Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att få ett svar på den frågan är lika troligt som att få ett svar på hur det känns att rösta på ett parti som bär på PPK flaggan under Almedalen.
Jag har inga direkta problem med den biten, det var liksom hyfsat kontroversiellt när de fick en terrorstämpel 2002 och exempelvis Belgien tycker inte att de kan ses som en terrorgrupp. Du vet säkert att de varit viktiga för väst i kampen mot IS också.

Jag är ingen SD-anhängare. Men det kommer sällan liknande frågor till de som obekymrat hamrar på som motståndare. Där ens personliga åsikter läggs fram som fakta och att det finns eniga forskningsresultat enligt ens åsikt.
Enligt min erfarenhet behöver det sällan frågas efter det, eftersom de jag pratar med (som är "anti-SD") med lätthet förklarar hur de vill att samhället ska se ut, vilka frågor som är viktiga för dem och varför och sedan hur de tänkt när de valt vilket parti de röstar på. Såhär i valtider så frågar jag många i min bekantskapskrets hur de röstar, och frågar varför, för att se om någon tänkt på något smart som jag själv missat.

Att få ett svar på den frågan är lika troligt som att få ett svar på hur det känns att rösta på ett parti som bär på PPK flaggan under Almedalen.
Jag tror att det är flera som hade svarat på den frågan, inklusive jag själv, om vi fick den. Vilket du egentligen redan sett ovan. Förstår faktiskt inte varför det skulle vara så svårt att svara på min fråga heller.

Ja men avsaknaden av beslut är ur min synvinkel också ett misslyckande. Att inte kunna lägga fram sina förslag väl underbyggda med en tydlig finansiering så att de blir godkända.

Skolan är en otrygg plats när den psykiska ohälsan skenar bland tex flickor, mobbning fortfarande är ett allvarligt problem, pojkar ökar än mer i självmordsstatistiken, barn så unga som 8-9 år tar sitt liv. Hopplösheten som barn känner i en skola som inte får dem att känna sig trygga skadar barnen. Nej för mig är skolan ingen trygg plats. Varken i ”de fina” skolorna eller i de skolorna som ligger i socioekonomiskt utsatta områden. Och de har denna regering inte bidragit till på ett positivt sätt under de senaste 8 åren. Tycker jag.

Mvh Miks
Men vilken regering som än bildas har de en mycket begränsad roll i skolan eftersom skolan är kommunal. Det finns bara ett sätt att komma åt problematiken som du skriver om, förstatliga skolan igen.

Vad regering och riksdag kan bestämma är om skola, vård och omsorg ska skötas av vinstdrivande privata företag.

@ExtraW ärligt intresserad, hur högt sätter du miljöfrågorna, utförsäkring, sänkning av a-kassan, sänkta bidrag till de som behöver det mest? Och samtidigt sänkt skatt för höginkomsttagare. Jag tänker inte ifrågasätta att du ignorerar SD nazistiska band, som fortfarande inte klippts eftersom det inte är en fråga du är intresserad av.

Om SD blir det största Allianspartiet, hur ser du till att Jimmie Åkesson blir ny statsminister?

Hur ser du på frågor som aborträtt, hbtqi frågor, definitionen av människor i deras etnicitet och religion?

Folk väger SD:s nazistiska rötter mot den katastrofala asylinvandring vi haft i ganska många år nu. Med kriminella gäng, islamistiska terrordåd, hela stadsdelar som tagits över och så vidare. Inget annat parti har velat bromsa den utvecklingen och då har man röstat på SD som ett sätt att försöka dra i nödbromsen. Man ser en utveckling som man absolut inte vill ha och har inget annat att sätta emot. M vill att man skall öppna sina hjärtan och S bygger inga murar, men folk vill inte ha det Sverige som håller på att växa fram.

Folk väger SD:s nazistiska rötter mot den katastrofala asylinvandring vi haft i ganska många år nu. Med kriminella gäng, islamistiska terrordåd, hela stadsdelar som tagits över och så vidare. Inget annat parti har velat bromsa den utvecklingen och då har man röstat på SD som ett sätt att försöka dra i nödbromsen. Man ser en utveckling som man absolut inte vill ha och har inget annat att sätta emot. M vill att man skall öppna sina hjärtan och S bygger inga murar, men folk vill inte ha det Sverige som håller på att växa fram.

Det är inte bara deras rötter, det är hela deras ideologi, kan jag tänka mig.

Nja, 18.8% alltså mindre än en femtedel av Sveriges röstare vill dra i nödbromsen som SD vill göra. Sedan vill nog ännu färre försämra a-kassa, återinföra en halshuggningsgräns som infördes under förra Alliansregeringen där många blev utförsäkrade. Att förneka klimatförändringar tror jag ärligt att det är mindre än 18.8% av Sveriges befolkning som gör.

Ironin är att det är en relativt liten grupp asylsökande idag och ännu färre som beviljas uppehållstillstånd. Men det är gruppen man fokuserar på som roten till allt ont.

Tittar man på de största grupperna invandring är det ffa arbetskraftsinvandring och invandring på anknytning. Och de är inte bara kinesiska och indiska ingenjörer som det var meningen. Istället är det mycket bedrägerier och problem med just den slags invandring.

Ett exempel: Person A ansöker om uppehålls och arbetstillstånd och visar upp ett anställningskontrakt från Person B, med en lön som MIG godtar. Anställningskontraktet är ett luftkontrakt där Person A har betalat Person B. Person A ansöker därefter om återförening med familjen, minderåriga barn och partner. Olikt asylsökande omfattas arbetskraftinvandring omedelbart av det sociala skyddsnätet. Person C, D, E gör samma sak och betalar för ett luftkontrakt med Person A. Personen D:s familjeanknytning är en person med grava fysiska och psykiska problem. Hen blir därmed beviljad assistans enligt LSS. Person C anställer därefter person E, F, G. De i sin tur ansöker om uppehållstillstånd för sina familjer pga anknytning.

Innan den förra Alliansregeringen mjukade upp/mosade regler för arbetskraftsinvandring så skulle potentiell AG bevisa att anställningen var pga att kompetens i Sverige saknades. Även facket fick yttra sig. Målet var billigare arbetskraft i Sverige. Idag, med en hög arbetslöshet bland svenskar så borde de reglerna skärpas ordentligt.

Sverige ska alltid ha generösa regler för människor i behov av asyl.

Nja, 18.8% alltså mindre än en femtedel av Sveriges röstare vill dra i nödbromsen som SD vill göra. Sedan vill nog ännu färre försämra a-kassa, återinföra en halshuggningsgräns som infördes under förra Alliansregeringen där många blev utförsäkrade. Att förneka klimatförändringar tror jag ärligt att det är mindre än 18.8% av Sveriges befolkning som gör.

Ironin är att det är en relativt liten grupp asylsökande idag och ännu färre som beviljas uppehållstillstånd. Men det är gruppen man fokuserar på som roten till allt ont.

Tittar man på de största grupperna invandring är det ffa arbetskraftsinvandring och invandring på anknytning. Och de är inte bara kinesiska och indiska ingenjörer som det var meningen. Istället är det mycket bedrägerier och problem med just den slags invandring.

Ett exempel: Person A ansöker om uppehålls och arbetstillstånd och visar upp ett anställningskontrakt från Person B, med en lön som MIG godtar. Anställningskontraktet är ett luftkontrakt där Person A har betalat Person B. Person A ansöker därefter om återförening med familjen, minderåriga barn och partner. Olikt asylsökande omfattas arbetskraftinvandring omedelbart av det sociala skyddsnätet. Person C, D, E gör samma sak och betalar för ett luftkontrakt med Person A. Personen D:s familjeanknytning är en person med grava fysiska och psykiska problem. Hen blir därmed beviljad assistans enligt LSS. Person C anställer därefter person E, F, G. De i sin tur ansöker om uppehållstillstånd för sina familjer pga anknytning.

Innan den förra Alliansregeringen mjukade upp/mosade regler för arbetskraftsinvandring så skulle potentiell AG bevisa att anställningen var pga att kompetens i Sverige saknades. Även facket fick yttra sig. Målet var billigare arbetskraft i Sverige. Idag, med en hög arbetslöshet bland svenskar så borde de reglerna skärpas ordentligt.

Sverige ska alltid ha generösa regler för människor i behov av asyl.
Väldigt bra och tydlig beskrivning!

”Folk” och ”man” röstar mestadels på andra partier utan nazism och rasism. Och fortfarande är SD Sveriges solklart mest ogillade parti by far. Skulle vi ha nettoröstning så skulle de inte ens finnas representerade.

För mig och väldigt många jag känner är ett öppet, demokratiskt och fritt Sverige med en människosyn som gör det möjligt för alla att få utrymme och utvecklas och bidra på det sätt de vill med stöd för de som behöver det, det som utgör en stor del av kärnan i vad som gör Sverige bra. Det som SD vill riva med murar och stenhjärtan på många slags plan.

Problemet med din beskrivning är att den inte är sann, men du har helt rätt i att människor som har den uppfattningen ofta röstar SD.

Alla partier vet att det finns problem med gängkriminalitet, droghandel, terrordåd osv. Andra partier förstår dock att det inte är så att detta magiskt skulle upphöra för att man skulle strypa asylinvandringen.

Så med SD:s tänk "det här är den rätta lösningen", så blir slutsatsen i deras huvud såklart "och det är bara vi som förstår och föreslår det".

Problemet är bara att deras logik inte hänger ihop i verkligheten, och att deras synsätt på hur landet ska styras kommer att förvärra den. Både för dem som befinner sig i landet med utländsk bakgrund, t ex med någon förälder född utomlands, men det kommer också att skapa nya problem. Det är DÄRFÖR som andra partier inte har samma politik som dem, inte för att SD vill göra sånt som andra inte vågar, utan för att de vill göra sånt som inte funkar, och gör Sverige till ett sämre land att leva i.

Lustigt. När jag tittar på de olika partiprogrammen så har samtliga(!) med en rad förslag, inte sällan från vad forskning och studier visar att ger bra resultat, på hur man kommer till rätta med just kriminalitet osv.

Men, om vi nu säger att Sverige är dåligt på det här: Kan du säga något land som du tycker arbetar bra med brottsförebyggande frågor och har lämpliga straff för de som ändå blir kriminella? Något land vi borde ta inspiration från?

Lustigt. När jag tittar på de olika partiprogrammen så har samtliga(!) med en rad förslag, inte sällan från vad forskning och studier visar att ger bra resultat, på hur man kommer till rätta med just kriminalitet osv.

Men, om vi nu säger att Sverige är dåligt på det här: Kan du säga något land som du tycker arbetar bra med brottsförebyggande frågor och har lämpliga straff för de som ändå blir kriminella? Något land vi borde ta inspiration från?
Många undrar varför det bara blir värre och värre om det finns så många bra förslag som bygger på forskning, studier osv.

Japan är ett land med låg kriminalitet så de borde ha bra brottsförebyggande. Det finns organiserad brottslighet där också i form av Yakuza och så vidare men det är inte alls på samma nivå som Sverige.

Många undrar varför det bara blir värre och värre om det finns så många bra förslag som bygger på forskning, studier osv.

Japan är ett land med låg kriminalitet så de borde ha bra brottsförebyggande. Det finns organiserad brottslighet där också i form av Yakuza och så vidare men det är inte alls på samma nivå som Sverige.
Det blir värre, eftersom våra politiker högaktningsfullt skiter i forskningen, och tar beslut som inte hjälper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar