Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
I många andra länder är det framförallt religiösa friskolor som drivs. De vill jag helst förbjuda helt och hållet.

Jag ser det som ett väldigt mycket större problem att driva skola med konfessionen som nästan enda drivkraft än med sin familjs försörjning som extra drivkraft.

Eller så gör man som i andra länder som har privatskolor - många i USA går i katolska skolor, prestigeskolor etc och föräldrarna betalar allting. Det vore också en lösning. Men det såklart då är det inte lönsamt nog för riskkapitalisterna. Och då är föräldrarna helt fria att en bra fungerande skolmiljö. Det är allt äta kakan och ha den som är frustrerande.

https://www.thinkimpact.com/average...ool Tuition for the,Dakota at $3,597 per year.

https://www.best-schools.co.uk/scho...ep fees can range,exceeding £45,000 per annum.

Nu använde du ord som obegränsade och stora vinstkrav. För mig är det också tecken på att det finns saker att lösa när riskkapitalister tycker att skolor och omsorg verkar rimliga att ge sig på, med de höga avkastningskrav riskkapitalister har. Eftersom det i hög grad är ganska garanterade intäkter så är inte heller "risk"-kapitalister riktigt rättvisande. Det är ofta låg risk.

Däremot gör ett totalt förbud mot vinster att extremt få kommer att vilja pantsätta hus och hem för att starta verksamheter och utveckling som behövs. Så då kommer de inte att drivas vidare och framförallt aldrig startas. Hela kraften i privat entreprenörskap kommer att gå skola och vård förbi. Och då är vi snart tillbaka på att en ännu större mängd pengar slösas bort i en allt långsammare, trögare och mer homogen skola med endast offentliga huvudmän.

För mig är det en del av socialliberalism att skapa förutsättningar även för branscher dominerade av andra än unga vita män att kunna skapa företag och verksamheter som utvecklar dessa branscher.

Det är väldigt svårt för mig att inse det fina i att 17% av våra skolor stängs och hur det ska lösa de stora problemen i skolan, som om problemen bara fanns i just dessa 17% av skolor. Istället kan ju den kommunala skolan i skolpengens form nu storsatsa de "vinster" de inte behöver ta ut på verksamheten och excellera i skolresultat och omhändertagande av elever med speciella behov; men det ser vi inte hända.

Ja, jag använder begreppet obegränsat vinstuttag eftersom det är så det är idag, och det är det jag tycker är dåligt. Exakt nollvinst har jag inte tagit upp eftersom jag ser det som en ekonomisk teknikalitet som behöver utredas hur systemet ska se ut. Alla verksamheter går ju årligen plus eller minus, även om de över tid inte är vinstdrivande. Och för att kunna göra större underhåll eller investeringar, eller betala lånen för tidigare investeringar, så måste man gå lite plus varje övriga år osv.

Sedan måste förstås uppföljning göras även av detta system, för annars kommer snart varje tidigare storvinstgenererande skola ha ett eget dotterbolag som säljer mat eller böcker, som håvar in pengarna istället. Men jag vill hävda att det är lättare att följa upp sådana konstruktioner, än att utvärdera om Stina, Pelle och Achmed fått de resurser de var i behov av och om de bytte skola av helt egen vilja eller inte.

Förstår inte varför man ska pantsätta sin bostad för att starta en skola? Och jag tycker nog även att jag önskar mer stabilitet i driften av en skola än att en enskild person har lagt in sin villa i potten. Det blir stora konsekvenser för barnen som går i en skola som läggs ner på dagen, så jag tycker att det skulle vara en nödvändighet att ha finansiering för att kunna driva skolan året ut.

Om det nu är 17% av skolorna som är icke-kommunala (jag tolkar dig så), varför skulle ALLA dessa lägga ner pga att vinsterna begränsas? Det finns ju även skolor som faktiskt inte drivs med vinstmaximering i fokus?

Ja, jag använder begreppet obegränsat vinstuttag eftersom det är så det är idag, och det är det jag tycker är dåligt. Exakt nollvinst har jag inte tagit upp eftersom jag ser det som en ekonomisk teknikalitet som behöver utredas hur systemet ska se ut. Alla verksamheter går ju årligen plus eller minus, även om de över tid inte är vinstdrivande. Och för att kunna göra större underhåll eller investeringar, eller betala lånen för tidigare investeringar, så måste man gå lite plus varje övriga år osv.

Sedan måste förstås uppföljning göras även av detta system, för annars kommer snart varje tidigare storvinstgenererande skola ha ett eget dotterbolag som säljer mat eller böcker, som håvar in pengarna istället. Men jag vill hävda att det är lättare att följa upp sådana konstruktioner, än att utvärdera om Stina, Pelle och Achmed fått de resurser de var i behov av och om de bytte skola av helt egen vilja eller inte.

Förstår inte varför man ska pantsätta sin bostad för att starta en skola? Och jag tycker nog även att jag önskar mer stabilitet i driften av en skola än att en enskild person har lagt in sin villa i potten. Det blir stora konsekvenser för barnen som går i en skola som läggs ner på dagen, så jag tycker att det skulle vara en nödvändighet att ha finansiering för att kunna driva skolan året ut.

Om det nu är 17% av skolorna som är icke-kommunala (jag tolkar dig så), varför skulle ALLA dessa lägga ner pga att vinsterna begränsas? Det finns ju även skolor som faktiskt inte drivs med vinstmaximering i fokus?
Alla skulle lägga ned vid ett förbud mot vinster, vilket är den retorik som används. Det är få skolor som drivs med vinstmaximering i fokus. Fokus är att driva skolverksamhet på ett sätt som ger ett bra resultat för eleverna. Men jag hör också om att de finns, och själva grejen att riskkapitalbolag är där är ett tecken på att något fungerar dåligt.

Att en enda enskild person startar skola med villan i pant som enda tillgång är nog ovanligt, men det är så människor startar företag. Det kommer inte kapital från ovan och investeras i nya goda idéer. Då tuggar branschen på i monopolspåret utan den goda kraften i privata entreprenörer och det tycker jag vore väldigt synd. Lite sämre, mycket ineffektivare och nästan ingen valfrihet.

Jag tycker också för övrigt att friskolor skulle avkrävas mer finansiell stabilitet och kräva att de försäkrar sig för att täcka problem vid obestånd eller att de blir av med tillståndet, för att eleverna ska lida mindre skada om det ändå inträffar.

Köper du aldrig någonting förutom mat? Kollar du ursprunget på allt du köper?
Kollar ursprunget på det mesta jag köper, eftersom tyvärr den största makt man har är som konsument. Ibland går det inte, ibland missar man.

Köper böcker, grejer till hundarna, växter och gödsel till trädgården och elektronik när den gamla inte går att fixa. Beträffande kläder bestämde jag mig för flera år sen att inte köpa några nya, förrän alla de gamla i samma kategori tagit slut. Funkar bra.

Det är inte riktigt så enkelt så att du kan titta på "Made in China" avstå och sen tro att du inte köper något från Kina. Alla mer avancerade produkter med elektronik i får du räkna med är Kina baserade även om det råkar stå "Made in Germany" på dem. Kina tillverkar oerhört mycket komponenter som sedan används för att bygga tex en VW av.
Du har förvisso alldeles rätt i att komlexa produkter som bilar är omöjliga att kolla. Beträffande elektronik är de flesta kretsar numera tillverkade i det demokratiska Taiwan, och man kommer man ju långt med att bara bojkotta varor som är märkta "Made in China".

Jag jobbade ett litet tag på ett företag som tillverkade avancerad teknisk utrustning för medicinframställning, på prototypnivå. Ett företag de byggde för var koreanska Samsung och de krävde att inga komponenter från Kina användes. Men de fick ge dispens till slut för det fanns grejer som inte tillverkades på andra ställen. Så att komma undan kineserna är nog bara att glömma.

Får man göra reklam för riksdagskandidater här?

Jag provar! Den här knegaren vill jag ska bli inkryssad i riksdagen. Han kommer att föra knegarnas talan.

https://www.facebook.com/1000636500...LTwnmE8ui4UUNxoAiN82XPd83ZrEWWPtUELl/?app=fbl
Jag är så kallad "knegare" eftersom jag jobbar i byggbranschen och jag känner mig inte företrädd av honom och andra sossar. Han och facket arbetar för att ingen skall dö på jobbet, och det är väl bra, men inte deras metoder. De förstör allt vad ergonomi heter för att få bort en teoretisk risk att dö eller skada sig. Exempelvis har det hänt någon gång att personer ramlat med trappstege, så då infördes regler om att det måste vara stödben på trappstegarna. Resultatet är att stegen blir mycket tyngre att bära, balansen tillverkaren gjort i stegen försvinner och stödbenen fastnar i allt när man försöker gå med den. Sedan sticker de ut så långt att det är svårt att placera stegen där man vill ha den, vilket resulterar i att man får sträcka sig ut från den för att nå. Dessutom får inte trappstegarna vara över en viss höjd, vilket gör att man måste ställa sig överst och sträcka sig för att nå upp. Resultatet är ännu mer ont i axlar och rygg än man får ändå. Och det samma gäller i varje aspekt där facket skall försöka "rädda" folk.

Jag har så svårt att första hur man kan välja ett parti som hatar. M:s fördelningspolitik och försämringar för alla utom höginkomsttagare är ändå förståeligt på sitt sätt, äkta höger konservativ politik. Men SD hat mot alla som inte är som dom, deras envisa förnekande av den största krisen mänskligheten någonsin stått inför - och nej jag överdriver inte - förstår jag inte. Pratar man med SD anhängare så är det, nej jag är inte rasist, jag har faktiskt svarta/muslimska/whatever vänner. Jodå jag tror visst på klimatförändringar men det finns inget vi i Sverige kan göra eftersom vi är så små, det är Kina och USA som måste förändra sig. Alltid är det någon annans fel.

Att SD:s vallöften dessutom inte har någon förankring i verkligheten gör det ännu mer förbluffande. De fläskar på med pengar hit och dit som inte finns i statsbudgeten. De påminner till en liten del av V som alltid vetat att deras vallöften aldrig kommer att behöva förverkligas, men nu är SD på väg att hamna i en position där de måste göra allvar av vad de lovat. Naturligtvis kommer de inte kunna det, men kommer då att skylla på 'invandrare' som tar våra bidrag.
Nu vill väl ändå M sänka skatter så de med lägre inkomster får mer i plånboken? Eller har jag missförstått det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 085
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar