Så har de gjort här också i en butik. Sedan blev det att de istället satte ner det endast 30% sista dagen. Nu verkar de vara tillbaka på lite mer varierande struktur, där en del saker sätts ner 30%, andra 50% och inte bara sista dagen.Precis.
Jsg vet butiker som tex inte sänker priset på mat med kort tid kvar utan slänger det hellre. Anledningen är att de tycker det ät bättre ekonomiskt för butiken att folk betalar fullpris istället för att köpa det nedsatta. Och där blir det ju galet. Speciellt när det är stora butiker som går med rejäl vinst.
Men, som butikssäljare (dock i djuraffär) så vet jag hur bökigt det kan vara med kunder som enbart köper på nedsatt pris. Det finns de som enbart går och väntar på nedsatt pris, så att en vara aldrig(!) säljer till normalpris, sedan när vi inte längre tar in varan i sortiment längre, för att vi i bästa fall går +/- 0 på den, då blir kunderna rejält missnöjda. Jag har full förståelse för att man inte har råd att köpa en del produkter till fullpris, absolut, men jag har också sett att det ibland är värt att inte sätta ner priserna.
Vår butik går tex ofta back på att sätta ner saker på 70%. Det gör vi mest för att åtminstone inte gå back lika mycket som om varan hade slängts istället. Om då kunder sätter i system att vänta tills det är 70% rabatt, då är det bättre att de lär sig att vi inte sätter ner varor så mycket. (Nu gör vi det ändå, vi tar som sagt bort produkten ur sortimentet istället, men jag förstår matbutikernas resonemang ändå. Det kan bli dyrare att ha saker till sist på 70% rea jämfört med att kunder lär sig att saker slängs).