Valtråden 2022 del 2

Jag bor ju i utlandet och röstade därför på svenska konsulatet för nästan två veckor sedan 😊. Jag var lite överraskad över att jag skulle stå inne på ett minimalt kontor, axel mot axel med en medarbetare och där röstsedlarna låg helt öppet, när jag röstade. Kändes väldigt skumt att inte ha någon som helst möjlighet för att rösta anonymt, trots allt snack som har varit omkring detta!

Konsulatets medarbetare var inte svensk och hade i och för sig ingen aning om någonting i svensk politik, men röstning är ju också anonym här så kändes konstigt att hon inte bara erbjöd att gå ut medan jag tog sedel och la i kuvertet!

Fick köa i 50min med mormor. Vilket egentligen är längre än hon orkar. Synd att det inte tänkts på att ha fler ställen med valsedlar iom det nya systemet

Vi har tre ställ med valsedlar i min lokal men det har ändå varit långa (!) köer, nålsögat blir vid röstlängdsavprickningen hur mycket vi än försökt slussa ut alla till en bra plats att hantera valsedlarna och kuverten.

Det har varit hårdare än jag förväntat mig med så mycket folk på en gång och man måste ju vara koncentrerad hela tiden men på lite olika saker. Har knappt hunnit gå på toaletten sedan kl 0730. Men nu en behövlig paus i mitt schema så jag hinner hämta mig för att lyckas leverera mina egna röster före kl 20. Och sedan höjdpunkten, rösträkningen från stängning till vad det nu kan bli. Spännande och slitigt på samma gång. :up:

Men om ni är nära vänner så spelar det väl ingen roll?
Uppenbarligen så uppskattar du henne, annars hade hon väl inte varit din vän.
Jag har vänner på bägge sidor, inga problem alls.
Samma här.
Och, på kommunnivå är KD riktigt vettiga där jag bor. Hade det inte varit för att de kan tänka sig ta stöd av SD och samarbeta med tex M, så hade jag tyckt mycket bra om dem. Det betyder dock inte att jag vill se dem ha inflytande på högre nivå än så. Men när jag tex pratar med flera KD-politiker här i kommunen, då kan jag undra hur de alls hamnat i det partiet. Hade blivit mindre förvånade av att se dem sitta hos V.

Apropå det här med invandrare. När jag var på BK så var alla där uppenbarligen första eller andra generationen. Samma sak när de håller på med vägarbeten på min gata, samtliga talar lite svenska och med en kraftig brytning.

Frågade tjejen i kassan om hon röstat med det hade hon inte och tänkte inte heller rösta. Frågade varför men hennes svenska var knagglig och det kom fler kunder. Varför pratas det så lite om nysvenskar som jobbar inom lågstatusyrken, stressiga, slitsamma och underbetalda. Jobb som inga 'svenskar' verkar vilja ha. Vad som skulle hända om alla återvandrade som SD vill och stora delar av äldrevården, gatuarbetare mm, försvann.

Gulligt.

Flera av partierna tycker inte att jag har någon rätt att existera, tycker att omvändelseterapi är bra osv.

Jag har lite svårt att se hur det är "fint" att kunna ha vänner som tycker att man ska torteras pga sin läggning eller könsidentitet.
Samma här!

Jag skulle inte kunna ha vänner som röstar bort min rätt att vara mig själv, eller att andra som oss inte ska kunna finna säkerhet i vårt land. Det fungerar inte för mig.
Jag vill dela värdegrund med mina vänner.

Gulligt.

Flera av partierna tycker inte att jag har någon rätt att existera, tycker att omvändelseterapi är bra osv.

Jag har lite svårt att se hur det är "fint" att kunna ha vänner som tycker att man ska torteras pga sin läggning eller könsidentitet.
Folk verkar liksom inte se det här, man fastnar vid att det "bara" är invandrare man är "lite rasistisk mot". Det är så mycket mer, och synen på allas lika värde som verkligen brister från vissa...

För mig trumfar människosynen alla andra frågor. Ingenting är viktigare för mig. Visst kanske jag inte har full insyn och förståelse för alla frågor men jag kan inte rösta bort det som är grundbulten i det samhälle jag vill leva i.

Folk verkar liksom inte se det här, man fastnar vid att det "bara" är invandrare man är "lite rasistisk mot". Det är så mycket mer, och synen på allas lika värde som verkligen brister från vissa...
Känslan av att läsa hur folk öppet deklarerar att de röstar för KD- ett parti som i mångt och mycket drivs av folk som stödjer omvändelseterapi av homosexuella och transpersoner... känslan går inte att beskriva. Amnesty kallar det TORTYR. Folk tycker att det är konstigt att vi som tillhör HBTQIA+ reagerar!

SD, partiet som stödjer och kommer ur rörelsen som mördade, torterade och brände hela den samlade kunskapsbanken om transpersoner för knappt 100 år sedan... Det är fan inte en "åsikt som alla andra". Det är folk som öppet deklarerar att jag borde dö, och att det är mitt problem om jag reagerar.

Jag klarar inte av att köra bil i samhället utan att bli illamående. Där sitter nämligen valaffisher från ett parti som, om de hade makten, skulle - TORTERA- mig på grund av min könsidentitet och sexuella läggning.

Fattar ni hur fruktansvärt det är?

Gulligt.

Det här blir lite OT, men kom att tänka på när jag såg någon på twitter lägga ut en bild på en supertaggad bonusmorsa, som hade en t-shirt där det stod typ "trans rights are human rights" för att verkligen stötta sitt bonusbarn. Var bara det att personen inte ens var trans. 😅 Men även om det blev lite fel, så känner jag - hellre någon som tar i lite för mycket i sin välvilja än någon som vill inskränka rättigheter, så alla borde vara mer som den här överexalterade bonusmorsan.

Jag har väldigt rätt i att bli upprörd när hon uttalar sig rasistiskt. Det hon då och då diskuterar får verkligen mig att fundera på hur sjutton hon kunde uppfostra mig till den jag är idag.
Fast rasistisk ska man inte vara, det är inte okej någonstans. På mitt fd jobb hade vi flera rasistiska vårdtagare och det satte jag ner foten emot och försvarade mina kollegor alla gånger. Tyckte för övrigt det var rätt "kul" att vi var "uppdelade" infödda svenskar samt bosnier och afrikaner som gjorde ett väldigt fint jobb och flyter in i samhället, jobbar och bidrar med att betala skatt som alla andra. Sista julfirandet vi hade gjorde vi knytis med mat från jordens alla hörn; hur uppskattat som helst :). Och nej det störde mig INGET att några av kollegorna hade sjal och bad på sina raster; vad skulle det bekomma mig? Ingenting!

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
881
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 299
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
947
· Visningar
27 728
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar