Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte att åh vilken bra idé att göra valkompass för kommunen, även om jag är nästan säker på vem jag ska rösta. Letar glatt upp den och inser att S, V och Coronademokraten (ni vet stollen som åkte till Stockholm och slickade på trappräcke) inte svarat. Där gick den idén i sank.
För övrigt kunde jag inte tänka mig att rösta på Coronademokraten i förra valet och ännu mindre nu då det brunnit totalt där. Den soppan passar nog bättre i en egen tråd eller i runda golvarkivet.

Läste igenom namnen på röstsedlarna och hittade en kriminolog (Linda Walkeby) på listan till riksdagen. Tänkte då på det vi hade pratat om i den här tråden, hon verkar ha ett fokus på förebyggande åtgärder inom skolan.

Jag har aldrig personröstat, hur gör ni för att få reda på mera om dessa personer? Jag tycker att det känns lite vagt med en kort beskrivning på partiernas hemsidor, känns som att det är något man behöver känna någon för att kunna rösta på dem 😅
Läser ni bara på partiernas hemsidor om dessa personer eller..?

Jag kommer vara lite uppstickare och rösta på Jimmie (Sverige demokraterna). Det blir första gången som de får min röst! Röstat helt annorlunda tidigare! Men tycker att partiet gjort en enorm förbättring och håller med i många av deras frågor! Så SD för min del i alla valen!

Jag har aldrig personröstat, hur gör ni för att få reda på mera om dessa personer? Jag tycker att det känns lite vagt med en kort beskrivning på partiernas hemsidor, känns som att det är något man behöver känna någon för att kunna rösta på dem 😅
Läser ni bara på partiernas hemsidor om dessa personer eller..?
Följer flera på instagram så får lite koll därifrån. I regionvalet vet jag inte vem jag ska kryssa (inte ens bestämt mig för parti där) men brukar alltid kryssa kvinnor (om det inte finns ett väldigt bra skäl att välja en man) så jag googlar de kvinnor som står på listan.

Jag kommer vara lite uppstickare och rösta på Jimmie (Sverige demokraterna). Det blir första gången som de får min röst! Röstat helt annorlunda tidigare! Men tycker att partiet gjort en enorm förbättring och håller med i många av deras frågor! Så SD för min del i alla valen!
Jag vet inte ens om detta är ett skämt? Men om det är allvarligt menat så vilken "enorm förbättring" har de gjort? Och vad håller du med i?

Nu känner jag mig jättekorkad men hoppas på att någon kan förklara bättre för mig. Jag tycker att valet till regionfullmäktige är viktigt i år med tanke på sjukvården i Stockholms region, i ett litet häfte från Socialdemokraterna så står namnet Talla Alkurdi som är sjukvårdsregionråd i oppositionen.
Tänkte att jag skulle hitta mera information om henne för att se om jag ville rösta på henne, men när jag tittar på S's röstsedel till regionfullmäktige så finns inte hennes namn med och hon finns inte ens att hitta på partiets hemsida när jag söker på hennes namn där.
Innebär detta att hon kommer att sluta efter valet? Eller är jag bara dum och inte förstår något? 🙈 Skulle verkligen uppskatta all hjälp!

Hur tänker du kring deras anknytningar till högerextremism och nazism?
Jag tycker inte att partiet som sådant står för det idag. Sen att det finns rötägg det finns det säkerligen inom alla partier! Jag tycker att SD är de som har den bästa politiken i många frågor.

Jag vet inte ens om detta är ett skämt? Men om det är allvarligt menat så vilken "enorm förbättring" har de gjort? Och vad håller du med i?
Jag tycker att partiet gått från att vara i princip ett enfrågeparti, till att ha en mycket mer väl uppbyggd politik och förslag/idéer inom alla områden! Jag håller med om deras migrationspolitik, skola, vård/omsorg, brott/straff, pensioner, arbetarpolitik, drivmedel, ja jag kan fortsätta . Det är absolut inget skämt!

Jag tycker inte att partiet som sådant står för det idag. Sen att det finns rötägg det finns det säkerligen inom alla partier!

Av 289 politiker som kan kopplas till högerextremism inför årets val finns 214 av dessa hos SD. Det handlar alltså inte om enstaka rötägg. Det handlar om att hela partiet är skapat och uppbyggt av, på och för nazism och fascism.

Jag tycker inte att partiet som sådant står för det idag. Sen att det finns rötägg det finns det säkerligen inom alla partier! Jag tycker att SD är de som har den bästa politiken i många frågor.
Men känns det inte konstigt att tycka att den bästa politiken är den som formats av nazister? I grunden är det ju samma ideologi fortfarande och som påpekats så finns det ju idag fler än enstaka rötägg i partiet. Menar inte att provocera här utan är uppriktigt nyfiken, för mig är det så totalt främmande.

Men känns det inte konstigt att tycka att den bästa politiken är den som formats av nazister? I grunden är det ju samma ideologi fortfarande och som påpekats så finns det ju idag fler än enstaka rötägg i partiet. Menar inte att provocera här utan är uppriktigt nyfiken, för mig är det så totalt främmande.

Fast det där är inte riktigt okej som påstående tänker jag. Även om förekomsten av högerextrema kopplingar är extremt mycket större än i andra partier - så är inte SD ett nazistforum där politik formas. Det avslöjas emellanåt nazistkopplingar även för personer i den ledning som formar politiken, men det är en liten, liten del trots allt.

(Och samtidigt är det en extrem miljö kring hela ekosystemet SD med sk media där rasism, nazism, misogyni och homofobi frodas, hopas och hotar mina medmänniskor - vilket jag ser som mer främmande än att det finns några nazister som finns kvar i partiet och påverkar politiska förslag)

Fast det där är inte riktigt okej som påstående tänker jag. Även om förekomsten av högerextrema kopplingar är extremt mycket större än i andra partier - så är inte SD ett nazistforum där politik formas. Det avslöjas emellanåt nazistkopplingar även för personer i den ledning som formar politiken, men det är en liten, liten del trots allt.
Vad menar du med nazistforum där politik formas? Vad jag menar i det du citerar är att partiets grundläggande ideologi är sprungen ur nazistisk ideologi och bevarar en mycket stor del av den. Det är ju till stor del samma människor nu som då, och de har erkänt att de har en agenda av att göra ideologin mer rumsren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter