Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har det ändrats då med att vi i norden inte får det kallare utan varmare.

Behöver inte komma med en lång harang om utrotning och torka utan hade räckt så bra med att det inte är vad forskarna tror längre. Som jag skrev så trodde forskarna förr att vid global uppvärmning så skulle det bli kallare i norden pga något med golfströmen som skulle påverkas av värmen.

För övrigt så gör vi i Sverige det som är absolut bäst för miljön. Lågt barnafödande.
Vi gör inte tillräckligt och det var inte enbart ett svar till dig utan även till andra som tycker att vi gör tillräckligt i Sverige och att andra ska göra mer.
 
Har det gått ifrån att det blir kallare i norden nu, förr var det ju att när värmen stigar så försämras golfstömen.
Det kommer inte ha så enormt stor betydelse om golfströmmen försvinner, det viktigaste är att det fortsätter blåsa från väster. Och västanvinden kommer fortsätta råda så länge jorden snurrar åt nuvarande håll. Helt utan golfström skulle det bli som Moskva, som inte är kallare än att det kunnat bli Europas största stad.

För övrigt har de också hävdat att mer värme skulle ge ett fuktigare och regnigare klimat, speciellt i Västsverige, men det blir tvärtom torrare och torrare.
 
Problemet är att skolan styrts av LGR11*. Som gjordes av den blå massan med Björklund i spetsen. Det är inte den sittande regeringen som tillverkat hur skolan ser ut idag. Socialdemokraterna (genom Göran Persson) är iofs delvis inblandade iom kommunaliseringen av skolan.

Men. Björklund (mfl) tilläts tillverka LGR11 på helt ideologisk bas, i stället för att titta på vad tex forskning säger om hur man lär sig, och vad man överhuvudtaget KAN lära sig. Och en kursplan där man hela tiden bedömer elever utifrån deras sämsta prestation.

Så nej. Du kan inte bedöma skolan idag efter vilka som styrt de senaste 8 åren.

*From denna termin träder LGR22 in. Den har mjukat upp några av de vassaste hörnen med LGR11 men inte tillräckligt. Och för er som undrar varför man inte ändrar mer; med Findland som förebild så syns det att om lärarna får göra sitt jobb i fred, med minimal inblandning utifrån så får man bra resultat.
Jag pratade inte så mycket om själva utbildningen i skolan. Jag pratar snarare om hur man får elever att vara trygga. 1av 4 elever känner sig otrygga i skolan. Det är stökigt på lektioner och i korridorer. Det är stora klasser och få lärare. Det saknas stöd för elever som inte passar in i en vanlig klass. Det finns inte tillräckligt med personal i elevhälsan. Barn mår psykiskt dåligt men det finns ingen hjälp att få. Varken i skolan eller inom psykiatrin.

Där tycker jag det hänt för lite på 8 år.

Jag skulle gärna se att styrning av skolan flyttas från kommunnivån. Det skulle bli jämlikare. Samtidigt går våra barn i privat skola som arbetar mycket hårdare med de saker jag nämnt ovan än vad de kommunala skolorna runt oss gör. Jag vill alltså att skolan ska regleras på statlig nivå och att privata alternativ ska finnas bara de följer riktlinjerna. För mig är inte vinstutdelning ett problem bara skolan kan hålla rätt nivå.

Mvh Miks
 
Jag pratade inte så mycket om själva utbildningen i skolan. Jag pratar snarare om hur man får elever att vara trygga. 1av 4 elever känner sig otrygga i skolan. Det är stökigt på lektioner och i korridorer. Det är stora klasser och få lärare. Det saknas stöd för elever som inte passar in i en vanlig klass. Det finns inte tillräckligt med personal i elevhälsan. Barn mår psykiskt dåligt men det finns ingen hjälp att få. Varken i skolan eller inom psykiatrin.

Där tycker jag det hänt för lite på 8 år.

Jag skulle gärna se att styrning av skolan flyttas från kommunnivån. Det skulle bli jämlikare. Samtidigt går våra barn i privat skola som arbetar mycket hårdare med de saker jag nämnt ovan än vad de kommunala skolorna runt oss gör. Jag vill alltså att skolan ska regleras på statlig nivå och att privata alternativ ska finnas bara de följer riktlinjerna. För mig är inte vinstutdelning ett problem bara skolan kan hålla rätt nivå.

Mvh Miks

Självklart finns det inte tillräckligt med stöd för elever som inte funkar i vanlig klass, eftersom "man" vill att de går i vanlig klass. Kravet är, i stort sett alltid, att de går i klass. Igen. LGR11. Den skapar en hel del onödig stress hos eleverna. Till detta så skapar sociala medier en massa press på alla, som saknades när tex jag gick i skolan själv.

Anledningen till att det inte hänt nåt på 8 år är att det hade gjort det hela ännu värre. För vi vet att ju oftare nån lägger sig i, desto sämre blir det för skolan och alla de som behöver vara i och runt den.

Generellt sett så har skolan blivit tryggare. Sen händer det saker, ja. Dels för att vi har många människor på liten plats, och dels för att de, iaf i mitt fall, är hormonstinna tonåringar. Dock ser vi att ungefär hälften av alla kränkningar börjar på sociala medier, utanför skolan, men skolan får hantera utfallet.

Skolan regleras redan i dag på statlig nivå. Problemet är att det är kommunen som skall betala den.
 
Självklart finns det inte tillräckligt med stöd för elever som inte funkar i vanlig klass, eftersom "man" vill att de går i vanlig klass. Kravet är, i stort sett alltid, att de går i klass. Igen. LGR11. Den skapar en hel del onödig stress hos eleverna. Till detta så skapar sociala medier en massa press på alla, som saknades när tex jag gick i skolan själv.

Anledningen till att det inte hänt nåt på 8 år är att det hade gjort det hela ännu värre. För vi vet att ju oftare nån lägger sig i, desto sämre blir det för skolan och alla de som behöver vara i och runt den.

Generellt sett så har skolan blivit tryggare. Sen händer det saker, ja. Dels för att vi har många människor på liten plats, och dels för att de, iaf i mitt fall, är hormonstinna tonåringar. Dock ser vi att ungefär hälften av alla kränkningar börjar på sociala medier, utanför skolan, men skolan får hantera utfallet.

Skolan regleras redan i dag på statlig nivå. Problemet är att det är kommunen som skall betala den.
Och jag håller inte med. Att bara luta sig mot ”att man inte ska röra” skolan och sen låta det vara är inte i min mening good enough.

Det behöver finnas fler vuxna i skolan. Både lärare, speciallärare, vuxna som rör sig i korridorerna, vuxna som har tid och möjlighet att fånga upp tex mobbning, utfrysning, våld, kränkningar. Hjälpa eleverna att agera som goda medmänniskor i skolan.

Jg tycker sen inte att en elev ska få förstöra för alla klasskamrater i en klass. Jag ser inte att elever som inte klarar mål eller den normala skolgången inte ska få hjälp.

Att säga att man inte ska röra skolan är bakåtlutat och slappt. Tycker jag.

Mvh Miks
 
Och jag håller inte med. Att bara luta sig mot ”att man inte ska röra” skolan och sen låta det vara är inte i min mening good enough.

Det behöver finnas fler vuxna i skolan. Både lärare, speciallärare, vuxna som rör sig i korridorerna, vuxna som har tid och möjlighet att fånga upp tex mobbning, utfrysning, våld, kränkningar. Hjälpa eleverna att agera som goda medmänniskor i skolan.

Jg tycker sen inte att en elev ska få förstöra för alla klasskamrater i en klass. Jag ser inte att elever som inte klarar mål eller den normala skolgången inte ska få hjälp.

Att säga att man inte ska röra skolan är bakåtlutat och slappt. Tycker jag.

Mvh Miks

Det är ju därför de rört skolan nu.

Men kolla Finland. De har en bra skola för att politiker INTE fått lägga sig i.
 
Det är ju därför de rört skolan nu.

Men kolla Finland. De har en bra skola för att politiker INTE fått lägga sig i.
Men vart i LGR22 hittar du de sakerna jag hänvisar till tycker du?

Och jag kan se saker som mer varit ”tur” i den finska skolan snarare än att det varit strategi. Tex att varje kommun själva väljer när eleverna ska få skriftliga sifferbetyg. Sen har jag svårt att hitta hur finska elever MÅR. Med tanke på att finländarna toppar självmordsstatistiken i Norden ställer jag mig tveksam till att ungdomarna mår toppen. Men jag har inte satt mig in i det finska skolsystemet. Mer hobby googlat. Förklara gärna vad du tycker är bättre med den finska skolan.

Mvh Miks
 
Men vart i LGR22 hittar du de sakerna jag hänvisar till tycker du?

Och jag kan se saker som mer varit ”tur” i den finska skolan snarare än att det varit strategi. Tex att varje kommun själva väljer när eleverna ska få skriftliga sifferbetyg. Sen har jag svårt att hitta hur finska elever MÅR. Med tanke på att finländarna toppar självmordsstatistiken i Norden ställer jag mig tveksam till att ungdomarna mår toppen. Men jag har inte satt mig in i det finska skolsystemet. Mer hobby googlat. Förklara gärna vad du tycker är bättre med den finska skolan.

Mvh Miks

För de inledande delarna (de som styr tex studiero, ev kränkningar osv: https://www.skolverket.se/undervisning/kallsidor/nytt-i-laroplanernas-inledande-delar-2022

För betygssättning och att vi nu slipper sätta betyg efter sämsta prestation: https://www.skolverket.se/undervisn...r-i-hur-betyg-ska-sattas-och-nya-allmanna-rad
 
För de inledande delarna (de som styr tex studiero, ev kränkningar osv: https://www.skolverket.se/undervisning/kallsidor/nytt-i-laroplanernas-inledande-delar-2022

För betygssättning och att vi nu slipper sätta betyg efter sämsta prestation: https://www.skolverket.se/undervisn...r-i-hur-betyg-ska-sattas-och-nya-allmanna-rad
Jo jag läste det också. Men kan du förklara hur dessa skrivningar ska få skolorna att bli tryggare? Är detta ett krafttag för att få eleverna att inte må psykiskt dåligt i skolan? Är detta ett verktyg för lärare att få studiero i klassen? Förklara gärna för jag fattar inte/är inte tillräckligt insatt för att förstå vad som blev så mycket bättre med LGR22.

Mvh Miks
 
Det där var demagogisk smörja.

Regnskog, respektive taiga skog , eller för den delen europeisk lövskog fungerar biologiskt väldigt olika.

DN:s artikelserie är en del i det skyttegravskrig som pågår mellan skogliga extremister.

Extremister som saknar kunskap om skog, och tycker att inga träd ska huggas ner står i ena ringhörnan, och de stora skogsbolagen står i den andra.

I mitten står alla skogsbönder, som faktiskt äger största delen av all skog söder om Dalälven, och undrar vad som egentligen pågår, eftersom bägge sidorna av extremister pratar om något helt annat än verkligheten i det svenska bondeskogsbruket.

Det existerar två perioder av skövling i den svenska skogen:

Dels den tidigmoderna perioden (fram till mitten av 1800-talet) när mycket stora delar av Sverige var avskogat p.g.a. behovet av bränsle till gruvnäringen.

Och så det sena 1800-talets skövling av skog för export av sågade trävaror, där s.k. dimensionshuggning var förhärskande, vilket innebar ett uttag av nästan alla äldre barrträd ur skogen med skogsrester med dålig förmåga till återväxt som följd, vilket resulterande i införandet av första upplagan av skogsvårdslagen i början av 1900-talet.

Efter utvecklingen av skogsvårdslagarna under resten av 1900-talet, så blir det allt svårare att tala om skövling i den svenska skogen.
Okunskap är dessutom inte sällsynt....

Från ett ögonvittne vet jag att en minister på ett möte frågade privatskogsägare i norr om varför de planterade så lite björk.
Suck
 
Jo jag läste det också. Men kan du förklara hur dessa skrivningar ska få skolorna att bli tryggare? Är detta ett krafttag för att få eleverna att inte må psykiskt dåligt i skolan? Är detta ett verktyg för lärare att få studiero i klassen? Förklara gärna för jag fattar inte/är inte tillräckligt insatt för att förstå vad som blev så mycket bättre med LGR22.

Mvh Miks

Alltså. "så himla mycket bättre" lär det inte bli. Förutsättningar är fel och gemene man har för lite insikt i hur skola funkar och hur lärande funkar* för att något parti skulle kunna gå till val på det.

Bakgrund; i Sverige idag styrs hur skolan ser ut av partiideologier i stället för... låt oss säga forskning. Detta ger en skola som vi vet inte funkar, men vi (som arbetar i skolan) får göra det bästa av situationen

LGR22 är ett steg i rätt riktning, inte på något sätt målet. Och betänk igen, vilka är det som satt oss i båten vi sitter i nu?

*De flesta icke-skolarbetande vuxna tror att skolan idag ser ut som de kommer ihåg skolan från när de gick i högstadiet. Vilket innebär 2 stora problem. 1, man hade INGEN ANING vad som pågick bakom dörrarna på skolan och 2, ens hjärna var så marinerad i hormoner att den aktivt ljuger för en i minnena.
 
Alltså. "så himla mycket bättre" lär det inte bli. Förutsättningar är fel och gemene man har för lite insikt i hur skola funkar och hur lärande funkar* för att något parti skulle kunna gå till val på det.

Bakgrund; i Sverige idag styrs hur skolan ser ut av partiideologier i stället för... låt oss säga forskning. Detta ger en skola som vi vet inte funkar, men vi (som arbetar i skolan) får göra det bästa av situationen

LGR22 är ett steg i rätt riktning, inte på något sätt målet. Och betänk igen, vilka är det som satt oss i båten vi sitter i nu?

*De flesta icke-skolarbetande vuxna tror att skolan idag ser ut som de kommer ihåg skolan från när de gick i högstadiet. Vilket innebär 2 stora problem. 1, man hade INGEN ANING vad som pågick bakom dörrarna på skolan och 2, ens hjärna var så marinerad i hormoner att den aktivt ljuger för en i minnena.
Ok. Jag blev kanske inte jättemycket klokare.

Min mening är att nuvarande regering haft 8 år på sig att påverka åt rätt håll. Efter 8 år kommer en ny läroplan. Bra! Men det är inte tillräckligt. Man har inte tagit tag i en av de i min mening viktigaste frågorna, att barngrupperna är för stora.

Min erfarenhet av skolan är förskola och 2 skolor för ett barn som nu började 7:an. Samt ett barn som gått på 2 andra förskolor och nu går i 1an. Hittills har 2 av de 4 privata alternativen levererat avsevärt mycket högre kvalitet i både utbildning, engagemang och personaltäthet. Sämst har det kommunala alternativet levererat.

Mvh Miks
 
Men alltså... vad håller Nooshi på med i Utfrågningen? Skyller ifrån sig, fnittrar och är dåligt påläst om deras eget arbete..? Brukar uppfatta henne som seriös och vass - vad är detta?
 
Jo jag läste det också. Men kan du förklara hur dessa skrivningar ska få skolorna att bli tryggare? Är detta ett krafttag för att få eleverna att inte må psykiskt dåligt i skolan? Är detta ett verktyg för lärare att få studiero i klassen? Förklara gärna för jag fattar inte/är inte tillräckligt insatt för att förstå vad som blev så mycket bättre med LGR22.

Mvh Miks

En sak som jag tycker är bra att man tar bort är att man i den gamla LGR fick betyg efter lägsta betyg på något moment, även om man toppresultat på alla andra moment. Det har stressat många elever, att man aldrig aldrig fick ha en dålig dag, för då är betyget sabbat och går inte att reparera.
 
En sak som jag tycker är bra att man tar bort är att man i den gamla LGR fick betyg efter lägsta betyg på något moment, även om man toppresultat på alla andra moment. Det har stressat många elever, att man aldrig aldrig fick ha en dålig dag, för då är betyget sabbat och går inte att reparera.
Det låter vettigt! Borde kunna dämpa lite stress och press och betygshets. Ett litet steg i rätt riktning. Men det känns lite.

Mvh Miks
 
Det låter vettigt! Borde kunna dämpa lite stress och press och betygshets. Ett litet steg i rätt riktning. Men det känns lite.

Mvh Miks

Den stora press som det innebar tror jag dock gör stor skillnad, även om det bara är en (1) sak. Vad jag förstått så har även betygskriterierna skrivits om så att det ska vara mer begripligt vad som ska uppnås. Jag tror också att det kan vara vettigt att förändra skolan i mindre steg, genomtänkt och med möjlighet att befästa det nya, och utvärdera. Snarare än att vända upp och ned med revolutionära reformer, det tror jag skulle skapa mer stök för dem som går i skolan idag. Att lärarna och rektorerna har tid för att implementera de förändringar som görs tror jag är en viktig parameter för att de själva ska få den trygghet de behöver för att kunna ge trygghet åt eleverna.

Att dämpa betygsstressen är dock bara en sak, och hjälper bara vissa elever. Det finns mycket annat att göra också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 130
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp