Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut, jag är med på att åtgärderna behöver se olika ut, men jag tror faktiskt inte att stigmatisering och inlåsning är svaret på något av det. Istället behöver vi (som @Shaggy skriver) jobba med att skapa ett samhälle där behovet/lockelsen av droger inte är så hög.

Det kommer nog alltid finnas de som lockas av droger. Men vi kan avsevärt minska gruppens storlek, och förhindra att de går från kategori 4 till kategori 1.

I min värld är det inte själva drogbruket som är det största problemet här. Det är våldet och kriminaliteten som är problemet, som i sin tur skapas av hur samhället hanterar drogbruket och de som hamnar i missbruk.
Jag syftade mer på just våldet och kriminaliteten i mitt inlägg #1178 även om jag citerade ett helt inlägg.

Nej, effekten skulle bli större om man tänker att varje svensk förbrukar minst 4 jordklot pga sina vanor som att t ex köpa skitprylar från bl a Kina. Så att slå sig på bröstet och säga att jag minsann inte kan göra så mycket är helt fel. Var och en av oss kan ta ansvar för sina flygresor, sin konsumtion, vad man äter osv.

Att sitta hemma i Sverige och tro att vi inte är en del av andra länders utsläpp är att ljuga för sig själv. Vem behöver en oxfilé från Brasilien, ett Brasilien som står i lågor för den där jäkla köttbiten som är producerad utan djurskydd men massor av antibiotika och nerbränd regnskog.

Nu säljs massor med velour överallt och folk går på myten att det är miljövänligt. Nej, det är inte ett skit bättre och miljövänligare än bomull, processen att tillverka det är fruktansvärt giftigt och skiten går många gånger rakt ut i naturen och skadar människor, djur och växtliv.

Bara för att vi slipper se eländet här betyder det inte att vi bidrar till det genom våra vanor.
Bara för att vi slipper se eländet här betyder det inte att vi inte bidrar till det genom våra vanor.

Absolut, jag är med på att åtgärderna behöver se olika ut, men jag tror faktiskt inte att stigmatisering och inlåsning är svaret på något av det. Istället behöver vi (som @Shaggy skriver) jobba med att skapa ett samhälle där behovet/lockelsen av droger inte är så hög.

Det kommer nog alltid finnas de som lockas av droger. Men vi kan avsevärt minska gruppens storlek, och förhindra att de går från kategori 4 till kategori 1.

I min värld är det inte själva drogbruket som är det största problemet här. Det är våldet och kriminaliteten som är problemet, som i sin tur skapas av hur samhället hanterar drogbruket och de som hamnar i missbruk.
Och det är nog här vi inte är överens. Dvs hur man ska minska kategori 4. Och framförallt hur vi sk lyckas med att så få kategori 4 blir kategori 1.

Jag tror ju att deogbruket och suget efter droger göder kategori 3 och rekryterar kategori 2. Att få kategori 1 att inte börja tror jag är en framgångsfaktor. Men hur det ska gå till är nog du och jag inte eniga i.

Mvh Miks

Nu säljs massor med velour överallt och folk går på myten att det är miljövänligt. Nej, det är inte ett skit bättre och miljövänligare än bomull, processen att tillverka det är fruktansvärt giftigt och skiten går många gånger rakt ut i naturen och skadar människor, djur och växtliv.
Var tvungen att googla velour och det ser ut att vara en typ av tyg, alltså i det här fallet stickteknik. Menar du kanske viskos, numer även kallat bambu?

Var tvungen att googla velour och det ser ut att vara en typ av tyg, alltså i det här fallet stickteknik. Menar du kanske viskos, numer även kallat bambu?
Ja, menade viskos. Tillverkas av cellulosa, sen om det är trä eller bambu spelar ingen roll. De sista fabrikerna lades ner i Sverige på 70-talet.

Men vi talar inte om att eliminera människor. Vi talar inte om kolet som är bundet i våra kroppar, utan om att köpa tid för att skapa större förändringar.

Trevligt om vi kan hålla oss från personliga påhopp och istället argumentera kring sakfrågan.
Du tycker alltså att symboliska handlingar som inte ger någon som helst märkbar effekt, utom uppgivenhet hos dem som kan matematik och fysik, är önskvärda? Är det inte bättre att vi satsar krafterna på åtgärder som faktiskt ger effekt? Exempelvis forskning, och råd, dåd och pengar dit det verkligen kan göra skillnad för klimatet?

Sverige som land ligger under världssnittet på koldioxidutsläpp per capita, trots att vi bor i ett subarktiskt område. De stora utsläppsminskningar som måste till kommer inte att ske här, vilket jag har visat med mitt exempel.

Det var inget personligt påhopp utan en brist som ibland märks i dina inlägg. Ta det som ett tips, du skriver bra, vässa förbättringsområdena.

Du tycker alltså att symboliska handlingar som inte ger någon som helst märkbar effekt, utom uppgivenhet hos dem som kan matematik och fysik, är önskvärda? Är det inte bättre att vi satsar krafterna på åtgärder som faktiskt ger effekt? Exempelvis forskning, och råd, dåd och pengar dit det verkligen kan göra skillnad för klimatet?

Sverige som land ligger under världssnittet på koldioxidutsläpp per capita, trots att vi bor i ett subarktiskt område. De stora utsläppsminskningar som måste till kommer inte att ske här, vilket jag har visat med mitt exempel.

Det var inget personligt påhopp utan en brist som ibland märks i dina inlägg. Ta det som ett tips, du skriver bra, vässa förbättringsområdena.
Vi ligger inte under snittet om vi räknar in tillverkningen av allt vi importerar.
https://www.naturskyddsforeningen.s...baserade-utslapp-de-hittills-dolda-utslappen/
Inte ens vår andel av konsumtionsutsläppen räknar in all båt- och flygtrafik, vilket egentligen borde läggas till om vi ska se på hur mycket vi egentligen bidrar till miljöförstöringen globalt sett.

Jag syftade mer på just våldet och kriminaliteten i mitt inlägg #1178 även om jag citerade ett helt inlägg.
Jo, men i min värld så hänger ju våldet och kriminaliteten nära ihop med brukandet av droger. Båda avhjälps av ett samhälle med mindre klyftor och fler andra vägar till lycka. Båda kommer ur samma grundproblem, menar jag.
Och det är nog här vi inte är överens. Dvs hur man ska minska kategori 4. Och framförallt hur vi sk lyckas med att så få kategori 4 blir kategori 1.

Jag tror ju att deogbruket och suget efter droger göder kategori 3 och rekryterar kategori 2. Att få kategori 1 att inte börja tror jag är en framgångsfaktor. Men hur det ska gå till är nog du och jag inte eniga i.

Mvh Miks
Ja, det verkar som att det är där vi går isär främst.
Velour och viskos, same, same. Tillverkas av cellulosa, sen om det är trä eller bambu spelar ingen roll. De sista fabrikerna lades ner i Sverige på 70-talet.
Nej, velour är något helt annat än viskos! /petig :angel:

Var har jag skrivit att vi inte ska satsa på forskning och pengar där det kan göra skillnad? Jag skriver bara att varenda gram koldioxid vi inte släpper ut räknas. Att sitta och peka finger och säga att vi inte ska göra något förrän de andra gör något är inte produktivt någonstans.

Utsläppsminskningarna måste ske här och där. De måste ske överallt. Vi måste börja med att förändra det vi har kontroll över. Vi har stort kulturellt kapital internationellt, och stort inflytande vad gäller nya tekniska lösningar och infrastrukturlösningar. Därmed handlar det inte om min taluppfattning, eftersom det inte handlar om absoluta siffror. Det är där fysiker ofta går fel i samhällsanalyser - samhället är inte en förutsägbar maskin, utan en oberäknelig (i ordets sanna mening!) samling av kaosartade mekanismer som lever utanför det vi med nuvarande metoder kan fånga i matematik. Matematik är ett väldigt bra verktyg för många saker, men är fortfarande väldigt trubbigt vad gäller att beskriva och förstå samhället och mänskligheten.

Nej, alternativet är att motverka koldioxidutsläpp på ett intelligent och fungerande sätt. Om alla svenskar försvinner från jordens yta (orealistiskt), blir nettominskningen endast någon procent av vad en tioprocentig minskning av Kinas CO2-utsläpp skulle ge. Kinas utsläpp per capita är mer än dubbelt så stort som Sveriges, och då bor den stora majoriteten av kineser i ett varmare klimat plus att en stor andel av befolkningen är riktigt fattig, och knappt har råd att konsumera annat än mat.

Jag är beredd att göra rejäla uppoffringar och inskränkningar för klimatet, men umbärandena ska ge reella resultat, inte vara symboliska botgöringar.

Vilka är den överväldigande majoritet som köper de produkter som Kinas C02 utsläpp orsakar? Som driver på att Kinas C02 ökar? Det är inte kineser eftersom, som du så riktigt påpekade, majoriteten lever under fattiga förhållanden och inte kan konsumera varor och produkter.

Det är som att öppna för gruvnäringen i Sverige. Sverige kunde börja med att sluta hyckla om att vara ett miljövänligt land med bara några få procents C02 utsläpp, vilket är sant eftersom vi köper produkter som producerar C02, skövlar regnskogen i Västafrika och bryts under omänskliga förhållanden i andra länder för att sedan transporteras över halva jorden till produktionen som finns i Kina som står för utsläppen.

Men det sker inte i Sverige, så då kan vi inte göra/behöver vi inte göra något åt det eftersom vi står för så liten del av utsläppen. Förutom att sätta oss på våra höga hästar och säga att vad svenskar gör spelar ingen roll eftersom vi lever så miljövänligt. Kommun efter kommun röstar nej, till gruvnäringen, det typiska exemplet på NIMBY.

Jag skulle gärna se en undersökning om hur mycket Sverige egentligen bidrar till C02 utsläppen om man tar med i beräkningen vår import av färdiga varor och produkter. Vad vi redan vet är att om alla i världen levde som i Sverige så skulle vi behöva minst 2.5 jordklot.

Sverige har, denna generation, råd att ignorera klimatförändringarna. Nästa och nästnästa generation är inte så lyckligt lottade. Men det är bara att titta på resten av världen, det brinner i stora delar av Europa. I Nordamerika pågår det i vissa stater en katastrofal torka. Australien genomlider en historiskt långvarig torka. Kinas floder håller på att torka ut så att produktionen av exportvaror minskar. Vilket gör att de kommer sätta igång fler kolverk. Medan temporära flash floods skapar stora skador när den torra jorden inte kan suga upp regnet och inte heller fylla på dammarna som behövs för vattenkraft.

Det vi har sett i Sverige i sommar är, pun not intended, en bris jämfört med de klimatförändringar som kommer att ske även hos oss. 2018 var ett extrem år som alla kommer ihåg. De åren kommer att komma med kortare och kortare intervaller. Men visst, mellan krisåren, så kan vi låtsas om att vi inte behöver ändra vår livsstil.

https://www.theguardian.com/world/2...ver-to-dry-up-sparking-shortage-of-hydropower

https://www.cnbc.com/2022/08/19/chi...rought-emergency-scorching-temperatures-.html

Så var det, det här med att inte sitta i samma regering som SD. Men visst kan vi åka på kampanj med dem, vas vi ska inte kalla det kampanj. Och för att hyckla lite till så är L toppar 'upprörda' för att försäkra att potentiella L röstare ska känna sig säkra på att en röst på L betyder en röst på SD.

Och javisst vi är på väg in i en klimatkatastrof, då ska vi ha SD som miljöminister. Och så var det, det här med att M och KD har sagt vid olika tidpunkter att SD kommer naturligtvis inte samregera med SD. Fast EB har nu svängt och kan visst tänka sig det. L har också uppgett att de aldrig kommer att sitta i samma regering som SD och SD har sagt samma sak om L. Hmm, ja, vi får se.

Jag är så otroligt besviken på L. De tillhör inte den ideologi jag tror på, men de har alltid stått för vissa grundläggande värderingar som de nu hivar överbord i sin ivran att försämra villkoren för de allra fattigaste och mest utsatta i samhället för att få en plats vid M och SD bord.

https://www.expressen.se/debatt/en-sverigedemokrat-bor-bli-nasta-miljominister/

Så var det, det här med att inte sitta i samma regering som SD. Men visst kan vi åka på kampanj med dem, vas vi ska inte kalla det kampanj. Och för att hyckla lite till så är L toppar 'upprörda' för att försäkra att potentiella L röstare ska känna sig säkra på att en röst på L betyder en röst på SD.

Och javisst vi är på väg in i en klimatkatastrof, då ska vi ha SD som miljöminister. Och så var det, det här med att M och KD har sagt vid olika tidpunkter att SD kommer naturligtvis inte samregera med SD. Fast EB har nu svängt och kan visst tänka sig det. L har också uppgett att de aldrig kommer att sitta i samma regering som SD och SD har sagt samma sak om L. Hmm, ja, vi får se.

Jag är så otroligt besviken på L. De tillhör inte den ideologi jag tror på, men de har alltid stått för vissa grundläggande värderingar som de nu hivar överbord i sin ivran att försämra villkoren för de allra fattigaste och mest utsatta i samhället för att få en plats vid M och SD bord.

https://www.expressen.se/debatt/en-sverigedemokrat-bor-bli-nasta-miljominister/

Det är inte nu de hivar dem överbord. De hivades överbord den 28 mars 2021. Vilket sammanföll med mitt utträde ur partiet.

Jag tänker att de som nu är upprörda är de som inte ville förstå det beslutet från partiet utan ändå bestämde sig för att vara kvar i partiet, trots att de ogillade beslutet.

Nej, alternativet är att motverka koldioxidutsläpp på ett intelligent och fungerande sätt. Om alla svenskar försvinner från jordens yta (orealistiskt), blir nettominskningen endast någon procent av vad en tioprocentig minskning av Kinas CO2-utsläpp skulle ge. Kinas utsläpp per capita är mer än dubbelt så stort som Sveriges, och då bor den stora majoriteten av kineser i ett varmare klimat plus att en stor andel av befolkningen är riktigt fattig, och knappt har råd att konsumera annat än mat.

Jag är beredd att göra rejäla uppoffringar och inskränkningar för klimatet, men umbärandena ska ge reella resultat, inte vara symboliska botgöringar.
Fast vi bidrar ju till Kinas utsläpp genom vår shopping 🙄

Idag har vi åkt med SD tåget. Ett väldigt fint tåg som man såg på långt håll. Vi var där tidigt för att få plats så det kom några tåg före. Många ville inte åka med dom tåg som kom före utan folk stod där och väntade på just SD tåget. Det var folk, vanligt folk som åkte. Även invandrare, kvinnor med slöja, kostymfolk, skolbarn, gymnasieelever mfl. Ingen kände sig kränkt. Som att åka ett tåg vilket som helst bara det att just SD tåget var strajpat i glada färger. Såg också att SD rusar i SVT Novus som mäter varje dag. 21.4% för SD mot M 17.4%.

Idag har vi åkt med SD tåget. Ett väldigt fint tåg som man såg på långt håll. Vi var där tidigt för att få plats så det kom några tåg före. Många ville inte åka med dom tåg som kom före utan folk stod där och väntade på just SD tåget. Det var folk, vanligt folk som åkte. Även invandrare, kvinnor med slöja, kostymfolk, skolbarn, gymnasieelever mfl. Ingen kände sig kränkt. Som att åka ett tåg vilket som helst bara det att just SD tåget var strajpat i glada färger. Såg också att SD rusar i SVT Novus som mäter varje dag. 21.4% för SD mot M 17.4%.
Finns tåget i Sankt Petersburg?

Ett litet fint, pittoreskt inslag på väg till jobbet. Jag undrar hur den praktiska lösningen ser ut, koncentrationsläger för förvaring under de månader/år det tar att få igenom en utvisning? Det har ju funkat förut....
20220823_033545.webp

(PS. Ironiserande till trots, jag tycker det är väldigt obehagligt att se den här skiten varje dag, för det är ju såhär det börjar)

Det mest idiotiska är att Sverige redan utvisar dömda brottslingar, det enda som avgör utvisning efter avtjänat fängelsestraff är vilka brott de begått. Nästa steg, snatteri?

Och det löser fortfarande inte problematiken med verkställighet. En del av de som dömts till utvisning kan inte verkställas eftersom hemlandet vägrar att ta emot dem.

Edit: 2 av männen som dömdes i samband med Paludan upploppen har också dömts till utvisning.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/långa-straff-efter-påskupploppen-i-örebro-1.75711972

Det mest idiotiska är att Sverige redan utvisar dömda brottslingar, det enda som avgör utvisning efter avtjänat fängelsestraff är vilka brott de begått. Nästa steg, snatteri?

Och det löser fortfarande inte problematiken med verkställighet. En del av de som dömts till utvisning kan inte verkställas eftersom hemlandet vägrar att ta emot dem.

Lögner, löften och hat—Sida vid sida på SDs fat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 853
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30