Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte att det är falsk propaganda, även om det inte är helt lätt att definiera. Skulle dessa ersättningar bedrivas på försäkringsmässiga grunder där premierna ska motsvara de individuellt bedömda riskerna skulle det bli helt ohållbart. Det handlar alltså om att transferera medel. (Sen är systemen demokratiskt beslutade på ett sätt som gör att det ska fungera och vara hållbart och det vänder jag mig inte alls emot).

Alla dessa ersättningar ingår i det som benämns offentliga transfereringar och belastar statskassan med 225 miljarder kronor (2019). Pengar som måste samlas in från kollektivet, och det kan som sagt inte ske på försäkringsmässig grund där premien skulle skala med risken.
Det här är ju pengar som tas från arbetsgivaravgiften, alltså från min lön. Den har mig veterligen inte sänkts så vart tar dessa pengar vägen numera när de inte går till det jag betalar dem till? Tyvärr har jag inte sett siffror men har flera ggr hört att sjukförsäkringen numera går med gigantiska överskott så vem får min försäkringspremie när den inte går till det jag betalar den till?

Det här är ju pengar som tas från arbetsgivaravgiften, alltså från min lön. Den har mig veterligen inte sänkts så vart tar dessa pengar vägen numera när de inte går till det jag betalar dem till? Tyvärr har jag inte sett siffror men har flera ggr hört att sjukförsäkringen numera går med gigantiska överskott så vem får min försäkringspremie när den inte går till det jag betalar den till?

Finns en bra rapport om just försäkringsmässigheten.
https://www.forsakringskassan.se/wp...d22da5b009/analyserar_2006_13.pdf?MOD=AJPERES

En slutsats som dras är att "Omfördelningseffekter begränsar försäkringsmässigheten i viss utsträckning, dock utan att eliminera den."

En annan del som begränsar försäkringsmässigheten är taket som ligger nästan precis på medellönen, dvs alltför många tjänar mer än taket. "Ju större andel av de försäkrades inkomster som ligger under golv och över tak, samt till att finansiera förmåner under avveckling, desto mindre försäkringsmässig kan den aktuella socialförsäkringen anses vara ur ett individperspektiv."

Senast ändrad:
Självklart är det tyckande!

Det är en tråd om politik. Själva ämnet (så länge vi inte pratar politik ur ett historiskt perspektvi) så handlar det om tyckande.

Alla partier TYCKER att de har den bästa lösningen på alla problem* och vi som
väljare ska välja det parti vi TYCKER representerar oss bäst.

*Väldigt få partier verkar basera lösningar på faktiskt forskning, utan det är ideologier som styr. Vilket iofs är poängen men det hade varit bättre för alla inblandade om forskning fick ha nåt att säga till om.
Fast vadå forskning?

Ett ämne som Nationalekonomi, går ju knappt att skilja från ideologi.

Beroende på den ideologiska inställning man har har sätter man upp hypoteser att bygga forskningen runt, och vid användning av matematiska modeller, så är resultaten beroende av urval och viktning av parametrar.

Nationalekonomi är lite som medeltida universitet, religiöst baserat, inte vetenskap.

Fast vadå forskning?

Beroende på den ideologiska inställning man har har sätter man upp hypoteser att bygga forskningen runt, och vid användning av matematiska modeller, så är resultaten beroende av urval och viktning av parametrar.

Nationalekonomi är lite som medeltida universitet, religiöst baserat, inte vetenskap.

Jo. Nationalekonomi.

Men tex hur skolor(inlärning) funkar. Eller vad som funkar när det kommer till att tex bekämpa brott osv finns det massor av forskning på och kring.

Fast vadå forskning?

Haha, just ja. Minns från någon covid-tråd att du ondgjorde dig nationalekonomi! Jag som kommer från nåt slags humaniorabakgrund har känt att det är sånt jag inte förstår mig på, men att de säkert är rimliga, nationalekonomerna. Men efter det har jag överlag känt mig mer skeptisk till fenomenet, som man kanske borde vara inför saker man inte kan något om. :D

Hand upp en till som trodde nationalekonomi var rakt av plus och minus. Jag blir alltid dissad för mina vänsteråsikter att de aldrig hade fungerat i praktiken som att det finns ett rätt och resten fel? Sedan får jag ändå inga raka svar utan då framställs nationalekonomi som för komplicerat att förklara och utan någon kunskap eller bakgrund i det så är jag inte den som säger emot? Men kanske jag skulle börja göra 😅

Haha, just ja. Minns från någon covid-tråd att du ondgjorde dig nationalekonomi! Jag som kommer från nåt slags humaniorabakgrund har känt att det är sånt jag inte förstår mig på, men att de säkert är rimliga, nationalekonomerna. Men efter det har jag överlag känt mig mer skeptisk till fenomenet, som man kanske borde vara inför saker man inte kan något om. :D
Just det där att det finns ett "magisk" element, där att "vanligt folk" inte ska ställa för påträngande frågor, är egenskaper runt nationalekonomi, som gör att jag ser det som religiöst baserat...

Jag har iofs bara läst en två terminers grundkurs på högskolenivå, men jag anser att det räcker för att få lov att ha en åsikt om ämnet.

Dessutom så blandas ofta företagsekonomi ihop med nationalekonomi, i betydelsen hur samhällen fungerar i ekonomiska termer.

När man gör den sammanblandningen, blir plötsligt "marknadskola" logiskt....

Finns en bra rapport om just försäkringsmässigheten.
https://www.forsakringskassan.se/wp...d22da5b009/analyserar_2006_13.pdf?MOD=AJPERES

En slutsats som dras är att "Omfördelningseffekter begränsar försäkringsmässigheten i viss utsträckning, dock utan att eliminera den."

En annan del som begränsar försäkringsmässigheten är taket som ligger nästan precis på medellönen, dvs alltför många tjänar mer än taket. "Ju större andel av de försäkrades inkomster som ligger under golv och över tak, samt till att finansiera förmåner under avveckling, desto mindre försäkringsmässig kan den aktuella socialförsäkringen anses vara ur ett individperspektiv."
Ja och det taket kan definitivt diskuteras. Det är ju politiskt bestämt och borde vara högre.

SD visar återigen var de står i HBTQI-frågan och anser att det inte ska vara skäl till asyl. Jag kräks.
Att bli kastad mot döden från skyskrapa efter att alla man känner uttryckt sitt hat och dom är inte så farligt. Borde ju inte vara skäl till asyl. Fattar ju vilken stolle som helst. 🤮

1 av 5 röstar på galenskap, hat och idioti. Jag fattar verkligen inte.

1 av 5 röstar på galenskap, hat och idioti. Jag fattar verkligen inte.
Jag förstår att många röstar på dem. Jimmie har varit otroligt väloljad i debatter, utfrågningar och poddar. Det låter som att de har en ”hel politik”, är regeringsdugliga och redo. Han är bra på att vända frågorna till sin fördel. Han har blivit en skicklig retoriker under de senaste åren.

Är ”man” missnöjd med hur migrationsfrågor hanterats de senaste åren och ihop med det tycker att det är tragiskt att det skjuts, finns gängkriminalitet och tycker att islam är en ålderdomlig religion så lockas ”man” nog lätt åt SDs håll. ”Man” klarar liksom att se förbi de saker vi nämner i denna tråden. ”Man” ser bara det som lockar.

Så tror jag. Och nej, jag kommer inte rösta på dem.

Mvh Miks

Jag förstår att många röstar på dem. Jimmie har varit otroligt väloljad i debatter, utfrågningar och poddar. Det låter som att de har en ”hel politik”, är regeringsdugliga och redo. Han är bra på att vända frågorna till sin fördel. Han har blivit en skicklig retoriker under de senaste åren.

Är ”man” missnöjd med hur migrationsfrågor hanterats de senaste åren och ihop med det tycker att det är tragiskt att det skjuts, finns gängkriminalitet och tycker att islam är en ålderdomlig religion så lockas ”man” nog lätt åt SDs håll. ”Man” klarar liksom att se förbi de saker vi nämner i denna tråden. ”Man” ser bara det som lockar.

Mvh Miks
Men var försvann empatin? Empatin för folk på flykt och empatin för förföljda grupper?
Tänker folk bara på att ha sitt egna på det torra och sliter i resten?

Själv kan jag inte låta bli att fälla tårar ikväll.

Mvh Miks
Jag tror att väldigt få tycker SD är regeringsdugliga. Inte minst speglar det sig i att bara 10% vill ha Åkesson som statsminister när röstetalen är 20%

Jag tycker att det är tragiskt att det skjuts, att abrahimistiska religioner är ålderdomliga och att gängkriminalitet är något som måste arbetas hårt mot. Dessutom är jag sjukt missnöjd med hur migrationsfrågor hanterats de senaste åren. Riktigt jävla upprörd och förbannad. Nästan varje parti har anammat hat och misstro trots löften om att stå upp för människors lika värde.

Så tror jag. Och nej, jag kommer inte att rösta på dem.

Men var försvann empatin? Empatin för folk på flykt och empatin för förföljda grupper?
Tänker folk bara på att ha sitt egna på det torra och sliter i resten?

Själv kan jag inte låta bli att fälla tårar ikväll.
Jag vet faktiskt inte.

Jag tror de som röstar på SD är missnöjda med just migrationspolitiken och de övriga partiernas taffliga arbete med att hjälpa de som kommer till Sverige att komma in i det svenska samhället. De tycker att de som kommer ”tar” deras lägenheter, får massa föräldrapenning, tar deras jobb. Dessutom skjuter de, sätter på sina kvinnor förtryckande slöjor, lär sig inte svenska, osv osv osv. I allt det där missnöjet tappas nog empatin bort är jag rädd 😟

Mvh Miks

Jag tror att SD-röstare i gemen är missnöjda.
Missnöjda med inkomst, missnöjda med bilköer, missnöjda med vårdköer, missnöjda över rädsla för "vart det här jävla landet är på väg!", missnöjda med bränslepriser, plånboksinnehåll, elpriser, brottslighet osv osv i all oändlighet.

Lägg till lite gammalt hederligt politikerförakt så är saken biff, SD har "alternativ" till ALLT!

Och nej, jag röstar inte heller där men det ska fan vara borgerligt lagd i dessa tider.
Tom min mörkblå mamma börjar tycka att "Magdalena inte är så tokig"... 🤣

Är Annie vår räddning kanske?

Jag tror att SD-röstare i gemen är missnöjda.
Missnöjda med inkomst, missnöjda med bilköer, missnöjda med vårdköer, missnöjda över rädsla för "vart det här jävla landet är på väg!", missnöjda med bränslepriser, plånboksinnehåll, elpriser, brottslighet osv osv i all oändlighet.

Lägg till lite gammalt hederligt politikerförakt så är saken biff, SD har "alternativ" till ALLT!

Och nej, jag röstar inte heller där men det ska fan vara borgerligt lagd i dessa tider.
Tom min mörkblå mamma börjar tycka att "Magdalena inte är så tokig"... 🤣

Är Annie vår räddning kanske?
Ja jag tror faktiskt att både M, KD och L skjuter sig i foten med den här sortens valrörelse. Har varit på lokal valdebatt ikväll och även om de kommunala frågorna skiljer sig massor från riksdagsvalet så gav det en del intressanta diskussioner och en ganska bekräftad bild. Få av de "gamla borgerligt lagda" känner sig bekväma idag.

SD visar återigen var de står i HBTQI-frågan och anser att det inte ska vara skäl till asyl. Jag kräks.
Nja, de vill inte att man skall kunna använda det som svepskäl för att få asyl när man inga andra skäl har. Just nu är det tydligen en och annan som plötsligt hävdar att de är bög när de fått avslag och det är detta som SD vill förhindra. Alternativet vore att i hemlighet kolla att personen verkligen är homosexuell men det kostar stora resurser att hålla på och spionera på folk.

Nja, de vill inte att man skall kunna använda det som svepskäl för att få asyl när man inga andra skäl har. Just nu är det tydligen en och annan som plötsligt hävdar att de är bög när de fått avslag och det är detta som SD vill förhindra. Alternativet vore att i hemlighet kolla att personen verkligen är homosexuell men det kostar stora resurser att hålla på och spionera på folk.
Och för att en och annan är en skitstövel som utnyttjar systemet så ska vi skicka alla som är homosexuella till avrättning :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar