Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka åsikter har de börjat ändra några dagar innan valet? Undrar alltså seriöst, för tycker att de ändrat ganska mycket senaste fyra åren liksom...Det jag har svårt för är att S börjar ändra sina åsikter dagarna före val, det gör att jag inte har det minsta förtroende för dem. Vi får se hur det går, när alla fått sagt sitt .
Som dessutom har Ungern som ideal - och eftersom vi inte är där måste politiken enligt SD-ledningen anpassas tills vi kan nå det drömlika Ungerns politiska landskap och äntligen få hata och begränsa befolkningen mer fritt.Jag tror det kommer vara lika svårt att bilda regering den här gången som förra och lika svårt att driva sin politik när det är så jämnt mellan blocken.
Det förvånar mig att folk anser att SD har Sveriges bästa i åtanke när det är så många högerextrema proryska troll bland dem.
Exakt, hemska tanke att de närmar sig.Som dessutom har Ungern som ideal - och eftersom vi inte är där måste politiken enligt SD-ledningen anpassas tills vi kan nå det drömlika Ungerns politiska landskap och äntligen få hata och begränsa befolkningen mer fritt.
Har du blivit känsligare för intryck sedan olyckan? Låter hemskt iaf
Är ju hjärntrött av andra skäl sedan några år, så jag lider verkligen med dig! Det är hemskt att inte fixa så "enkla" saker på samma vis som innan. Fint att du lyckades ändå, dock.Ja, jag är fortfarande lite hjärntrött och har svårt för ljud och rörelse.
Men härdade ut och kunde rösta.
Här har vi haft en valbuss för första gången och det har varit lång kö när den varit här. Mannen röstade i lokalen idag och även där var det lång kö så min kvalificerade gissning att röstdeltagandet gått upp i vår by åtminstone.Jag läste just att valdeltagandet i valet 2018 låg på 87,5%. Det känns jättehögt, vilket naturligtvis är fantastiskt! Här i Skottland var det bara 68% som röstade senast (2019), och i Storbritannien som helhet låg siffran på 67.3%. Heja Sverige!
Det förvånar mig att folk anser att SD har Sveriges bästa i åtanke när det är så många högerextrema proryska troll bland dem.
Min berättigade farhåga är att SD står för något helt annat än det välkomnande och öppna , demokratiska och transparenta samhälle där vi tror på varandra, där vi värnar varandras frihet att leva sina liv på det sätt som varje medmänniska vill, där vi jämnar ut förutsättningar för människor att kunna få den friheten. Där vi tar hand om varandra när vi hamnar i svåra situationer vi inte kan lösa på egna händer.
Och samma gäller till stor del Nyans, men den avgörande skillnaden är att på de förstnämnda röstar ca 20%, ca 30 ytterligare procent tycker de är helt okej att ge inflytande och på de sistnämnda några tiondels procent och ingen annan vill ge den minsta lillfinger. Så värderingen av storleken på hoten är fullständigt glasklar för mig. Det kan ju ändras men 2022 är det glasklart.
En av anledningarna till att jag också röstade V. Sedan är väl inte MP ett dåligt val sett till de frågorna heller, men V verkar avgjort bäst.Jag förtidsröstade redan för två veckor sedan. För mig var det plättlätt vad jag skulle rösta på. Det enda partiet som över huvud taget bryr sig om oss sjuka/funktionsnedsatta, en grupp som helt har glömts bort i den här valrörelsen. Jag röstade på Vänsterpartiet och jag vet många, många andra sjukpensionärer som har/kommer göra detsamma. Många är jätteoroliga för sin ekonomi om högerblocket kommer till makten.
Jo, jag har såklart läst. Problemet är att jag inte vet vilka åtgärder som ger önskat resultat. Jag vet inte ens varför det är helt omöjligt för mottagningen jag tillhör att anställa en fast läkare, det är bara stafetter.Ett tips då är att gå in och läsa på de intressanta partiernas hemsidor om hur de vill förbättra vården
Just det här med fast läkarkontakt är något som Socialdemokraterna skriver redan i första punkten på sin hemsida i listan med vad de vill göra inom vården: https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/sjukvard
Tar man sedan Moderaterna som exempel så tycker de att svårt sjuka ska få fast läkarkontakt (står längst ner på sidan här): https://moderaterna.se/var-politik/halso-och-sjukvard/
Nu tog jag just S och M som exempel eftersom det är de två största partierna, men genom att googla på "partinamn vård" så kommer du direkt till den del av deras hemsida där det går att läsa på om vad de vill göra. Sedan hur mycket som "faktiskt är bra" eller inte... Det är väl mycket där ideologi kommer in. Själv tror jag tex att det är positivt om privata företag INTE kan ta ut vinster inom vården eftersom vården är skattefinansierad, jag vill att skattepengarna går till just vård och inte till någons plånbok. Men så finns det ju de som tänker att om privata aktörer kan ta ut vinst så blir de mer motiverade att jobba bra, effektivt och så sätt förbättra vården.
Att jag tänker som jag gör beror på vad jag sett från länder där vinster inom vård är tillåtet (typ USA) och jämfört med länder där all sjukvård är gratis och skattefinansierad (vilket jag har för mig att det är i tex UK och flera andra europeiska länder). Vi har ju något bökigt mellanläge som det är nu.
Jag är egentligen emot privatisering av vården. Men i grannbyn har vi regionens hälsocentral som mest känns som den är till för turister, permanentboende blir nedprioriterade. Verkar fungera väldigt dåligt administrativt. Sen startade en från trakten en hc i min by, som är fantastisk i jämförelse och vad jag förstått föredrar personalen den nya privata. Då tänker jag att privata alternativ inte är så dumt ändåFast vissa partier är helt verklighetsfrånvända. Såg nån utfrågning från kommunal hur de ville förbättra vården. Nåt parti hade fler chefer som svar, alltså snälla det behövs inte mer administration det behövs fler händer på golvet!
Jag har jobbat både inom kommun och privat och är emot privatisering av vården, iallafall att man kan ta ut vinst. Att man återinvesterar pengarna i verksamheten borde vara ett krav. De privata företag jag jobbat för har minimibemanning, använder personalen som förbrukningsvaror (att folk blir sjukskrivna och utarbetade och att äldre erfaren personal inte orkar tempot bryr de sig inte om då kan man ta in billigare arbetskraft i form av outbildad/oerfaren personal) och snålar på allt de kan snåla på. Sen att vinsterna försvinner utom landets gränser är ju också ett minus.
Det kan finnas vissa fördelar med privat men jag upplever inte att de uppväger de otroligt stora nackdelarna iallafall inom äldreomsorgen där jag arbetar. Jag har ändå arbetat för flertalet olika utövare pga upphandlingar och när man inte tror att det kan bli sämre så, jo det kan det... Sen har absolut kommun en stor skuld i det, när man väljer utövare efter billigaste pris så vad tror man att man får för vård då?
Tyckte hon vid ena debatten började vackla till exempel över det här med att privatisera sjukvården; de som ville privatisera skulle räcka upp en hand och hon började osäkert titta sig omkring och räcker upp en hand och sen när hon ska få ordet skakar hon bara på huvudet. De är ju emot och tydliggjort det innan...Reagerade på det.Vilka åsikter har de börjat ändra några dagar innan valet? Undrar alltså seriöst, för tycker att de ändrat ganska mycket senaste fyra åren liksom...
Fast det det är väl inte att ha ändrat åsikt? Menar du SVTs debatt eller någon annan?Tyckte hon vid ena debatten började vackla till exempel över det här med att privatisera sjukvården; de som ville privatisera skulle räcka upp en hand och hon började osäkert titta sig omkring och räcker upp en hand och sen när hon ska få ordet skakar hon bara på huvudet. De är ju emot och tydliggjort det innan...Reagerade på det.
Jag tycker nog det känns mer korkat att relativisera ett hot som är på väg in i Rosenbad med ett hot som inte ens är på väg in i riksdagen. Det är klart att det är smart att sluta tvätta på natten för brandriskens skull, men lite mer prioriterat att stoppa pyromanen med bensin och tändstickor som just nu står utanför huset.Och det förvånar att folk inte läser vad det står utan vad de vill att det ska stå.
Som sagt, du behöver inte övertala mig om SD. Men de har ändå en utgångspunkt att de I SINA EGNA ÖGON värnar landet, medan Nyans värnar en annan ordning som inte råder i landet, alls nästan, tack och lov. Det är därför jag inte kan tycka att de är likadana fast i motsatt riktning. Men illa är de, båda två.
Att Nyans inte är nån risk 2022 betyder inte att de inte är en risk om 4 eller 8 år. Bara för att det är ett kommande hot ska det inte underskattas. Det låter rent av korkat att avfärda något med att det inte är nåt problem just nu. Inte så långsiktigt synsätt.