Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och kollar lite på olika partiers hemsidor just nu. Det är åtminstone väldigt tydligt att vissa av partierna INTE är för mig... Men eh... Jag är ändå bara säker på hur jag ska rösta i regionen. Till riksdagen börjar jag väl få ett hum dock.

Funderar på om jag ska rösta på en klok person i kommunvalet trots att han sitter i helt fel parti. Hur dumt är det att göra så? Jag hade aldrig(!) röstat på det partiet till varken region eller riksdag. Men just den här personen verkar hålla sina vallöften och jobba för att det ska bli bättre för alla människor i kommunen (han råkar också vara den som leder sitt parti i min kommun, om det nu gör skillnad för hur jag bör göra).

Jag röstar ofta på person sas snarare än parti när det gäller kommunen. Tex har jag tidigare röstat på Falupartiet vilket av förklarliga skäl inte finns på riksnivå :D

Funderar på om jag ska rösta på en klok person i kommunvalet trots att han sitter i helt fel parti. Hur dumt är det att göra så? Jag hade aldrig(!) röstat på det partiet till varken region eller riksdag. Men just den här personen verkar hålla sina vallöften och jobba för att det ska bli bättre för alla människor i kommunen (han råkar också vara den som leder sitt parti i min kommun, om det nu gör skillnad för hur jag bör göra).
Jag hade 100% kunnat rösta på person över parti. Någon som faktiskt jobbar med och driver "rätt" frågor är värt massor på kommunal nivå.

Gjorde valkompssen på för kommun och region på SVT.
Kommun blev det delad första plats för MP, KD och S.
Regionen blev det en klar första plats för C.

Ska inte hymla om att i kommun lockar faktiskt SD lite då dom är vad jag hittar dom enda som vill utveckla och satsa på den delen av kommun jag bor i.

Citerar mig själv. Fattar inte SD anhängare att arbetsmarknadspolitiken SD förespråkar, eg nedskärningar i socialförsäkringssystemet, ett socialförsäkringssystem som de ofta är beroende av själva är det som kommer användas mot deras väljare? Och sedan kommer SD att skylla allt på 'invandrarna' ffa de av utomeuropeiskt bakgrund när de lydigt röstar på M:s nedskärningar som slår mot de fattigaste i samhället. Och att ytterligare utarma den mest socioekonomiska utsatta gruppen kommer att leda till ytterligare utanförskap, fattigdom och grov brottslighet.
Jag hänger inte riktigt med. Det är ju S ihop med stödpartier som regerat de senaste 8 åren. Det är resultatet av deras politiska beslut som det ser ut som det gör nu. Hur menar du att M ”ytterligare” ska utarma dessa grupper. Det är väl ordet ytterligare jag ställer mig frågande emot. Om nu S gjort ett bra jobb de senaste åren så borde väl de grupper du talar om ha fått det bättre?

Jag ser att många av besluten som fattats de senaste åren har ökat utanförskap, ökat segregation, trissat upp våld och kriminalitet.

Mvh Miks

Jag hänger inte riktigt med. Det är ju S ihop med stödpartier som regerat de senaste 8 åren. Det är resultatet av deras politiska beslut som det ser ut som det gör nu. Hur menar du att M ”ytterligare” ska utarma dessa grupper. Det är väl ordet ytterligare jag ställer mig frågande emot. Om nu S gjort ett bra jobb de senaste åren så borde väl de grupper du talar om ha fått det bättre?

Jag ser att många av besluten som fattats de senaste åren har ökat utanförskap, ökat segregation, trissat upp våld och kriminalitet.

Mvh Miks

Vilka beslut tänker du specifikt på?

Senast ändrad:
Vilka beslut tänker du specifikt på?
Du menar att jag ska rabbla S:s politik?

Jag ser att man inte tagit om hand om personer i arbetsför ålder på ett sätt så att de kommer i arbete, jag ser att man fattat beslut som gjort att gängkriminalitet inte stävjats, man har ”öppnats sin famn” utan att ha en plan. Att bara förvara människor som kommer traumatiserade från krigsområden gör inte att de automatiskt kommer i arbete. Jag ser att man inte fattat politiska beslut som gör att skolan utvecklats till en säkrare plats för elever.

Mvh Miks

Du menar att jag ska rabbla S:s politik?

Jag ser att man inte tagit om hand om personer i arbetsför ålder på ett sätt så att de kommer i arbete, jag ser att man fattat beslut som gjort att gängkriminalitet inte stävjats, man har ”öppnats sin famn” utan att ha en plan. Att bara förvara människor som kommer traumatiserade från krigsområden gör inte att de automatiskt kommer i arbete. Jag ser att man inte fattat politiska beslut som gör att skolan utvecklats till en säkrare plats för elever.

Mvh Miks

Ok, jag läste det som att det fattats många beslut som specifikt har "ökat utanförskap, ökat segregation, trissat upp våld och kriminalitet." och var nyfiken på vilka genomförda beslut de senaste mandatperioderna du tänkte på. Och är fortfarande nyfiken på, men det verkar som du mer tänker på beslut som inte fattats än beslut som fattats? Det har exempelvis fattats en hel del beslut gällande gängkriminalitet, men jag kan hålla med om att det sällan varit särskilt effektiva beslut, eftersom de nästan uteslutande inriktas på mer repression.

På vilket sätt är skolan inte en säker plats för elever och vilka beslut är det som saknas för att komma dit?

Mvh Miks
Fast så enkelt är det inte.

S har lagt en hel del förslag angående t.ex. skolan, men inte kunnat få majoritet i Riksdagen för besluten.

S har, även tillsammans med MP varit en minoritetsregering, och behövt hitta stöd hos andra partier, ofta C eller V för att nå majoritet för förslag.

Det du nu tar upp, är exakt så som SD och M beskriver S, alltså "S gör ingenting med x".

Men kausaliteten är en annan: Gång på gång stoppas regeringens propositioner, som är till för att hantera t.ex. utanförskap, problem med skolan, vården m.m. av brist på majoritet.

Titta inte i backspegeln på vad som gjorts eller ej.

Titta istället på vad partierna VILL göra.

Tex den där liraren som gick in på en skola i Malmö och sköt ihjäl folk. Å så har det varit skottlossning kring flera skolor i landet.

Vilket beslut som valts bort hade förhindrat det? Det har tagits stora mängder av beslut för att repressivt komma åt de illegala vapen som finns ute. Men det kommer alltid att finnas en mängd vapen i kriminella kretsar, vilka beslut som än fattas av politiker.

Öppnade dagens tidning och fick svar direkt:
Nu vet jag inte hur det röstats tidigare år, men det är inte stor skillnad mellan M och C i den statistiken + man får väl anta att SD tagit röster från både M och C. De bönder jag känner till har röstat på M i tidigare val så det väger ganska jämnt som det ser ut.

Här är några av de många riktade åtgärder som genomförts eller ligger som förslag de senaste åren
Polisen får möjlighet att läsa krypterad kommunikation
Ge polisen bättre möjligheter till husrannsakan kopplat till skjutningar och gängmiljöer
Enklare att använda hemliga tvångsmedel i fråga om grov och organiserad brottslighet
Obligatorisk häktning för fler brott
Automatisk kamerabevakning av fordon i gränsområden
Ökade möjligheter att förverka brottslingars tillgångar

Sen är det massor av skit med hårdare och längre straff som vi vet är meningslöst som ide för att minska antal brott.

För mig beror det på hur fel parti. T.ex. SD nej. Vad händer om personen ersätts, inte bara tillfälligt?

För mig beror det på hur fel parti. T.ex. SD nej. Vad händer om personen ersätts, inte bara tillfälligt?
Det är just sådant jag funderar på också... Jag måste också kolla på vilka de kan tänkas samarbeta med osv. Men mest troligt vill de samarbeta med "dåliga" partier, utan att själva ha majoritet, och då kanske det inte är så bra trots allt...

Nu vet jag inte hur det röstats tidigare år, men det är inte stor skillnad mellan M och C i den statistiken + man får väl anta att SD tagit röster från både M och C. De bönder jag känner till har röstat på M i tidigare val så det väger ganska jämnt som det ser ut.
Ja absolut - M har alltid varit stort. Men en fjärdedel C är ändå inte ”nästan inga”.

Gick till Socialdemokraternas tält i kommunen idag och bad om ett häfte om deras kommunpolitik, då det var ett område som jag känner mig osäker på.
Fick ett rejält häfte med mycket information.

Men när jag kom till kultur och fritid så fann jag ingen information om ridskolor, tyckte att det skulle vara intressant att höra då jag vet att det finns ett antal här. Hittade en mailadress till en gruppledare i kultur- och fritidsnämnden som jag skickade ett mail till just. Får se om de svarar.

Om någon är nyfiken så klistrade jag in mitt mail nedan, om någon hittar något fel så får ni gärna säga till.
Jag hämtade ert häfte om Socialdemokraterna i [kommun], och när jag kom fram till delen av kultur och fritid så fann jag inget om ridskolorna här i [kommun].
Jag har för mig att de har bekymmer med att de behöver mark, byggnader och foder för sina hästar och samtidigt vara tillräckligt "billiga" så att alla kan få möjligheten att få gå på ridskola. På grund av att ridsporten ses som en "tjejsport" så är det ofta som att tex fotbollen eller ishockeyn får betydligt mera än dessa viktiga miljöer där de lär sig att ta hand om djur.

Ni skriver om att unga "ska ha en given arena, plan eller hall att kunna aktivera sig på, träffa kompisar och umgås på ett tryggt och säkert sätt", räknas alltså ridskolor in på detta? Tänker ni se över ridskolorna så att de kan få de pengar de behöver? Eller åtminstone åka ut till dem så att de kan tala om vad de kan behöva för hjälp från kommunen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?