Träning och hälsa del 12

Jag var på gymet med min man idag och det var SÅ trevligt 🥰 Vi tränar i princip aldrig tillsammans pga har små barn så den som inte tränar är ju med barnen. Men idag var vi båda lediga OCH hade barnvakt en stund. Längtar tills vi kan träna mer regelbundet ihop igen, väldigt kul att ha sällskap!

Vi körde:
Maskin hip thrust
Enbens benpress
Lastdrag

Jag körde:
Kickback i kabel
Abduktion i maskin

Sen avslutade vi tillsammans med
Hantelpress

Bra pass 👍👍

It’s that time! 🥳🤩

IMG_7584.webp

Jag var på gymet med min man idag och det var SÅ trevligt 🥰 Vi tränar i princip aldrig tillsammans pga har små barn så den som inte tränar är ju med barnen. Men idag var vi båda lediga OCH hade barnvakt en stund. Längtar tills vi kan träna mer regelbundet ihop igen, väldigt kul att ha sällskap!

Vi körde:
Maskin hip thrust
Enbens benpress
Lastdrag

Jag körde:
Kickback i kabel
Abduktion i maskin

Sen avslutade vi tillsammans med
Hantelpress

Bra pass 👍👍
Ja visst är det härligt att träna tillsammans! För oss faller det oftast på att vi inte gillar samma sorts träning, eller vi båda gillar att styrketräna men på lite olika sätt. Ibland kör vi dock tillsammans ändå och det är verkligen fin kvalitetstid :)

Jag var med på ett benpass i måndags kväll, som visade sig mest gå ut på att vi skulle testa vårt 1RM i knäböj. Kul på sätt och vis men inte riktigt det jag hade väntat mig, men det var nog nyttigt för mig att "tvingas" med på en sådan grej eftersom jag aldrig fått för mig att göra det annars p.g.a hatar knäböj :p Blev sjukt imponerad och "humbled" av några av tjejerna som fick upp både 110 och 120 kg :eek:

Imorgon väntar Hyrox-pass kl 12, det lär bli betydligt mer roligt och varierat så det ser jag fram emot! Sedan vandring på lördag och där någonstans rundar jag nog av träningsåret 2024 tror jag :)

Jag kommer ibland ha begränsat med tid på gymmet, om ni skulle välja 5 övningar för att träna helkropp vilka hade ni då valt?

Jag tänker utfall, raka mark, rodd, latsdrag samt axelpressar som standard men söker lite andra övningar för variation :D

Jag kommer ibland ha begränsat med tid på gymmet, om ni skulle välja 5 övningar för att träna helkropp vilka hade ni då valt?

Jag tänker utfall, raka mark, rodd, latsdrag samt axelpressar som standard men söker lite andra övningar för variation :D
Jag hade nog velat ha in någon slags variation på chins/pull ups - antingen assisterade, negativa eller för all del hela ifall du nu kan det. Det är en favorit för mig när det kommer till sammansatta övningar eftersom det aktiverar typ alla muskler i hela överkroppen, inklusive bålen som väl är det jag kan tycka saknas lite i ovan övningar.

Hade också velat byta ut antingen latsdrag eller rodd mot t.ex. bänkpress eller squeeze press för att göra det lite mer balanserat.

Sen när det gäller axelpressarna hade jag satsat på Arnold press för att komma åt så många delar av axlarna som möjligt.

Halvdagsåkning idag. Testade att starta outdoor cycle på klockan för att sedan importera till Strava och konvertera till alpine skiing. Funderade oväntat bra!

Fick bra pulsmätning och kalorier (även om det ska tas med en nypa salt). Fortsätter nog göra så.

Maxhastighet 68km/h. Mycket folk i backarna, snöbrist och isigt. Men bra ändå! Så SJUKT kär i mina skidor :bump:

IMG_7594.webp

Jahaja, där blev man väckt ur jul-slummern med besked 🥵

Först uppvärmning som bestod av 1 km löpning samt en stege med 2-4-6-8 reps av benböj, inch worms och fällkniven. Sedan fanns det 4 stationer där vi skulle göra 4 varv per station. Varje varv var 90 sekunder långt och vi fick 30 sekunders vila mellan varje varv. Efter de 4 varven vilade vi i 2 minuter och sedan gick man vidare till nästa station, körde 4 varv där, och så vidare...

Station 1: 8-12 burpees med hantelsnatch + 8-12 knälyft i räcke + wall balls (så många reps som möjligt)

Station 2: 12 hantelsnatch + 10-12 box jumps + löpning (så många meter som möjligt)

Station 3: 8-12 kcal på air bike + utfall med viktplatta på raka armar ovanför huvudet (så många reps som möjligt)

Station 4: 8-12 thrusters med hantlar + rodd (så många meter som möjligt)

Totalt blev det alltså 16 rundor fördelat på 28 minuter och tro mig när jag säger att det var svinjobbigt. Två eller möjligen tre varv per station hade känts rimligt, men fyra var riktigt kämpigt. Framförallt var det svårt att kontrollera andningen och få ner pulsen mellan varven, och det hjälpte inte att jag fick håll drygt halvvägs genom passet. Jag lyckades dock hålla ett hyfsat jämnt tempo och är överlag nöjd med min prestation, men jag kan ju inte påstå att jag skulle vilja göra det igen... Har redan träningsvärk i låren :nailbiting:

Är nog liknande förhållanden som här (Åre), tövädret häromdagen gick hårt åt snön 😣. Längdspåren har en del vatten och/eller svallis. Och så jävla mycket folk överallt. Längtar till 6 jan, då lugnar det sig.
Gissar det!

Varmt och regn igår, is överallt. 10 pistar som är stängda pga snöbrist. Och folk då såklart 😅

Vi kör nog inte så långa skiddagar nu runt nyår, hoppas komma tillbaka en del i feb-april istället. Både jobba remote och lite lediga dagar för maxande av skidåkning. Hoppas på mer snö då 😍

Jag hade nog velat ha in någon slags variation på chins/pull ups - antingen assisterade, negativa eller för all del hela ifall du nu kan det. Det är en favorit för mig när det kommer till sammansatta övningar eftersom det aktiverar typ alla muskler i hela överkroppen, inklusive bålen som väl är det jag kan tycka saknas lite i ovan övningar.

Hade också velat byta ut antingen latsdrag eller rodd mot t.ex. bänkpress eller squeeze press för att göra det lite mer balanserat.

Sen när det gäller axelpressarna hade jag satsat på Arnold press för att komma åt så många delar av axlarna som möjligt.
Jo precis, bålen får lite träning i kortpasset men chins är ett bra förslag. Jag kör assisterade :p

Tack för input:D detta pass är bara till för de gånger när jag har väldigt begränsad med tid så övriga gånger blir det lite fler övningar och lite mer variation.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 910
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 172
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 925
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 451
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka