Jag tänker att det är intressant att 20+ procent röstar på SD men bara 11 vill ha honom som statsminister.
Intressant ja, men inte så märkligt fenomen tänker jag. Jag uppfattar många SD-väljare som att de egentligen inte är hatdcore anhängare till deras ideologi, utan att man röstar på dem som alternativet för att visa missnöje mot de övriga, mer etablerade partierna.
Jag ser det heller inte som direkt irrationellt, däremot mycket kortsiktigt. Som tråden som är låst nu, med uppmaningen att rösta blankt för att man tycker att partierna som finns inte är tillräckliga i sin politik - ja, ur sitt enskilda och kortsiktiga perspektivet kan det kännas bra att ge politikerna fingret med en blankröst och på så sätt "protestera" mot dem. Men om ALLA gör samma sak, och faktiskt röstar mot de partier som finns, då faller hela systemet.
Dvs, i praktiken funkar det bara att vara emot, om inte alla gör likadant som en själv.
Jag har pratat med många SD-väljare och min bild är att många av dem faktiskt inte önskar att SD ska styra landet, bara att de ska få möjlighet att påverka "lite lagom". Själv tycker jag att det är sorgligt att man som väljare inte tar större ansvar för den makt man har genom sin röst. Men det är också en viktig parameter, att dessa personers egen upplevelse är att de har noll makt, och att det därför inte finns något ansvar att ta, i betydelsen som jag avser här.