Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
En elevs undervisning kostar lika mycket i kommunal respektive privat skola.

Det stämmer tyvärr inte.

Kommunal skola har oftast mycket högre kostnad iom att de måste ta alla elever och behöver vara 'redo' att ta in ännu fler. En privat skola kan säga stopp, eller som exempel ovan, skicka iväg elever som kostar mer (behöver resurs, liten grupp osv).

Många friskolor kan plocka ut vinst just på att de har enkla elever i stora grupper med lärare som inte är utbildade.
 
Men vi vet ju att många elever inte ser skolan som en trygg plats. 60000 elever mobbas i skolan. Den siffran har inte ändrats de senaste 10 åren. Och den är troligtvis högre eftersom bara skolmobbning och inte nätmobbning räknas.

1 av 4 elever känner sig otrygg i skolan. Det finns inte skolkuratorer eller skolsköterskor. Elevhälsan klarar inte att hjälpa de barn som mår dåligt. Klasserna är stora med bara en lärare. I jobbsammanhang har man forskat otaliga timmar och kommit fram till att en chef klarar att stötta 8-12 personer. Lärare däremot ska kunna göra samma med upp till 30.

Jag är inte säker på om jag förstår hur du menar hur de starkaste eleverna skulle väljas ut. Den skola vår äldsta går i har ett kösystem. Det finns inga frågor i kön som skulle kunna vara uteslutande eller som på något vis skulle sortera barnen.

Sen ställer jag mig oerhört frågande till hela den här vinstdebatten. Sonen går på en privat skola. De har lärarledd läxhjälp i alla ämnen flera dagar i veckan. De har 2 skolsköterskor som jobbar heltid. De har två kuratorer som jobbar heltid. De har två personer som har som jobb att bemanna korridorerna, hålla ordning och lösa konflikter. Sonen som har dyslexi fick direkt en iPad. Alla får datorer i 7:an. Han har fått nya fina skolböcker varje år. De har flera speciallärare där elever som behöver extra stöd, en lugnare miljö eller ett avbrott från lektionerna är välkomna. Även de utan specifik diagnos. Det är så långt ifrån hur den kommunala skolan funkar. Det går inte ens att jämföra.

Jo det är fel på systemet också. Tycker jag.

Ett intressant fenomen tycker jag är att lärare vill ha mindre dokumentation om eleverna. Och visst det är mycket att dokumentera. Ett sätt att lösa det på är att halvera antalet elever man ska dokumentera om. Det är en enorm stor skillnad att ha hand om 15 barn istället för 30.

Det låter så himla lätt att anmäla till skolinspektionen. Tro mig, det är svinjobbigt. Och leder inte alls alltid till något bra. Och att de enskilda skolorna ska göra jobbet är kanske inte det bästa? Varför ska man uppfinna hjulet flera tusen gånger?

Mvh Miks
En av våra rektorer räknade ut att hen hade 35 (trettiofem!) olika ut system att administrera varje år.

Det skiljer er dessutom väldigt mycket från kommun till kommun. Att hävda att friskolor automatiskt är bättre går inte att göra.

Skolinspektionen var hos oss. Sen fick vi ett gäng frågor om vad vi tänkte göra. T ex hur vi tänkte jobba för att utjämna killar och tjejers resultat. Eftersom killars resultat i riket halkar efter.
Bara det att vår kommun inte har några skillnader alls. T.o.m. har vi ämnen där killarna är bättre. Övriga skillnader är knappt mätbara


Min egen käpphäst är betyget Icke godkänd. HUR kan man i en obligatorisk verksamhet stämpla BARN som icke godkända??

Låga betyg ska självklart är delar ut när prestationen är svag. Men att ett barn är icke godkänd strider mot det mesta jag tror på
 
En av våra rektorer räknade ut att hen hade 35 (trettiofem!) olika ut system att administrera varje år.

Det skiljer er dessutom väldigt mycket från kommun till kommun. Att hävda att friskolor automatiskt är bättre går inte att göra.

Skolinspektionen var hos oss. Sen fick vi ett gäng frågor om vad vi tänkte göra. T ex hur vi tänkte jobba för att utjämna killar och tjejers resultat. Eftersom killars resultat i riket halkar efter.
Bara det att vår kommun inte har några skillnader alls. T.o.m. har vi ämnen där killarna är bättre. Övriga skillnader är knappt mätbara


Min egen käpphäst är betyget Icke godkänd. HUR kan man i en obligatorisk verksamhet stämpla BARN som icke godkända??

Låga betyg ska självklart är delar ut när prestationen är svag. Men att ett barn är icke godkänd strider mot det mesta jag tror på
Fast hur läser man då problemet med barn som inte vill lära sig det de ska? Risken är ju att det blir som när jag gick i skolan att det inte fanns något officiellt underkänt men allt under betyg 3 ansågs ändå vara just det vilket betydde att en svagpresterande elev som trots allt lärt sig saker i praktiken ansågs vara underkänd. Nu finns det ju ett underkänt betyg vilket gör att får man högre än så så har man ju i alla fall ett äkta betyg och inte det där fikonspråksbetyget där man måste vara insatt för att förstå vad det står för (som det är i arbetslivet)
 
Fast varför fungerar det då i andra länder. Vad är det som gör Sverige så oerhört speciellt så att man just här som det enda stället i världen behöver ha vinst när man driver skola?

Det behöver man inte. Kommuner driver majoriteten av alla skolor utan att skolan går med vinst. Ska man kunna utnyttja kraften i privat entreprenörskap för att driva och utveckla skolverksamhet och omsorg så måste de kunna gå med vinst.
 
Fast varför fungerar det då i andra länder. Vad är det som gör Sverige så oerhört speciellt så att man just här som det enda stället i världen behöver ha vinst när man driver skola?

I många andra länder är det framförallt religiösa friskolor som drivs. De vill jag helst förbjuda helt och hållet.

Jag ser det som ett väldigt mycket större problem att driva skola med konfessionen som nästan enda drivkraft än med sin familjs försörjning som extra drivkraft.
 
I många andra länder är det framförallt religiösa friskolor som drivs. De vill jag helst förbjuda helt och hållet.

Jag ser det som ett väldigt mycket större problem att driva skola med konfessionen som nästan enda drivkraft än med sin familjs försörjning som extra drivkraft.
Frankrike, som jag känner väl till, är oerhört måna om att skolor ska vara konfessionslösa i all undervisning.

Det är inte alls ovanligt att skolor drivs av religiösa organisationer/stiftelser i Frankrike, men det får inte alls märkas i undervisningen, eller vara direkt synligt på andra sätt.
 
Jag har varit på så många sjuka skolmöten på friskolor som socialsekreterare att jag definitivt är för ett vinstförbud. Rektorer har sagt rakt ut till föräldrar med barn med svårigheter att de inte har råd med en resurs men om föräldern byter skola till en kommunal kommer barnet få en resurs för det måste den kommunala skolan ordna. Barn med särskilda behov kunde tvångsförflyttas till en skola i en annan kommun så att föräldrarna behövde skjutsa barnet (de bytte naturligtvis skola, och jag gissar att det var själva önskan från skolan också).
Har varit med om detsamma. Har fått höra att barn som inte "klarar av att vara en skolelev", d v s självgående som passar in i systemet, bör byta till en kommunal skola för att få rätt resurser.
 
Fast hur läser man då problemet med barn som inte vill lära sig det de ska? Risken är ju att det blir som när jag gick i skolan att det inte fanns något officiellt underkänt men allt under betyg 3 ansågs ändå vara just det vilket betydde att en svagpresterande elev som trots allt lärt sig saker i praktiken ansågs vara underkänd. Nu finns det ju ett underkänt betyg vilket gör att får man högre än så så har man ju i alla fall ett äkta betyg och inte det där fikonspråksbetyget där man måste vara insatt för att förstå vad det står för (som det är i arbetslivet)
Så var det väl ändå inte!?

En trea var ett medelbetyg. Vilken värld levde du i? Även ettor var BETYG. Men ingen sa att de barn som fick ettor var underkända (underkända som elever, som människor, som barn)
 
Så var det väl ändå inte!?

En trea var ett medelbetyg. Vilken värld levde du i? Även ettor var BETYG. Men ingen sa att de barn som fick ettor var underkända (underkända som elever, som människor, som barn)
Ja, de som hade underkänt i något ämne hade ju inget betyg alls.
 
Fast hur läser man då problemet med barn som inte vill lära sig det de ska? Risken är ju att det blir som när jag gick i skolan att det inte fanns något officiellt underkänt men allt under betyg 3 ansågs ändå vara just det vilket betydde att en svagpresterande elev som trots allt lärt sig saker i praktiken ansågs vara underkänd. Nu finns det ju ett underkänt betyg vilket gör att får man högre än så så har man ju i alla fall ett äkta betyg och inte det där fikonspråksbetyget där man måste vara insatt för att förstå vad det står för (som det är i arbetslivet)
När det kommer till att söka jobb där det krävs godkänt i grundämnen så är 1 godkänt medan ig inte är godkänt, så håller inte med.
För mig hade det gjort skillnad att ha en 1 än ha ig.
Vill och vill, fick höra redan i lågstadiet av läraren jag hade att det inte var någon ide att jag försökte. Har inte bara med vilja att göra.
 
När det kommer till att söka jobb där det krävs godkänt i grundämnen så är 1 godkänt medan ig inte är godkänt, så håller inte med.
För mig hade det gjort skillnad att ha en 1 än ha ig.
Vill och vill, fick höra redan i lågstadiet av läraren jag hade att det inte var någon ide att jag försökte. Har inte bara med vilja att göra.
Är du säker. Jag har för mig de krävde 3 när jag sökte till universitetet -96 i matte, svenska, engelska och några till
 
Fast hur läser man då problemet med barn som inte vill lära sig det de ska? Risken är ju att det blir som när jag gick i skolan att det inte fanns något officiellt underkänt men allt under betyg 3 ansågs ändå vara just det vilket betydde att en svagpresterande elev som trots allt lärt sig saker i praktiken ansågs vara underkänd. Nu finns det ju ett underkänt betyg vilket gör att får man högre än så så har man ju i alla fall ett äkta betyg och inte det där fikonspråksbetyget där man måste vara insatt för att förstå vad det står för (som det är i arbetslivet)
Jag håller med. Jag har fått IG några gånger i ett ämne (idrott) i grundskolan och kan ärligt säga att jag förtjänade det de gångerna då jag skolkade från den i perioder. Jag tycker inte att jag skulle ha fått samma betyg (G) som en som var med på lektionerna och gjorde sitt.


Fast numera är det väl ett bokstavsbetyg system, så orden "inte godkänd" finns inte längre med i skolsystemet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 130
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp