Jag kan inte hålla med dig här. Polisen jobbar så tätt med kriminologer och i många fall delar dom syn, och dom har större kompetens än du tror.Vem har sagt att det är roligt för dem? Jag tror att svenska polisen är kompetenta vad gäller att ingripa i pågående brott eller göra utredningar, men de är inte utbildade kriminologer i de flesta fallen och har oftast inte heller kunskap i vilken typ av långtgående insatser som faktiskt har effekt på brottsnivåerna. Det är päron och äpplen; det som är mest effektivt vid ett ingripande är inte nödvändigtvis det som är mest effektivt för att förebygga brott.
Som vanligt har Aftonbladet slagit till med en missvisande rubrik; det som poliser önskar mest är inte lika med den bästa lösningen för ett vidsträckt och långtgående problem.
Med tanke på att en bidragande orsak till att gängen växer är just att unga människor känner sig maktlösa inför och rädda för polisen (med all rätt med tanke på den rasism som frodas och tar sig uttryck inom kåren!) så tror jag verkligen inte att utökade våldsbefogenheter och starkare straff hjälper. Eller ja, det kanske hjälper poliserna att känna sig bättre och mer auktoritära, men knappast för att minska brottsligheten eller ta bort grundproblemet.
Återigen, vad som kanske är hjälpsamt för polisen på kort sikt är inte nödvändigtvis hjälpsamt för att motverka brottsligheten på lång sikt. Ser vi oss runt i världen hjälper inte hårdare straff eller mer våldsbefogenheter, utan gör snarare att konflikter trappas upp.
Jag tycker att du sätter en ganska orättvis bild av polisen och dess arbete faktiskt.
Polisen ser också till de långtgående problemen och har lösningar, men når det gemene man? Nej, det ska göras populistiska mediabilder av en "grym" polis i Sverige.