Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag åkte SD tåget några gånger och tycker att folk är mer glada på det tåget än dom vanliga tågen. Jag tror det beror på att det är snyggt pch färgglatt. Dessutom upplever jag att SD tåget är mer frächt och städat än dom andra tågen som går. Jag kanske röstar på SD trots allt. Vi behöver byta regering för det samhället håller ju på att urarta. Ser en överlägsen ledning för högern på SVT Novus idag och SD överlägset större än M. Så ja jag bidrar gärna till den såvida inget märkligt inträffar på sluttampen
Förlåt men fattar du beslutet efter hur ett tåg ser ut? :confused: Är inte politik viktigare?
Oavsett hur snyggt en fasad kan se ut så kan det vara en lika smutsig bakficka tänker jag.

Nu har jag åkte SD tåget några gånger och tycker att folk är mer glada på det tåget än dom vanliga tågen. Jag tror det beror på att det är snyggt pch färgglatt. Dessutom upplever jag att SD tåget är mer frächt och städat än dom andra tågen som går. Jag kanske röstar på SD trots allt. Vi behöver byta regering för det samhället håller ju på att urarta. Ser en överlägsen ledning för högern på SVT Novus idag och SD överlägset större än M. Så ja jag bidrar gärna till den såvida inget märkligt inträffar på sluttampen
Visst känns det som det håller på att urarta, det är skrämmande. Men orsaken är ju SD, KD, M och L (i den ordningen).

Trots allt? Trots vadå? Kan du svara på frågan som @ExtraW inte svarar på, nämligen hur det känns att de är så tätt sammanflätade med nazismen?

Jag tror (alltså detta är min personliga åsikt) att de allra flesta som formulerar SDs politik idag, även om de inte själva erkänner sig som nazister idag, skulle erkänna sig som nazister om det var möjligt/mer accepterat. Men nu var det inte det jag skrev heller.

Allt du listar i andra stycket ingår i den nazistiska ideologin. Nazism är inte bara utrotandet av andra raser - säger inte att du tänker så men många verkar tro att en nazist endast är nazist om den vill utrota folk, och så är det inte.

Återigen, vad jag menade var att partiet i stort för en politik som är sprungen ur och framför allt förenlig med nazismen. Och det är där jag undrar hur de som likt @ExtraW tycker om politiken tänker eller framför allt känner kring det. För jag förstår inte hur det kan kännas rätt.
Utvecklar lite. Jag tror att det finns många i partiets ledande skikt som aldrig skulle kalla sig själv nazister och aldrig gjort det. Som på riktigt tänker att man ersatt nazistiska rötter med något annat. Men oavsett om man tänker att det nya är sprunget ur rötterna eller är en utveckling från något annat - så är det nya som kommit :
Rasism, främlingsfientlighet, misogyni, patriarkal makt, antidemokrati, homofobi, extrem konservatism, antiliberalism, antifeminism, auktoritära strömningar och också ett extremt kunskapsförakt - bara skit, skit och skit. Som skapar splittring, som gör mina medmänniskor med fog rädda.

Så även om man väljer att tänka den vägen, så har man ersatt något helt barockt - med något helt barockt.

Det jag har svårt för är att även om man väljer att bortse från kopplingen till rötterna måste man kunna se vad det är idag. Och jag har ofantligt svårt att se hur 20% av folket kan stödja ett sådant parti som står för bara skit, skit och ännu mer skit. Vad är det som gör att 20% av folket har börjat hata sina medmänniskor så mycket att de vill dem riktigt illa och utsätta dem för det? Som vägrar sina medmänniskor friheten att forma sina liv här i vårt land? Som nostalgiskt pratar om den härliga dåtiden, men i all politik vill riva det vi har utvecklat genom årtionden? Som tycker att det är okej att sätta upp budskap på tavlor som pekar ut grupper av medmänniskor som onda för samhället?

Det nya är ganska exakt lika dåligt som det gamla. Det är ingen stor transformation av politiken som skett.

Trots allt? Trots vadå? Kan du svara på frågan som @ExtraW inte svarar på, nämligen hur det känns att de är så tätt sammanflätade med nazismen?
Jag bryr mig inte så jättemycket om vilka rötter de har, de flesta kan skaka fram något lik i garderoben om man letar. Jag bryr mig om vad de förmedlar och står för IDAG och jag tycker att det verkar vara det bästa alternativet för Sverige idag!

Jag bryr mig inte så jättemycket om vilka rötter de har, de flesta kan skaka fram något lik i garderoben om man letar. Jag bryr mig om vad de förmedlar och står för IDAG och jag tycker att det verkar vara det bästa alternativet för Sverige idag!
Det är just det där jag inte förstår. De vill ha ett helt annat land än det de själva hyllar, ett auktoritärt styre där patriarkal makt utgör grunden och misogynin råder tillsammans med ofrihet för människorna som bor här. Som hånar människor som flytt konflikter. Hur någon kan vilja ha det som de presenterar i sin politik, de kandidater de marknadsför och värderingarna övergår mitt förstånd. Oavsett rötterna.

Som @Smoothi här på forumet, troll eller ej, uttrycker sig nedlåtande om medmänniskor konstant och hyllar rasismen och idiotin och vägrar diskutera och argumentera, struntar i fakta som finns att tillgå. Såna människor vill jag inte ha i min närhet och vill de ha makt i samhället så kommer jag göra allt vad jag kan för att hindra det.

Hade jag kommit på mig själv med att tycka lika som någon som uttrycker sig och beter sig på det viset, skulle jag få ta en allvarlig funderare på var fan mina åsikter kommer ifrån och varför jag haft otur på Hjärnkontoret.

Senast ändrad:
Men det är ju inte något lik i garderoben, det är ju levande människor som går och talar och verkar i partiet idag. Det de verkar och står för idag är minskad pressfrihet, att inte alla ska få vård (med följd att människor kommer att dö), ökade ekonomiska klyftor, att våld mot kvinnor ska få passera så länge det är vita män som är våldsamma, att aborträtten ska inskränkas, att segregationen ska späs på, att vissa människor är värda mer än andra. Jag förstår inte hur detta är det bästa för Sverige? Vilket Sverige? Inte det Sverige jag vuxit upp i, i alla fall.

Men det är ju inte något lik i garderoben, det är ju levande människor som går och talar och verkar i partiet idag. Det de verkar och står för idag är minskad pressfrihet, att inte alla ska få vård (med följd att människor kommer att dö), ökade ekonomiska klyftor, att våld mot kvinnor ska få passera så länge det är vita män som är våldsamma, att aborträtten ska inskränkas, att segregationen ska späs på, att vissa människor är värda mer än andra. Jag förstår inte hur detta är det bästa för Sverige? Vilket Sverige? Inte det Sverige jag vuxit upp i, i alla fall.

Precis. Det är precis INGET av det som kännetecknar det bra med Sverige jag är född i, levt i och verkar i sedan 1975.

Men @ExtraW , du är absolut inte ensam om att rösta SD och att jag inte förstår är inte ett argument för att göra något annat. Men kan du dela något konkret du tycker är riktigt bra för Sverige med den politik de har idag? Eftersom jag bara ser förslag och analyser som tar oss käpprätt åt fel håll.

Ja men avsaknaden av beslut är ur min synvinkel också ett misslyckande. Att inte kunna lägga fram sina förslag väl underbyggda med en tydlig finansiering så att de blir godkända.

Skolan är en otrygg plats när den psykiska ohälsan skenar bland tex flickor, mobbning fortfarande är ett allvarligt problem, pojkar ökar än mer i självmordsstatistiken, barn så unga som 8-9 år tar sitt liv. Hopplösheten som barn känner i en skola som inte får dem att känna sig trygga skadar barnen. Nej för mig är skolan ingen trygg plats. Varken i ”de fina” skolorna eller i de skolorna som ligger i socioekonomiskt utsatta områden. Och de har denna regering inte bidragit till på ett positivt sätt under de senaste 8 åren. Tycker jag.

Mvh Miks
Men den handlar inte om finansiering eller att förslag är dåligt underbyggda.

Det handlar om att det inte går att få fram en majoritet för den politik man vill föra.

Kan du ge några exempel på sakfrågor där du tycker att de har ett vettigt tänk?
Jag är ingen SD-anhängare. Men det kommer sällan liknande frågor till de som obekymrat hamrar på som motståndare. Där ens personliga åsikter läggs fram som fakta och att det finns eniga forskningsresultat enligt ens åsikt.

Gjort ett flertal valkompasser som alla visar att jag är på högra sidan. Dock är jag inte klar över vilket parti- det får jag fortsätta läsa på omkring!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar