Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker faktiskt att ditt parti varit det kanske minst populistiska hittills detta år.

Ja, och tror att även mp varit relativt lite populistiska?

Får man fråga er (och såklart övriga i tråden!) vilka populistiska utspel ni tycker V gjort?

Jag har rätt svårt att greppa vad som faktiskt menas med att uttalanden är populistiska. Är det förenklade lösningar? "Folket vs eliten/makten"? Mer direkt bestämmande åt folket? Eller en blandning gissar jag som gör det svårare att fatta för mig 😆

Får man fråga er (och såklart övriga i tråden!) vilka populistiska utspel ni tycker V gjort?

Jag har rätt svårt att greppa vad som faktiskt menas med att uttalanden är populistiska. Är det förenklade lösningar? "Folket vs eliten/makten"? Mer direkt bestämmande åt folket? Eller en blandning gissar jag som gör det svårare att fatta för mig 😆
V har inte gjort många alls tycker jag, det som skaver är när de ville ha ett tak för bensin och diesel-priser i mars någon gång. Vilket också ledde till att deras klimatpolitiska talesperson avgick.

Minderåriga med struliga hem erbjuds frihet, pengar och trygghet mot att de går med i försvaret. Maken var en strulig traumatiserad 17-åring när marinen värvade honom... 🙃
Jag har också sett två goda exempel på hur värvning till US Navy resp Us Army blev vägen ut ur struliga omgivningar och in i stabila liv och framgångsrika karriärer. :)

Populism är enkla lösningar på komplexa problem, gärna med en viss otydlighet i exakt hur det ska genomföras praktiskt.
Ett exempel från V är väl att "det verkar saknas pengar inom det offentliga, vi höjer skatten för att fixa det".

Populism är enkla lösningar på komplexa problem, gärna med en viss otydlighet i exakt hur det ska genomföras praktiskt.
Ett exempel från V är väl att "det verkar saknas pengar inom det offentliga, vi höjer skatten för att fixa det".

Eller lösningar där budskapet ska fram, trots att man vet att det är ogenomförbart eller ineffektivt i verkligheten. Som när V säger: "Det saknas pengar till välfärden, vi höjer skatten för extrema höginkomsttagare för att fixa det". Dvs man vill visa att man vill sätta åt extrema höginkomsttagare för sina tänkta väljare (som man ändå tänker inte behövs som väljare för det är så få), samtidigt som man vet att ett extra litet inkomstskatteuttag för de två procenten som redan är bland världens högst inkomstbeskattade kommer ge nästan ingenting.

2018 känns plötsligt som väldigt länge sedan när man tittar på de partiledare som lämnat. De som är kvar är i mångt och mycket inte de jag gillar allra bäst....

1661344039925.webp

Minderåriga med struliga hem erbjuds frihet, pengar och trygghet mot att de går med i försvaret. Maken var en strulig traumatiserad 17-åring när marinen värvade honom... 🙃
Och studier! Ofta enda sättet att få studera på något vis 🙃
Kan ju bara bli bra i en sådan maskulin miljö :up:

Poliser är tyvärr inte kriminologer. Jag tycker undersökningen snarare visar på vilken typ av människor som dras till polisyrket än någon faktisk kunskap vad gäller fungerande insatser för att motverka brottslighet.
Nu har jag inte läst undersökningen är bäst att säga först. Men jag måste försvara polisernas inställning för dom är närmast "buset" och det är inte roligt att veta vilka förövarna är när resten av lagförningen är så bristfällig (omodern) idag att dom inte ens kan ta bort de förövare från gatan som dom borde/vill.
Det är inte heller roligt för poliserna att ta samma förövare gång på gång på gång, därför att dom släpps i bris på bevis eller av andra orsaker. Gängkriminaliteten är en av dessa saker, där förövarna är för unga och vi har inget lagstöd för detta, t.ex att få visitera på plats.

Nu har jag inte läst undersökningen är bäst att säga först. Men jag måste försvara polisernas inställning för dom är närmast "buset" och det är inte roligt att veta vilka förövarna är när resten av lagförningen är så bristfällig (omodern) idag att dom inte ens kan ta bort de förövare från gatan som dom borde/vill.
Det är inte heller roligt för poliserna att ta samma förövare gång på gång på gång, därför att dom släpps i bris på bevis eller av andra orsaker. Gängkriminaliteten är en av dessa saker, där förövarna är för unga och vi har inget lagstöd för detta, t.ex att få visitera på plats.
Vem har sagt att det är roligt för dem? Jag tror att svenska polisen är kompetenta vad gäller att ingripa i pågående brott eller göra utredningar, men de är inte utbildade kriminologer i de flesta fallen och har oftast inte heller kunskap i vilken typ av långtgående insatser som faktiskt har effekt på brottsnivåerna. Det är päron och äpplen; det som är mest effektivt vid ett ingripande är inte nödvändigtvis det som är mest effektivt för att förebygga brott.

Som vanligt har Aftonbladet slagit till med en missvisande rubrik; det som poliser önskar mest är inte lika med den bästa lösningen för ett vidsträckt och långtgående problem.

Med tanke på att en bidragande orsak till att gängen växer är just att unga människor känner sig maktlösa inför och rädda för polisen (med all rätt med tanke på den rasism som frodas och tar sig uttryck inom kåren!) så tror jag verkligen inte att utökade våldsbefogenheter och starkare straff hjälper. Eller ja, det kanske hjälper poliserna att känna sig bättre och mer auktoritära, men knappast för att minska brottsligheten eller ta bort grundproblemet.

Återigen, vad som kanske är hjälpsamt för polisen på kort sikt är inte nödvändigtvis hjälpsamt för att motverka brottsligheten på lång sikt. Ser vi oss runt i världen hjälper inte hårdare straff eller mer våldsbefogenheter, utan gör snarare att konflikter trappas upp.

Okej, så var det kanske. Men utsatta områden omnämndes, så bara snäppet bättre än M.
Alltså jag tycker generellt att helt psykvården i Sverige är ett underfinansierat dåligt skämt. Vill bara sätta det som bas för resten jag säger här.
Att anse att barn med misstänkt NPF i dessa områden ska ha någon typ av förtur tycker jag är rimligt. Dessa barn lever i en mer utsatt miljö och det är därmed viktigare att fånga upp dem tidigare så de inte hamnar i fel sällskap pga sin funktionsnedsättning. Nu tycker jag att alla barn och vuxna som behöver utredning ska kunna få de snabbt men nu lever vi tyvärr i det där samhället där psykvården är ett dåligt skämt.
För mig är det en gigantisk skillnad att säga "barn i utanförskapsområden ska screenas" och att säga "barn i utanförskapsområden som misstänks ha problem ska utredas med förtur". Det första är rasistiskt och funkofobt det andra är för mig omtanke om att i vissa områden behövs mer och snabbare stöd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 853
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar