Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förståelse av vad? Fattar inte tyvärr.
Jag vet inte vad som mer finns att förklara? Det verkar som att föreningarna inte ville eller inte kunde möta politikerna.

Det är sorgligt om det är sant, men jag blir inte heller förvånad om det är så. Ofta är det ju medlemmar eller andra, som t ex läser artiklar i media eller på sociala nätforum om saker som inte fungerar bra, som tycker att "någon annan" borde "göra något". Men när det väl kommer till att gå på de där mötena, att kläcka idéer och sedan bearbeta dem så att det blir något genomförbart i den verklighet vi lever i, då är det tyvärr ofta så att folk inte har tid eller ork eller lust bland allt annat de har i sina liv. Vi har fyllt våra liv med annat än att bidra till att förbättra saker i vår omvärld, verkar det som. Många säger gärna vad de vill ska vara bättre, men färre är beredda på att lägga eget engagemang på det.

Jag vet inte om det är så här, men det är min erfarenhet från diverse olika föreningshåll, allt från bostadsrättsföreningar till idrottsföreningar till politiska områden.
Svar till bägge; jag hade väl förstått mera om svaren uteblev. Som att de inte har tid etc etc.
Men blev förvånad över att de fick ett Aldrig i livet till svar. Tänkte om jag hade missat något som gjorde att ridskolor inte vill prata med politiker så pass mycket. Jag hade mest läst artiklar här om att kommunerna inte satsar tillräckligt mycket på ridskolorna, därav min förvåning.

Jag vet inte vad som mer finns att förklara? Det verkar som att föreningarna inte ville eller inte kunde möta politikerna.

Det är sorgligt om det är sant, men jag blir inte heller förvånad om det är så. Ofta är det ju medlemmar eller andra, som t ex läser artiklar i media eller på sociala nätforum om saker som inte fungerar bra, som tycker att "någon annan" borde "göra något". Men när det väl kommer till att gå på de där mötena, att kläcka idéer och sedan bearbeta dem så att det blir något genomförbart i den verklighet vi lever i, då är det tyvärr ofta så att folk inte har tid eller ork eller lust bland allt annat de har i sina liv. Vi har fyllt våra liv med annat än att bidra till att förbättra saker i vår omvärld, verkar det som. Många säger gärna vad de vill ska vara bättre, men färre är beredda på att lägga eget engagemang på det.

Jag vet inte om det är så här, men det är min erfarenhet från diverse olika föreningshåll, allt från bostadsrättsföreningar till idrottsföreningar till politiska områden.
Påminner om stormen kring luciatågen där det skreks om att det var invandrade muslimer som stoppat tåket genom att klaga och mesiga pk politiker hade gett efter. De facto var att kommunen hemskt gärna ville ha luciatåg men ingen var intresserad av att delta, komma på repetitionerna osv. Däremot älskar många att titta på tåget den 13 december. Inklusive många muslimer som älskar de levande ljusen, lussekatter och pepparkakor, om nu någon skulle komma på idén att fråga dem.

Har tänkt mycket på valet idag och insett att jag på riktigt är rädd för vad som kommer hända om SD och deras vänner kommer till makten. Rädd om mina egna rättigheter som homosexuell, rädd för att klimatkatastrofen trivialiseras, rädd för vad som ska hända för mina utlandsfödda vänner osv.

Vad är det för utveckling som skett i Sverige när man ska behöva vara rädd inför ett val?
Vi lever i obehagliga tider.

Har tänkt mycket på valet idag och insett att jag på riktigt är rädd för vad som kommer hända om SD och deras vänner kommer till makten. Rädd om mina egna rättigheter som homosexuell, rädd för att klimatkatastrofen trivialiseras, rädd för vad som ska hända för mina utlandsfödda vänner osv.

Vad är det för utveckling som skett i Sverige när man ska behöva vara rädd inför ett val?
Samma här. Jag inser att min (redan groteskt eftersatta) rätt till vård kommer gå helt förlorad om de blåbruna vinner. Min lilla lilla chans att ändra juridiskt kön kommer vara borta, och att räkna med normala mänskliga rättigheter är bara att glömma. Med en invandrad make drabbas vi dessutom av ändrade anhöriginvandringsregler, även om jag är tionde generationen svenskfödd och klarar alla försörjningskrav.

Jag vill inte tänka på hur fruktansvärt det är om man dessutom har en hudfärg eller nationalitet bakom sig som gör att rasismen blir ett vardagshot :(

Känner tyvärr precis likadant.. har väldigt svårt att följa valkampanjerna för jag mår bara så himla dåligt av det..

Jag har så svårt att första hur man kan välja ett parti som hatar. M:s fördelningspolitik och försämringar för alla utom höginkomsttagare är ändå förståeligt på sitt sätt, äkta höger konservativ politik. Men SD hat mot alla som inte är som dom, deras envisa förnekande av den största krisen mänskligheten någonsin stått inför - och nej jag överdriver inte - förstår jag inte. Pratar man med SD anhängare så är det, nej jag är inte rasist, jag har faktiskt svarta/muslimska/whatever vänner. Jodå jag tror visst på klimatförändringar men det finns inget vi i Sverige kan göra eftersom vi är så små, det är Kina och USA som måste förändra sig. Alltid är det någon annans fel.

Att SD:s vallöften dessutom inte har någon förankring i verkligheten gör det ännu mer förbluffande. De fläskar på med pengar hit och dit som inte finns i statsbudgeten. De påminner till en liten del av V som alltid vetat att deras vallöften aldrig kommer att behöva förverkligas, men nu är SD på väg att hamna i en position där de måste göra allvar av vad de lovat. Naturligtvis kommer de inte kunna det, men kommer då att skylla på 'invandrare' som tar våra bidrag.

Fick ett svar på mailet jag skickade. Och oj, vad märkligt! :confused:

Nu är det såklart bara en sidas perspektiv, men jag blev förvånad. Kanske någon här kan bidra med bättre förståelse?
Jag har för mig att jag vet vilken kommun du bor i (?) och en aspekt är väl att det inte finns någon föreningsdriven ridskola (längre) utan bara privata entreprenörer vilket ofta gör föreningarna svagare.

Jag har känt mig lite villrådig inför detta valet men tog tag i det och gjorde en valkompass häromdagen. Kändes skönt ändå att det partiet som jag ”brukar” rösta på hamnade i topp och att de partierna som mest troligt hamnar i samma block därefter, men lite roligt att det är ”ytterkanterna” inom blocket som hamnar högst… Förhoppningsvis kan de kompromissa om rätt saker om det nu skulle bli så 🙈

24116FAA-725F-450C-89CA-29266CF354F0.webp

Jag har känt mig lite villrådig inför detta valet men tog tag i det och gjorde en valkompass häromdagen. Kändes skönt ändå att det partiet som jag ”brukar” rösta på hamnade i topp och att de partierna som mest troligt hamnar i samma block därefter, men lite roligt att det är ”ytterkanterna” inom blocket som hamnar högst… Förhoppningsvis kan de kompromissa om rätt saker om det nu skulle bli så 🙈

Visa bifogad fil 98718
Tips: Kika på SVTs valkompass! Där har de delat upp frågorna på riksdag/region/kommun och man kan sedan läsa vad de olika partierna själva svarat på frågorna. Då blir det lättare att få ett tydligt resultat och en förståelse för varför.

För egen del hade jag tex ca 60% på mitt "bästa" parti i riksdagsvalet, men hela 95% med ett parti på regionnivå. På kompasserna som klumpar ihop allt så hamnar ofta alla partier ganska jämnt för mig.

Tips: Kika på SVTs valkompass! Där har de delat upp frågorna på riksdag/region/kommun och man kan sedan läsa vad de olika partierna själva svarat på frågorna. Då blir det lättare att få ett tydligt resultat och en förståelse för varför.

För egen del hade jag tex ca 60% på mitt "bästa" parti i riksdagsvalet, men hela 95% med ett parti på regionnivå. På kompasserna som klumpar ihop allt så hamnar ofta alla partier ganska jämnt för mig.
Finns det för region också? Hittade bara riksdag och kommun

Jag försöker också blunda för valkampanjerna nu då de bara får mig att må dåligt. Inte för att jag tillhör någon grupp de vill försämra för (mer än att vissa har unken kvinnosyn), men för att tanken på vilken typ av samhälle som kan bildas får mig att må dåligt... Jag vill inte veta, och jag vet inte vad jag kan göra heller. Har lekt med tanken på att faktiskt försöka engagera mig i något parti trots allt, för att se om det går att bidra till ett trevligare klimat. Samtidigt är jag osäker på om det är det bästa för just mig. Kanske finns det något bättre? Men ja, att bara stå och se på känns inte som ett alternativ och att blunda är svårt i längden.

Varför göra något logiskt och enkelt om man kan göra det komplicerat :crazy:
Eller hur... Jag upptäckte också att en av frågorna var ställda så att t.o.m. ett av partierna på kommunnivå svarat fel. Alltså, de hade klickat i att ett förslag var "ganska dåligt", sedan i fritexten där de förklarade hur de tänkte så var det övertydligt att de egentligen tyckte att förslaget var ganska bra (något som också deras samarbetspartier tyckte).

Jag har för mig att jag vet vilken kommun du bor i (?) och en aspekt är väl att det inte finns någon föreningsdriven ridskola (längre) utan bara privata entreprenörer vilket ofta gör föreningarna svagare.
Jag tänkte att även privata entreprenörer bör vilja få hjälp/bidrag från kommunen, men kom på sedan att de kanske har andra ekonomiska anledningar till att inte vilja få så mycket insyn istället :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 859
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 135
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.