Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att SD-röstare i gemen är missnöjda.
Missnöjda med inkomst, missnöjda med bilköer, missnöjda med vårdköer, missnöjda över rädsla för "vart det här jävla landet är på väg!", missnöjda med bränslepriser, plånboksinnehåll, elpriser, brottslighet osv osv i all oändlighet.
Ja, det är den bilden jag har, och jag har en väldig massa SD-röstare runt mig. Och ärligt talat, det var länge sedan vi såg några egentliga förbättringar i det här landet. Under de två senaste mandatperioderna med S och stödpartier kan jag inte komma på en enda grej som blivit bättre.

Nja, de vill inte att man skall kunna använda det som svepskäl för att få asyl när man inga andra skäl har. Just nu är det tydligen en och annan som plötsligt hävdar att de är bög när de fått avslag och det är detta som SD vill förhindra. Alternativet vore att i hemlighet kolla att personen verkligen är homosexuell men det kostar stora resurser att hålla på och spionera på folk.
Jag har inte hört om ett enda fall där detta verkligen tycks ha skett. Däremot om en himla massa fall där folk inte kan leva upp till de absurda och fördomsfulla "bevis" som krävs, för att de helt enkelt är baserade på fruktansvärt ålderdomliga och felaktiga idéer om sexualitet och hur den uttrycker sig.

Jag har inte hört om ett enda fall där detta verkligen tycks ha skett. Däremot om en himla massa fall där folk inte kan leva upp till de absurda och fördomsfulla "bevis" som krävs, för att de helt enkelt är baserade på fruktansvärt ålderdomliga och felaktiga idéer om sexualitet och hur den uttrycker sig.
Dåså, om inte det förekommer så kommer det ju inte ställa till problem för någon

Dåså, om inte det förekommer så kommer det ju inte ställa till problem för någon
Så du menar att just i detta fall så kommer inga misstag att begås? Titta bara på sjukförsäkringen där massor av sjuka utförsäkrats och vissa av dem i sin förtvivlan begått självmord. Tror du på riktigt att dessa system som jagar fuskare bara fångar fuskarna? Sanningen är att de fångar en och annan fuskare men den stora massan är helt normala ärliga människor som blir bestraffade.

Jag vet faktiskt inte.

Jag tror de som röstar på SD är missnöjda med just migrationspolitiken och de övriga partiernas taffliga arbete med att hjälpa de som kommer till Sverige att komma in i det svenska samhället. De tycker att de som kommer ”tar” deras lägenheter, får massa föräldrapenning, tar deras jobb. Dessutom skjuter de, sätter på sina kvinnor förtryckande slöjor, lär sig inte svenska, osv osv osv. I allt det där missnöjet tappas nog empatin bort är jag rädd 😟

Mvh Miks

Men återigen, återigen, återigen. Det är INTE asylsökande som utgör någon större grupp. 11 443 personer beviljades asyl under 2021. Olikt arbetskraftinvandring får de inte heller tillgång till anhörighetsinvandring.

Arbetskraftsinvandring 2022 tom slutet av juli beviljades 26,820 personer. Alla dessa har omedelbart rätt till anhörighetsinvandring och tillgång till socialförsäkringssystemet. Går du ner på yrkesnivå ser du att den överväldigande majoriteter är arbeten som skulle kunna utföras av svenskar.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Arbete.html

Varför man riktat in sig på asylsökande fattar jag bara inte. Eller menar Jimmie att man ska dra ner på tillstånd till bärplockare, Snabbmatspersonal, köks- och restaurangbiträden m.fl. Städare och hemservicepersonal m.fl. Då har han möjligtvis en poäng. Men han har aldrig med ett ord nämnt arbetskraftsinvandring.

Jag tror att väldigt få tycker SD är regeringsdugliga. Inte minst speglar det sig i att bara 10% vill ha Åkesson som statsminister när röstetalen är 20%

Jag tycker att det är tragiskt att det skjuts, att abrahimistiska religioner är ålderdomliga och att gängkriminalitet är något som måste arbetas hårt mot. Dessutom är jag sjukt missnöjd med hur migrationsfrågor hanterats de senaste åren. Riktigt jävla upprörd och förbannad. Nästan varje parti har anammat hat och misstro trots löften om att stå upp för människors lika värde.

Så tror jag. Och nej, jag kommer inte att rösta på dem.
Kanske inte SD själva, gruppledaren satte väl ihop en tenta som medlemmarna fick göra om hur regeringsarbete funkar häromveckan. Oklart om någon kuggades/godkändes. :angel:

Men återigen, återigen, återigen. Det är INTE asylsökande som utgör någon större grupp. 11 443 personer beviljades asyl under 2021. Olikt arbetskraftinvandring får de inte heller tillgång till anhörighetsinvandring.

Arbetskraftsinvandring 2022 tom slutet av juli beviljades 26,820 personer. Alla dessa har omedelbart rätt till anhörighetsinvandring och tillgång till socialförsäkringssystemet. Går du ner på yrkesnivå ser du att den överväldigande majoriteter är arbeten som skulle kunna utföras av svenskar.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Arbete.html

Varför man riktat in sig på asylsökande fattar jag bara inte. Eller menar Jimmie att man ska dra ner på tillstånd till bärplockare, Snabbmatspersonal, köks- och restaurangbiträden m.fl. Städare och hemservicepersonal m.fl. Då har han möjligtvis en poäng. Men han har aldrig med ett ord nämnt arbetskraftsinvandring.
Jimmie hade ju något annat sätt att räkna på i SVTs partiledarutfrågning. Är man inte insatt så är det nog lätt att gå på SDs sätt att se på siffrorna och deras förklaringar till varför i princip alla de andra grupperna också är asylinvandring. Har du inte sett utfrågningen så var den intressant att se med ögonen ”vad ser andra hos denne partiledare”.

Och du behöver inte övertyga mig. Jag försöker bara tolka varför andra röstar på SD.

Mvh Miks

Jimmie hade ju något annat sätt att räkna på i SVTs partiledarutfrågning. Är man inte insatt så är det nog lätt att gå på SDs sätt att se på siffrorna och deras förklaringar till varför i princip alla de andra grupperna också är asylinvandring. Har du inte sett utfrågningen så var den intressant att se med ögonen ”vad ser andra hos denne partiledare”.

Och du behöver inte övertyga mig. Jag försöker bara tolka varför andra röstar på SD.

Mvh Miks
Egentligen så är väl fenomenet inte så konstigt, främlingsfientliga partier har historiskt sett brukat bli lite mer poppis i oroliga tider. Men även om det inte är så konstigt, så är det djupt tragiskt och vi borde veta bättre.

Allt som behövs är en snabb googling och en koll på MIG statistik. Hur svårt kan det vara för Jimmie och SD? Det var Alliansregeringen som luckrade upp reglerna för arbetskraftsinvandring för att få tillgång till billig arbetskraft och vårt medlemskap i EU som gjort att vi fått ökad invandring från andra länder som inte ens behöver uppehålls- och arbetstillstånd.

varför har de då ett behov av att peka ut homosexuella?
Det har dom inte. Om vissa personer får avslag på sin ansökan så ska dom lämna landet. Inte komma tillbaka med en ny ansökan där man hittat på, ljuger om att man är homosexuell fast man inte är det och sen använder det som svepskäl för att få stanna. Det kryphålet vill man stoppa.

Det har dom inte. Om vissa personer får avslag på sin ansökan så ska dom lämna landet. Inte komma tillbaka med en ny ansökan där man hittat på, ljuger om att man är homosexuell fast man inte är det och sen använder det som svepskäl för att få stanna. Det kryphålet vill man stoppa.
Men hur ser du på de som inte använder det som svepskäl och som straffas ändå?

Jag förstår att många röstar på dem. Jimmie har varit otroligt väloljad i debatter, utfrågningar och poddar. Det låter som att de har en ”hel politik”, är regeringsdugliga och redo. Han är bra på att vända frågorna till sin fördel. Han har blivit en skicklig retoriker under de senaste åren.
:eek: Jag tycker det är jobbigt att lyssna på honom för att han framstår som så okunnig. Liksom skämskudde och ba "neej snälla var tyst nu". Sen påminner jag mig om att det bara är bra om han gör bort sig. Men plågsamt och pinsamt att lyssna på.

Hur exakt kan man avgöra om man ärLGBTQI? Hur vet man att någon ljuger?

Om jag var LGBTI och fick avslag, nog fasiken skulle jag stanna illegalt i Sverige snarare än att riskera att hängas från en lyftkran, sänkas ner i en bur i en bassäng, kastas från ett tak eller stenas till döds. Eller brännas levande, och ja det finns konkreta exempel på alla dessa handlingar.

Att få uppehållstillstånd pga LGBTQI är mycket svårt. Du ska kunna visa att du levt i ett förhållande med (nu ger jag exempel på en man) en annan man under äktenskapliga förhållanden. Vilket är idiotiskt eftersom det är just för att du inte kan leva så, som du söker asyl. Vid ett flertal beslut avslog MIG (vet inte om de fortfarande gör det men det skulle inte förvåna mig) med argumentet att du visst kan vara LGBTQI eftersom det är handlingarna och inte läggningen som är förbjuden. Så allt du behöver göra är att avstå alla handlingar, presto, asylskäl existerar inte. Allt du behöver göra är att leva celibat, utan förhållanden eller att någon, någonsin fattar misstankar om din läggning, så löper du ingen risk.

En iransk man beviljades för många år sedan asyl pga sexuell läggning. Men det var inte hans läggning i sig, utan att han genom svensk media avslöjat sig själv som LGBTQI och att han därför löpte en reell risk vid avslag och verkställighet eftersom de iranska myndigheterna nu var medvetna om hans läggning.

För att deras väljare är trötta på att vara ständiga dörrmattor?
Går ju att kräva saker och samarbeta utan att nödvändigtvis sitta i regering? De jag har omkring mig har tvärtom blivit oroliga av det beskedet och ett par har bestämt sig för att gå till MP eller S istället för att inte riskera att rösta på ett parti orsakar att Ulf blir statsminister till slut.

Går ju att kräva saker och samarbeta utan att nödvändigtvis sitta i regering? De jag har omkring mig har tvärtom blivit oroliga av det beskedet och ett par har bestämt sig för att gå till MP eller S istället för att inte riskera att rösta på ett parti orsakar att Ulf blir statsminister till slut.
Jo, men... men varför finns inte samma kritik mot Lööf, att hon inte redan nu ger besked gällande att samarbeta med V vore rimligt och bra, och pratar om dem i positiva ordalag? Det här rör förstås inte de du känner som normalt röstar på V.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar