Träning och hälsa del 12

Jo precis, bålen får lite träning i kortpasset men chins är ett bra förslag. Jag kör assisterade :p

Tack för input:D detta pass är bara till för de gånger när jag har väldigt begränsad med tid så övriga gånger blir det lite fler övningar och lite mer variation.
Hur lång tid är det du har på dig när du kör ditt korta pass? 😊

Lite gnäll i en pepptråd men folk som släpar fram halva gymets utrustning och bygger någon cirkelbana men sen inte plockar bort efter sig. Varför gör man så???
Blir galen, jag brukar gå och plocka och sortera i vilan mellan seten. Här är det inte så mycket cirkelbana men vikterna lämnas kvar på stången, bänkarna flytttas och lämnas på märkliga ställen och alla olika sorters handtag som ska hänga på väggen får man leta efter för de kan vara vart som helst :rage:

Blir galen, jag brukar gå och plocka och sortera i vilan mellan seten. Här är det inte så mycket cirkelbana men vikterna lämnas kvar på stången, bänkarna flytttas och lämnas på märkliga ställen och alla olika sorters handtag som ska hänga på väggen får man leta efter för de kan vara vart som helst :rage:
Ja jag blir också tokig. Svårt att veta om en plats är ledig också om vikterna är kvar på stången.

Med två dagar kvar av året har jag avverkat 204 joggingrundor och totalt 120.2 mil.
Detta trots att de inledande två månaderna innehöll 3 veckors hostuppehåll och 20 cykelpass när foten sa nej till att springa.
Har rört mig minst 10 000 steg men oftatst mer varje dag.
Önskar er ett gott slut på detta året och ett gott nästa.
IMG_2280.webp

Ni är ju många som lyfter rejält tungt här. Det gör inte jag (kör mest styrka som komplement till annan huvudträning). Har dock fått för mig att sätta mål på marklyft 2025. Tänkte 100 kg. Tror ni att det kan vara rimligt? Bakgrund: Jag har tidigare (utan någon annan träning än min vanliga) lyft 90 kg dock i hexbar och det är ju en annan femma. Efter att jag fått sonen körde jag lite mark (på vanlig stång) då orkade jag ett par repetitioner på 70 kg nästan direkt. Tror dock att vägen mellan 70 och 100 kan vara ganska så lång. Men skulle det vara görbart att ta sig den biten med, säg, ett pass marklyft per vecka under kommande år? Vad tror ni med erfarenhet?

Ni är ju många som lyfter rejält tungt här. Det gör inte jag (kör mest styrka som komplement till annan huvudträning). Har dock fått för mig att sätta mål på marklyft 2025. Tänkte 100 kg. Tror ni att det kan vara rimligt? Bakgrund: Jag har tidigare (utan någon annan träning än min vanliga) lyft 90 kg dock i hexbar och det är ju en annan femma. Efter att jag fått sonen körde jag lite mark (på vanlig stång) då orkade jag ett par repetitioner på 70 kg nästan direkt. Tror dock att vägen mellan 70 och 100 kan vara ganska så lång. Men skulle det vara görbart att ta sig den biten med, säg, ett pass marklyft per vecka under kommande år? Vad tror ni med erfarenhet?
Det kommer du fixa galant. Men jag skulle rekommendera dig att ta någon pt-lektion och få lite teknikhjälp. Bara där kommer du vinna många kilon. :)

Det låter absolut genomförbart tycker jag, heja heja! :)

Det låter ju hoppfullt @clusia och @Mineur :). Bara att köra igång då när min sjätte förkylning sedan oktober lugnat sig 😆. (Får redan sitta på händerna för att inte träna men det kan ju vara bra att bli helt frisk för att undvika att bli sjuk direkt igen.)

Högst görbart och rimligt upplägg med markpass 1 g/vecka. Du har nog målet inom närmre horisont än du tror, dessutom!

Personligen lägger jag helst till ompletterande övningar, t.ex. rodd och good mornings, i andra pass under veckan. Så får man bra fart på rätt muskler utan att kötta allt på samma pass. Ett upplägg som jag föredrar och som funkar med det jag tränar. Men givetvis inte ett facit för alla :)

Högst görbart och rimligt upplägg med markpass 1 g/vecka. Du har nog målet inom närmre horisont än du tror, dessutom!

Personligen lägger jag helst till ompletterande övningar, t.ex. rodd och good mornings, i andra pass under veckan. Så får man bra fart på rätt muskler utan att kötta allt på samma pass. Ett upplägg som jag föredrar och som funkar med det jag tränar. Men givetvis inte ett facit för alla :)
Å, gött! Rodd och good mornings kör jag ofta i min andra träning både med olika minibands och med kettlebells.

Såhär dagen före nyårsafton känner jag mig redo att sammanfatta träningsåret 2024. Tycker det är rätt mysigt, och nyttigt, att sätta mig ner och reflektera lite samtidigt som det är roligt att få en liten överblick över året som gått. Det är också kul att ha till nästa år, jag har skrivit sådana här inlägg sedan 2020 och det är alltid lika kul att gå tillbaka och se vad jag sa tidigare år :)

På många sätt känns det här som året då jag hittade hem på riktigt i träningen, och det är helt och hållet tack vare det underbara lilla gymmet som tre lika underbara personliga tränare startade för ganska exakt ett år sedan. Jag minns mina prova på-veckor där i mars som något av det roligaste jag gjort i träningsväg och jag är SÅ glad att jag tog steget och blev medlem på riktigt i juni. Det erbjuder precis den sortens träning jag tycker om, där tung styrketräning blandas med mer crossfit-inspirerade pass, och det känns som ett privilegium att ha tillgång till en så öppenhjärtig, positiv, stöttande och välkomnande miljö där alla delar passionen för träning men på olika nivåer och olika sätt. Jag vet inte om jag någonsin känt mig så stark fysiskt som under den här hösten, och även om vissa av passen är väldigt tuffa uppskattar jag att det är betydligt mindre hetsigt och “hårt” än crossfit var samtidigt som jag tycker mig få ungefär samma resultat. Att varje pass dessutom innebär att jag får umgås med roliga, kloka och snälla träningskompisar är en ren bonus :)

Jag vågar nog också säga att året 2024 var året då jag slöt fred med min kropp, åtminstone till stor del. Det här skrev jag redan i slutet av 2023 att jag ville uppnå under 2024 och det känns fint att inse att jag kommit en bra bit på vägen. Naturligtvis finns det fortfarande en hel del hjärnspöken som kommer fram lite då och då och jag får fortfarande jobba aktivt med mig själv, men överlag har jag blivit betydligt mer avslappnad när det gäller relationen till mat, träning och min kropp och det är så fantastiskt skönt. Det är helt och hållet tack vare den fantastiska psykolog jag gick till mellan augusti 2023 och oktober 2024 och jag är väldigt glad att jag vågade ta det steget (mycket tack vare stöd från Buke :heart).

Så till en lite mer komprimerad summering av året:

Totalt antal träningspass: 137
Vanligaste träningsformen: Styrketräning (45%)
Andra träningsformer: Konditionsträning (24%), ridning (15%), yoga (8%), övrigt t.ex. skidåkning (8%).
Bästa månaden sett till antal pass: Februari
Bästa månaden sett till känsla: Mars
Bästa träningsminnet: Här får jag nog säga de dressyrträningar jag red hos min vän på hennes Lusitanohingst i Portugal i september. En helt jäkla otrolig känsla att sitta på en häst av den kalibern, som lärde mig allt från passage och piaff till galoppiruetter, och de tre pass jag red där var helt klart det bästa jag någonsin gjort i hästväg.
Sämsta träningsminnet: En misslyckad löprunda när vi var i Portugal. Benen kändes som bly, det blåste som utav helskotta, och när jag kommit fram till utegymmet som var målet för löprundan insåg jag att det var för blåsigt för att kunna göra åtminstone hälften av det jag hade tänkt. Det i kombination med att jag verkligen fått tvinga mig ut och hade noll underliggande sug att träna ledde till att jag gav upp och gick hem med en usel känsla i kroppen :meh:
Bästa återhämtningen: Det här blir mer på tema "hälsa" än träning, men pussel! Har blivit helt tokig i att pussla under det här året och det är otroligt bra avslappning för mig och min något överaktiva hjärna. Känns även bra att ha en återhämtningsform som är helt skärmfri.
Årets bästa nya: Mitt härliga gym, såklart :D
Årets bästa gamla: Olympiska lyft, kul att ha hittat tillbaka till det lite mer nu när jag får coachning varje steg på vägen!
Årets bubblare: Det faktum att jag bestämt mig för att vara med i inte bara en, utan två tävlingar under 2025. Minst! Och alltså Hyrox - vem hade någonsin anat att jag skulle snöa in på en träningsform som till stor del går ut på löpning? O_o
Det bästa du gjorde för din hälsa under 2024: Två saker: Gick i terapi, och blev medlem på mitt nya gym.
Tre ord som sammanfattar träningsåret 2024: Hoppfullt, inspirerande och stabilt.

Gott nytt år, fina tråden! 🥳

Ca 30 min tänkte jag så det är görbart på tex en lunch :)
Okej ja det var tight med tid! Tar mig en halvtimme att bara köra två övningar ifall det ska vara tex knäböj och bänkpress tex som kräver pålastning av vikter och lite vila mellan 😅

Har jag bara en halvtimme och vill köra hela kroppen kör jag superset med kettlebell ex och kanske armhävningar istället för bänkpress och så pga går mkt snabbare 😊

@Nordthor - 100 kg tar du absolut med lite träning 💪

Vilken bra sammanfattning @Mineur 😍 grymt jobbat!

Jag är mest härinne och läser nu, men snor lite av din sammanfattning.

Totalt antal träningspass: 207
110 styrkepass
54 spinningpass
106.9 km löpning

Vanligaste träningsformen: Styrketräning
Andra träningsformer: Löpning, trappmaskin, spinning, backträning, vandring.
Bästa månaden sett till känsla: Skulle nog säga december!

Är supernöjd med detta året, känner verkligen att jag utvecklats åt rätt håll, är och nosar på 100 kg marklyft nu (enstaka reps bara än så länge) kollade tillbaka och i januari tog jag 45 kg!

2025 vill jag komma igång med löpningen snabbare, för det är alltid i slutet jag börjar tycka det är som roligast 😁
Även öka repetitioner på tyngre vikter (är där och nöter nu)
Funderar även lite på att byta gym, men den karamellen får jag suga lite mer på.

Gott nytt år fina träningstråden!

Väldigt lugn nyårsafton hemma med familjen så passar på att summera träningsåret. Den enda träningen jag loggat under året är styrketräning och det är heller inte mycket annat jag sysslat med. Lånar din mall @Mineur!

Totalt antal träningspass: 153
Bästa månaden sett till antal pass: Maj och Juli
Bästa månaden sett till känsla: Minns inte
Bästa träningsminnet: Satte ett knäböjsmål som kändes nääästan helt orimligt när jag satte det. Men jag klarade det!! Knäböjde två gånger i veckan i flera månader 😂 Riktigt stolt över att jag klarade det!!
Sämsta träningsminnet: Jag har inte haft många dåliga pass i år alls vad jag kan minnas. En del "meh" men jag har tyckt att gymet varit en sån otrolig respit generellt från vardagen med två små barn som behöver en hela tiden så oavsett om passet varit "meh" har det varit så härligt att vara där och bara göra min grej.
Bästa återhämtningen: Oj jag vet inte. Den sömn jag faktiskt får till är ju toppen.
Årets bästa nya: Jag har precis bytt gym vilket känns jättekul! Även köpt på mig lite utrustning under året så som bälte, dragremmar och flytande magnesium vilket varit ett lyft. VIKTADE PULL-UPS klarade jag i år för första gången och det kändes riktigt mäktigt.
Årets bästa gamla: Tangerat de flesta gamla pb:n i böj, bänk och mark. 2025 får bli året att gå förbi.
Årets bubblare: Hoppat på ett träninsgprogram med mer body building-fokus. Alltid haft styrkefokus innan vilket detta också delvis är men även delvis att bygga/forma kroppen efter en viss estetik.
Det bästa du gjorde för din hälsa under 2024: Tränade regelbundet under hela året för första gången sen 2017. (Mitt första barn föddes 2018). Ökade mitt proteinintag vilket tillåtit mig att bygga mer muskler än tidigare. Och gjort att jag äter mindre "skit".
Detta är jag mest stolt över: Att jag har lyckats vara så konsekvent och jämn i min träning trots att livet har förändrats mycket och är väldigt intensivt just nu. Jag har loggat mellan 10-15 pass/månad hela året trots att jag gått från föräldraledig till heltidsarbetande med föräldraledig partner till nästan heltidsarbetande (90%) med heltidsarbetande partner. Vi har skolat in vår yngsta på förskolan och haft en höst med en del sjukdom och vab (inte jättemycket men en del). Jag har en man som är sjuk i perioder vilket gör att mer av allt annat i hemmet hamnar på mig. Och trots allt detta har jag gjort i snitt 3 rejäla styrketräningspass/vecka. Jag går upp 04.20 1-2 ggr/vecka för att hinna träna innan jobbet eftersom efter jobbet åker jag direkt och hämtar barn och sen vill jag umgås med de ett par timmar innan det är läggdags.
Detta vill jag förbättra 2025: Jag skulle vilja träna med högre intensitet än vad jag gjort i år. Fler pass hinner jag inte men pusha mig själv hårdare oftare. Jag vill ta mig förbi några platåer jag hamnat på i styrka. Jag vill att kosten ska vara snäppet bättre med mer fokus på protein + grönsaker + lite kolhydrater istället för protein + kolhydrater + eventuellt lite grönsaker ibland :angel: Jag ska ta kreatin och multivitamin regelbundet vilket jag började med för några veckor sedan.

Första passet för 2025 blir imorgon tänker jag! 💪

Vilken bra sammanfattning @Mineur 😍 grymt jobbat!

Jag är mest härinne och läser nu, men snor lite av din sammanfattning.

Totalt antal träningspass: 207
110 styrkepass
54 spinningpass
106.9 km löpning

Vanligaste träningsformen: Styrketräning
Andra träningsformer: Löpning, trappmaskin, spinning, backträning, vandring.
Bästa månaden sett till känsla: Skulle nog säga december!

Är supernöjd med detta året, känner verkligen att jag utvecklats åt rätt håll, är och nosar på 100 kg marklyft nu (enstaka reps bara än så länge) kollade tillbaka och i januari tog jag 45 kg!

2025 vill jag komma igång med löpningen snabbare, för det är alltid i slutet jag börjar tycka det är som roligast 😁
Även öka repetitioner på tyngre vikter (är där och nöter nu)
Funderar även lite på att byta gym, men den karamellen får jag suga lite mer på.
Otrolig utveckling i marklyften 👏

Jag behöver tips på en träningsapp med färdiga pass (enbart kroppsvikt) som man kan göra hemma. Några gånger i veckan, typ tre fyra kanske á max 30 min. Gärna så det går att ställa in om det är någon övning man inte kan göra för dagen, jag har kronisk smärta i underbenet och kan inte alltid göra allting.

Har en gratis app nu, men det är ju samma åtta övningar varje gång.. Jag behöver variation för att inte tröttna.

Någon som har tips?

Jag behöver tips på en träningsapp med färdiga pass (enbart kroppsvikt) som man kan göra hemma. Några gånger i veckan, typ tre fyra kanske á max 30 min. Gärna så det går att ställa in om det är någon övning man inte kan göra för dagen, jag har kronisk smärta i underbenet och kan inte alltid göra allting.

Har en gratis app nu, men det är ju samma åtta övningar varje gång.. Jag behöver variation för att inte tröttna.

Någon som har tips?
Behöver det tvunget vara app? Titta på Sandra Friberg på YT annars. Hon har korta och långa pass med endast kroppsvikt. (Finns säkert massa andra liknande YT-tränare med.)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 910
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 172
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 925
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 451
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka