Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad menar du med nazistforum där politik formas? Vad jag menar i det du citerar är att partiets grundläggande ideologi är sprungen ur nazistisk ideologi och bevarar en mycket stor del av den.
Okej, då tolkade jag nog dig lite fel. Att den är baserad på en historik av nazisters och rasisters politiska ideer, yes. Men idag sitter inte nazister (annat än i liten utsträckning) med och formulerar politiken. Det är så mycket mer än just nazism som är problem med det partiets politik för mig.

Det är liksom en smältdegel av nästan precis allt det jag vill ha bort ur samhället - så jag lämnar gärna in en stark motröst. Nazism, rasism, misogyni, homofobi, antiliberalism, främlingsfientlighet, kunskapsförakt, populism, patriarkal makt, intolerans, antidemokrati. Det är som att de är magneter för precis allt det Sverige en Sverigevän som jag inte vill ska finnas här och drabba mina medmänniskor varje dag.

Senast ändrad:
Okej, då tolkade jag nog dig lite fel. Att den är baserad på en historik av nazisters och rasisters politiska ideer, yes. Men idag sitter inte nazister (annat än i liten utsträckning) med och formulerar politiken. Det är så mycket mer än just nazism som är problem med det partiets politik för mig.

Det är liksom en smältdegel av nästan precis allt det jag vill ha bort ur samhället - så jag lämnar gärna in en stark motröst. Nazism, rasism, misogyni, homofobi, antiliberalism, främlingsfientlighet, kunskapsförakt, populism, patriarkal makt, intolerans, antidemokrati. Det är som att de är magneter för precis allt det Sverige en Sverigevän som jag inte vill ska finnas här och drabba mina medmänniskor varje dag.
Jag tror (alltså detta är min personliga åsikt) att de allra flesta som formulerar SDs politik idag, även om de inte själva erkänner sig som nazister idag, skulle erkänna sig som nazister om det var möjligt/mer accepterat. Men nu var det inte det jag skrev heller.

Allt du listar i andra stycket ingår i den nazistiska ideologin. Nazism är inte bara utrotandet av andra raser - säger inte att du tänker så men många verkar tro att en nazist endast är nazist om den vill utrota folk, och så är det inte.

Återigen, vad jag menade var att partiet i stort för en politik som är sprungen ur och framför allt förenlig med nazismen. Och det är där jag undrar hur de som likt @ExtraW tycker om politiken tänker eller framför allt känner kring det. För jag förstår inte hur det kan kännas rätt.

Kanske dum fråga men hellre fråga en gång för mycket än för lite!
Samarbetar partierna i regionerna på liknande sätt som i riksdagen? Jag hade länge ingen aning om att MP samarbetade med de blåa i region Stockholm, kan man läsa om detta klart och tydligt någonstans?
Jag blev sugen på att rösta på V i regionvalet men vill ju veta i förväg om de får något att bestämma till om eller om det är nästan som en bortslösad röst då tex S inte vill samarbeta med dem :cautious:

Jag vill mest bara se till att avsätta dagens regionala styre 😅

Ok, jag läste det som att det fattats många beslut som specifikt har "ökat utanförskap, ökat segregation, trissat upp våld och kriminalitet." och var nyfiken på vilka genomförda beslut de senaste mandatperioderna du tänkte på. Och är fortfarande nyfiken på, men det verkar som du mer tänker på beslut som inte fattats än beslut som fattats? Det har exempelvis fattats en hel del beslut gällande gängkriminalitet, men jag kan hålla med om att det sällan varit särskilt effektiva beslut, eftersom de nästan uteslutande inriktas på mer repression.

På vilket sätt är skolan inte en säker plats för elever och vilka beslut är det som saknas för att komma dit?
Ja men avsaknaden av beslut är ur min synvinkel också ett misslyckande. Att inte kunna lägga fram sina förslag väl underbyggda med en tydlig finansiering så att de blir godkända.

Skolan är en otrygg plats när den psykiska ohälsan skenar bland tex flickor, mobbning fortfarande är ett allvarligt problem, pojkar ökar än mer i självmordsstatistiken, barn så unga som 8-9 år tar sitt liv. Hopplösheten som barn känner i en skola som inte får dem att känna sig trygga skadar barnen. Nej för mig är skolan ingen trygg plats. Varken i ”de fina” skolorna eller i de skolorna som ligger i socioekonomiskt utsatta områden. Och de har denna regering inte bidragit till på ett positivt sätt under de senaste 8 åren. Tycker jag.

Mvh Miks

Läst på lite om olika partier. Tycker valet är ovanligt svårt i år. Så många olika parametrar att ta ställning till.
Intressant hur olika det kan låta också med vad om lovas och vad som verkligen blir av.
Detta tex:
https://www.svt.se/nyheter/granskni...rdplatser-kd-bakom-halften-av-neddragningarna
Detta är viktigt. Vad säger partierna och vad gör de när det kommer till kritan.
Partier som säger sig värna om XX men i omröstningar och beslut gjort helt tvärtom.

Ja men avsaknaden av beslut är ur min synvinkel också ett misslyckande. Att inte kunna lägga fram sina förslag väl underbyggda med en tydlig finansiering så att de blir godkända.

Skolan är en otrygg plats när den psykiska ohälsan skenar bland tex flickor, mobbning fortfarande är ett allvarligt problem, pojkar ökar än mer i självmordsstatistiken, barn så unga som 8-9 år tar sitt liv. Hopplösheten som barn känner i en skola som inte får dem att känna sig trygga skadar barnen. Nej för mig är skolan ingen trygg plats. Varken i ”de fina” skolorna eller i de skolorna som ligger i socioekonomiskt utsatta områden. Och de har denna regering inte bidragit till på ett positivt sätt under de senaste 8 åren. Tycker jag.

Mvh Miks
I min kommun lämnade SD ett budgetförslag helt utan siffror. "De var inte så viktiga"
I en budget.....

Det är djupt obehagligt att personen misstänkt för mordet i Almedalen också tänkte ha ihjäl Annie Lööf, det har väl media gissat innan men nu har hon tilldelats målsägandebiträde och det har bekräftats. Och... jag kan inte låta bli att tänka på hur jävla häcklad hon blir av de som skapar material för SD (riks, etc..), och även om nu det verkar finnas kopplingar till NMR för misstänka mördaren, så hjälper sån skit inte direkt hotbilden även om det är det mer "rumsrena" extremhögerpartiet.

Mvh Miks
Ok, vi delar inte bilden av skolan men jag har inte mer erfarenhet än av lokala verksamheter. Det finns gott om utmaningar som kräver massor av resurser och satsningar av skattemedel.

Ok, vi delar inte bilden av skolan men jag har inte mer erfarenhet än av lokala verksamheter. Det finns gott om utmaningar som kräver massor av resurser och satsningar av skattemedel.
Där tycker jag att delar av det tas upp Fannys pod. Man kan lyssna på det ihopklippta avsnittet som handlar om jämställd utbildning. Nu är inte Magdalena Anderssons svar med där för hon intervjuades senare än de andra.

Mvh Miks

Exakt hur ska vi göra det? Försäkringsbolagen kan iofs vägra försäkra alla strandnära hus eller hus som ligger nära/i en skog där det är risk vid översvämningar, torka, stormar. Vi kan lagstifta om att alla hus måste kunna motstå torka, stormar och liknande. Vi kan lagstifta om att alla hus ska utrustas med solpaneler när elen fortsätter att skena (vilket den kommer att göra), att alla bilar ska vara bensin/dieselfria när drivmedelspriserna skenar. Lägga en mycket större del av statsbudgeten för att finansiera utbyggnad av lokaltrafik, spårtrafik och liknande för att kompensera för höjda drivmedelspriser. Ha en extremt liberal invandring för att kompensera demografin i Sverige där folk lever längre och kostar mer under de tio sista åren när de inte producerar och tillför samhället något. Iofs kan vi lätta den biten genom att lagstifta om att mycket vård ska skäras ner för folk över en viss ålder.
Låter som du läst direkt ur MP:s partiprogram. Samtliga förslag är precis tvärtemot vad som skulle gynna vanligt folk.

Ja absolut - M har alltid varit stort. Men en fjärdedel C är ändå inte ”nästan inga”.
Att folk röstar på Centern vet jag redan, Torbjörn Fälldin har ju faktiskt varit statsminister och "nästan inga" har jag aldrig skrivit. Jag däremot känner inga bönder som röstar på C.

Jag har aldrig personröstat, hur gör ni för att få reda på mera om dessa personer? Jag tycker att det känns lite vagt med en kort beskrivning på partiernas hemsidor, känns som att det är något man behöver känna någon för att kunna rösta på dem 😅
Läser ni bara på partiernas hemsidor om dessa personer eller..?
Jag har bara personröstat en gång, då hade jag sett ett flertal insändare till lokaltidningen från den personen, och läst intervjuer. Jag hade också sett vad personen lovat inför tidigare val och sedan sett (bland annat i lokaltidningen) att samma namn förekom som inblandat i flera av de nyheter som jag ansåg var riktigt bra. Nu när jag googlade namnet + partiet så dök det upp flertalet motioner till kommunfullmäktige och de verkade jättebra.

Men. Jag kommer nog rösta annorlunda i år trots allt detta, baserat på vilka partier de kan tänka sig samarbeta med. Det finns ett gäng små "stugor" här i närheten där de olika partierna står och pratar om saker och ting, raggar röster osv. Jag ska gå dit och fråga dem dels vilka de kan tänka sig samarbeta med, dels vad som skiljer dem från andra, liknande partier. Därefter beslutar jag hur jag gör i kommunvalet. (på regionnivå var det betydligt enklare, där finns bara ett parti med ett fokus som passar min viktigaste fråga bäst)

Jag kommer vara lite uppstickare och rösta på Jimmie (Sverige demokraterna). Det blir första gången som de får min röst! Röstat helt annorlunda tidigare! Men tycker att partiet gjort en enorm förbättring och håller med i många av deras frågor! Så SD för min del i alla valen!
294041048_2324302181051482_16434405004366615_n.jpg

Där tycker jag att delar av det tas upp Fannys pod. Man kan lyssna på det ihopklippta avsnittet som handlar om jämställd utbildning. Nu är inte Magdalena Anderssons svar med där för hon intervjuades senare än de andra.

Mvh Miks
En del av skolans problem är bristande resurser. Men pengar är långt ifrån hela sanningen. et är inte mer pengar som behövs. Staten pytsar ut bidrag för än det ena och än et andra som kommunerna ska söka. Och i den mån de beviljas ena året så dras de in nästa.
Det är ytterligt svårt att göra vettig skolbudget.

Senaste året har massor delats ut för likvärdig skola. Dvs att skolorna i görligaste mån ska vara likvärdiga. Vilket är helt rätt. En elevs förutsättningar ska inte vara beroende av vilken skola de gått
Kommunerna delar dessutom ut extra pengar till skolor med tuffare socioekonomiska förutsättningar.

Ett annat bekymmer är kvalitén på lärarutbildningen dvs de lärare som kommer ut.För länge sedan var det samhälls- och naturvetare som blev lärare (nu generaliserar jag grovt) och nu kommer många från barn och fritidsprogrammet. Dvs med en något enklare skolunderbyggnad (duckar)

Nu har jag åkte SD tåget några gånger och tycker att folk är mer glada på det tåget än dom vanliga tågen. Jag tror det beror på att det är snyggt pch färgglatt. Dessutom upplever jag att SD tåget är mer frächt och städat än dom andra tågen som går. Jag kanske röstar på SD trots allt. Vi behöver byta regering för det samhället håller ju på att urarta. Ser en överlägsen ledning för högern på SVT Novus idag och SD överlägset större än M. Så ja jag bidrar gärna till den såvida inget märkligt inträffar på sluttampen

Nu har jag åkte SD tåget några gånger och tycker att folk är mer glada på det tåget än dom vanliga tågen. Jag tror det beror på att det är snyggt pch färgglatt. Dessutom upplever jag att SD tåget är mer frächt och städat än dom andra tågen som går. Jag kanske röstar på SD trots allt. Vi behöver byta regering för det samhället håller ju på att urarta. Ser en överlägsen ledning för högern på SVT Novus idag och SD överlägset större än M. Så ja jag bidrar gärna till den såvida inget märkligt inträffar på sluttampen
Nån till som tycker som jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar