För att komma tillrätta med något som har gått helt åt skogen måste en rotorsaksanalys komma på plats. Har du någon tanke ?
Jag har en massa tankar men är på jobbet, så får återkomma senare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att komma tillrätta med något som har gått helt åt skogen måste en rotorsaksanalys komma på plats. Har du någon tanke ?
Om man bjuder in 100 tusentals människor från fattiga och dysfunktionella länder, hur sannolikt är det att det att det kommer att skapa problem? Det kan inte vara förvånande för någon? och det behöver man verkligen inte vara sociolog för att förstå det. Så jag tycker att det är länders regeringar som bär det största ansvaret för att grupper vänder sig mot varann. Om det dessutom mörkas, inte vill kännas vid eller lyfta de problem som uppstår i samhällen där krockarna blir för stora och påfrestande med försvaret att man inte vill peka ut eller rädsla för att gruppen människor som står i fokus ska känna sig utpekade. Det är betydligt enklare, behagligare och tryggare att peka finger mot invånare själva.-Jag tänker det är värre än värst faktiskt. För det är då som det börjar pyra och puttra och likt en tryckkokare så kommer den tillslut att explodera.Att människor söker efter enkla förklaringar och lösningar som säger att det är "någon annans fel" (som det ju är att peka ut vissa etniska/kulturella grupper i samhället som de som förstört det) är inget nytt, tänker jag.
Om det är så att du tänker på vård, skola och omsorg så håller jag med. Jag tycker att systemet som är idag är helt förkastligt. Men att privata skolalternativ skulle vara orsaken till utanförskap och kriminalitet, köper jag inte.Rotlöshet och avsaknad av "plats i tillvaron" - jag är själv rätt liberal i min politiska syn på människan, men socialliberal, och tycker att den nyliberala andan som präglat samhällsutvecklingen de senaste 30 åren har slagit fel. Den har fokuserat mer på naiva marknadsideal och företagares rätt att sko sig på de utmaningar som finns inom offentligt finansierad verksamhet, i stället för att fokusera på att alla medborgare ska nå sin möjliga potential oavsett vilken familj hen fötts i. Många människor idag har lämnats bakom när de slagits ut i det tävlingssamhälle som har drivits fram.
Det där med klass har aldrig varit någon jag funderat över faktiskt och klyftor har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Om det_ tänker jag...... vad spelar det för roll att någon har väldig mycket och många har mycket mindre och en del har väldigt lite? Huvudsaken man får klart för sig att även den som har mindre och väldigt lite har möjligheter att förändra det och att det finns hjälp. Men inget kommer gratis!Klasskampen är död - i kombination med ovanstående har klyftorna i samhället ökat, men sedan det blev omodernt att tala om klass och det inte riktigt kommit fram ett språk som är mer inpassat till dagens samhälle, så blir det svårare att skapa en begriplig nutidsbeskrivning.
Här tänker jag att du tar ifrån individen sitt egna ansvar. Är osäker på om jag hänger med i ditt resonemang...att vi även hetsar varann och är man inte tillräckligt snabb blir man lämnad efter? Utveckla gärna det.Visionens död och kortsiktighetens dyrkan - allt idag går väldigt fort, och hastigheten är inte bara ett faktum, utan vi hetsar varandra till att driva på hjulen än mer hela tiden, med hotet att om du inte också snabbar på så kommer du bli lämnad efter.
Satt bara och väntade. Känns det lite mer kul nuSista ordet verkar inte vara sagt, såg Mårten Schultz skriva om att han hört att en överprövning av åklagarens beslut begärts. Och det verkar ju stämma. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nedlagd-forundersokning-mot-richard-jomshof-overklagas
Det är ju om inte annat lite märkligt hanterat av åklagare, att först ändå bedöma det som att bilderna trots allt var värda att ens delge misstanke om brott för, och sedan ändra sig helt (känner väl att isf borde Jomshof inte ens delgivits misstanke om brott).
Nej? Jag tyckte inte att det var roligt från början heller. Och noterade du att jag skrev att om åklagaren nu haft den uppfattningen som han landade i, så tycker jag att det var onödigt att delge Jomshof misstanke om brott?Satt bara och väntade. Känns det lite mer kul nu
Det är lite kul att du undvikit en ganska enkel fråga här i tråden tycker jag.Satt bara och väntade. Känns det lite mer kul nu
Men man kan inte heller bara stoppa huvudet i sanden och låtsas som att den utveckling vi ser i samhället med en nivå av våld som ingen knappt ens kunnat föreställa sig för tjugo-trettio år sedan inte existerar.Jag kommer aldrig att ge upp hoppet om att det detta århundrade går att vända den avhumanisering och syndabocksutpekande av icke-europer som sprider sig över Europa. Jag är fullt medveten om att man misslyckats tidigare i världshistorien, men hoppet måste finnas att vi inte igen kommer att välja rasistiska ledare i våra demokratiska val.
Visst f-n är det så och det jag upplever på forum som t.ex. flashback är att kritiken eller "näthatet" också främst riktas åt det hållet.Så jag tycker att det är länders regeringar som bär det största ansvaret för att grupper vänder sig mot varann.
Hej Thaliaste! Jag tackar för dina tankar och tänker att en del av det du skriver håller jag med dig om. Men bara en del såklart eftersom jag inte är socialliberal. Nedan tänker jag svara på ditt tänkvärda inlägg och även lägga in mina tankar kring ditt ursprungsinlägg #114 Jag kommer aldrig att ge upp hoppet om att det detta århundrade går att vända den avhumanisering och syndabocksutpekande av icke-europer som sprider sig över Europa. Jag svarade på det här inlägget med ett påstående om att -ska man komma tillrätta med något som kört totalt i diket är en rotorsaksanalys det första som måste göras. Annars vet man inte hur man ska ta grepp för att komma upp på banan.
Om man bjuder in 100 tusentals människor från fattiga och dysfunktionella länder, hur sannolikt är det att det att det kommer att skapa problem? Det kan inte vara förvånande för någon? och det behöver man verkligen inte vara sociolog för att förstå det. Så jag tycker att det är länders regeringar som bär det största ansvaret för att grupper vänder sig mot varann. Om det dessutom mörkas, inte vill kännas vid eller lyfta de problem som uppstår i samhällen där krockarna blir för stora och påfrestande med försvaret att man inte vill peka ut eller rädsla för att gruppen människor som står i fokus ska känna sig utpekade. Det är betydligt enklare, behagligare och tryggare att peka finger mot invånare själva.-Jag tänker det är värre än värst faktiskt. För det är då som det börjar pyra och puttra och likt en tryckkokare så kommer den tillslut att explodera.
Om det är så att du tänker på vård, skola och omsorg så håller jag med. Jag tycker att systemet som är idag är helt förkastligt. Men att privata skolalternativ skulle vara orsaken till utanförskap och kriminalitet, köper jag inte.
Det där med klass har aldrig varit någon jag funderat över faktiskt och klyftor har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Om det_ tänker jag...... vad spelar det för roll att någon har väldig mycket och många har mycket mindre och en del har väldigt lite? Huvudsaken man får klart för sig att även den som har mindre och väldigt lite har möjligheter att förändra det och att det finns hjälp. Men inget kommer gratis!
Här tänker jag att du tar ifrån individen sitt egna ansvar. Är osäker på om jag hänger med i ditt resonemang...att vi även hetsar varann och är man inte tillräckligt snabb blir man lämnad efter? Utveckla gärna det.
Jag lyssnade på söndagsintervjun då Bi Puranen intervjuades. Hon sa väldigt mycket som är så sant så sant. Jag rekommenderar att lyssna på hela programmet med de första 15 minuterna sa hon så kloka saker.
Men man kan inte heller bara stoppa huvudet i sanden och låtsas som att den utveckling vi ser i samhället med en nivå av våld som ingen knappt ens kunnat föreställa sig för tjugo-trettio år sedan inte existerar.
Det är ungefär det här jag menar med att stoppa huvudet i sanden. Det vi ser dag är inte något som kommit över en natt utan en utveckling som varit mycket tydlig i mer än ett decennium, ingen har missat det men de som du skriver "vill jobba hårt för att minska [våldet]" har gjort allt för att förminska och dölja det under lång tid. Nu funkar inte det längre för det har gått alldeles för långt och att då lägga skulden för utvecklingen på SD är att stoppa huvudet i sanden.Jag känner ingen som inte är medveten om våldet idag och som vill jobba hårt för att minska det. Tyvärr måste dessa krafter samtidigt som de gör faktiskt nytta, också bekämpa dimridåer av hatbudskap och fördomar från dem som inte vill se någon integration eller invandrare som går i skolan eller arbetar, utan vill kasta ut dem som de tycker inte passar in i deras "svenska" Sverige. Om det behövde föras ett tvåfrontskrig tror jag att vi hade lyckats mycket bättre och snabbare, det är sorgligt att se hur mycket energi som måste läggas på att bemöta barocka och avhumaniserande utspel.
Det är ungefär det här jag menar med att stoppa huvudet i sanden. Det vi ser dag är inte något som kommit över en natt utan en utveckling som varit mycket tydlig i mer än ett decennium, ingen har missat det men de som du skriver "vill jobba hårt för att minska [våldet]" har gjort allt för att förminska och dölja det under lång tid. Nu funkar inte det längre för det har gått alldeles för långt och att då lägga skulden för utvecklingen på SD är att stoppa huvudet i sanden.
Det som kommer ske och sker i rasande takt är ett samhälle präglat av ökad övervakning, fler poliskontroller, skärpta straff, fler fängelser, instängslade bostadsområden osv. SD driver visserligen på inom en del områden men det är en utveckling som skulle ske även utan SD och är en direkt konsekvens av den ökande kriminaliteten och våldet i samhället.
Inga av de här åtgärderna kommer minska brottsligheten och det är så sorgligt.
En kriminalitet och ett våld som inte längre är begränsat till storstäder utan även mindre städer, själv var jag utsatt för ett rånförsök förra året och i sommar en skjutning plus flera andra mindre incidenter. Hade tur och klarade mig helt oskadd i samtliga fall men jag kommer vara försiktigare framöver.
Stolt över vad? Det får du förklara. Och jag är inte arg på dig, jag tycker att det är en sorglig utveckling det som skett och att en stor del av skulden ligger i den "stoppa huvudet i sanden" mentalitet som rått. Och det finns liksom ingen alls känsla av ansvar för utvecklingen.Det jag menar är SD:s bidrag till utvecklingen när de medvetet agerat för en starkare polarisering i diskussionen om invandring och integration, är att det då minskar möjlighet till en nyanserad och analyserande diskussionen. En sådan hade varit skadlig för deras långsiktiga politiska mål, men hade varit bra för landet.
Jag håller med dig och SD i de faktiska orden "det har varit en alltför snäv korridor för vad som vågats säga i den offentliga debatten de senaste 15 åren". Men vi är inte överens om vad det uttalandet syftar på. När jag efterfrågar en nyanserad diskussion där det är möjligt att prata om både möjligheter och problem, eftersom klimatet då inte skulle vara en hetsjakt på invandrare och särskilt muslimer, och man inte ständigt riskerar att anklagas för att misstolkas som rasistisk pga att det florerar så mycket rasism - ja då menar SD med samma ord att de vill ha större utrymme till att få sprida just nidbilder, fördomar och misstro mot invandrare utan att behöva utstå kritik.
Genom att hamra in att det enda accepterade sättet att prata om invandring och integration, är att göra det genom att komma fram till att utomeuropeiska invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet inte bör bo i Sverige, så har man själva effektivt smalnat av korridoren och byggt upp ett smashläge när övriga inte haft någonstans att ta vägen annat än att vara emot SD.
Mycket strategiskt och effektivt utifrån vart de vill komma. Du blir arg för att jag konstaterar att de lyckats väl med sitt strategiska arbete, du kunde istället vara stolt.
Stolt över vad? Det får du förklara. Och jag är inte arg på dig, jag tycker att det är en sorglig utveckling det som skett och att en stor del av skulden ligger i den "stoppa huvudet i sanden" mentalitet som rått. Och det finns liksom ingen alls känsla av ansvar för utvecklingen.
Att vägen framåt inte är den typen av konfrontation och politik som Jomshof och SD står för, där är vi överens. Men du överdriver deras inflytande och även hur debattklimatet är. Det som kommer ske är en ökad polarisering, med olika grupper mot varandra det är tydligt tycker jag och särskilt när jag lyssnar på muslimska kanaler.
Var har jag skrivit att jag önskar "hårdare tag" och att "andelen muslimer och invandrare skall minska"? Och sen att försöka blanda ihop mig med SD. Om det är så du vill diskutera så tackar jag för mig här.Nöjd kanske är ett bättre ord än stolt, men om du önskar att det ska bli "hårdare tag" mot unga med utländsk bakgrund och att andelen muslimer och invandrade ska minska, så kan du ju vara nöjd eftersom SD lyckats väldigt väl med sin strategi att göra frågan om invandring till en polariserad fråga.
Sedan är de ju inte ensamma i att drivit fram detta, självklart har övriga partier också ett ansvar i att de har dansat med och gjort att det uppstått en ängslighet och en ibland alltför smal väg för vad som får sägas.
Jag delar verkligen inte din syn att brister i integration har berott på att ingen sett problem, det har man visst gjort och det har aldrig varit något man stoppat huvudet i sanden kring, bland de jag känner som varit engagerad i frågan. Min uppfattning är att det utöver ängsligheten som jag skrivit om (som gjort det svårt att prata om vissa saket) så har det funnits en viss naivitet i vad som fungerar i verkligheten (t ex att alla bara kan "skaffa" sig ett jobb, utan att kunna svenska eller ha kontakter eller erfarenhet). Men det ser jag inga som helst tecken på att nuvarande styre har släppt den naiviteten. Att lägga ner arbetet hos myndigheten mot segregation och minska bidragen till SFI känns verkligen som att jobba mot integration snarare än för.
Att stoppa huvudet i sanden tycker jag snarare man kan kalla den naivitet som finns inför att SD de senaste 20 åren jobbat mycket strategiskt för att skapa den polarisering vi ser idag, eftersom den polarisering är förutsättningen för att deras politik ska vinna gehör. Det är inget som kommer att hända de kommande åren, den här redan pågått.
Tycker du att SD bidrar till en nyanserad debatt om hur integration kan underlättas?
Var har jag skrivit att jag önskar "hårdare tag" och att "andelen muslimer och invandrare skall minska"? Och sen att försöka blanda ihop mig med SD. Om det är så du vill diskutera så tackar jag för mig här.
Det du skriver stämmer inte alls med den bild jag har av debatten under de senaste decennierna och att skönmåla och försöka komma undan ett ansvar för den utveckling vi ser i samhället är vad jag menade med att stoppa huvudet i sanden.
"Att vägen framåt inte är den typen av konfrontation och politik som Jomshof och SD står för, där är vi överens." skrev jag i inlägget några steg ovan. Det tycker jag själv ät tydligt nog.Jag har uppfattat dig tidigare som att du uppskattar den nu förda politiken, men om du också är kritisk mot den så är det ju bara positivt att vi tycker detsamma.
Tycker du att SD bidrar till en nyanserad debatt om hur integrationen kan underlättas? Min åsikt är som du förstått att de bidrar till polarisering, och jag har uppfattat dig som att du argumenterar emot det, har jag missuppfattat det?
"Att vägen framåt inte är den typen av konfrontation och politik som Jomshof och SD står för, där är vi överens." skrev jag i inlägget några steg ovan. Det tycker jag själv ät tydligt nog.
Sen skrev jag också:
"Det som kommer ske och sker i rasande takt är ett samhälle präglat av ökad övervakning, fler poliskontroller, skärpta straff, fler fängelser, instängslade bostadsområden osv. SD driver visserligen på inom en del områden men det är en utveckling som skulle ske även utan SD och är en direkt konsekvens av den ökande kriminaliteten och våldet i samhället.
Inga av de här åtgärderna kommer minska brottsligheten och det är så sorgligt."
"Inga av de här åtgärderna kommer minska brottsligheten och det är så sorgligt" menar du skall tolkas som att jag "uppskattar den nu förda politiken"
Som sagt jag släpper diskussionen med dig, det finns ingen anledning för mig att fortsätta, men jag skall kommentera "trollkontona".Jag vill minnas att du lika starkt argumenterade för att SD:s trollkonton inte skulle ses som någon vig deal, och jag tycker att du är naiv i fin syn på dem och hur deras politik går ut på att skapa en fästgrund för den populism och invandringsfientlighet de driver.
Har jag missförstått dig i denna tråd och du egentligen också är kritisk mot den politik som regeringen och SD bedriver gällande integration så är det som jag skrev, enbart positivt.
Men för att då förtydliga dig så att det inte längre finns några missfall: anser du att SD bidrar till en nyanserad eller en polariserad debatt om hur integrationen kan underlättas?