Träning och hälsa del 12

Behöver det tvunget vara app? Titta på Sandra Friberg på YT annars. Hon har korta och långa pass med endast kroppsvikt. (Finns säkert massa andra liknande YT-tränare med.)
Jag vill ha en app som skickar påminnelser, peppar osv. Jag vill inte heller sätta ihop pass själv utan få dem serverade.
Kan inte heller ha telefonen framme för mycket, bebis som är på allt han ser..

Laddade hem Freeletics. Det funkade bra med första passet iaf.

Det är luftigt på gymmet idag 😁 lät vara trångt framöver så passar på med ben, rumpa, lite ländrygg och mage som avslut. Blev 161 pass förra året, mycket nöjd med den prestationen! 🥳💪🏻 Ska återgå till lite bättre kost igen efter några veckor med mindre hälsosamma matvanor. Märker att jag mår sämre när jag slarvar så mycket så ska bli skönt att må bättre igen.

Har bara mobilen och är lite för lat för att sammanfatta året ordentligt :p

Men sämsta träningsgrej: Diskbråck
Bästa träningsgrej: Bli av med diskbråcket och börja gymma ordentligt igen.
Bästa för hälsan: Prioritera hästarna såpass som jag gjort.

Cyklade kilometer: 799
(De där 3.6km till och från stallet blir en del tillslut :D
Skidade kilomenter (alpint): 740

Mål 2025:
Marka 110kg stabilt igen.
Knäböja 80kg stabilt 😬
Bänkpressa 45kg igen..
Skaffa medryttarhäst?? (Och körkort 😅)
Utnyttja säsongsliftkortet så gott jag bara kan! ⛷️

Sista dagen för detta besök i fjällen, då blir det lite skidor oavsett allmäntillstånd 😅
IMG_7734.webp

Hann ju med en löprunda efter min förkylning, innan jag blev dunderförkyld på nytt :meh: men nu, nästan en månad senare, känner jag mig kry nog för att träna igen. Mjukstartade med en kortlek på jobbet igår, med ground to overhead med viktplatta, armhävningar, situps och stående rodd. Ett synnerligen lagomt pass, för idag ska vi förhoppningsvis orientera om min kille inte behöver jobba över.

Hej igen träningstråden! Tänkte jag ska försöka hoppa in här igen efter ett par års frånvaro. Har tränat hela tiden men med två små barn och annat så har det legat på en halvdan nivå. Typ ”bara göra”, bocka av. Försökte börja springa igen i våras men efter ca 10 pass sa foten ifrån, har rehabtränat sen dess och börjat smyga in lite försiktiga hopp i den vanliga träningen.

Jag tränar med Vibes-appen för hemmaträning och yoga, tränar också ca 1-2 pass i veckan på Friskis (cirkelfys, skivstång eller power hour). Hoppas att foten är redo att börja springa så smått i vår. Ska också se till att få in promenaderna, det är en bra grund för konditionen.

Hej tråden 👋🏽 Jag behöver råd!
Har smygläst här ett tag och blivit inspirerad både av er och av att många av mina kompisar kört igång med gym och pass under hösten och vintern.

Jag har ett stillasittande kontorsjobb och har oftast inte mer än max 3000 steg när jag kommer hem från jobbet. Det börjar också märkas att jag snart är 35 och att kroppen inte håller sig fit och spänstig lika enkelt som förr 😅 jag får, tack vare hundarna, en del vardagsmotion och snittar ca 11000 steg/dag sett över ett års tid.

Jag behöver stärka upp kroppen generellt, men kämpar med tiden (heltidsjobb + eget företag + fyra hundar + hus), och skulle därför behöva göra det mesta hemma. Räcker det med youtube-pass framför tv:n? Hur långt kommer man med att köra helkroppspass och hur ofta ”kan” man göra det? Hur mycket behöver kroppen vila emellan? Just nu har jag kört med kroppsvikt bara, men kompletterar gärna med vikter och gummiband om det skulle behövas. Har tyvärr inte plats för mycket mer än så, behöver göra det i vardagsrummet.

Jag har egentligen inga problemområden men skulle framförallt behöva stärka rygg och axlar som tar en del stryk av att sitta mycket vid datorn.

Har smygläst här ett tag och blivit inspirerad både av er och av att många av mina kompisar kört igång med gym och pass under hösten och vintern.

Jag har ett stillasittande kontorsjobb och har oftast inte mer än max 3000 steg när jag kommer hem från jobbet. Det börjar också märkas att jag snart är 35 och att kroppen inte håller sig fit och spänstig lika enkelt som förr 😅 jag får, tack vare hundarna, en del vardagsmotion och snittar ca 11000 steg/dag sett över ett års tid.

Jag behöver stärka upp kroppen generellt, men kämpar med tiden (heltidsjobb + eget företag + fyra hundar + hus), och skulle därför behöva göra det mesta hemma. Räcker det med youtube-pass framför tv:n? Hur långt kommer man med att köra helkroppspass och hur ofta ”kan” man göra det? Hur mycket behöver kroppen vila emellan? Just nu har jag kört med kroppsvikt bara, men kompletterar gärna med vikter och gummiband om det skulle behövas. Har tyvärr inte plats för mycket mer än så, behöver göra det i vardagsrummet.

Jag har egentligen inga problemområden men skulle framförallt behöva stärka rygg och axlar som tar en del stryk av att sitta mycket vid datorn.
Det räcker utmärkt att träna hemma! Med några billiga justerbara hantlar kan du göra mycket, kanske inte bygga jättemycket muskler, då krävs det ofta att man tränar tyngre och tyngre, men du kommer kunna bygga lite muskler och bli mer rörlig och få upp pulsen. Jag skulle säga att du absolut kan träna den typen av träning 6 dagar i veckan utan problem.

Jag tränar helkropp tre dagar i veckan på gymet och det funkar jättebra tycker jag! Försöker få 48 h vila mellan passen.
Mitt favoritredskap för hemmaträning är kettlebells. Och inte för lätta! Gärna 1-2 ganska tunga till svingar/marklyft/knäböj och så en lite lättare till axelpressar tex. Sen komplettera med kroppsviktsövningar som armhävningar/dips etc.

Det räcker utmärkt att träna hemma! Med några billiga justerbara hantlar kan du göra mycket, kanske inte bygga jättemycket muskler, då krävs det ofta att man tränar tyngre och tyngre, men du kommer kunna bygga lite muskler och bli mer rörlig och få upp pulsen. Jag skulle säga att du absolut kan träna den typen av träning 6 dagar i veckan utan problem.

Jag tränar helkropp tre dagar i veckan på gymet och det funkar jättebra tycker jag! Försöker få 48 h vila mellan passen.
Mitt favoritredskap för hemmaträning är kettlebells. Och inte för lätta! Gärna 1-2 ganska tunga till svingar/marklyft/knäböj och så en lite lättare till axelpressar tex. Sen komplettera med kroppsviktsövningar som armhävningar/dips etc.

Tack hörrni!

Justerbara hantlar, innebär det att man kan byta vikterna? :D
Jag behöver inte bygga jättemycket muskler, vill bara känna mig stark i kroppen igen liksom. Blir det ett intresse tänker jag att jag får prioritera gym lite längre fram! 6 dagar i veckan är nog ingen risk, men 3 dagar borde jag kunna få till :D

Jag har aldrig använt kettlebells, finns det några dos and donts med dem?

Tack hörrni!

Justerbara hantlar, innebär det att man kan byta vikterna? :D
Jag behöver inte bygga jättemycket muskler, vill bara känna mig stark i kroppen igen liksom. Blir det ett intresse tänker jag att jag får prioritera gym lite längre fram! 6 dagar i veckan är nog ingen risk, men 3 dagar borde jag kunna få till :D

Jag har aldrig använt kettlebells, finns det några dos and donts med dem?
1000010711.webp

Jag har faktiskt några såna här, väldigt billiga men fungerar. Finns betydligt finare modeller också, men för lätt hemmaträning så kommer man ganska långt.

Angående kettlebells så gillar jag dom inte alls, men där är det helt enkelt olika vad man gillar.

Visa bifogad fil 160124

Jag har faktiskt några såna här, väldigt billiga men fungerar. Finns betydligt finare modeller också, men för lätt hemmaträning så kommer man ganska långt.

Angående kettlebells så gillar jag dom inte alls, men där är det helt enkelt olika vad man gillar.

Perfekt, tack! Min bror är på ett ställe där det finns Jula idag, så jag har lagt en beställning till honom nu :D

Efter att ha bytt mitt hemmagym mot dotterns säng så har träningen knappt blivit av. Eller rättare sagt, jag behövde prioritera annat i livet. Nu är det dags att fokusera fram träningen igen eftersom livet blivit lättare så jag har ändrat mina jobbtider (ska även studera distans) för att få in mer träning på dagtid, tecknat gymkort och köpt nya gymkläder. Så min plan är att träna två till tre dagar i veckan på antingen pass, gymmet, hemmaträning, löpning eller simning utöver mina planerade vandringsturer.

Jag hade svårt att motivera mig att ta mig iväg till träningen idag, så jag bokade om till samma sorts pass (Hyrox) imorgon förmiddag istället och satsade på promenad + 40 minuter yoga här hemma istället. Det känns som helt rätt val såhär i efterhand, tänk att jag alltid lyckas glömma hur bra jag mår av yoga! Funderar på att sätta något slags mål för året relaterat till det för att få in det lite mer regelbundet i mitt liv igen, men jag får nog suga på den karamellen en stund till...

@Mineur Jag har satt ett mål om 5 yogapass per månad, det funkade bra förra året så jag kör samma i år. Yoga varje dag funkar inte för mig, det blir bara stressigt, men jag vill ha ett nåbart mål som ändå gör att jag måste se till att få in yogan och ibland prioritera den före annan träning. Ibland blir det mer än 5 pass, speciellt om jag gör kortare pass, men som sagt ett tillgängligt och nåbart mål har varit viktigast för mig :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 695
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 035
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 767
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 287
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar