Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och vad gick fel där tycker du? Så otroligt mycket tyckande....
De själva presenterade sig ju just så, var det 2006? När det var "Nya Moderaterna" som gällde så försökte man ju också närma sig mitten lite, men nu är gamla loggan tillbaka och det är tydligt att det rört sig mer åt höger igen. Det handlar ju om vad de själva säger sig vara för parti också, snarare än mitt personliga tyckande, när det kommer till när de kallat sig arbetarparti eller inte.

Såg Ebba i utfrågningen på SVT. Tyckte hon gjorde en oväntat svag insats. Det är systemets fel att sjukvården inte funkar, inte de styrande politikerna. Varför systemet plötsligt skulle ändras nu var oklart..

Sen energiöverenskommelserns. Först var det Reinfeldts fel, sen satt inte Ebba i regeringen då (och plötsligt handlade det om Ebba och inte KD?) sen hade hon gett med sig för att få nåt.

Här kommer replik från honom.

”Haha, rolig kille.
Kan hälsa honom att stege får man inte jobba från, mer än vid kortvariga arbeten. Bl.a. pga den dåliga ergonomin när man snedbelastar foten då plattformen är för liten, sen finns den uppenbara fallrisken. Det är Arbetsmiljöverket som bestämt dem reglerna. Idag finns det betydligt smidigare arbetsplattformar, exempelvis ställning eller liftar. Finns så små liftar att det kommer in i även i det minsta utrymmena. Problemet i detta fall verkar vara att arbetsgivaren inte riskbedömt arbetet på ett korrekt sett. Exempelvis ska arbete över axlar undvikas. I hans läge kan man ha en högre arbetsplatsform men i bästa fall använda hjälpmedel som finns. Hälsningar från en installationselektriker i 11 år och skyddsombudet på bl.a. Mall of Scandinavia.”
Fast hur enkelt är det att undvika arbete över axlar när allt från lampor till kabelstegar sitter upphängt i taket? Sedan är vi ofta på trånga ställen där det inte får plats någon ställning och absolut inte någon lift. Men han får väl fortsätta leva i sin drömvärld.

De själva presenterade sig ju just så, var det 2006? När det var "Nya Moderaterna" som gällde så försökte man ju också närma sig mitten lite, men nu är gamla loggan tillbaka och det är tydligt att det rört sig mer åt höger igen. Det handlar ju om vad de själva säger sig vara för parti också, snarare än mitt personliga tyckande, när det kommer till när de kallat sig arbetarparti eller inte.
Och de flesta fick mer i plånboken....

Tyvärr skötte inte försäkringskassan sitt uppdrag snyggt.

Och vad gick fel där tycker du? Så otroligt mycket tyckande....

Självklart är det tyckande!

Det är en tråd om politik. Själva ämnet (så länge vi inte pratar politik ur ett historiskt perspektvi) så handlar det om tyckande.

Alla partier TYCKER att de har den bästa lösningen på alla problem* och vi som
väljare ska välja det parti vi TYCKER representerar oss bäst.

*Väldigt få partier verkar basera lösningar på faktiskt forskning, utan det är ideologier som styr. Vilket iofs är poängen men det hade varit bättre för alla inblandade om forskning fick ha nåt att säga till om.

Och hur finansierades det hela?

Pengarna måste komma nånstansifrån och det ligger inte i Ms natur att fördelningen skall gå rika till fattiga.

Dessutom gick de till val på den fantastiska sloganen "Arbete ger frihet". :wtf:
Jag är inte moderat. Men tycker att det ska visa sig i plånboken vid arbete.

Nu vill de sänka skatten för låginkomsttagare.. jag begriper inte att det verkar knepigt och det fortsätts tjata om det orättvisa med att det finns höginkomsttagare. De betalar 57% skatt på en hel del av sin inkomst. Och hela inkomsten är inte pensionsgrundande.

Att försäkringskassan misslyckades i sitt uppdrag är sorgligt. Tyvärr visade det sig också att det gick att korta ner sjukskrivningstid. Men enskilda handläggare skötte inte sitt uppdrag.

Självklart är det tyckande!

Det är en tråd om politik. Själva ämnet (så länge vi inte pratar politik ur ett historiskt perspektvi) så handlar det om tyckande.

Alla partier TYCKER att de har den bästa lösningen på alla problem* och vi som
väljare ska välja det parti vi TYCKER representerar oss bäst.

*Väldigt få partier verkar basera lösningar på faktiskt forskning, utan det är ideologier som styr. Vilket iofs är poängen men det hade varit bättre för alla inblandade om forskning fick ha nåt att säga till om.
Ja sorry... lite bränd av tråden. Då det ibland blandas ihop tyckande, forskning och verklighet.

Jag är inte moderat. Men tycker att det ska visa sig i plånboken vid arbete.

Men alltså på riktigt, har du låtit bli att arbeta och vet hur det ser ut med ersättningar då? Tror du på Ms retorik om att det inte märks i plånboken att man arbetar? Om du tror på det kan jag berätta att det är ren lögn. Det är skitknapert att inte ha ett arbete och en inkomst. Både fk och A-kassa är rena svältersättningen jämfört med en lön.
Anser du att man ska behöva gå från hus och hem för om man har otur att bli sjuk eller arbetslös och inte blir frisk får arbete inom mycket snar framtid? Det är nämligen det M politik går ut på i praktiken.
Att försäkringskassan misslyckades i sitt uppdrag är sorgligt. Tyvärr visade det sig också att det gick att korta ner sjukskrivningstid. Men enskilda handläggare skötte inte sitt uppdrag.
Hur skulle fk gjort istället? De har ju följt sina regleringsbrev. De fick ett uppdrag som de utfört. DE har inte misslyckats utan det är politiken bakom som är misslyckad.

Och hur finansierades det hela?

Pengarna måste komma nånstansifrån och det ligger inte i Ms natur att fördelningen skall gå rika till fattiga.

Dessutom gick de till val på den fantastiska sloganen "Arbete ger frihet". :wtf:
Sidnot: nej, de gick inte till val med den sloganen. Jag röstar inte på moderaterna, och gillar inte arbetslinjen, men att kasta skit på partier för sådant de inte sagr, ogillar jag.

Men alltså på riktigt, har du låtit bli att arbeta och vet hur det ser ut med ersättningar då? Tror du på Ms retorik om att det inte märks i plånboken att man arbetar? Om du tror på det kan jag berätta att det är ren lögn. Det är skitknapert att inte ha ett arbete och en inkomst. Både fk och A-kassa är rena svältersättningen jämfört med en lön.
Anser du att man ska behöva gå från hus och hem för om man har otur att bli sjuk eller arbetslös och inte blir frisk får arbete inom mycket snar framtid? Det är nämligen det M politik går ut på i praktiken.

Hur skulle fk gjort istället? De har ju följt sina regleringsbrev. De fick ett uppdrag som de utfört. DE har inte misslyckats utan det är politiken bakom som är misslyckad.
Jag har levt på ersättning från fk och vet att det är tufft . Tänker inte ens bemöta det andra du skriver eller frågar.

Fk behövde inte jaga cancersjuka t ex. De hade misslyckats under årtionden med sitt uppdrag och tyvärr blev deras uppvaknande drastiskt och orättvist för många sjukskrivna.

Jag har levt på ersättning från fk och vet att det är tufft . Tänker inte ens bemöta det andra du skriver eller frågar.
Så varför rapar du då moderatpropaganda om att "det ska löna sig att arbeta". Det lönar sig definitivt att arbeta som det är.
Fk behövde inte jaga cancersjuka t ex. De hade misslyckats under årtionden med sitt uppdrag och tyvärr blev deras uppvaknande drastiskt och orättvist för många sjukskrivna.
Varför ska just cancersjuka ha någon gräddfil. Varför är just cancer en speciell sjukdom som är lite "finare" än andra så att man kan ha den utan att vara lat?

Så varför rapar du då moderatpropaganda om att "det ska löna sig att arbeta". Det lönar sig definitivt att arbeta som det är.

Varför ska just cancersjuka ha någon gräddfil. Varför är just cancer en speciell sjukdom som är lite "finare" än andra så att man kan ha den utan att vara lat?
Jag tog cancersjuka som exempel på att fk och somliga av deras handläggare tog målen som en personlig vendetta.

Jag får väl rapa på om det jag tror på? Jag tycker det är bra att moderaterna vill sänka skatt för låginkomsttagare.

Fy fan vilken vidrig åsikt.

Jag tog cancersjuka som exempel på att fk och somliga av deras handläggare tog målen som en personlig vendetta.

Jag får väl rapa på om det jag tror på? Jag tycker det är bra att moderaterna vill sänka skatt för låginkomsttagare.

Fy fan vilken vidrig åsikt.
Vilken åsikt är vidrig? Menar du det sista det där om att man är lat? Det är ju det hela moderatpropagandan går ut på. Om du inte jobbar är du lat.

Och givetvis får du rapa vilken propaganda du vill men jag skulle vilja förstå varför du gör det när du samtidigt inte håller med om mekanismerna bakom propagandan.

Alla skulle lägga ned vid ett förbud mot vinster, vilket är den retorik som används. Det är få skolor som drivs med vinstmaximering i fokus. Fokus är att driva skolverksamhet på ett sätt som ger ett bra resultat för eleverna. Men jag hör också om att de finns, och själva grejen att riskkapitalbolag är där är ett tecken på att något fungerar dåligt.

Att en enda enskild person startar skola med villan i pant som enda tillgång är nog ovanligt, men det är så människor startar företag. Det kommer inte kapital från ovan och investeras i nya goda idéer. Då tuggar branschen på i monopolspåret utan den goda kraften i privata entreprenörer och det tycker jag vore väldigt synd. Lite sämre, mycket ineffektivare och nästan ingen valfrihet.

Jag tycker också för övrigt att friskolor skulle avkrävas mer finansiell stabilitet och kräva att de försäkrar sig för att täcka problem vid obestånd eller att de blir av med tillståndet, för att eleverna ska lida mindre skada om det ändå inträffar.

Men om inte är vinstuttaget är viktigt för bolagen, varför skulle de läggas ned vid en begränsning av vinsterna? Ett visst utrymme för resultatvinst skulle ju finnas, så själva företagandet begränsas inte.

Du verkar jämställa skoldrift med att starta en pizzeria eller webbyrå, och det är där det skaver ordentligt för mig. Några hungriga kunder om pizzabagaren misslyckas med genomförandet (eller t o m magsjuka, om det går riktigt illa) är långt ifrån lika problematiskt som att elever drabbas av att en skolentreprenör med stora visioner misslyckas. Det måste därför vara en annan typ av reglering kring drift av skolor än av "vanliga" företag. Inte minst för att det faktiskt inte bara är eleven och föräldrarna som är kunden, även om många verkar tro det, utan även samhället. Och vårt framtida samhälle och demokrati bygger på att skolan fungerar. Det är för mig långt mycket viktigare än att entreprenörer ska få fritt spelrum att skapa vinster på kreativa sätt inom skolan.

Tycker att det var ganska jobbigt hur EB aldrig förklarade vad de regionerna som KD är med och bestämmer över gjort för fel när vården inte fungerar, eller kunna ge någon annan plan än ett stambyte.

Ja, det hanterade hon inte särskilt bra faktiskt. Och tog väl upp en region där de inte styr när hon skulle exemplifiera, som svar på programledarnas frågor. Tyckte inte det var snyggt.

FK hade direktiv från politiken att följa och de första reglerna var mycket stelbenta. Detta flaggade FK skarpt för när förslaget presenterades, och även politiker från den tiden har i efterhand uttalat att det blev för hastigt genomfört. Så det är väldigt konstigt att du sitter här och menar att allt var egentligen bra, och att det var enskilda handläggare som gjorde fel.

Och du tycker också att det är bra att omflyttningen av pengar görs till dem med låg inkomst från dem som har ännu lägre inkomst?

Men om inte är vinstuttaget är viktigt för bolagen, varför skulle de läggas ned vid en begränsning av vinsterna? Ett visst utrymme för resultatvinst skulle ju finnas, så själva företagandet begränsas inte.

Du verkar jämställa skoldrift med att starta en pizzeria eller webbyrå, och det är där det skaver ordentligt för mig. Några hungriga kunder om pizzabagaren misslyckas med genomförandet (eller t o m magsjuka, om det går riktigt illa) är långt ifrån lika problematiskt som att elever drabbas av att en skolentreprenör med stora visioner misslyckas. Det måste därför vara en annan typ av reglering kring drift av skolor än av "vanliga" företag. Inte minst för att det faktiskt inte bara är eleven och föräldrarna som är kunden, även om många verkar tro det, utan även samhället. Och vårt framtida samhälle och demokrati bygger på att skolan fungerar. Det är för mig långt mycket viktigare än att entreprenörer ska få fritt spelrum att skapa vinster på kreativa sätt inom skolan.
Nej, jag försöker inte jämställa det. Självklart är en skola något annat som regleras via andra regler än en pizzeria. Skoltillsyn och livsmedelstillsyn ska inte jämställas.

Jag är alltså för en tydligare reglering där exempelvis utformning, kvalitet, finansiell stabilitet och förmåga att ta emot olika slags elever ställs tydligare krav på. Och just för att det är så viktigt för samhället att ha ett fungerande skolsystem är det extremt viktigt att inte låta både pengar, idéer och tillgänglighet somna in och försvinna i ett monopolsystem av offentliga utförare och tappa hela den fantastiska kraft som finns hos privata entreprenörer genom att införa ett trubbigt förbud mot privat företagande inom vissa branscher och låta staten hindra bra skolor att utvecklas på platser de inte ens själva vill bedriva skolor på.

Fast arbetslöshetsersättningen är en försäkring inte ett bidrag, detsamma gäller sjukförsäkringen. Det är dags att vi slutar använda falsk moderatpropaganda och istället kallar saker för vad de är.

Jag tycker inte att det är falsk propaganda, även om det inte är helt lätt att definiera. Skulle dessa ersättningar bedrivas på försäkringsmässiga grunder där premierna ska motsvara de individuellt bedömda riskerna skulle det bli helt ohållbart. Det handlar alltså om att transferera medel. (Sen är systemen demokratiskt beslutade på ett sätt som gör att det ska fungera och vara hållbart och det vänder jag mig inte alls emot).

Alla dessa ersättningar ingår i det som benämns offentliga transfereringar och belastar statskassan med 225 miljarder kronor (2019). Pengar som måste samlas in från kollektivet, och det kan som sagt inte ske på försäkringsmässig grund där premien skulle skala med risken.

Utvecklingen av ersättningarna som procent av BNP är ganska tydlig

1661929636177.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar