Träning och hälsa del 12

Hej! Jag hoppar in i tråden, är ju dock på en helt annan nivå än er som drar 100 kg marklyft 🙈

Har gymkort sen en månad tillbaka och har mest hängt bland maskinerna. Men idag lyckades jag vara där en tid när det inte var så mycket folk så vågade smyga mig bort till de fria vikterna och köra bänkpress. Jag minns att jag tyckte det var roligt senaste gången jag gymmade (dvs ca 5 år sen) och det var ändå trevligt nu med 😁 Men bara stången idag, ville känna så att jag iallafall hade lite teknik kvar. Men det räckte nog för känner redan att jag kommer få träningsvärk. Och så lite step ups, latsdrag, benpress och raka marklyft med hantlar så kände jag mig klar.

Gjorde verkligen min dag att en för mig okänd kvinna som tränat i närheten av mig gav mig en klapp på axeln och sa ”Fan vad bra vi är!” när vi tog på oss skorna efter att tränat klart 🥺

Den där orienteringen igår var minsann inte helt lätt. Vi hade hittat en "tomteorientering" där det angavs en riktning och antal meter, därefter skulle vi på egen hand luska ut i vilket "paket" vi befann oss i (av 12-14 möjliga) och efter att ha hittat kontrollerna i just det paketet få en ny riktning och meter. Lokaliseringen försvårades markant av att det låg snö på marken, utöver att det var mörkt då :D andra paketet yrade vi runt i hur länge som helst utan att få rätt på vilket det var. Det finns inte så många tydliga kännetecken i den här skogen heller... Vid var ute i nästan 2 timmar och tog oss knappt 8 km, säger en del om vår framgång 😂

@Mineur Jag har satt ett mål om 5 yogapass per månad, det funkade bra förra året så jag kör samma i år. Yoga varje dag funkar inte för mig, det blir bara stressigt, men jag vill ha ett nåbart mål som ändå gör att jag måste se till att få in yogan och ibland prioritera den före annan träning. Ibland blir det mer än 5 pass, speciellt om jag gör kortare pass, men som sagt ett tillgängligt och nåbart mål har varit viktigast för mig :)
Aha, ja det hade kanske kunnat vara något. Känns spontant bra att ha en relativt lång period på mig att få det gjort, istället för att sätta mål för varje vecka (eller ännu värre, varje dag). Tack för inspiration!

Den där orienteringen igår var minsann inte helt lätt. Vi hade hittat en "tomteorientering" där det angavs en riktning och antal meter, därefter skulle vi på egen hand luska ut i vilket "paket" vi befann oss i (av 12-14 möjliga) och efter att ha hittat kontrollerna i just det paketet få en ny riktning och meter. Lokaliseringen försvårades markant av att det låg snö på marken, utöver att det var mörkt då :D andra paketet yrade vi runt i hur länge som helst utan att få rätt på vilket det var. Det finns inte så många tydliga kännetecken i den här skogen heller... Vid var ute i nästan 2 timmar och tog oss knappt 8 km, säger en del om vår framgång 😂
Låter som ett kul koncept ändå, om än klurigt!

Morgonens träningspass började med att jag halkade på väg till gymmet och slog i rumpan/ländryggen 🙄 Anade att det skulle vara halt ute men när jag kom ut hade allt smält helt på min gata, så jag knatade på som vanligt vilket gick bra tills jag svängde in på nästa gata där det plötsligt från ingenstans var blankis deluxe. Hade inte en chans att hålla mig på benen!

Ja ja, det gick ju bra under omständigheterna i alla fall och jag kunde genomföra träningspasset som vanligt med några få anpassningar bara. Det var ett jätteroligt pass som kändes väldigt lagom på alla sätt. Många korta cirklar vilket innebar det gällde att hålla tungan rätt i mun för att hålla ordning på allt, men också att det blev mycket variation och att man aldrig hann tröttna på en viss övning innan det var dags att byta till nästa.

Del 1: 2 reps av hantelsnatch, thrusters och overhead lunges + 6 kcal på valfri maskin. Sedan fortsatte man så men antalet reps gick upp med 2 st för varje varv, och man skulle hinna så många varv som möjligt på 4 minuter.

Del 2: Det fanns fyra olika stationer som gjordes i tur och ordning. Varje station innebar 40 sekunders jobb + 20 sekunders vila och vi skulle göra tre varv, alltså 12 rundor totalt.
  1. 6 burpees + max antal frivändningar resterande tid
  2. 6 armhävningar + max antal box jumps resterande tid
  3. Max antal meter sled push
  4. Max antal wall balls
Del 3: 4 varv där varje varv var 2 minuter långt:
  • 12 thrusters med hantel
  • 6 devil's press (i princip en burpee som övergår i hantelsnatch)
  • Max antal kalorier på valfri konditionsmaskin resterande tid
Del 4: 4 varv där varje varv var 2 minuter långt:
  • 12 utfall bakåt med hantel
  • 6 burpees med hopp över hanteln
  • Max antal kalorier på valfri konditionsmaskin resterande tid
Förutom min ömma bakdel kändes kroppen riktigt bra, bästa känslan jag haft under ett träningspass på länge! Det var såklart jobbigt och svettigt och framförallt wall balls var kämpiga, men överlag kände jag ändå att jag kunde trycka på en hel del och som att jag fortfarande hade lite kvar att ge när passet var slut. Skönt när det slutar på ett sådant sätt istället för "herregud nu dör jag" :p

Nu har jag lagt mig på värmedynan och hoppas att ryggen ska bli lite gladare av det. Imorgon är inplanerad vilodag och på måndag står det knäböj på schemat 💪

En mysig picknicklöpning söndagen till ära. Vi packade varm choklad och mackor och stack ut för en lite längre runda, med fokus på att bara ha ett lugnt och behagligt tempo. En mysig tur, även om det tog ett tag att få upp värmen när vi kom hem efter 14 km. Ändå väldigt glad för mina nya termotights 😍

Det blev bara två pass denna veckan för mig! Mitt mål är tre men ibland får jag bara inte till det. Nya tag igen nästa vecka, plan träning imorgon iaf 😊
Imponerad av hur du kämpar på med barn och jobb och allt, jag hade tänkt skriva något om det när jag läste din årssammanfattning men glömde nog bort det!

Jag har hållit igång i veckan, barnen har jullov, en av dem har haft feber i några dagar och maken har jobbat natt hela veckan så det har inte varit helt lätt. Men jag har utnyttjat all rörelse jag kunnat och gjort någon form av hemmaträning eller yoga varje dag. Tränade power hour på Friskis i torsdags, det var kul och peppande!

Den här veckan är det fortsatt jullov idag och imorgon, sen tre dagars arbetsvecka. Har bokat cirkelfys på fredag, i övrigt oplanerat. Foten känns lite trött idag så jag ska ta det försiktigt.

Ni vet när ni lovat er själva att ta det lugnt på träningen men så blir ni som ett barn i godisaffär en? Säg att jag inte är ensam :angel1:

Screenshot_20250106-095638.webp

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 702
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 042
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 780
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 306
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar