Träning och hälsa del 12

Det blev en vilovecka för mig förra veckan, den enda dagen då jag hade tid & möjlighet att träna vaknade jag och var så yr att jag var tvungen att ligga kvar i sängen en bra stund för att få världen att sluta snurra. Ingen aning om vad det berodde på, men det släppte efter ett par timmar och sedan kände jag mig bara lite "tjock i huvudet" resten av dagen liksom. Ja ja, jag har promenerat en massa varje dag och fått tillräckligt mycket vardagsmotion för att det ska kännas ok att det inte blivit någon regelrätt träning på drygt en vecka.

Nu är jag hemma igen och rivstartar med ett tufft Hyroxpass ikväll, sedan ridning imorgon, konditionspass på torsdag och styrkepass med fokus stöt på fredag. Ska bli så härligt att komma tillbaka till mitt trevliga gym! :love:

På tal om Hyrox förresten... Tror ni inte att arrangören valt att lägga tävlingen i min stad på exakt den helg då jag är bortrest för att åka skidor?! :arghh: Jag hade tänkt vänta med att boka skidresan tills datumet för Hyrox publicerades, men så tog det så lång tid (vanligtvis får man reda på det ca 6 månader i förväg, nu blev det bara 3) och folk var övertygade om att det inte skulle bli av förrän framåt sommaren så jag tänkte att det var hyfsat säkert att boka en skidresa i mitten av mars. Tji fick jag...

Lite tröstande är det dock att jag förmodligen inte skulle ha fått vara med ändå, eftersom det är så mycket efterfrågan på biljetterna att de infört någon slags lottdragning. Man kan alltså inte bara välja att anmäla sig och köpa en biljett, utan man ska ha lite tur också. Sedan har de som tävlat tidigare förtur, så några av klasserna är redan fullbokade av den anledningen.

Jag vill hemskt gärna testa det dock, så min tilltänkta lagkompis och jag har sagt att vi ska hålla utkik efter andra tävlingar i närheten som vi i så fall kunde resa till. Och så har vi ju Turf-tävlingen sista helgen i mars att förbereda oss inför! :) (och med det sagt är det nog lika bra att det inte blir någon Hyrox i mars, för två tuffa tävlingar inom loppet av två veckor vore lite överdrivet)

Hej! Hoppas det är okej att jag kikar in här med en fråga. Är tillbaka på gymmet igen efter inte ha varit där på ett par år och känner mig vilsen. Det finns små handdukar och desinfektionsmedel (antar jag, flaskorna är omärkta) på gymmet. Förstår helt att torka av bänkar och maskiner tex. Men mattorna (ca 1*2 meter) man lägger på golvet när man ska tex stretcha, torkar man av dem med? 🙈

Hej! Hoppas det är okej att jag kikar in här med en fråga. Är tillbaka på gymmet igen efter inte ha varit där på ett par år och känner mig vilsen. Det finns små handdukar och desinfektionsmedel (antar jag, flaskorna är omärkta) på gymmet. Förstår helt att torka av bänkar och maskiner tex. Men mattorna (ca 1*2 meter) man lägger på golvet när man ska tex stretcha, torkar man av dem med? 🙈

Man torkar av dessa med :)

Tänker att det är dags att hoppa in i tråden igen, och det gör jag med ett gott råd...

Tänk inte - fanken vad länge sedan det var jag körde bänkpress, om ni tänker det så gör det inte, speciellt inte om ni har mamografi dagen efter 😜

Nu är jag hemma igen och rivstartar med ett tufft Hyroxpass ikväll
Fy f***n, tufft var bara förnamnet! Jag nöjer mig med att konstatera att jag överlevde, men inte gick det fort och inte kände jag mig stark inte! Hade annars hoppats på att jag kanske skulle ha vilat mig i form under förra veckans resa, men sådan tur hade jag dessvärre inte... Ja ja, skönt att ha veckans hemskaste pass ur vägen!

Jag tränade igår morse. Var inte alls sugen på kvällen innan så även om det inte var ett jättebra pass (kände mig ganska svag och trött), så är jag jättenöjd att jag var där.

Och latsdrag (supinerat grepp) på 55 kg är inte fy skam iaf!

IMG_1612.webp

Jag tränade igår morse. Var inte alls sugen på kvällen innan så även om det inte var ett jättebra pass (kände mig ganska svag och trött), så är jag jättenöjd att jag var där.

Och latsdrag (supinerat grepp) på 55 kg är inte fy skam iaf!

Visa bifogad fil 158563
Wow, starkt jobbat! De där passen där man liksom bara tar sig iväg är ju de allra viktigaste på sätt och vis, oavsett hur pass "bra" själva passet blir sen. Jag hade samma igår och kan knappt minnas när det senast var så svårt att ta mig iväg till träningen 😴

Wow, starkt jobbat! De där passen där man liksom bara tar sig iväg är ju de allra viktigaste på sätt och vis, oavsett hur pass "bra" själva passet blir sen. Jag hade samma igår och kan knappt minnas när det senast var så svårt att ta mig iväg till träningen 😴
Håller med! Var lite nerslagen en sekund över att det inte gick så bra i alla övningar men kände sen snabbt att det trots allt är något att vara nöjd med, när man bara gör det trots att motivation eller pepp lyste med sin frånvaro.

Blev ett benpass igår. Bara tre övningar, men fan, tungt var det!
Uppe på högre vikter i squats, kuuul! Ser fram emot 65kg som arbetsvikt, sen blir det nog långsamt upp därifrån.
Walking lunges var döden. Senast körde jag på 10kgs hantlar. Igår hittade jag bara 16kg :angel:
Men kul att pusha sig eller något :D

Repsen för lunges är per ben, så 12 är 24steg 🥵

IMG_7249.webp

Cyklade en tiomilare igår för att se om jag kunde hitta mina fina Lovikkavantar jag trodde jag tappat under senaste långturen men såklart hittade jag inga vantar längs vägen. För de hittades idag hemma bredvid frysboxen. Men det var en fin tur, särskilt på hemvägen när jag hade lite medvind :)

Nu är jag hemma igen och rivstartar med ett tufft Hyroxpass ikväll, sedan ridning imorgon, konditionspass på torsdag och styrkepass med fokus stöt på fredag. Ska bli så härligt att komma tillbaka till mitt trevliga gym! :love:
… och där blev jag sjuk 🙄 Har egentligen bara väntat på att det ska hända eftersom mitt lilla immunförsvar varit utsatt för väldigt mycket på senaste, och jag kände mig lite halvkass igår eftermiddag men bestämde mig ändå för att åka iväg och rida lektion vilket såhär i efterhand kanske inte var en jättebra idé (särskilt inte med tanke på att hästen käkat dynamit till frukost och jag fick kämpa som en tok för att hålla henne på mattan).

Nu hoppas jag främst vara tillräckligt frisk för att kunna gå på julfest på gymmet på lördag, men det är nog så nära jag kommer ett träningspass resten av den här veckan är jag rädd. Ja ja, jag hann ju med hälften av veckans planerade träning i alla fall! 🤷‍♀️

Känns som det är förkylningstider, jag hade ont i halsen hela förra veckan. Det blev tack och lov inte värre än så, så den här veckan har jag hunnit med ett litet löppass åtminstone.

Jag behöver tips! Jag har en kass ländrygg, jag har tränat mycket i ett års tid och ibland säger den ifrån, oftast inte så mycket, men tillräckligt för att jag måste vara försiktig i typ en månad.. jag har vissa övningar jag har bestämt att jag inte ska göra alls igen. RDL är en sån, känner alltid av den i ländryggen. I benpress går jag inte ner max, vilket gör att den inte känns så effektiv. Jag tänker göra ett försök till squats, problemet är att jag har stela fotleder och långa lårben, så har svårt att få till en bra teknik. Vad ska jag testa? Med bälte och vikt i maskin? Front squat går inte alls pga belastning på en dålig handled. Vilken övning törs jag lägga till?

Jag har inga problem med tunga höftlyft, bulgarians och liknande, men det kör jag redan, vill lägga till något, gärna som är tufft mot rumpan, jag har svårt att få kontakt i den, känns som jag mest använder låren. Step up i kabel och bulgarians kan eventuellt bjuda på lite träningsvärk dock. 😁

Jag behöver tips! Jag har en kass ländrygg, jag har tränat mycket i ett års tid och ibland säger den ifrån, oftast inte så mycket, men tillräckligt för att jag måste vara försiktig i typ en månad.. jag har vissa övningar jag har bestämt att jag inte ska göra alls igen. RDL är en sån, känner alltid av den i ländryggen. I benpress går jag inte ner max, vilket gör att den inte känns så effektiv. Jag tänker göra ett försök till squats, problemet är att jag har stela fotleder och långa lårben, så har svårt att få till en bra teknik. Vad ska jag testa? Med bälte och vikt i maskin? Front squat går inte alls pga belastning på en dålig handled. Vilken övning törs jag lägga till?

Jag har inga problem med tunga höftlyft, bulgarians och liknande, men det kör jag redan, vill lägga till något, gärna som är tufft mot rumpan, jag har svårt att få kontakt i den, känns som jag mest använder låren. Step up i kabel och bulgarians kan eventuellt bjuda på lite träningsvärk dock. 😁
Har du prövat att knäböja med lyftarskor?

Jag har lagt till kickback i kabel. Tycker den tar gött i röva och man kan anpassa bra efter vilken muskeldel man vill komma åt.

Träna igår
15 min crosstrainer
djupa (röven i golvet typ) knäböj med upphöjd häl, 10x3 10kg
Benspark, 10x3 30kg
Omvänd latsdrag 15x3 30kg
3kgs några armövningar även

Måste bli bättre på att strecha för har ont överallt nu (i benen)

Har du varit hos fysio och konstaterat vad problemet är när det gäller ryggen? Ganska ofta grundar det sig, såvitt jag vet, i stelhet och då kan lite rörlighetsövningar kan göra susen. Själv är jag extremt stel i piriformis-muskeln samt i höftbörjarna vilket leder till stelhet och smärta i ländryggen, men sedan jag började fokusera på att stretcha och massera den (gärna med triggerboll) innan träning har jag haft betydligt mindre problem med ländryggssmärta.

Kan vara bra att testa knäböjen i lyftarskor som @clusia säger, ett alternativ till det är att du gör dem med hälarna ståendes på tunna viktplattor (lyftarskor är väldigt uppbyggda i hälen, så viktplattor under hälen kan ge ungefär samma effekt). Det bör göra det lättare för både fotlederna och ländryggen.

Skulle det vara ett alternativ att testa front squats i smith-maskin? Då behöver man ju inte hålla uppe skivstången själv på samma sätt.

Andra övningar som är bra för att aktivera rumpan tycker jag är donkey kicks i kabelmaskin (kan eventuellt vara samma som @clusia kallar kickbacks?), musslan, step ups med hantlar, goblet squats i 4-2-2-tempo, och så höftlyft då som du redan gör. Dem kan du testa att byta ut mot enbenta höftlyft ifall du vill, det brukar bli lite lättare att få kontakt med rätt muskler då tycker jag.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 298
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 898
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 171
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025