Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just den retoriken, att det bara är just de som har öppna ögon och ser vad som händer, har ju länge varit poppis i hela högeryttern och börjar bli rätt uttjatad imho...

Ja precis, det är ju ett klassiskt och effektivt sätt att locka folk till både extrema partier och sekter. Så om det känns lite skönt i magen att man tillhör skaran "som vet", så ska man kanske ändå tänka ett varv på VARFÖR det är ett så mycket starkare motstånd mot SD:s politik bland befolkningen, jämfört med övriga. Det är inte alltid som det är sekten som har rätt, trots att ledaren vill övertyga sin följarskara om det.

Det enda positiva med SD hittills är att de inte har haft någon stark ledare. Även om Jimmie har tjänat partiet väldigt väl genom sin förmåga inom teflonretorik, men när någon starkare ledarpersonlighet tar över så blir de riktigt läskiga. Det finns ett stort sug efter ett auktoritärt styre i det partiet.

Det enda positiva med SD hittills är att de inte har haft någon stark ledare. Även om Jimmie har tjänat partiet väldigt väl genom sin förmåga inom teflonretorik, men när någon starkare ledarpersonlighet tar över så blir de riktigt läskiga. Det finns ett stort sug efter ett auktoritärt styre i det partiet.
Jag skulle tvärtom säga att de lever just på att de har en stark ledare. Utan Åkesson skulle partiet aldrig blivit något och de kommer förmodligen haverera igen efter att han lämnar.

Jag skulle tvärtom säga att de lever just på att de har en stark ledare. Utan Åkesson skulle partiet aldrig blivit något och de kommer förmodligen haverera igen efter att han lämnar.
Jag måste tyvärr hålla med här Åkesson får nog ses som en stark ledare, och jag tror också att partiet kommer haverera efter han lämnar. Antingen blir det en mer extrem ledare, vilket lär leda till att icke-SD:are har ännu svårare att ha att göra med partiet. Eller så blir det en mjäkigare, och då kanske många medlemmar lämnar.

Jag måste tyvärr hålla med här Åkesson får nog ses som en stark ledare, och jag tror också att partiet kommer haverera efter han lämnar. Antingen blir det en mer extrem ledare, vilket lär leda till att icke-SD:are har ännu svårare att ha att göra med partiet. Eller så blir det en mjäkigare, och då kanske många medlemmar lämnar.

Man kan alltid hoppas. Men ja, jag tror också på att SD levt högt på Jimmy. Säga vad man vill men duktig politiker är han,

Ryssland startar krig i Europa, Sverige beslutar sig trots Putins hot för att ansöka till NATO och detta är ett parti i vår Riksdag:

"SD-ledamot i försvarsutskottet sprider film som tackar Ryssland för invasionen av Ukraina

SD-politiker sprider rysk propaganda: Ukrainas president "offrar hänsynslöst sitt eget folk"

SD:s partiledare kan inte välja mellan Putin och Biden

SD-riksdagsledamot diskuterar försvarspolitik på prorysk rasideologisk sajt

SD:s hemsida om försvarspolitik: "Balansen mellan stormakterna ska respekteras"

SD-chefredaktör försvarar våldsamt kuppförsök i USA:s kongress

SD-politiker: Sverige behöver ett inbördeskrig och ge politikerna "det straff de förtjänar"

SD:s partiledare stöder Trump även efter att han vägrat acceptera valresultatet och hetsat på den våldsamma stormningen av USA:s parlamentsbyggnad

SD-politiker sprider konspirationsteori om systematiskt valfusk i USA

SD-gruppledare sprider stora mängder prorysk propaganda

SD-kandidat hyllar Putin

SD:s partiledare svarar "pass" på frågan "Macron eller Putin"

SD-lokalavdelning sprider falsk uppgift om valsedlar

SD-politiker: Inbördeskrig nära om SD inte får regera

Avhoppad SD-riksdagsledamot diskuterar Kreml-samarbete i Moskva

SD-lokaltopp hyllar Putin: "Sann nationalistledare"

SD-riksdagsledamot titulerar sig "diplomat", begår utpressning på bjudresa i Ryssland

SD-ordförande: "Putin, kom hit och avsätt vår landsförrädare till statsminister"

SD-politiker: "Vore jag Putin skulle jag bomba Sverige"

PUTILOVSKANDALEN: SD hade pengatvättande rysk desinformatör anställd på riksdagskansliet i 9 månader

SD-topp anställer sekreterare som nyligen spridit rysk propaganda"

https://www.sd-citat.nu/

Jag har inga direkta problem med den biten, det var liksom hyfsat kontroversiellt när de fick en terrorstämpel 2002 och exempelvis Belgien tycker inte att de kan ses som en terrorgrupp. Du vet säkert att de varit viktiga för väst i kampen mot IS också.
PKK blev terrorstämplat redan 1984 av Sverige (även EU och NATO har pkk terrorstämplat).
Ser inte det som kontroversiellt med en organisation som har använt sig av tillexempel självmordsbombare har terrorstämpel på sig.

PKK blev terrorstämplat redan 1984 av Sverige (även EU och NATO har pkk terrorstämplat).
Ser inte det som kontroversiellt med en organisation som har använt sig av tillexempel självmordsbombare har terrorstämpel på sig.
Jo, borde förtydligat att jag menade EU. Sverige var väl första landet efter Turkiet som gjorde så. Sedan ska väl sägas att jag tycker illa om vapen och våld överlag, men jag tycker på något vis att Turkiet och Erdogan är ungefär lika problematiska. Därför har jag svårt att bli upprör av en PKK-flagga.

Man kan alltid hoppas. Men ja, jag tror också på att SD levt högt på Jimmy. Säga vad man vill men duktig politiker är han,

Att SD levt högt på Jimmie Åkesson är vi helt överens om, det innebär dock inte att han måste ha varit en stark ledare.

+ @MJLee och @EmmaBovary

Jag har en helt annan bild än er. SD har en väldigt stark ledning, men jag ser inte Jimmie själv som den starka ledaren. Min analys är att det är just en perfekt kombination för det skede de har varit i (tillväxtskedet under opposition), en stark ledning som inte räds kontroversiella uttalanden och hårda tag mot dem som inte passar in i partilinjen, och en externt representerande partiledare som framstår som lite tafatt och skickligt duckar alla kritiska frågor om de utspel som andra gjort. På det sättet har de fått fram både den egentliga, invandringsfientliga politik de står för i grunden, men med en mjukare fasad. Internt har ju JÅ även fått mycket kritik för att han är för mjäkig när han deltar i debatter osv, men jag tror att det varit till nytta för att fånga en större skara som tycker att "de ju inte är så farliga" tack vare hans framtoning.

Nu när de tyvärr lyckats flytta linjen för vad som är acceptabelt att påstå om andra människor, så behöver de snart en mer radikal ledare om de fortfarande ska framstå som utmanande mot "etablissemanget".

Jag tror att det blir avgörande för deras eventuella interna strid hur de ställer sig till att sitta med i en regering.

Att SD levt högt på Jimmie Åkesson är vi helt överens om, det innebär dock inte att han måste ha varit en stark ledare.

+ @MJLee och @EmmaBovary

Jag har en helt annan bild än er. SD har en väldigt stark ledning, men jag ser inte Jimmie själv som den starka ledaren. Min analys är att det är just en perfekt kombination för det skede de har varit i (tillväxtskedet under opposition), en stark ledning som inte räds kontroversiella uttalanden och hårda tag mot dem som inte passar in i partilinjen, och en externt representerande partiledare som framstår som lite tafatt och skickligt duckar alla kritiska frågor om de utspel som andra gjort. På det sättet har de fått fram både den egentliga, invandringsfientliga politik de står för i grunden, men med en mjukare fasad. Internt har ju JÅ även fått mycket kritik för att han är för mjäkig när han deltar i debatter osv, men jag tror att det varit till nytta för att fånga en större skara som tycker att "de ju inte är så farliga" tack vare hans framtoning.

Nu när de tyvärr lyckats flytta linjen för vad som är acceptabelt att påstå om andra människor, så behöver de snart en mer radikal ledare om de fortfarande ska framstå som utmanande mot "etablissemanget".

Jag tror att det blir avgörande för deras eventuella interna strid hur de ställer sig till att sitta med i en regering.
Fast jag tror att det jag menar är ungefär det du beskriver, och menar att styrkan på nåt vis sitter i den mjukare fasaden partiet får.

Jo, borde förtydligat att jag menade EU. Sverige var väl första landet efter Turkiet som gjorde så. Sedan ska väl sägas att jag tycker illa om vapen och våld överlag, men jag tycker på något vis att Turkiet och Erdogan är ungefär lika problematiska. Därför har jag svårt att bli upprör av en PKK-flagga.
Tycker inte det är förmildrande det pkk har gjort bara för att Turkiet och Turkiets nuvarande president inte är mycket att hänga i julgranen dom heller. Två eller fler fel gör inte ett rätt.

Fast jag tror att det jag menar är ungefär det du beskriver, och menar att styrkan på nåt vis sitter i den mjukare fasaden partiet får.

Ok, då förstår jag nog hur du menar. När jag kommentarer stark/svag ledare så menar jag dock ledarpersonlighet mer än resultatet gällande partiets tillväxt. Så för mig är det olika saker att ledaren är stark och och ledaren är svag(-are, jag tycker inte att Jimmie är svag, bara att han inte är särskilt stark) men har en stark ledning runt sig.

Jag tror att SD hade haft en annan resa med personer som t ex Mattias Karlsson, Richard Jomshof eller Björn Söder som partiledare. Jag har undrat ibland över att JÅ inte utmanas mer om partiledarposten, men jag antar att de gjort samma analys som vi här, att JÅ:s framtoning varit till gagn för att partiet skulle kunna växa så mycket som det gjort, även om han inte varit så skarp i ordval och retorik som en del önskat. Sedan så har ju både Alternativ för Sverige och Medborglig samling växt fram bland dem som tröttnat på SD:s mjukhet under Jimmies tid.

Frågan är hur det blir när Jimmie lämnar sin post, för jag tror ärligt talat inte han kommer sitta så många år till. Vilken riktning kommer partiet ta då, och vilken ledartyp kommer att efterfrågas då...?

Gick till Socialdemokraternas tält i kommunen idag och bad om ett häfte om deras kommunpolitik, då det var ett område som jag känner mig osäker på.
Fick ett rejält häfte med mycket information.

Men när jag kom till kultur och fritid så fann jag ingen information om ridskolor, tyckte att det skulle vara intressant att höra då jag vet att det finns ett antal här. Hittade en mailadress till en gruppledare i kultur- och fritidsnämnden som jag skickade ett mail till just. Får se om de svarar.

Om någon är nyfiken så klistrade jag in mitt mail nedan, om någon hittar något fel så får ni gärna säga till.
Fick ett svar på mailet jag skickade. Och oj, vad märkligt! :confused:
Tack för ditt mail.

Vi erbjöd i början av denna mandatperiod alla ridskolor ett möte med oss för att diskutera ridskolornas situation och förutsättningar.

Det var endast en av dessa som bjöd in oss att komma, från en ridskola fick vi tom svaret – Aldrig i livet!

Så tyvärr har intresset inte varit så stort att diskutera eller framföra vad man vill förbättra eller förutsättningar för sporten.

Det tråkiga svaret är att intresse saknades.

Vi arbetar för att lyfta, stödja och skapa förutsättningar för de ”tjejsporter” som finns i kommunen, och för att möjliggöra för alla tjejer att idrotta, och att få de att stanna kvar i sina idrotter även när de blir lite äldre, men det förutsätter att föreningarna vill ha en dialog.
Nu är det såklart bara en sidas perspektiv, men jag blev förvånad. Kanske någon här kan bidra med bättre förståelse?

Frågan är hur det blir när Jimmie lämnar sin post, för jag tror ärligt talat inte han kommer sitta så många år till. Vilken riktning kommer partiet ta då, och vilken ledartyp kommer att efterfrågas då...?
Nja, vi får väl se om han lämnar snart, det är jag inte så säker på. För vad skall han göra istället? När andra politiker går av så finns det en lång rad ledarskapsjobb inom allt från statliga verk till näringslivets storbolag som väntar på dem men knappast för JÅ, han har inga vänner i de övre lagren. Det enda någorlunda välbetalda han kan få är den riksdagsplats han redan har.

Vilken riktning partiet tar sedan tror jag beror helt på hur det går i detta val, om de kan bli stödparti i en konservativ regering och om de i såna fall håller ihop hela mandatperioden utan att implodera när de får ta ansvar.

Nu är det såklart bara en sidas perspektiv, men jag blev förvånad. Kanske någon här kan bidra med bättre förståelse?
Förståelse av vad? Fattar inte tyvärr.

Jag vet inte vad som mer finns att förklara? Det verkar som att föreningarna inte ville eller inte kunde möta politikerna.

Det är sorgligt om det är sant, men jag blir inte heller förvånad om det är så. Ofta är det ju medlemmar eller andra, som t ex läser artiklar i media eller på sociala nätforum om saker som inte fungerar bra, som tycker att "någon annan" borde "göra något". Men när det väl kommer till att gå på de där mötena, att kläcka idéer och sedan bearbeta dem så att det blir något genomförbart i den verklighet vi lever i, då är det tyvärr ofta så att folk inte har tid eller ork eller lust bland allt annat de har i sina liv. Vi har fyllt våra liv med annat än att bidra till att förbättra saker i vår omvärld, verkar det som. Många säger gärna vad de vill ska vara bättre, men färre är beredda på att lägga eget engagemang på det.

Jag vet inte om det är så här, men det är min erfarenhet från diverse olika föreningshåll, allt från bostadsrättsföreningar till idrottsföreningar till politiska områden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar