finns nästan bara i förorterna. Och nej, man behöver inte ha en skottsäker väst på sig som en viss minister för att handla där. I Skärholmen tex finns det en stor frukt och grönsakshandel på torget med billiga och bra grönsaker/frukt.

Jag är på jobbresa nästa vecka så är iväg måndag-torsdag. Så blir ingen handling då för mig av de skälet. Av samma skäl kommer jag behöva handla på söndag för att ha mat hemma när jag är tillbaka. Men bojkotta tänker jag inte göra då jag inte riktigt förstår hur det ska kunna påverka.

Jag bor i Malmö och här finns ett helt gäng, tänker Abdos, Lucu Food, Bazaar Food Market( som tog över efter City Gross på Rosengård och Özen Allfrukt är alla stora matvbutiker som inte tillhör Ica eller Axfood.

Här i Stockholm finns det definitivt en hel del livsmedelsaffärer som inte tillhör någon av de stora jättarna. Men de finns nästan bara i förorterna. Och nej, man behöver inte ha en skottsäker väst på sig som en viss minister för att handla där. I Skärholmen tex finns det en stor frukt och grönsakshandel på torget med billiga och bra grönsaker/frukt.
Grejen i de flesta fallen är att de ändå handlar från Dagab i stor utsträckning, det finns inte så jättemånga grossister på marknaden.
Och vem var det nu som äger Dagab? 😉

Grejen i de flesta fallen är att de ändå handlar från Dagab i stor utsträckning, det finns inte så jättemånga grossister på marknaden.
Och vem var det nu som äger Dagab? 😉

Tja, jag vet att grönsaks och frukthandeln har människor som köper direkt från Holland eftersom det är vad de sa till mig när jag frågade efter något. Därav att deras sortiment skiftar och ibland finns inte samma grönsaker kvar när man kommer dit två dagar senare. Antar att det blir billigare än att gå via Dagab. Och att många av de mindre affärerna har helt andra märken än de man hittar i de stora kedjorna.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: MJLee
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 614
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka