Jo, även om det nog ibland inte känns bra att skynda långsamt, så kan det nog vara bra att försöka göra förändringar i små steg. Även om det kanske inte är bra just nu, finns det ju alltid en risk att det blir sämre av förändring.Den stora press som det innebar tror jag dock gör stor skillnad, även om det bara är en (1) sak. Vad jag förstått så har även betygskriterierna skrivits om så att det ska vara mer begripligt vad som ska uppnås. Jag tror också att det kan vara vettigt att förändra skolan i mindre steg, genomtänkt och med möjlighet att befästa det nya, och utvärdera. Snarare än att vända upp och ned med revolutionära reformer, det tror jag skulle skapa mer stök för dem som går i skolan idag. Att lärarna och rektorerna har tid för att implementera de förändringar som görs tror jag är en viktig parameter för att de själva ska få den trygghet de behöver för att kunna ge trygghet åt eleverna.
Att dämpa betygsstressen är dock bara en sak, och hjälper bara vissa elever. Det finns mycket annat att göra också.
De stora problemen med att ändra i skolan, är att 1) det tar flera år innan man får svar på om en förändring var bra eller dålig, och 2) om det är sämre, så tappar vi flera årskullar.