Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem har sagt att det är roligt för dem? Jag tror att svenska polisen är kompetenta vad gäller att ingripa i pågående brott eller göra utredningar, men de är inte utbildade kriminologer i de flesta fallen och har oftast inte heller kunskap i vilken typ av långtgående insatser som faktiskt har effekt på brottsnivåerna. Det är päron och äpplen; det som är mest effektivt vid ett ingripande är inte nödvändigtvis det som är mest effektivt för att förebygga brott.

Som vanligt har Aftonbladet slagit till med en missvisande rubrik; det som poliser önskar mest är inte lika med den bästa lösningen för ett vidsträckt och långtgående problem.

Med tanke på att en bidragande orsak till att gängen växer är just att unga människor känner sig maktlösa inför och rädda för polisen (med all rätt med tanke på den rasism som frodas och tar sig uttryck inom kåren!) så tror jag verkligen inte att utökade våldsbefogenheter och starkare straff hjälper. Eller ja, det kanske hjälper poliserna att känna sig bättre och mer auktoritära, men knappast för att minska brottsligheten eller ta bort grundproblemet.

Återigen, vad som kanske är hjälpsamt för polisen på kort sikt är inte nödvändigtvis hjälpsamt för att motverka brottsligheten på lång sikt. Ser vi oss runt i världen hjälper inte hårdare straff eller mer våldsbefogenheter, utan gör snarare att konflikter trappas upp.
Jag kan inte hålla med dig här. Polisen jobbar så tätt med kriminologer och i många fall delar dom syn, och dom har större kompetens än du tror.
Jag tycker att du sätter en ganska orättvis bild av polisen och dess arbete faktiskt.
Polisen ser också till de långtgående problemen och har lösningar, men når det gemene man? Nej, det ska göras populistiska mediabilder av en "grym" polis i Sverige.

Populism är enkla lösningar på komplexa problem, gärna med en viss otydlighet i exakt hur det ska genomföras praktiskt.
Ett exempel från V är väl att "det verkar saknas pengar inom det offentliga, vi höjer skatten för att fixa det".

Eller lösningar där budskapet ska fram, trots att man vet att det är ogenomförbart eller ineffektivt i verkligheten. Som när V säger: "Det saknas pengar till välfärden, vi höjer skatten för extrema höginkomsttagare för att fixa det". Dvs man vill visa att man vill sätta åt extrema höginkomsttagare för sina tänkta väljare (som man ändå tänker inte behövs som väljare för det är så få), samtidigt som man vet att ett extra litet inkomstskatteuttag för de två procenten som redan är bland världens högst inkomstbeskattade kommer ge nästan ingenting.

Tack för förklaringar! Även om jag inte förstår problemet med Vs lösning just här, för mig är det relativt konkret. Och Nooshi nämnde ganska höga siffror ang den nya fastighetsskatten. Hos flera andra partier förstår jag inte alls varifrån pengarna ska komma till deras investeringar men det är kanske mest min okunskap!

Tack för förklaringar! Även om jag inte förstår problemet med Vs lösning just här, för mig är det relativt konkret. Och Nooshi nämnde ganska höga siffror ang den nya fastighetsskatten. Hos flera andra partier förstår jag inte alls varifrån pengarna ska komma till deras investeringar men det är kanske mest min okunskap!

Jag ska förtydliga att jag inte har sett V dra den här populismen i detta val - men det har förekommit förr, så jag tog det som ett tydligt exempel. Man presenterar något som låter bra för väljarna men som man på förhand vet inte fungerar alls i praktiken.

Jag kan inte hålla med dig här. Polisen jobbar så tätt med kriminologer och i många fall delar dom syn, och dom har större kompetens än du tror.
Jag tycker att du sätter en ganska orättvis bild av polisen och dess arbete faktiskt.
Polisen ser också till de långtgående problemen och har lösningar, men når det gemene man? Nej, det ska göras populistiska mediabilder av en "grym" polis i Sverige.
Men i undersökningen ovan går polisen uppenbarligen rakt emot vad vetenskapen säger. Allt pekar mot att hårdare straff och mer våld från polisen har motsatt effekt. Så undersökningen i sig motbevisar ju vad du skriver ovan.

Jag tycker inte det är en orättvis bild alls. Jag säger att polisen är kompetenta men att de också har problem med rasism, och att artikelns rubrik är missvisande. Det går att hålla flera tankar i huvudet samtidigt kring polisen, och kritisera det som är bristande utan att för den delen tycka att de är grymma. Det är det svart-vita tänkandet som är populistiskt, snarare än min nyanserade kritik, skulle jag säga.

Senast ändrad:
Jag ska förtydliga att jag inte har sett V dra den här populismen i detta val - men det har förekommit förr, så jag tog det som ett tydligt exempel. Man presenterar något som låter bra för väljarna men som man på förhand vet inte fungerar alls i praktiken.

Också tydlig förklaring för mig, tack!! :)

Vem har sagt att det är roligt för dem? Jag tror att svenska polisen är kompetenta vad gäller att ingripa i pågående brott eller göra utredningar, men de är inte utbildade kriminologer i de flesta fallen och har oftast inte heller kunskap i vilken typ av långtgående insatser som faktiskt har effekt på brottsnivåerna. Det är päron och äpplen; det som är mest effektivt vid ett ingripande är inte nödvändigtvis det som är mest effektivt för att förebygga brott.

Som vanligt har Aftonbladet slagit till med en missvisande rubrik; det som poliser önskar mest är inte lika med den bästa lösningen för ett vidsträckt och långtgående problem.

Med tanke på att en bidragande orsak till att gängen växer är just att unga människor känner sig maktlösa inför och rädda för polisen (med all rätt med tanke på den rasism som frodas och tar sig uttryck inom kåren!) så tror jag verkligen inte att utökade våldsbefogenheter och starkare straff hjälper. Eller ja, det kanske hjälper poliserna att känna sig bättre och mer auktoritära, men knappast för att minska brottsligheten eller ta bort grundproblemet.

Återigen, vad som kanske är hjälpsamt för polisen på kort sikt är inte nödvändigtvis hjälpsamt för att motverka brottsligheten på lång sikt. Ser vi oss runt i världen hjälper inte hårdare straff eller mer våldsbefogenheter, utan gör snarare att konflikter trappas upp.

Kan säga att det går åt båda hållen.
När både polisen och de utsatta vet vilka förövarna är men kan inte göra något vid stölder och skadegörelse.

Kan bara se att kriminella har fördel av att polisen är handlingsförlamade för då kan dom ha sina vägspärrar, fortsätta med stöld och hot utan problem.

Men i undersökningen ovan går polisen uppenbarligen rakt emot vad vetenskapen säger. Allt pekar mot att hårdare straff och mer våld från polisen har motsatt effekt. Så undersökningen i sig motbevisar ju vad du skriver ovan.

Jag tycker inte det är en orättvis bild alls. Jag säger att polisen är kompetenta men att de också har problem med rasism, och att artikelns rubrik är missvisande. Det går att hålla flera tankar i huvudet samtidigt kring polisen, och kritisera det som är bristande utan att för den delen tycka att de är grymma. Det är det svart-vita tänkandet som är populistiskt, snarare än min nyanserade kritik, skulle jag säga.
Nu har jag läst Ab och kan inte förstå vad du invänder dig emot. Ser du vad dom vill ha hårdare straff för t.ex?
Det du skriver har ju ingen förankring i vad polisen vill, snarare i de frågor dom INTE ser dom vettiga politiska beslut.

Klistrar in från dig: "Det går att hålla flera tankar i huvudet samtidigt kring polisen, och kritisera det som är bristande utan att för den delen tycka att de är grymma. Det är det svart-vita tänkandet som är populistiskt, snarare än min nyanserade kritik, skulle jag säga."
Din kritik är inte nyanserad, även om du själv tycker det. Du har hakat upp dig vid rasism inom polisen. Har dom problem med det, så kan jag lova att det tas om hand. Det är inte ok någonstans inom rättsväsendet.

Dina "svar" på mina inlägg är ganska konstiga. Du lägger in värderingar (det svart-vita tänket t.ex) så att det ser ut som om jag skrivit dom, fult sätt att diskutera tycker jag. Jag vet faktiskt inte ens om det är svar till mig, eller om det är något du bara vill säga.

Kan säga att det går åt båda hållen.
När både polisen och de utsatta vet vilka förövarna är men kan inte göra något vid stölder och skadegörelse.

Kan bara se att kriminella har fördel av att polisen är handlingsförlamade för då kan dom ha sina vägspärrar, fortsätta med stöld och hot utan problem.
Polisen är inte handlingsförlamade. De har svårigheter i vissa saker, ja, och det finns säkert sådant som skulle kunna förbättras. Det betyder inte att vissa förändringar i att underlätta för polisen är 1, det bästa sättet att minska brottsligheten, och 2, proportionella gentemot den fara sådana förändringar kan utgöra för rättssäkerhet, mänskliga rättigheter, och demokrati.
Nu har jag läst Ab och kan inte förstå vad du invänder dig emot. Ser du vad dom vill ha hårdare straff för t.ex?
Det du skriver har ju ingen förankring i vad polisen vill, snarare i de frågor dom INTE ser dom vettiga politiska beslut.

Klistrar in från dig: "Det går att hålla flera tankar i huvudet samtidigt kring polisen, och kritisera det som är bristande utan att för den delen tycka att de är grymma. Det är det svart-vita tänkandet som är populistiskt, snarare än min nyanserade kritik, skulle jag säga."
Din kritik är inte nyanserad, även om du själv tycker det. Du har hakat upp dig vid rasism inom polisen. Har dom problem med det, så kan jag lova att det tas om hand. Det är inte ok någonstans inom rättsväsendet.

Dina "svar" på mina inlägg är ganska konstiga. Du lägger in värderingar (det svart-vita tänket t.ex) så att det ser ut som om jag skrivit dom, fult sätt att diskutera tycker jag. Jag vet faktiskt inte ens om det är svar till mig, eller om det är något du bara vill säga.
Jag invänder mig mot att hårdare straff skulle vara effektivt för att minska brottsligheten, en åsikt som också understöds av vetenskapen. Att majoriteten av polisen inte håller med gör inte att polisen helt plötsligt har rätt och vetenskapen har fel.

Nej, jag har inte hakat upp mig på rasism inom polisen. Jag nämnde den en gång, inom parantes, och du har sedan försökt få det till att allt jag skriver handlar om det. Men nej, rasism inom polisen tas inte alltid om hand. Polisen utreder sig själva, och incidenter som är tydligt rasistiska viftas bort. Vi har också flera exempel på större händelser som inte kunnat viftas bort, som t.ex. romregistret. Problemen finns där.

Jag ber om ursäkt om mitt sista stycke var otydligt, men jag menar helt enkelt att påpeka att jag inte är svart-vit i mitt tänkande.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ad många,förlust av körkort eller företagsbot.

Lagen har redan stärkts vad gäller utvisning i samband med brottslighet. Den trädde i kraft den 1 augusti i år och röstades igenom mer eller mindre enhälligt i riksdag och regering. Möjligtvis har inte ens polisen, särskilt poliser 'på verkstadsgolvet' koll på att lagen redan har skärpts?

Problematiken, imo, är inte straffen pga brottsligheten. Rättssystemet kunde idag döma samtliga i gängen till livstidsstraff (skyldiga och oskyldiga). Det kommer att tillfälligt kyla ner situationen, sedan kommer det nya gäng, ännu mer hänsynslösa eftersom de vet att de inte har något att förlora. Det är vad som händer/hänt i tex USA där gängproblematiken och brottsligheten har varit mycket större än allvarligare i Sverige sedan 1970-talet. Och även i princip alla andra europeiska länder.

Knäckfrågan är, hur stoppar vi nyrekryteringen? Utan att strypa tillflödet kommer samma problematik inte bara finnas kvar utan utökas. Hur gör vi så att ungdomar ffa inom minoriteter som lever i segregerade utsatta områden får tillbaka hoppet och känslan av att vara en del av det svenska samhället. Att de vill bli en VVV. Om än en VVV minus rotmos och fläsklägg.

Åtminstone bra att de börjar tala klarspråk. SD påstår ju att de vill motverka segregation och "parallellsamhällen", men i själva verket är det ju tvärtom (om någon nu tvivlade på det).
Nåja, de vill väl helst av allt inte ha något parallellt samhälle alls i Sverige, "de" ska ju tillbaka till alla sina ursprungsländer :grin:

Jag skulle kunna slå vad om att det finns poliser som vill ha hårdare straff, och så finns det poliser som tror på vård och börja tidigt med de framtida kriminella istället för straff m.m.
Det finns helt enkelt lika många åsikter i poliskåren som i resten av befolkningen. Det går inte riktigt att säga att hela poliskåren är rasistisk etc.

Visst ska de alla följa samma lagar och regler men deras beslut färgas av deras åsikter, vilket är väl det som leder till det problematiska (eller inte) gråskalan. Tycker att det är svårt att uttala sig så tvärsäkert om hela poliskåren, de är också människor med allt det innebär.

Tillägg: Med det sagt så tycker jag fortfarande att det är rimligt att de har mera krav på sig än den genomsnittliga medborgaren, de ska vara förebilder och tryggheten i samhället vilket innebär ökade krav som de frivilligt tar på sig när de blir poliser.

Jag skulle kunna slå vad om att det finns poliser som vill ha hårdare straff, och så finns det poliser som tror på vård och börja tidigt med de framtida kriminella istället för straff m.m.
Det finns helt enkelt lika många åsikter i poliskåren som i resten av befolkningen. Det går inte riktigt att säga att hela poliskåren är rasistisk etc.

Visst ska de alla följa samma lagar och regler men deras beslut färgas av deras åsikter, vilket är väl det som leder till det problematiska (eller inte) gråskalan. Tycker att det är svårt att uttala sig så tvärsäkert om hela poliskåren, de är också människor med allt det innebär.
Jag har mig veterligen inte sagt att hela polisen/alla poliser är rasister? De har problem med rasism, det är inte samma sak.

Jag har mig veterligen inte sagt att hela polisen/alla poliser är rasister? De har problem med rasism, det är inte samma sak.
Jo det är sant, tog era inlägg då de är lite på motsatta sidor av skalan när det gäller synen på polisen om du förstår vad jag menar?

Det märks väl mera i USA, det börjar kännas som att antingen är man för eller emot typ. Men det är inte riktigt rimligt tycker jag, jag tror att det fortfarande behövs poliser i samhället. Men absolut bättre förebyggande åtgärder och bättre omhändertagande av beroende eller psykiskt sjuka.
Men jag tror att du och jag håller med varandra i det mesta dock.

Det här med att återvandring skall vara ett bra koncept har jag väldigt svårt att förstå, vi skall alltså satsa på att öka integrationen men lagom till människor blivit en del av samhället och betalar skatt så ska de återvandra på rent principiella skäl? Borde det inte vara tvärt om, att vi satsar på att öka integrationen och sysselsättningen och sedan håller hårt i dem så de stannar kvar? Hur hade Sverige sett ut när tillväxtpyramiden vänts upp-och-ned om unga, arbetsföra inte kommer hit? 60+% av vårdjobben skulle behöva fyllas, för att inte nämna alla andra yrkesgrupper många ser ned på men där våra nya svenskar jobbar och sliter utan tack och med minimilön.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 853
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2