Men vi vet ju att många elever inte ser skolan som en trygg plats. 60000 elever mobbas i skolan. Den siffran har inte ändrats de senaste 10 åren. Och den är troligtvis högre eftersom bara skolmobbning och inte nätmobbning räknas.
1 av 4 elever känner sig otrygg i skolan. Det finns inte skolkuratorer eller skolsköterskor. Elevhälsan klarar inte att hjälpa de barn som mår dåligt. Klasserna är stora med bara en lärare. I jobbsammanhang har man forskat otaliga timmar och kommit fram till att en chef klarar att stötta 8-12 personer. Lärare däremot ska kunna göra samma med upp till 30.
Jag är inte säker på om jag förstår hur du menar hur de starkaste eleverna skulle väljas ut. Den skola vår äldsta går i har ett kösystem. Det finns inga frågor i kön som skulle kunna vara uteslutande eller som på något vis skulle sortera barnen.
Sen ställer jag mig oerhört frågande till hela den här vinstdebatten. Sonen går på en privat skola. De har lärarledd läxhjälp i alla ämnen flera dagar i veckan. De har 2 skolsköterskor som jobbar heltid. De har två kuratorer som jobbar heltid. De har två personer som har som jobb att bemanna korridorerna, hålla ordning och lösa konflikter. Sonen som har dyslexi fick direkt en iPad. Alla får datorer i 7:an. Han har fått nya fina skolböcker varje år. De har flera speciallärare där elever som behöver extra stöd, en lugnare miljö eller ett avbrott från lektionerna är välkomna. Även de utan specifik diagnos. Det är så långt ifrån hur den kommunala skolan funkar. Det går inte ens att jämföra.
Jo det är fel på systemet också. Tycker jag.
Ett intressant fenomen tycker jag är att lärare vill ha mindre dokumentation om eleverna. Och visst det är mycket att dokumentera. Ett sätt att lösa det på är att halvera antalet elever man ska dokumentera om. Det är en enorm stor skillnad att ha hand om 15 barn istället för 30.
Det låter så himla lätt att anmäla till skolinspektionen. Tro mig, det är svinjobbigt. Och leder inte alls alltid till något bra. Och att de enskilda skolorna ska göra jobbet är kanske inte det bästa? Varför ska man uppfinna hjulet flera tusen gånger?
Mvh Miks