Valtråden 2022 del 2

Tittade igenom listan mera och förutom de vanliga och F! så vad jag kan minnas så såg jag i min vallokal även valsedlar från SKP, Piratpartiet, Medborgerlig samling, klimatalliansen och kanske Familjens frihet.

Piratpartiet var ju rätt framgångsrika för ett antal år sedan, men verkar rätt bortglömda idag. De var de som började använda kommentarsfälten och sociala medier som en medveten, och åtminstone till viss del organiserad, strategi för att föra ut partiets budskap. Dock inte betalda vad jag vet (och jag tvivlar på att de hade några pengar, så det hade varit omöjligt) vilket vissa partier verkar göra idag.

Jag och några kompisar som bor i närheten har jämfört vilka röstlokaler vi blivit anvisade. Jag bor typ tre minuters gångväg från ens stor skola och tycker det är närmsta lokal för mig, men det får jag inte. Jag får inte heller gå till Folkets Hus vilket en kompis som bor två kvarter härifrån ska göra. Dit tar det typ fem minuter att gå. Istället ska jag gå till andra sidan järnvägen, dit tar det tio minuter.
Jag klagar inte på att jag får långt att gå, utan att det är så ologiskt, och undrar om det gör att folk avstår från att rösta. Hörde av en kompis att köerna till förtidsröstning i biblioteket igår sträckte sig över flera kvarter så det är inte en så smidig lösning för alla.

Tolka inte mitt svar som att jag försvarar SD. Men SD har också poppat upp från ingenstans en gång i tiden, det finns inget säger att Nyans inte kan göra detsamma. Jag tycker att en avgörande skillnad är att den ena vill värna sitt land och den andra vill krossa det. Typ så ser jag på saken. Båda är givetvis skräp, men en skillnad är det ändå på dem. Och är ens farhåga att kvinnor, HBTQI-personer och svaga grupper i samhället kommer få det svårt med SD så har jag svårt att se islamister som några som kämpar för dessa gruppers existens och rättigheter... deras hot ska inte på nåt sätt underskattas.
Jag vet inte riktigt om jag ser det som att SD vill värna om landet när de liksom sprider rykten om valfusk, har världens trollfabrik, försöker provocera med "återvandringståget" etc.?

Själv har jag väl en dryg mil till vallokalen. Nu förtidsröstade jag ännu längre bort för en vecka sedan och det var väl en handfull före oss i kön.
Jag hoppas verkligen folk är ute i tid och att det finns en beredskap för att beta av alla röstande med tanke på att de nya reglerna gör att det tar längre tid än vanligt.

Jag och några kompisar som bor i närheten har jämfört vilka röstlokaler vi blivit anvisade. Jag bor typ tre minuters gångväg från ens stor skola och tycker det är närmsta lokal för mig, men det får jag inte. Jag får inte heller gå till Folkets Hus vilket en kompis som bor två kvarter härifrån ska göra. Dit tar det typ fem minuter att gå. Istället ska jag gå till andra sidan järnvägen, dit tar det tio minuter.
Jag klagar inte på att jag får långt att gå, utan att det är så ologiskt, och undrar om det gör att folk avstår från att rösta. Hörde av en kompis att köerna till förtidsröstning i biblioteket igår sträckte sig över flera kvarter så det är inte en så smidig lösning för alla.
På den skolan jag röstar på så är det 3 distrikt som har sin vallokal.
En skola är ju super då ju varje klassrum teoretisk skulle kunna vara en vallokal.

Alla i mitt hushåll har förtidsröstat. Det känns egendomligt omodernt att stå med en papperslapp och köa och trängas när allt annat går att fixa digitalt numera...
Är väl mycket av säkerhetsskäl som det inte är digitalt.
Sedan är jag ju uppvuxen med att det är lite högtidligt att rösta och skulle inte vilja att det ses som självklart och något som görs lite förhastat med telefonen.

På den skolan jag röstar på så är det 3 distrikt som har sin vallokal.
En skola är ju super då ju varje klassrum teoretisk skulle kunna vara en vallokal.
Jag kollade upp vilka som fick rösta i skolan och det var de som bor på andra sidan gatan.
För egen del har jag inga bekymmer men jag tänker på de som har svårare att ta sig fram. Det är uppför en backe och sen ner för trappor eller en backe. Sen ska man ta sig över eller under järnvägen och sen ett kvarter till. Bor i centrala Sundbyberg.

Jag kollade upp vilka som fick rösta i skolan och det var de som bor på andra sidan gatan.
För egen del har jag inga bekymmer men jag tänker på de som har svårare att ta sig fram. Det är uppför en backe och sen ner för trappor eller en backe. Sen ska man ta sig över eller under järnvägen och sen ett kvarter till. Bor i centrala Sundbyberg.
Nu får man väl hoppas att alla tidigt tagit reda på var vallokal och förtidsröstning finns och planerat för vilken lokal och tidpunkt som är enklast. Samt kanske bett anhöriga eller andra om hjälp. Det har även funnits möjlighet att rösta i hemmet eller med bud.

Tyvärr anser jag att 8 år med röd/grönt i topp att det är dags att byta. Sen är de sandlådenivå på alla partier ändån..

Ge dom hink och spade och sätt dom i sandlådan

Nu får man väl hoppas att alla tidigt tagit reda på var vallokal och förtidsröstning finns och planerat för vilken lokal och tidpunkt som är enklast. Samt kanske bett anhöriga eller andra om hjälp. Det har även funnits möjlighet att rösta i hemmet eller med bud.
Det hoppas jag också, att de långa köerna till förtidsröstningen inte avskräckt utan att alla ges förutsättningar att kunna utnyttja sin rösträtt.

Ja det måste varit sjukt mycket fler som förtidsröstat än man räknat med. Skulle gissa att man har underdimensionerat den på många ställen. Här har öppettiderna helt klart varit i underkant med vissa dagar då det bara varit öppet ett par timmar på förmiddagen. Fanns dessutom bara en uppsättning röstsedlar så det var den stationen och inte båsen som var begränsande då folk inte bestämt vad de skulle rösta på innan de stod där och valde lappar.

Tyvärr anser jag att 8 år med röd/grönt i topp att det är dags att byta. Sen är de sandlådenivå på alla partier ändån..

Ge dom hink och spade och sätt dom i sandlådan
Det jag har svårt för är att S börjar ändra sina åsikter dagarna före val, det gör att jag inte har det minsta förtroende för dem. Vi får se hur det går, när alla fått sagt sitt :).

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 328
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 845
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar