Är Richard Jomshof utspel en marknadsföringsgrej?

För att komma tillrätta med något som har gått helt åt skogen måste en rotorsaksanalys komma på plats. Har du någon tanke ?

Att människor söker efter enkla förklaringar och lösningar som säger att det är "någon annans fel" (som det ju är att peka ut vissa etniska/kulturella grupper i samhället som de som förstört det) är inget nytt, tänker jag. Tvärtom tror jag att det ligger oss människor nära till hands att välja enkla lösningar, om vi inte ständigt jobbar med vår medvetenhet. Det har hänt förr, och kommer hända igen, eftersom vi fortfarande är de människor vi är.

Om pendeln nu alltid kommer att svänga, vad gör att det just nu får så mycket fäste i samhället? Det skulle bli en hel uppsats om mina tankar om det, så jag ger bara några korta rader om några exempel:

Rotlöshet och avsaknad av "plats i tillvaron" - jag är själv rätt liberal i min politiska syn på människan, men socialliberal, och tycker att den nyliberala andan som präglat samhällsutvecklingen de senaste 30 åren har slagit fel. Den har fokuserat mer på naiva marknadsideal och företagares rätt att sko sig på de utmaningar som finns inom offentligt finansierad verksamhet, i stället för att fokusera på att alla medborgare ska nå sin möjliga potential oavsett vilken familj hen fötts i. Många människor idag har lämnats bakom när de slagits ut i det tävlingssamhälle som har drivits fram.

Klasskampen är död - i kombination med ovanstående har klyftorna i samhället ökat, men sedan det blev omodernt att tala om klass och det inte riktigt kommit fram ett språk som är mer inpassat till dagens samhälle, så blir det svårare att skapa en begriplig nutidsbeskrivning. Kvar har vi "det är ditt eget fel". Och är man inte bekväm i den självkritiska slutsatsen, så måste det vara "någon annans fel". Jag menar att både självhat och tappad tro på sig själv, och hat som riktas mot andra, är destruktivt - inget av det leder till något gott. Men jag ser båda två som rätt naturliga följder i ett samhälle där man inte vill kännas vid strukturella faktorer utan endast framhåller individens prestation och individens misslyckande.

Visionens död och kortsiktighetens dyrkan - allt idag går väldigt fort, och hastigheten är inte bara ett faktum, utan vi hetsar varandra till att driva på hjulen än mer hela tiden, med hotet att om du inte också snabbar på så kommer du bli lämnad efter. Men kortsiktiga pendelsvängningar och förväntan om snabbt resultat, går inte hand i hand med långsiktigt stabil förutsägbarhet, som är vad både börsen, teknikutveckling och freden uppskattar. Trots det måste politikerna fortsätta lova kortsiktiga och snabba lösningar, som innebär att någon annan och inte du ska betala priset, för annars blir de bortröstade.

Politik som underhållning - politik får egentligen väldigt mycket utrymme i både traditionella medier och i sociala medier, men tyvärr är det ofta som man medvetet driver bort från samhällsvisionen, och istället vill få fram skratt, personliga förlöjliganden och snabba, billiga peka finger-poänger. Politik är viktigt, men inte nödvändigtvis alltid skojsigt. Men de politiker som har en plats i denna miljö är de som är rappa i käften, har teflonhud och gillar tävlingen mer än det långsiktiga samhällsbygget.

Detta är några av mina tankar om det samhälle vi lever i idag, och här syftar jag framför allt på oss medborgare och den breda massa av medlemmar som engagerat sig i något parti. Jag bortser helt från eventuella långsiktiga strategier som kan finnas hos vissa ledare i SD och AfS om att faktiskt montera ner demokratin. De personerna är relativt få, så den fråga jag har resonerar kring är "hur kan sådana här idéer om att vissa folkgrupper måste ut ur vårt samhälle få fäste bland "vanligt folk"?"

Är det något av detta som du håller med om?
 
Hej Thaliaste! Jag tackar för dina tankar och tänker att en del av det du skriver håller jag med dig om. Men bara en del såklart eftersom jag inte är socialliberal. Nedan tänker jag svara på ditt tänkvärda inlägg och även lägga in mina tankar kring ditt ursprungsinlägg #114 Jag kommer aldrig att ge upp hoppet om att det detta århundrade går att vända den avhumanisering och syndabocksutpekande av icke-europer som sprider sig över Europa. Jag svarade på det här inlägget med ett påstående om att -ska man komma tillrätta med något som kört totalt i diket är en rotorsaksanalys det första som måste göras. Annars vet man inte hur man ska ta grepp för att komma upp på banan.
Att människor söker efter enkla förklaringar och lösningar som säger att det är "någon annans fel" (som det ju är att peka ut vissa etniska/kulturella grupper i samhället som de som förstört det) är inget nytt, tänker jag.
Om man bjuder in 100 tusentals människor från fattiga och dysfunktionella länder, hur sannolikt är det att det att det kommer att skapa problem? Det kan inte vara förvånande för någon? och det behöver man verkligen inte vara sociolog för att förstå det. Så jag tycker att det är länders regeringar som bär det största ansvaret för att grupper vänder sig mot varann. Om det dessutom mörkas, inte vill kännas vid eller lyfta de problem som uppstår i samhällen där krockarna blir för stora och påfrestande med försvaret att man inte vill peka ut eller rädsla för att gruppen människor som står i fokus ska känna sig utpekade. Det är betydligt enklare, behagligare och tryggare att peka finger mot invånare själva.-Jag tänker det är värre än värst faktiskt. För det är då som det börjar pyra och puttra och likt en tryckkokare så kommer den tillslut att explodera.
Rotlöshet och avsaknad av "plats i tillvaron" - jag är själv rätt liberal i min politiska syn på människan, men socialliberal, och tycker att den nyliberala andan som präglat samhällsutvecklingen de senaste 30 åren har slagit fel. Den har fokuserat mer på naiva marknadsideal och företagares rätt att sko sig på de utmaningar som finns inom offentligt finansierad verksamhet, i stället för att fokusera på att alla medborgare ska nå sin möjliga potential oavsett vilken familj hen fötts i. Många människor idag har lämnats bakom när de slagits ut i det tävlingssamhälle som har drivits fram.
Om det är så att du tänker på vård, skola och omsorg så håller jag med. Jag tycker att systemet som är idag är helt förkastligt. Men att privata skolalternativ skulle vara orsaken till utanförskap och kriminalitet, köper jag inte.
Klasskampen är död - i kombination med ovanstående har klyftorna i samhället ökat, men sedan det blev omodernt att tala om klass och det inte riktigt kommit fram ett språk som är mer inpassat till dagens samhälle, så blir det svårare att skapa en begriplig nutidsbeskrivning.
Det där med klass har aldrig varit någon jag funderat över faktiskt och klyftor har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Om det_ tänker jag...... vad spelar det för roll att någon har väldig mycket och många har mycket mindre och en del har väldigt lite? Huvudsaken man får klart för sig att även den som har mindre och väldigt lite har möjligheter att förändra det och att det finns hjälp. Men inget kommer gratis!


Visionens död och kortsiktighetens dyrkan - allt idag går väldigt fort, och hastigheten är inte bara ett faktum, utan vi hetsar varandra till att driva på hjulen än mer hela tiden, med hotet att om du inte också snabbar på så kommer du bli lämnad efter.
Här tänker jag att du tar ifrån individen sitt egna ansvar. Är osäker på om jag hänger med i ditt resonemang...att vi även hetsar varann och är man inte tillräckligt snabb blir man lämnad efter? Utveckla gärna det.
Jag lyssnade på söndagsintervjun då Bi Puranen intervjuades. Hon sa väldigt mycket som är så sant så sant. Jag rekommenderar att lyssna på hela programmet med de första 15 minuterna sa hon så kloka saker.
 
Sista ordet verkar inte vara sagt, såg Mårten Schultz skriva om att han hört att en överprövning av åklagarens beslut begärts. Och det verkar ju stämma. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nedlagd-forundersokning-mot-richard-jomshof-overklagas

Det är ju om inte annat lite märkligt hanterat av åklagare, att först ändå bedöma det som att bilderna trots allt var värda att ens delge misstanke om brott för, och sedan ändra sig helt (känner väl att isf borde Jomshof inte ens delgivits misstanke om brott).
 
Sista ordet verkar inte vara sagt, såg Mårten Schultz skriva om att han hört att en överprövning av åklagarens beslut begärts. Och det verkar ju stämma. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nedlagd-forundersokning-mot-richard-jomshof-overklagas

Det är ju om inte annat lite märkligt hanterat av åklagare, att först ändå bedöma det som att bilderna trots allt var värda att ens delge misstanke om brott för, och sedan ändra sig helt (känner väl att isf borde Jomshof inte ens delgivits misstanke om brott).
Satt bara och väntade. Känns det lite mer kul nu :laugh:
 
Jag kommer aldrig att ge upp hoppet om att det detta århundrade går att vända den avhumanisering och syndabocksutpekande av icke-europer som sprider sig över Europa. Jag är fullt medveten om att man misslyckats tidigare i världshistorien, men hoppet måste finnas att vi inte igen kommer att välja rasistiska ledare i våra demokratiska val.
Men man kan inte heller bara stoppa huvudet i sanden och låtsas som att den utveckling vi ser i samhället med en nivå av våld som ingen knappt ens kunnat föreställa sig för tjugo-trettio år sedan inte existerar.
 
Så jag tycker att det är länders regeringar som bär det största ansvaret för att grupper vänder sig mot varann.
Visst f-n är det så och det jag upplever på forum som t.ex. flashback är att kritiken eller "näthatet" också främst riktas åt det hållet.
 

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 161
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp