Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att det är intressant att 20+ procent röstar på SD men bara 11 vill ha honom som statsminister.

Intressant ja, men inte så märkligt fenomen tänker jag. Jag uppfattar många SD-väljare som att de egentligen inte är hatdcore anhängare till deras ideologi, utan att man röstar på dem som alternativet för att visa missnöje mot de övriga, mer etablerade partierna.

Jag ser det heller inte som direkt irrationellt, däremot mycket kortsiktigt. Som tråden som är låst nu, med uppmaningen att rösta blankt för att man tycker att partierna som finns inte är tillräckliga i sin politik - ja, ur sitt enskilda och kortsiktiga perspektivet kan det kännas bra att ge politikerna fingret med en blankröst och på så sätt "protestera" mot dem. Men om ALLA gör samma sak, och faktiskt röstar mot de partier som finns, då faller hela systemet.

Dvs, i praktiken funkar det bara att vara emot, om inte alla gör likadant som en själv.

Jag har pratat med många SD-väljare och min bild är att många av dem faktiskt inte önskar att SD ska styra landet, bara att de ska få möjlighet att påverka "lite lagom". Själv tycker jag att det är sorgligt att man som väljare inte tar större ansvar för den makt man har genom sin röst. Men det är också en viktig parameter, att dessa personers egen upplevelse är att de har noll makt, och att det därför inte finns något ansvar att ta, i betydelsen som jag avser här.

Jag har pratat med många SD-väljare och min bild är att många av dem faktiskt inte önskar att SD ska styra landet, bara att de ska få möjlighet att påverka "lite lagom". Själv tycker jag att det är sorgligt att man som väljare inte tar större ansvar för den makt man har genom sin röst. Men det är också en viktig parameter, att dessa personers egen upplevelse är att de har noll makt, och att det därför inte finns något ansvar att ta, i betydelsen som jag avser här.
Detta stämmer mycket väl med vad de SD väljare jag talat med har sagt, att man vill att de ska få tillräckligt med makt att ha något att säga till om, utan att de skall hamna i styrande position. Grundat i att man har upplevelser som gjort att man känner sig otrygg och desillusionerad med Sverige och övriga politiker.
Media är extremt medskyldiga i detta (enligt mig). Det som säljer bäst är våld, rädsla, sjuka åsikter och konstiga handling/utspel, och rapporteringen färgar till stor del den icke-insattes upplevelse av Sverige och världen idag.

Det här med att återvandring skall vara ett bra koncept har jag väldigt svårt att förstå, vi skall alltså satsa på att öka integrationen men lagom till människor blivit en del av samhället och betalar skatt så ska de återvandra på rent principiella skäl? Borde det inte vara tvärt om, att vi satsar på att öka integrationen och sysselsättningen och sedan håller hårt i dem så de stannar kvar? Hur hade Sverige sett ut när tillväxtpyramiden vänts upp-och-ned om unga, arbetsföra inte kommer hit? 60+% av vårdjobben skulle behöva fyllas, för att inte nämna alla andra yrkesgrupper många ser ned på men där våra nya svenskar jobbar och sliter utan tack och med minimilön.

Återvandring har redan försökts av MIG. Varje somalier erbjöds 10,000USD tror jag det var och jordbruksutrustning. Det var ensiffrigt antal som nappade på det under tiden projektet drevs. Vilka är det som ska återvandra? Första generationens asylsökande som flytt från sitt hemland av en orsak. Andra generationen svenskar? De som kommit till Sverige på anhörighetsinvandring eller arbetskraftinvandring?

Lite lustigt att Centern presenteras som ett bondeparti, ingen jordbrukare jag känt ha någonsin röstat på dem. Mina morföräldrar och grannarna t ex var/är moderater.
Jodå. Centern var förr bondeparti och det självklara valet för morfar, mormor och mamma som tidigare var bönder. Min allra första röst gick dit. Nu? Aldrig i livet.

Just de som röstar på SD utan att vilja att de ska hamna i styrande position (jag tror också att de finns), jag undrar vad de kommer att tycka om/när SD skulle hamna i den positionen till slut.
Skulle de bli förskräckta eller, som historien lärt oss, visa sig bli vana och rätt nöjda med det också?

Höll på först att skriva något om att bita i det sura äpplet men halvvägs igenom inlägget så fick jag själv bita i det när jag insåg att de bara kommer att vänja sig vid det också, de är ju inte så farliga... :meh:

Jodå. Centern var förr bondeparti och det självklara valet för morfar, mormor och mamma som tidigare var bönder. Min allra första röst gick dit. Nu? Aldrig i livet.
Jag vet att det kallats för bondepartiet men känner inte en enda bonde som röstat på dem, därför tycker jag att det är märkligt att det kallas så.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6VOpL/sd-satsar-pa-tanderna

Ett löfte som kommer vara populärt. Hur ska det bekostas?

Citerar mig själv. Fattar inte SD anhängare att arbetsmarknadspolitiken SD förespråkar, eg nedskärningar i socialförsäkringssystemet, ett socialförsäkringssystem som de ofta är beroende av själva är det som kommer användas mot deras väljare? Och sedan kommer SD att skylla allt på 'invandrarna' ffa de av utomeuropeiskt bakgrund när de lydigt röstar på M:s nedskärningar som slår mot de fattigaste i samhället. Och att ytterligare utarma den mest socioekonomiska utsatta gruppen kommer att leda till ytterligare utanförskap, fattigdom och grov brottslighet.

Sitter och kollar lite på olika partiers hemsidor just nu. Det är åtminstone väldigt tydligt att vissa av partierna INTE är för mig... Men eh... Jag är ändå bara säker på hur jag ska rösta i regionen. Till riksdagen börjar jag väl få ett hum dock.

Funderar på om jag ska rösta på en klok person i kommunvalet trots att han sitter i helt fel parti. Hur dumt är det att göra så? Jag hade aldrig(!) röstat på det partiet till varken region eller riksdag. Men just den här personen verkar hålla sina vallöften och jobba för att det ska bli bättre för alla människor i kommunen (han råkar också vara den som leder sitt parti i min kommun, om det nu gör skillnad för hur jag bör göra).

Kanske vi skulle lägga mer resurser på att hantera följderna än på att försöka stoppa något som inte går att stoppa?

Exakt hur ska vi göra det? Försäkringsbolagen kan iofs vägra försäkra alla strandnära hus eller hus som ligger nära/i en skog där det är risk vid översvämningar, torka, stormar. Vi kan lagstifta om att alla hus måste kunna motstå torka, stormar och liknande. Vi kan lagstifta om att alla hus ska utrustas med solpaneler när elen fortsätter att skena (vilket den kommer att göra), att alla bilar ska vara bensin/dieselfria när drivmedelspriserna skenar. Lägga en mycket större del av statsbudgeten för att finansiera utbyggnad av lokaltrafik, spårtrafik och liknande för att kompensera för höjda drivmedelspriser. Ha en extremt liberal invandring för att kompensera demografin i Sverige där folk lever längre och kostar mer under de tio sista åren när de inte producerar och tillför samhället något. Iofs kan vi lätta den biten genom att lagstifta om att mycket vård ska skäras ner för folk över en viss ålder.

Sitter och kollar lite på olika partiers hemsidor just nu. Det är åtminstone väldigt tydligt att vissa av partierna INTE är för mig... Men eh... Jag är ändå bara säker på hur jag ska rösta i regionen. Till riksdagen börjar jag väl få ett hum dock.

Funderar på om jag ska rösta på en klok person i kommunvalet trots att han sitter i helt fel parti. Hur dumt är det att göra så? Jag hade aldrig(!) röstat på det partiet till varken region eller riksdag. Men just den här personen verkar hålla sina vallöften och jobba för att det ska bli bättre för alla människor i kommunen (han råkar också vara den som leder sitt parti i min kommun, om det nu gör skillnad för hur jag bör göra).
När vi bodde i en mindre kommun röstade alltid mamma efter person och inte parti, den som helt enkelt gjorde mest för kommunen och det tycker jag är klokt. Ungefär som jag uppfattat att @Sonic76 hade tänkt jobba innan drevet fick henne att hoppa av.

Bifogade filer

• C86DFE39-30C2-4D9E-AD51-F149FBA206F6.webp
    C86DFE39-30C2-4D9E-AD51-F149FBA206F6.webp
    262,3 KB · Visningar: 70
Acta Publica har nu släppt sin granskning av högerextremism hos kandidater de senaste valen. Av 1100 kandidater som kan länkas till högerextremism återfinns 80% av dessa inom SD. Inför valet 2022 där 289 politiker kan länkas till nazism och fascism finns 214 på SDs listor.

Om någon undrade ifall SD gjort upp med sitt förflutna så är svaret alltså nej. :idea:

Acta Publica har nu släppt sin granskning av högerextremism hos kandidater de senaste valen. Av 1100 kandidater som kan länkas till högerextremism återfinns 80% av dessa inom SD. Inför valet 2022 där 289 politiker kan länkas till nazism och fascism finns 214 på SDs listor.

Om någon undrade ifall SD gjort upp med sitt förflutna så är svaret alltså nej. :idea:

De gör verkligen skäl för sin slogan, SD är inte som andra partier.

1661410369535.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 853
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar