Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast återigen, man valde redan i mars 2021 att skippa det där med att inte samarbeta med SD, så den trogna L-skaran i väljare och medlemmar försvann till stor del redan då. Så att man nu går all-in på det redan inslagna spåret är ledsamt, men jag tror inte det skrämmer bort så många fler. De som är kvar har redan gått igenom den processen, att det är okej att samarbeta med SD för att få till en borgerlig regering.

Jag tror att många ändå haft förhoppningar av ngt slag. Men att detta blev spiken i kistan. Så uppfattar jag diskussionen som sköljer över mig just nu

Jag tror att många ändå haft förhoppningar av ngt slag. Men att detta blev spiken i kistan. Så uppfattar jag diskussionen som sköljer över mig just nu
Sedan har det liksom aldrig sett ut såhär med extrema högerpopulistiska utspel förut, så även om det är som @sjoberga beskriver så upplevs det kanske ändå förvånande att man är med på tåget (PUN INTENDED) trots att tongångarna blivit så mycket värre sedan början av 2021.

Sedan har det liksom aldrig sett ut såhär med extrema högerpopulistiska utspel förut, så även om det är som @sjoberga beskriver så upplevs det kanske ändå förvånande att man är med på tåget (PUN INTENDED) trots att tongångarna blivit så mycket värre sedan början av 2021.
Så är det, men SD har varit extremt sedan jag började följa politiken 1991 och har man väl klivit över linjen att det är okej att samarbeta med den typen av högerextremism, så sluttar planet fort. Det kan ses i historien och det kan ses i andra länder. De som släpper in dårskapen är snabbt nyttiga idioter (Kristersson, Busch och nu Pehrson) när galenskapen väller in i styrande positioner.

Så är det, men SD har varit extremt sedan jag började följa politiken 1991 och har man väl klivit över linjen att det är okej att samarbeta med den typen av högerextremism, så sluttar planet fort. Det kan ses i historien och det kan ses i andra länder. De som släpper in dårskapen är snabbt nyttiga idioter (Kristersson, Busch och nu Pehrson) när galenskapen väller in i styrande positioner.
Absolut, SD har ju inte blivit värre, det är som du säger ett jävla sluttande plan.

Kristersson har ju anammat retorik och politik rakt av. Rasism, vilseledande uttalande och direkta lögner är det enda som han numera kläcker ur sig.

Läget är deppigt, men valet är inte förrän 11 september och det finns fortfarande alternativ att rösta på som ser till att SDs inflytande och galenskap stannar på bra distans utanför Rosenbad.

Jag hoppas att valdeltagandet blir högt. Så jag tänker att alla ska tänka:
Rösta. Stanna inte hemma. Rösta inte blankt. Rösta på det bästa alternativet. Eller det minst dåliga. Men rösta. Låt inte passiviteten släppa fram det du absolut inte vill ha.

Har bestämt mig! På riksnivå har jag varit ganska säker men inte på kommun eller region. Men igår läste jag lite så bestämt. Kanske nån % vacklar jag, tydligen finns det ett lokalparti här som jag verkar sympatisera med när man läser vad de står för. Aldrig hört talas om. Men gjorde valkompassen också o de kom upp som högst, ett annat parti var ett par % lägre så det står mellan de just nu på kommunnivå. Hade varit lättare att rösta i den kommun jag jobbar i 😁

Nu har denna utlandssvenska varit och röstat - på puben, av alla ställen! Only in Scotland... 😂

20220827_112313.jpg

Det blev en röst på C för min del, precis som planerat (får endast rösta i riksdagsvalet, kommunalt & regionalt hade jag ev röstat annorlunda)
:)

Efter att en gängkriminell skjutit vilt om kring i eskilstuna igår och barn o kvinna träffades så röstar jag inte blankt utan på SD. Samtidigt som en polischef säger i AF att man inte kan knäcka gängen. Ett tafatt samhälle vi har och sossarna har ju misslyckats i 8 år trots MJ löften att knäcka gängen. Varför har inte övriga nordiska länderna lika mycket skjutningar och gängkriminella? Varför sticker Sverige ut

Jag har precis varit och pratat med politiker i deras "stugor" (containrar...). Frågade lite om hur de tänker på kommunnivå och då kring några frågor som är extra viktiga för mig.

De i M verkade helt ointresserade så fort man nämnde någon typ av vård. C verkade inte intresserade av att prata med någon om något alls och de i SD såg så otrevliga ut att jag inte brydde mig om att ens försöka påminna dem om en fråga de missat.

Hos de andra partierna var det trevligare och två politiker hamnade jag att prata läääänge med. En började t.o.m. skriva upp det jag pratade om för att sedan kunna kolla upp det mer och hon sa att jag gärna fick återkomma nästa helg så att hon kunde rapportera om hur det gått. Den andra var jag så enig med i de flesta frågor att jag nästan kände för att gå med i partiet :p Kanske blir röst och personröst där också. Han var också tydlig med att det inte(!) blir samarbete med SD och att M är högst otänkbara, vilket passar mig bra.

Efter att en gängkriminell skjutit vilt om kring i eskilstuna igår och barn o kvinna träffades så röstar jag inte blankt utan på SD. Samtidigt som en polischef säger i AF att man inte kan knäcka gängen. Ett tafatt samhälle vi har och sossarna har ju misslyckats i 8 år trots MJ löften att knäcka gängen. Varför har inte övriga nordiska länderna lika mycket skjutningar och gängkriminella? Varför sticker Sverige ut
För att man här inte satsar på skolan och för att det här bara skriks om hårdare straff istället för vård. Kolla hur tex Finlands skola, vård och fängelser fungerar. De är bättre än oss på mycket.

För att man här inte satsar på skolan och för att det här bara skriks om hårdare straff istället för vård. Kolla hur tex Finlands skola, vård och fängelser fungerar. De är bättre än oss på mycket.
I Finland är ju det mesta striktare och mer ordning. Förstår inte varför Sverige ska vara så slapphänta.

Läget är deppigt, men valet är inte förrän 11 september och det finns fortfarande alternativ att rösta på som ser till att SDs inflytande och galenskap stannar på bra distans utanför Rosenbad.

Jag hoppas att valdeltagandet blir högt. Så jag tänker att alla ska tänka:
Rösta. Stanna inte hemma. Rösta inte blankt. Rösta på det bästa alternativet. Eller det minst dåliga. Men rösta. Låt inte passiviteten släppa fram det du absolut inte vill ha.
Tänker lika och har egentligen bara ett parti jag kan tänka mig men ändå tvekar jag.

Jag tycker att det är så skamligt att vi ligger så dåligt till vad gäller sjukhussängar per invånare i OECD-länder. https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sverige-i-botten-i-antal-sjukhussangar

Och att KD kör med kampanjande om att de vill utöka antalet, när det i allra högsta grad varit med och minskat antalet i regioner där de är med och bestämmer.
Att de försöker på den metoden, visar ju hur usla vi röstboskap är på att sätta oss in i vad politikerna faktiskt håller på med.

Att de försöker på den metoden, visar ju hur usla vi röstboskap är på att sätta oss in i vad politikerna faktiskt håller på med.
Den här är väl mest smaklös, eller åtminstone väldigt dåligt strategiskt placerad skylt....: "KD vill öppna fler akutmottagningar i Stockholm. Trots att de själva bär ansvar för att ha stängt en av Sveriges största akutmottagningar. De är så skamlösa att de satt upp ett plakat med texten ”Öppna en till akutmottagning” precis framför Nya Karolinska, vars akutmottagningen alltså stängts för allmänheten av det borgeliga styret i Stockholm. Där Kristdemokraterna ingår sedan sexton år tillbaka." https://www.dagensarena.se/opinion/nar-ar-kd-redo-att-ta-ansvar-vardkaoset/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 859
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 135
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II