Träning och hälsa del 12

Va nej? 🙈😅 Jag har tänkt att det är mindre axlar och mer bröst?

Är rädd för bänkpress 🫣, aldrig gjort och är säkert kass men står på listan över saker jag borde göra...
Haha jag gör flyes i kombination med hantelpress och det DÖDAR mina axlar 🤭 så det är en fantastisk övning!

Börja med små hantlar liggandes på golvet, den blir väldigt stabil och inget att vara rädd för. Sen kan du prova hantlar på bänk och sen skivstång. Jag har dock i princip alltid någon som vaktar mig redan då jag kör halvtungt, för slutar man orka då är man tvärslut direkt 😅

Ang kontakt med rumpan-diskusionen. Det har jag inga problem med men däremot bröst :arghh:. Använder triceps istället. Försökte göra kabelflyes för jag tänkte att det kanske skulle hjälpa men lägre vikt = går superlätt och känner inget alls, ett snäpp högre = känns som jag ska gå mitt itu. Fortfarande med noll känsla i bröst. Tips nån?
Hantelflyes är en av de övningar jag får bäst kontakt med. Det är primärt bröst, men axlarna är såklart med. Själv kör jag inte så djupt utan stannat där jag ser hantlarna i ögonvrån, och har något böjda armar då det fungerar bättre för mig.

Vanlig, liggande hantelpress också bra. Ofta lite mindre läskigt än att börja med stång, och du kan gå djupare och även vinkla händerna för att hitta en bra vinkel för din kropp.

Ang kontakt med rumpan-diskusionen. Det har jag inga problem med men däremot bröst :arghh:. Använder triceps istället. Försökte göra kabelflyes för jag tänkte att det kanske skulle hjälpa men lägre vikt = går superlätt och känner inget alls, ett snäpp högre = känns som jag ska gå mitt itu. Fortfarande med noll känsla i bröst. Tips nån?

Jag tycker kryssdrag tar skitbra, men vikterna är svåra, jag får ha på lägre och köra fler reps där. Vet inte om kabelflyes är samma övning?

Annars gillar jag liggande hantelpress och liggande hantelflyes!

Jag skulle också säga hantelpress. Antingen helt platt men jag föredrar lite incline. Med kontroll på vägen ner och så djupt ner som möjligt så tycker jag att jag får riktigt bra kontakt med bröstmusklerna.

image.webp

Morgonens pass! Mitt program + tre julkalenderluckor (maxreps frontböj på 50% av kroppsvikt, Hantelpress och pendlayrodd).

Inte tränat sen i söndags så bra med energi i kroppen trots tidig morgon.

@Niyama Förutom hantelpress rekommenderar jag squeeze press, som väl kan anses vara en variation på hantelpress. Den brukar ta rejält i bröstmusklerna för mig!

Jag ropade definitivt hej för tidigt när jag sa att jag mådde bättre i söndags, ett par timmar efter det inlägget kom immunsystemet ikapp och drog i nödbromsen igen. Mådde riktigt skräp söndag kväll & måndag men blev sedan märkbart bättre både i tisdags och onsdags, och nu är det främst lite nästäppa som kvarstår. Jag var därför iväg och tränade ett lätt pass på egen hand på lunchrasten och fokuserade verkligen på att ta det lugnt och lyssna på kroppen. Målet var främst att stämma av och se om det är rimligt att återgå till träning som vanligt än, så jag gjorde lite vad som kändes roligt helt enkelt. Lallade runt med lite olika variationer på frivänding, lite bänkpress, lite hantelrodd, lite hantelsnatch och till slut en cirkel med tre olika coreövningar.

Pulsen for iväg mer än vanligt och jag kände mig allt annat än stark, men överlag var det ett lyckat pass! Om jag fortfarande känner mig okej imorgon bitti ska jag gå på passet med fokus stöt då, men skippa den pulshöjande cirkeln på slutet. :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 296
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 898
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 171
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar