Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Upptäckte idag att M plötsligt fått för sig att försöka framstå som något miljövänligt parti. När har de någonsin gjort något för klimatet? De brukar väl ändå vara flitiga på att rösta emot det mesta som behöver göras för att få ordning på just klimatet?
302300849_2359920984156268_7464928730314482790_n.jpg

Det låter så bra på pappret men det är ALLTID någon som betalar och i Ms fall är det inte multimiljonärerna så då blir det de allra fattigaste de som inte har något alls.
Återigen ett svar i denna tråd där man TROR något...

Multimijonärer skrivna i Sverige betalar massor i skatt.

Läs på...

Upptäckte idag att M plötsligt fått för sig att försöka framstå som något miljövänligt parti. När har de någonsin gjort något för klimatet? De brukar väl ändå vara flitiga på att rösta emot det mesta som behöver göras för att få ordning på just klimatet?
302300849_2359920984156268_7464928730314482790_n.jpg
Lika illa som nuvarande regering som ger rabatt till de som har råd att köpa elbil. Återigen ett beslut som gynnar medelklassen . Och sen även subventionrar laddstolpar.. även till brf. Helt sjukt... men vad gör man inte /S för det fossilfria Sverige.

Sponsrar de som kan köpa ny bil... ja det är en annorlunda "fördelningspolitik ".

Senast ändrad av en moderator:
Som arbetslösa, sjuka och funktionsnedsatta får finansiera. Grupper med redan låga inkomster...
Njae, en lägre grad av bidrag innebär inte att man ”finansierar” tycker jag. Det betyder att de som får lägre skatt i något lägre grad finansierar dem som inte kan betala skatt.

Riktningspilen i omfördelningen vänder sig inte.

Återigen ett svar i denna tråd där man TROR något...

Multimijonärer skrivna i Sverige betalar massor i skatt.

Läs på...
Jag tror aldrig M har lyckats skapa en skattereform som målriktat sig på låginkomsttagare trots att de säger det. Det blir alltid mycket större skattelättnader för redan rika och de med höga inkomster, av varenda enskilt förslag.

Men man brukar prata om skattelättnader för vårdpersonal och lärare, inte om att företagsledare och riksdagspolitiker får mångfalt många fler tusenlappar i kistan.

Njae, en lägre grad av bidrag innebär inte att man ”finansierar” tycker jag. Det betyder att de som får lägre skatt i något lägre grad finansierar dem som inte kan betala skatt.

Riktningspilen i omfördelningen vänder sig inte.
Fast arbetslöshetsersättningen är en försäkring inte ett bidrag, detsamma gäller sjukförsäkringen. Det är dags att vi slutar använda falsk moderatpropaganda och istället kallar saker för vad de är.

Det är intressant hur alla partier nu fjäskar för pensionärerna. Det är (för att använda Per Nuders uttryck, köttproppen Orvar) alla boomers som nu går i pension och de är antagligen den viktigaste målgruppen (och snabbast växande). Det ska bli intressant att se hur Sverige kommer lyckas med ekvationen alltfler äldre som kostar mest under sina sista 10 år. Det är egentligen knäckfrågan, vi måste ha minst fyra personer i arbete för varje pensionär. Fortsätter den demografiska trenden som den är idag så kommer vi definitivt inte att ha det.

Därför ska vi definitivt slopa flerbarnstillägget.

Jag tror aldrig M har lyckats skapa en skattereform som målriktat sig på låginkomsttagare trots att de säger det. Det blir alltid mycket större skattelättnader för redan rika och de med höga inkomster, av varenda enskilt förslag.

Men man brukar prata om skattelättnader för vårdpersonal och lärare, inte om att företagsledare och riksdagspolitiker får många fler
Nä kanske inte men att sänka skatter för låginkomsttagare är bra. Det ska gå att leva på sin lön utan bidrag .

Ditt första stycke...flertal fick mer pengar i fickan under Reinfeldts styre. Men det som skedde med sjukrivna är en skam.

Sett dagens partiledarutfrågning på SVT, som gav en liten återblick på Kd-ledarens almedalstal är hon var ganska pigg på att polarisera och drog upp avantgardemusik av alla saker som nu kultureliten tydligen uppskattar mer än att lyssna på "Den blomstertid nu kommer" på en skolavslutning. Det känns liksom lite konstigt att måla upp avantgardet som världens grej i dagens Sverige? 🤷‍♀️ En rolig detalj är ju att George Riedel, som förvisso inte tonsatt just "Den blomstertid nu kommer", men väl extremt många andra folkkära sånger av Astrid Lindgren som "Idas sommarvisa" väl definitivt sysslat med avantgardisks jazz tidigare. Ack, detta otillgängliga och ständigt aktuella avantgarde, som BARA kultureliten lyssnar på!

Jag är så kallad "knegare" eftersom jag jobbar i byggbranschen och jag känner mig inte företrädd av honom och andra sossar. Han och facket arbetar för att ingen skall dö på jobbet, och det är väl bra, men inte deras metoder. De förstör allt vad ergonomi heter för att få bort en teoretisk risk att dö eller skada sig. Exempelvis har det hänt någon gång att personer ramlat med trappstege, så då infördes regler om att det måste vara stödben på trappstegarna. Resultatet är att stegen blir mycket tyngre att bära, balansen tillverkaren gjort i stegen försvinner och stödbenen fastnar i allt när man försöker gå med den. Sedan sticker de ut så långt att det är svårt att placera stegen där man vill ha den, vilket resulterar i att man får sträcka sig ut från den för att nå. Dessutom får inte trappstegarna vara över en viss höjd, vilket gör att man måste ställa sig överst och sträcka sig för att nå upp. Resultatet är ännu mer ont i axlar och rygg än man får ändå. Och det samma gäller i varje aspekt där facket skall försöka "rädda" folk.
Här kommer replik från honom.

”Haha, rolig kille.
Kan hälsa honom att stege får man inte jobba från, mer än vid kortvariga arbeten. Bl.a. pga den dåliga ergonomin när man snedbelastar foten då plattformen är för liten, sen finns den uppenbara fallrisken. Det är Arbetsmiljöverket som bestämt dem reglerna. Idag finns det betydligt smidigare arbetsplattformar, exempelvis ställning eller liftar. Finns så små liftar att det kommer in i även i det minsta utrymmena. Problemet i detta fall verkar vara att arbetsgivaren inte riskbedömt arbetet på ett korrekt sett. Exempelvis ska arbete över axlar undvikas. I hans läge kan man ha en högre arbetsplatsform men i bästa fall använda hjälpmedel som finns. Hälsningar från en installationselektriker i 11 år och skyddsombudet på bl.a. Mall of Scandinavia.”

Tittar just på KD:s partiledares utfrågning. Konstaterar att jag tycker av de vi sett hittills är det Nooshi Dadgostar och Magdalena Andersson som stakat sig mest. Nooshi påtalade åtminstone att man inte kan tvinga folk till att ta en buss som inte existerar. Den kopplingen borde ju alla kunna göra. Har nog aldrig läst på och tittat på så mycket debatter osv inför ett val som i år. De första åren var jag heeelt oinsatt. Totalt.

Tittar just på KD:s partiledares utfrågning. Konstaterar att jag tycker av de vi sett hittills är det Nooshi Dadgostar och Magdalena Andersson som stakat sig mest. Nooshi påtalade åtminstone att man inte kan tvinga folk till att ta en buss som inte existerar. Den kopplingen borde ju alla kunna göra. Har nog aldrig läst på och tittat på så mycket debatter osv inför ett val som i år. De första åren var jag heeelt oinsatt. Totalt.
Stakat? Utmärkt sig anser jag. Och inte i en positiv mening .

Tycker att det var ganska jobbigt hur EB aldrig förklarade vad de regionerna som KD är med och bestämmer över gjort för fel när vården inte fungerar, eller kunna ge någon annan plan än ett stambyte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 085
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar