Bojkott av butiker

Jag pekade på komplexiteten i frågan, och jo, om du betalade mer så skulle även producenterna få mer. Om Ica kan höja priserna, kan alla andra också göra det, och även Ica ger mer betalt för producenter som gör att konsumenterna lägger mer. Vissa andra aktörer gör det i ännu större utsträckning, som med Icas höjning också får utrymme att höja.

Sen kan man tycka att den utsträckningen är alldeles för liten del av prishöjningen.

Omvänt, om Ica pressar priserna kan det slå ut mindre aktörer som hela tiden betalat mer till producenterna.

Men allt jag menade är att det är komplext och att det inte alls är så att livsmedelshandlare generallt får manna från himlen. De flesta aktörer är inte ens lönsamma - och det är gravt oroväckande. I min bygd fanns det 3 stycken bemannade, lokala livsmedelsbutiker när vi flyttade hit 2003. Nu finns ingen, även om det för några år sedan startades en obemannad Automat i ett av samhällena. Boende handlade billigare hos Ica (och andra) i stan, och var inte beredda att betala vad det kostade i en mindre butik på landet (och jag vågar lova att det inte beror på brist på pengar mer än undantagsvis i detta fall). För konsumenter, för samhället, för producenterna, för bönderna. Att vi inte är beredda att betala för maten är ett riktigt problem, som har en historik i subventioner och politik som aldrig tänkt att konsumenterna ska betala vad det kostar. Men det är också komplext och inte alls svart-vitt, eftersom det handlar om ett basalt alla-människor-behov som mat.
Jo du har rätt i mångt och mycket och även jag tycker att man verkligen behöver stötta sina små butiker som ligger nära (bortsett från att min halvstora butik som ligger nära är en av stadens mest lönsamma). Men Om det är inflation och butikerna bara tjänar mer pga det är det fortfarande inte rätt.

Sedan kanske jag missat att ICA börjat betala bönderna mer. Jag vet bara att vi behövt kämpa för att få ha kvar lokala mejeriets och äggproducentens produkter i vår ICA eftersom de ständigt försöker ersätta dem med ICA produkter. Det betyder ju att jag tex aktivt fortsätter att betala för lokala ägg även när de kör en drive och har superextrapris på ICA äggen

Åtminstone här är sånna butiker oftast dyrare än större butiker?
Ja det är väl klart att de är? Men precis som @sjoberga säger är maten jämförelsevis billig ändå om jämförelsen tex är med 70-talet. Och det finns ju absolut de som har råd att vända sig till bagerier och Reko ibland.

Det var så fantastiskt hur bageriet doftade när man var liten.

Jag tänker ju också att jag verkligen får någonting för pengarna. Jag får ju ägg från höns som ätit gräs och mjöl från äldre och mer näringsrika sädesslag och som sagt mjölk från kor av sällsynta värdefulla raser som gått med kalv.

Jag säger inte emot dig rakt av.

Jämför vi bara med tillräckligt avlägsen tid, säg 70-120 år tillbaka så minskar ju matens andel av den disponibla inkomsten drastiskt. Men just precis nu, så håller resultatet av de två, tre senaste årens löneförhandlingar mycket långt ifrån jämna steg med livsmedelspriserna.

Just nu tycker jag att vi kan ha lite respekt och förståelse för att många har det extra svårt att få det att gå ihop. Oavsett hur eländigt det var för 100 år sedan.
Det här med respekt och förståelse brukar vara lite svårt, oftast från de som sitter där utan samma situation än de som sitter och snurrar på varje öre och inte har det så lätt.

Jag är lite intresserad av hur stor andel av vår disponibla inkomst som går till mat.
Det här med respekt och förståelse brukar vara lite svårt, oftast från de som sitter där utan samma situation än de som sitter och snurrar på varje öre och inte har det så lätt.
Jag känner till det. Jag ska ju inte vara den som säger att jag klarar av det, men jag gör mitt bästa för att inte tappa kontakten med de värderingarna.

Ja det är väl klart att de är? Men precis som @sjoberga säger är maten jämförelsevis billig ändå om jämförelsen tex är med 70-talet. Och det finns ju absolut de som har råd att vända sig till bagerier och Reko ibland.

Det var så fantastiskt hur bageriet doftade när man var liten.

Jag tänker ju också att jag verkligen får någonting för pengarna. Jag får ju ägg från höns som ätit gräs och mjöl från äldre och mer näringsrika sädesslag och som sagt mjölk från kor av sällsynta värdefulla raser som gått med kalv.

Jag trodde det handlade om att det många har svårt att ha råd med mat idag eftersom den blivit så dyr. Fel av mig uppenbarligen!

Jag är lite intresserad av hur stor andel av vår disponibla inkomst som går till mat.
Jag känner till det. Jag ska ju inte vara den som säger att jag klarar av det, men jag gör mitt bästa för att inte tappa kontakten med de värderingarna.
Sedan tror jag det är lite olika det här med den disponibla inkomsten. Har man jobb och bil? Är det inte då lite lättare att ta sig till affärer som inte är så dyra? Är man funktionsnedsatt pensionär utan bil? Handlar man inte mer i närmaste affär man kan gå till oavsett hur dyr den är? Eller som i mitt fall, EN affär med hemkörning endast.

Jag såg någon artikel i flödet om någon som la 1000 kr på mat per år, men jag förstod det som att han dumpstrade också, 30 minuter efter stängningstid körde han till butikerna och kollade vad de kasserat i sina containrar. Vad lägger man i bensinkostnad då. Och Energikostnad?

Tänker att stötta en mindre ICA eller Coop eller annan liten butik i byn vore en bra sak (oavsett om de själva handlar på Dagab) och då helt enkelt låta bli att åka in till en köplada, så stöttar man bygden. För vi vill ju alla antagligen ha just en matvaruaffär i byn. Så då är ju det en handling i sig.

kn: vem vet man kanske kan ta en tur till Coop istället för ICA nästa vecka, Coop är en bit bort men en bra affär med mycket ekologiskt för oss och Coop går ju episkt dåligt, samtidigt som de faktiskt verkar försöka ta ett ansvar för miljön. (Coop har aldrig varit min grej annars.)
Just här är det nog få som åker in till stan för att handla eftersom det är 11 mil dit. Min lilla by-ICA är faktiskt billigare än ICA Supermarket i grannbyn, men tyvärr finns ju inte allt jag behöver på by-ICA. Jag hoppas vi får en Willys så småningom, bristen på konkurrens gör ju att ICA kan höja priserna ännu mer.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
907
Senast: MJLee
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 636
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka