Valtråden 2022 del 2

När jag kollade valsedlarna innan såg det ut som att det skulle finnas två olika för MP riksdagen. Fanns det förra valet då jag kryssade en på "nationella" (eller vad man ska kalla det) listan. Hade velat kryssa en där nu också men blev ställd när den saknades och tog den andra.

Du tror inte hon blir lite trött på att hon måste ställas till svars för vad hon röstar på, blir jag upptryckt mot en vägg och ska rättfärdiga något jag har gjort så blir jag som väggen själv. Vi alla har rätt till vår åsikt utan att bli uppfostrad av någon att den är fel. Det är ju precis den mentaliteten som gjort sd så pass stora

Min erfarenhet är att de som röstar SD inte tål det spel de själva initierat. De är ofta, men inte alltid, exceptionellt glada åt att smutskasta och konfrontera de som röstar annorlunda än dem på ett väldigt nedvärderande sätt, samtidigt som de upplever sig tilltryckta av frågor långt under den agressionsgrad de själva bidrar med.

Fick köa i 50min med mormor. Vilket egentligen är längre än hon orkar. Synd att det inte tänkts på att ha fler ställen med valsedlar iom det nya systemet
Vår vallokal är väl inte jättestor i och med mindre samhälle men fanns två ställen att ta valsedlar istället för ett :).

När jag kollade valsedlarna innan såg det ut som att det skulle finnas två olika för MP riksdagen. Fanns det förra valet då jag kryssade en på "nationella" (eller vad man ska kalla det) listan. Hade velat kryssa en där nu också men blev ställd när den saknades och tog den andra.

😲

Finns det flera listor till partierna menar du...? Jag såg att det fanns tomma med bara partinamnet där man kan skriva eget namn, men jag såg inte att det fanns flera varianter av listorna med namn på. Det har jag missat även tidigare val, är det här något man borde känna till...🙈?

(Ibland önskar jag att det inte hann gå 4 år mellan varje gång, känner mig som en nybörjare varje gång...)

Jag visste vad jag skulle rösta men ändå tog det rätt lång tid att ta valsedlar, var jätte svårt och få upp en, de satt ihop.. Så tror de är därför de blir lite kö också.

Min erfarenhet är att de som röstar SD inte tål det spel de själva initierat. De är ofta, men inte alltid, exceptionellt glada åt att smutskasta och konfrontera de som röstar annorlunda än dem på ett väldigt nedvärderande sätt, samtidigt som de upplever sig tilltryckta av frågor långt under den agressionsgrad de själva bidrar med.
De jag känner som röstar på SD är bara så ofantligt trötta på allt och att bli ifrågasatta. Vilket val var det mode på Facebook att skriva typ ”om du röstar på SD så ta bort mig som vän…” när en bekant gick ut med att han skulle rösta på sd typ 2010 så började folk sprida ut att han var psyksjuk i vår gemensamma vänskapskrets.

Nu har jag också röstat, det var noll kö. Däremot tycker jag att det var enormt många olika valsedlar att välja mellan, det tog några ögonblick att hitta de jag skulle ha.
Har velat fram och tillbaka om jag skulle taktikrösta eller rösta med hjärtat. Nu är valet gjort det det känns bra.

Jag är också trött på att bli ifrågasatt bara för att jag röstar SD, men givetvis är man fri att tycka det är hur fel som helst! ☺️

Vi är ändå en betydande mängd som röstar SD, näst största partiet!

Jag tycker det är lite konstigt att många tycker att sjukvården är en viktig fråga men långtifrån alla verkar ha en susning om att det är regionalt styrt och inte statligt. Jag har fått förklara för en del i min närhet som jag tycker är smarta människor och fullt kapabla att ta till sig information i övrigt att riksdagsvalet inte har ett dugg med sjukvården att göra. Diskussionen har kommit upp i samband med att personer har klagat på att regeringen har misslyckats med sjukvården.

😲

Finns det flera listor till partierna menar du...? Jag såg att det fanns tomma med bara partinamnet där man kan skriva eget namn, men jag såg inte att det fanns flera varianter av listorna med namn på. Det har jag missat även tidigare val, är det här något man borde känna till...🙈?

(Ibland önskar jag att det inte hann gå 4 år mellan varje gång, känner mig som en nybörjare varje gång...)
Ja MP har det iaf. Den ena heter Jämtland och den andra heter "hela landet". Den för hela landet saknades. På val.se syns det tydligt om man väljer MP.

De jag känner som röstar på SD är bara så ofantligt trötta på allt och att bli ifrågasatta. Vilket val var det mode på Facebook att skriva typ ”om du röstar på SD så ta bort mig som vän…” när en bekant gick ut med att han skulle rösta på sd typ 2010 så började folk sprida ut att han var psyksjuk i vår gemensamma vänskapskrets.
Sorgligt att det ska behöva vara så!

Vad hände med demokratin?!? Jag vet många som är riktigt rädda för utvecklingen med röd/grönt med alla priser och känner ungefär som skjut mig istället för att de har makten 4 år till....! Lika verkligt för de som är rädda för de blå/gula (för att vara färgkorrekt). Jag är absolut INTE emot invandrare, MEN det går inte längre. Sverige har blivit som ett överlastat skepp som sjunker. Jag vill dessutom invandrares bästa. Hur ska ännu fler kunna komma hit och få ett bra liv när det håller på att gå åt helvete här (med)?!? Vad kommer de till för trygghet?!?! Jag är dessutom så oerhört emot alla dessa skjutningar och mord som sker överallt, det röd/gröna styret har inte lyckats med vilket jag skulle vilja se om de borgliga kan klara av som de påstår..

Vi är många som röstar SD (ca 20%), så inget att bli upprörd över. Man har lika stor rätt att rösta SD som vilket annat parti som helst! Jag tycker SD har mycket bra förslag och idéer och då pratar jag absolut inte bara om invandrings frågan.

Absolut har man all rätt att rösta även på SD.

Men jag tycker också att det är ett tecken på en sund själ i ett samhälle att många reagerar och förvånas över det, för SD:s värdegrund är så långt ifrån de flesta medborgares. Även om fler partier tyvärr dragits med åt det hållet, så är SDs uppkomst fortfarande långt ifrån alla andras.

Det tråkigaste jag tycker med SD är att de har en så människofientlig syn på människan. De tycker att man är som man är, att man föds med en viss essens, medan jag vill tro att människor kan förändra sitt liv även om man hamnat snett någon tid i livet. Jag vill ge människor en andra chans (efter eventuellt straff förstås, beroende på vad man gjort) medan SD:s inställning är att det viktigaste är att låsa in människor längre tid.

Min syn på människan går helt enkelt inte ihop med deras, och jag blir ledsen när de får mycket stöd eftersom jag tror att deras politik skulle vara kontraproduktiv. Jag tror helt enkelt inte på att människor förändras genom att samhället vänder dem ryggen, låser in dem och kastar bort nyckeln.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 320
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 837
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar