Valtråden 2022 del 2

Lyssnade på kvällspasset i radio för några dagar sen. En person som ringde in hade synnedsättning tror jag det var och hon skulle få hjälp att rösta i hemmet. Det skulle helt enkelt komma hem röstmottagare till henne så hon kunde rösta. Man kan säga mycket om svenska samhället och mycket behöver förbättras. Men där blev jag faktiskt lite stolt över att vårt land ändå ser till att alla kan göra sin röst hörd och ges möjlighet att utöva sin demokratiska rättighet. 🙂
Kollade upp det i veckan på jobbet för att några av de som får hemtjänst skulle kunna rösta. Ambulerande röstmottagare. Riktigt bra att de finns då hemtjänsten inte har möjlighet att hjälpa till med det.

Vad var huvudskälet till att du röstade så? Du behöver såklart inte svara, jag är bara nyfiken 😊
Blan annat valkompassen detta är mitt resultat
3A021C09-C1CE-4684-A151-1B2A48E97DC1.webp

Ja det måste varit sjukt mycket fler som förtidsröstat än man räknat med. Skulle gissa att man har underdimensionerat den på många ställen. Här har öppettiderna helt klart varit i underkant med vissa dagar då det bara varit öppet ett par timmar på förmiddagen. Fanns dessutom bara en uppsättning röstsedlar så det var den stationen och inte båsen som var begränsande då folk inte bestämt vad de skulle rösta på innan de stod där och valde lappar.

Det var en person före i kön när jag röstade i onsdags. Lugnt och skönt!

Förövrigt har jag själv förtidsröstat för ett bra tag sen. Hade möjlighet att gå en vardag på förmiddagen så inga köer alls.

Samma här. Funderade ju imorse på om jag skulle gå iväg och ändra mig idag, men lät mitt val stå fast. Orkar inte köa och krångla, hade ändå inte blivit så stor skillnad i det stora hela. Jag gjorde ett medvetet val då jag gjorde det, att få beslutspanik idag hade nog inte speglat mitt "rösta med hjärtat" utan mer blivit ett taktikdrag...

Den valkompassen blev intressant resultat för min del, med partiet att rösta på som nummer 3. I de andra hamnar V och KD tillsammans långt ned….

7516440E-94AA-4BC7-BE52-CAF4A365D7A8.jpeg

Jag har precis varit och röstat - skulle aldrig förtidsrösta annat än om jag hade varit aktivt förhindrad från att rösta på valdagen. Valdagen är en högtidsdag!

Samtidigt har jag i år en stark domedagskänsla, men jag hoppas på människors klokhet och att de kan sansa sig och välja en inkluderande demokrati, jämlik frihet och solidaritet.

Någon mer än jag som tyckte att det saknades valsedlar? Numera är det ju röstmottagarna som ansvarar för att lägga ut valsedlar. Jag tycker inte att det fungerade särskilt väl i min vallokal. Det saknades valsedlar - bland annat saknades valsedlar för personval för det parti jag önskade rösta på till riksdagen. Illa! Pga att det numera även är bås för att hämta valsedlarna tycker jag även gjorde det svårare att hitta rätt valsedlar. De stod trångt och oöverskådligt.

Den valkompassen blev intressant resultat för min del, med partiet att rösta på som nummer 3. I de andra hamnar V och KD tillsammans långt ned….

Visa bifogad fil 99923

Tycker valkompasserna är ganska trubbiga. Jag har gjort tre olika och fått tre olika partier som nummer ett inte ens från samma block. Det är ganska olika frågor de fokuserar på. Har satt mig in i de viktigaste frågorna för mig både på riksdags-, kommunal- och regionvalen för att kunna välja.

Jag har precis varit och röstat - skulle aldrig förtidsrösta annat än om jag hade varit aktivt förhindrad från att rösta på valdagen. Valdagen är en högtidsdag!

Samtidigt har jag i år en stark domedagskänsla, men jag hoppas på människors klokhet och att de kan sansa sig och välja en inkluderande demokrati, jämlik frihet och solidaritet.

Någon mer än jag som tyckte att det saknades valsedlar? Numera är det ju röstmottagarna som ansvarar för att lägga ut valsedlar. Jag tycker inte att det fungerade särskilt väl i min vallokal. Det saknades valsedlar - bland annat saknades valsedlar för personval för det parti jag önskade rösta på till riksdagen. Illa! Pga att det numera även är bås för att hämta valsedlarna tycker jag även gjorde det svårare att hitta rätt valsedlar. De stod trångt och oöverskådligt.

När jag röstade var det gott om valsedlar.

Inte så himla illa även om jag inte är 100% säker på alla ståndpunkter. Tror dock inte att de kommer att någonsin få tillräckligt många röster. Fin tanke bakom stöttningen av minoritetsgrupper :up:
Fint tanke men hade inte valt att ta bort eller sänka arbetsgivaravgiften men tanke på det är ju den skatten som går till pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring mm.

I varje valkompass jag gjort så hamnar jag alltid högst på MP/V. V kan jag absolut förstå eftersom S har flyttat sig höger så mycket. Men även om jag kan hålla med om många sakfrågor vad gäller MP så står deras ideologi långt ifrån min. Men valkompassen blir alltid fel eftersom de bara handlar om sakfrågor.

Tycker valkompasserna är ganska trubbiga. Jag har gjort tre olika och fått tre olika partier som nummer ett inte ens från samma block. Det är ganska olika frågor de fokuserar på. Har satt mig in i de viktigaste frågorna för mig både på riksdags-, kommunal- och regionvalen för att kunna välja.
Jag tänkte också på hur märklig och tydlig ordning det blev i mitt resultat med först mitt gamla parti L högst upp, sedan alla partier i rödgröna blocket och sist med tydlig distans skvalpade alla de tre högerkonservativa partierna. Det blåbruna blocket verkar inte sitta ihop alls från den vyn kompassen skapade utifrån mina svar.

Och tesen att L och M är ganska lika som ibland anförs verkar helt uppåt väggarna…(Högst upp och allra längst ned)

Har inte röstat idag men kan hålla med om att det kändes rörigt med valsedlarna. De stod tydligen i någon annan ordning än tidigare val kommer dock inte ihåg hur det var placerade nu utifrån något annat system än tidigare. Fick leta en stund innan jag hittade rätt.

I varje valkompass jag gjort så hamnar jag alltid högst på MP/V. V kan jag absolut förstå eftersom S har flyttat sig höger så mycket. Men även om jag kan hålla med om många sakfrågor vad gäller MP så står deras ideologi långt ifrån min. Men valkompassen blir alltid fel eftersom de bara handlar om sakfrågor.
Jag tänker på den där "kartan" som aftonbladet har över hur partierna ligger till på ideologiskalan. V och MP ligger rätt nära varandra där. Vill du berätta lite vad för ideologi hos MP som du står långt ifrån?
Blir lite nyfiken då jag kollat över deras svar på de kompasser jag gjort och funnit att de ligger ganska nära varandra.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 323
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 843
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar